Enigmatica lume a imaginilor Nataliei Dermanscaia

Enigmatica lume a imaginilor Nataliei Dermanscaia

Afirmațiile precum că plaiul nostru este generos în talente, au devenit deja un loc comun. Conaționalii noștri își manifestă capacitățile și obțin recunoaștere nu doar în patrie, dar și în alte țări. Creația artistei plastice Natalia Dermanscaia este un asemenea exemplu. Lucrările sale sînt cumpărate de colecționari din Ucraina, Rusia, Moldova, Germania, Letonia, Norvegia și alte țări. Însă dorința cea mare a ei este o expoziție personală în patria iubită, unde i-au rămas rudele și prietenii.   


Dorința arzătoare


În această toamnă, printre evenimentele vieții artistice din Chișinău, unul foarte impresionant a fost expoziția personală a pictoriței Natalia Dermanscaia, deschisă la Biblioteca Națională a Republicii Moldova. În afară de cititorii permanenți ai bibliotecii, expoziția a fost vizitată și de numeroși amatori ai artei, inclusiv părinții cu copii. Micilor spectatori le-au fost deosebit de interesante lucrările care îi cufundau în lumea basmului. Expoziția este memorabilă prin imaginile expresive și atmosfera de magie.  


Natalia, cu numele de fată mare Țîganova, s-a născut și format ca artist la Chișinău. Aici a absolvit școala de Arte Plastice ”A.Sciusev” și școala ”I.E.Repin” (azi colegiul A. Plămădeală), apoi a activat la editura ”Știința” a Academiei de Științe a Moldovei. Studiile superioare speciale  le-a obținut la Universitatea pedagogică sud-ucraineană din Odessa ”V.D.Ușinski”, facultatea grafică artistică. Căsătorindu-se, s-a stabilit la Odessa, unde și-a dezvoltat creația. 


Lucrările Nataliei – grafică de șevalet cu tuș și peniță, acuarelă, batic, pictură pe sticlă –  au fost expuse la Odessa și cumpărate de colecționari din Ucraina, Rusia, Moldova, Germania, Letonia, Norvegia și alte țări. Însă dorința cea mare a ei era să organizeze o expoziție personală în patria iubită, unde i-au rămas rudele și prietenii. La inaugurarea vernisajului a participat doctorul în arte Ludmila Toma, care a ajutat-o pe fosta sa elevă să organizeze expoziția, și profesorul, maestrul în arte, Alexei Colîbneac, ex-viceministru al Culturii din RM.


 L.A.Toma a subliniat, că sarcinile de creație ale Nataliei doar la prima vedere par a fi departe de cotidian, de evenimentele care au loc în prezent. Imaginile de basm, create de ea, sînt conectate la realitate la un nivel profund al conștiinței, ele pot trezi spectatorului adult emoțiile și sentimentele uitate, pe care le-a trăit în copilărie. A.M.Colîbneac a menționat imaginația liberă a pictoriței și măiestria ei înaltă, manifestată în lucrările efectuate pe diferite materiale.    


Inspirată din basme


Lumea pitorească a Nataliei Dermanscaia are un diapazon tematic vast. În special, o atrag motivele inspirate din basme și ea le întruchipează experimentînd cu diverse materiale tehnice, de cele mai multe ori acuarelă pe hîrtie sau vopsele acrilice speciale pe mătase naturală. Ambele tehnici fiind actuale, ele farmecă prin stilistica individuală. Spre exemplu, în compoziția Regina zăpezilor o imagine magică pe cer, fulgii mășcați care cad seara peste orășel atrag spectatorul într-o acțiune neobișnuită. Pe fața băiatului care privește spre cer cu gura căscată citim uimirea. Partea inferioară a acuarelei se asociază cu atmosfera plăcută a copilăriei, iar cea superioară provoacă un sentiment de frig la nivel fizic: acolo, la picioarele reginei, păsări albastre mari cu aripile desfăcute privesc cu niște ochi ce-ți îngheață sufletul. 



Crăiasa zăpezii


Să comparăm această lucrare cu compoziția Viața e o luptă, plină de o energie tensionată. Reieșind din altă concepție și din tehnica picturii pe mătase, s-a schimbat coloratura și conturarea detaliilor. Nuanțele moi, calde par să amortizeze agresivitatea vulturului, autoarea parcă ne încurajează să cugetăm singuri asupra sensului lucrării și să înțelegem că și în situațiile care par fără ieșire trebuie să luptăm pînă la capăt.


O altă interpretare neobișnuită a unei teme cunoscute o vedem în pictura pe mătase Micul prinț. Din prima, ne atrag atenția ochii personajelor, exagerat de mari, la fiecare –expresivi în felul lor. Băiețelul îi are naiv de încrezători, puțin triști, foarte emotivi, vulpea – circumspecți. Bogăția lumii vegetale de la picioarele micilor eroi pare comodă, liniștitoare, iar ritmica crengilor copacilor  și a capetelor unei eșarfe ușoare trezește senzația imponderabilității și a unui spațiu cosmic miraculos, plin de planete necunoscute.  


În lumea naturii


Să trecem de la tema basmelor la un alt domeniu expresiv al intereselor pictoriței. Este vorba despre naturile moarte de dimensiuni mari, cu flori minunate, pictate tot pe mătase naturală. Ele exprimă interacțiunea armonioasă a formelor elegante, fragile ale lumii vegetale. Este deosebit de impresionantă compoziția Flori de primăvară, irișii semeți cu plastica complexă a florilor, panseluțele cochete și clopoțeii gingași. Nuanțele predominante roz-violet se asociază cu prospețimea primăverii, iar ritmica capricioasă a desenului – cu muzica unui vals. Luminozitatea Florii soarelui se impune de departe prin structura monumental-decorativă, iar de aproape este resimțită drept pulsul vieții, redat în curburile petalelor galbene și mișcările vrăbiuțelor înscrise organic în compoziție. 



Floarea-soarelui


Natalia nu este indiferentă nici față de animale, domestice sau sălbatice, dar și față de ființele exotice (Iguane, Lemuri, mătase), ea le simte caracterele diferite, deprinderile și adesea le dotează cu emoții umane. Iar în acuarela Pădurea din poveste pictorița a știut să doteze cu spirit nu numai motanul de pe ramuri, bufnița și o pasăre mai mică, dar și tulpinile arborilor, care seamănă cu niște moșnegi bărboși.  



 Lemuri


Feeria spectaculoasă a expoziției este evidențiată și de mai multe lucrări în tuș și peniță. Ascetismul tehnicii date este condiționat de sarcina de a imita ființele vii, compuse din mecanisme. La o privire mai atentă, siluetele peștilor sau a căluților de mare se dovedesc a fi construcții tehnice. Desenele provoacă cugetări alarmante despre siguranța fuziunii organismelor vii cu obiectele neînsuflețite, despre riscul învierii mecanismelor.   



 Pădurea de poveste


Per total, lucrările Nataliei Dermanscaia, expuse la Chișinău, trezesc un sentiment de sărbătoare și înviorare spirituală, provocat de contactul cu lumea artei, plină de armonia culorii și lumină de basm.  


Cristina Svernei


 


 


 


Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load