X 
Transnistria stiri: 1421
Eurovision stiri: 504
Preşedintele stiri: 3991

PAS propune relaxarea cerinţelor pentru importul carburanţilor

27 iul. 2021,, 10:15   Economie
4511 0

Una dintre primele inițiative ale deputaților nou-aleși ai Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) este un proiect ce prevede amendamente la Legea privind piața produselor petroliere, pentru a soluționa actuala criză a carburanților.

Documentul ce ar urma să fie pus în discuție publică deja miercuri, 28 iulie, propune revizuirea noțiunii de produse petroliere principale, incluzînd acolo doar două tipuri standard - „benzina COR 95 și motorina, fără denumire comercială și care corespund specificațiilor tehnice minime prevăzute de Regulamentul cu privire la depozitarea şi comercializarea cu ridicata, prin sistem automatizat, a produselor petroliere identificate, aprobat de Guvern”, transmite noi.md cu referire la Mold-street.com.

Liberalizare cu ţîrîita

Astfel, deputaţii PAS propun ca doar prețul maximal de comercializare cu amănuntul a produselor principale de tip standard (benzină COR 95 și motorină) să fie calculat și publicat zilnic pe pagina web a Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) în baza Metodologiei de calcul şi aplicare a preţurilor la produsele petroliere.

„În rezultat piața angro a carburanților, precum și prețurile de comercializare cu amănuntul a gazului lichefiat și a tuturor celorlalte tipuri de produse cu excepția celor de bază vor deveni complet libere. Comercializarea cu amănuntul a altor tipuri de produse petroliere principale decît cele pentru care sînt stabilite prețurile maxime va fi permisă doar cu condiția vînzării la aceeași stație și a produselor de tip standard. În aceste condiții statul va asigura consumatorul cu produse petroliere de strictă necesitate la prețuri reglementate, rezonabile, transparente, nediscriminatorii şi uşor de comparat, cu respectarea parametrilor de calitate stabiliţi, iar pe de altă parte va oferi acestora posibilitatea alegerii libere a produselor de alternativă”, susţin autorii.


Menţionăm că circa 95% din benzina importată şi comercializată pe piaţă este COR 95, iar în cazul motorinei menţionate în proiect nu există o diferenţiere clară în rapoartele ANRE, dar la fel cota ei este de ordinul 90% din totalul motorinei de pe piaţă.

Se repară o greșeală?

Totodată, autorii susţin prin proiect că se repară o greșeală comisă de către ex-deputatul independent Alexandru Oleinic, autorul controversatei Legi nr. 54/2021 (votate de deputaţii PSRM şi ai Partidului Şor şi promulgate de preşedinta Maia Sandu), care în loc să relaxeze condițiile speciale de obținere a licenței pentru importul și comerțul cu ridicata a produselor petroliere, a abrogat un alineat din articolul 13 al Legii, care, de fapt, prevedea drepturile de bază ale importatorului, oferite de licența pentru acest gen de activitate.

Astfel, pentru a relaxa condițiile de obținere a licenței se propune micșorarea de cinci ori a capacității obligatorii de depozitare, pe care trebuie să o îndeplinească un importator – de la 5.000 de metri cubi la 1.000 de metri cubi – precum şi reducerea cuantumului capitalului propriu obligatoriu de la 8 milioane de lei la 2 milioane de lei.

Prin proiect se stabilește că ANRE poate ajusta marja comercială în cazul apariției unor factori care nu puteau fi prevăzuți la momentul aprobării precedente și că aceasta poate interveni în structura marjei nu mai mult de 10% din media efectiv înregistrată de operatori.

„Modificările propuse vor fi benefice pentru toate părțile implicate, consumatori, operatori și regulatori, ușor de realizat, iar implementarea acestora nu va necesita cheltuieli suplimentare”, susţin autorii.

Nu este clar însă dacă aceste modificări vor putea schimba radical situaţia de pe piaţă. Or cele mai contestate prevederi din Legea privind piața produselor petroliere rămîn practic neatinse.

De notat că de la implementarea prevederilor noi din Legea privind piața produselor petroliere pe piaţa au apărut probleme în asigurarea cu motorină, care reprezintă circa 73% din totalul carburanţilor comercializaţi.

Documentul, votat în aprilie 2021 de deputaţii PSRM şi ai Partidului Şor şi promulgat de preşedinta Maia Sandu, a fost criticat de majoritatea specialiştilor şi companiilor afectate, dar şi de administraţia ANRE.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?