Moldova pentru prima oară a cîștigat într-un sezon peste 200 mil. dolari pe livrările de fructe în Rusia

Moldova pentru prima oară a cîștigat într-un sezon peste 200 mil. dolari pe livrările de fructe în Rusia

În sezonul 2017/18 (iulie-iunie) Moldova și-a sporit brusc volumul veniturilor de pe urma exporturilor de fructe în Rusia, depășind pentru prima oară nivelul de 200 de milioane de dolari. 

Acest lucru a fost comunicat de către analiștii EastFruit, care au menționat că creșterea livrărilor într-un an a constituit 37,1 la sută, iar venitul total al exportatorilor moldoveni a atins 210,3 milioane de dolari. Timp de doi ani exporturile de fructe din Moldova în Rusia au crescut încă mai mult – de 3,6 ori, relatează Noi.md. 

Un ritm de creștere a volumului exportului de fructe atît de impresionant i-a permis Moldovei să devină al optulea cel mai mare furnizor de fructe în Rusia, după Ecuador, Turcia, China, Serbia, Egipt, Azerbaidjan și Africa de Sud. Totodată, ponderea Moldovei în importul de fructe în Rusia a crescut de la 1,5 la sută în sezonul 2015/16 pînă la 4,1 la sută în sezonul 2017/18. 

Exact o jumătate din întregul venit obținut de către furnizorii moldoveni de pe urma exportului pe piața Federației Ruse a revenit livrărilor de mere proaspete. Încă o pătrime – strugurilor de masă. Un pic mai puțin a adus exportul de fructe proaspete sîmburoase precum prunele, cireșii, piersicii și nectarinele. 

Totodată, mulți participanți de pe piață vorbesc despre o anumită pondere a reexportului de fructe din țările UE în structura livrărilor din Moldova, însă asociațiile pomilegumicole locale luptă activ cu acest fenomen. 

Experții susțin că pentru Moldova piața Rusiei este foarte importantă, iar pierderea ei va însemna o diminuare semnificativă a veniturilor pomicultorilor țării. Circa 90 la sută din exportul de fructe proaspete din Moldova revin anume Rusiei.

Îndemnurile la diversificarea exportului deocamdată sînt fără rezultat, deoarece cerințele pieței ruse față de calitatea și ambalajul produselor sînt minime, pe cînd livrările pe alte piețe vor cere investiții considerabile în marketing, ambalaj, sortare și alte aspecte ale asigurării calității fructelor.

Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load