Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

În Moldova a fost introdusă o nouă procedură de privatizare a întreprinderilor de stat

5 ian. 2022,, 13:30   Economie
7323 0

Privatizarea întreprinderilor de stat și municipale din Moldova va fi realizată doar de un singur complex imobiliar.

Acest lucru prevede pachetul de modificări legislative care vizează îmbunătățirea procesului de delimitare, administrare și deetatizare a proprietății publice, care a fost adoptat anterior de Parlament și publicat în Monitorul oficial la 31 decembrie 2021.

Astfel, în Legea Nr. 121/2007 privind administrarea și deetatizarea proprietății publice este indicat faptul că vînzarea unei întreprinderi de stat/municipale este realizată ca un singur complex de proprietăți, în care sînt incluse toate bunurile legate de procesul tehnologic al întreprinderii. Este vorba despre toate activele și pasivele (imobilele și componentele sale, echipamentele, inventarul, materiile prime, producția, lucrările și serviciile, mărcile comerciale, alte active și drepturi), scrie monitorul.fisc.md.

Pînă în prezent, cel mai adesea au fost supuse privatizării numai bunurile imobiliare deținute de întreprinderile de stat/municipale. În consecință, prețul acestor obiecte este mai mic. Acest decalaj în legislație a făcut adesea posibilă privatizarea unor complexe imobiliare scumpe la un preț scăzut. Astfel, conform modificărilor, privatizarea întreprinderilor de stat și municipale va fi acum posibilă numai ca un singur complex imobiliar.

Se prevede că prețul inițial al unei întreprinderi de stat/municipale scoase la vînzare ca un singur complex imobiliar este stabilit în conformitate cu metodologia aprobată de guvern. Înainte de aprobare, prețul este calculat în conformitate cu normele în vigoare, dar nu poate fi mai mic decît valoarea obținută în baza raportului de evaluare întocmit de evaluator în conformitate cu Legea nr.989/2002.


De asemenea, au fost făcute modificări care exclud posibilitatea privatizării proprietății publice prin vînzare în sistemul comercial multilateral. Principala metodă de privatizare va fi vînzarea pe piața reglementată și numai după trei încercări nereușite de a vinde pe piața reglementată, privatizarea va fi posibilă în cadrul unei licitație cu strigare sau prin vînzarea prin concurs comercial sau investiţional, inclusiv în bază de proiecte individuale.

De asemenea, în legislație au fost aduse modificări privind darea terenurilor proprietate publică a statului în locațiune/arendă/superficie. Astfel, terenurile proprietate publică a statului, cu excepția terenurilor aferente bunurilor imobile proprietate privată, vor fi închiriate/închiriate în cadrul licitațiilor cu strigare. Procedura de desfășurare a acestor licitații va fi stabilită de guvern. Se prevede că prețul inițial de licitație al acestor bunuri imobile ar trebui să fie cel puțin egal cu valoarea de piață a terenului determinată de evaluator în conformitate cu Legea privind activitatea de evaluare, dar nu mai mic decît prețul standard calculat în conformitate cu Legea nr.1308/1997 privind prețul normativ și modul de cumpărare-vînzare a terenului.

În același timp, terenurile proprietate publică a statului aferente clădirilor private pot fi transmise spre utilizare fără licitație, iar taxa este stabilită de evaluator, ea nu trebuie să fie mai mică decît taxa stabilită de Legea nr.1308/1997. Se stipulează că nu este permisă darea în locațiune/arendă/superficie a terenurilor proprietate publică din domeniul privat, fără structuri/clădiri, alte obiecte strîns legate de teren, în scopul ridicării oricăror construcții pe ele.

În plus, au fost publicate modificările la Legea nr. 1308/1997 care prevede majorarea de 1,8 ori a tarifelor pentru calcularea prețului normativ al pămîntului pentru următoarele operațiuni:

vînzarea-cumpărarea terenurilor cu destinaţie agricolă, loturilor de pămînt de pe lîngă casă şi al terenurilor întovărăşirilor pomicole- de la 621,05 lei la 1130,31 lei pentru 1 unitate grad-hectar;
înstrăinarea forțată a terenurilor cu destinaţie agricolă, loturilor de pămînt de pe lîngă casă şi al terenurilor întovărăşirilor pomicole - de la 1242,08 la 2260,59 lei pentru 1 unitate grad-hectar;
excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agrico - de la 19873,34 lei la 36169,48 lei pentru 1 unitate grad-hectar;
vînzarea-cumpărarea terenurilor din localități (cu excepția loturilor de pămînt de pe lîngă casă) - de la 19873,34 lei la 36169,48 lei pentru 1 grad-hectar.

Tarifele pentru calcularea prețului normativ al pămîntului se stabilesc pentru o unitate grad-hectar în baza indicatorilor cadastrali (cantitativi și calitativi) conform anexei la Legea nr.1308/1997 și se indexează anual de către Parlament, la propunerea Guvernului, în conformitate cu rata anuală a inflației publicată de Banca Națională a Moldovei.

În plus, au fost aduse modificări la îmbunătățirea guvernanței corporative a întreprinderilor de stat/municipale. Astfel, reprezentanții organului abilitat cu administrarea și deetatizarea proprietății publice sau, în funcție de circumstanțe, al organului administrației publice locale, nu pot constitui majoritatea în Consiliul de administrație sau în comisia de audit a societății.

1
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?