Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 4001

Gata cu monopolul CFM pe piaţa serviciilor de transport feroviar

21 noi. 2018,, 18:33   Economie
5016 3

Guvernul a aprobat astăzi proiectul Codului transportului feroviar, implementarea căruia va elimina monopolul întreprinderii de stat “Calea Ferată din Moldova” pe piaţa serviciilor feroviare.

Astfel, potrivit documentului, infrastructura feroviară va aparţine în continuare statului, iar serviciile de tracţiune, transport pasageri şi marfă vor putea fi prestate de operatori privaţi.

Prin acest proiect se realizează transpunerea parţială a Directivei Parlamentului European şi a Consiliului European privind instituirea spaţiului feroviar unic european, privind siguranța feroviară, precum și a altor directive ale instituțiilor europene.

Conform noului Cod, operatorii de transport feroviar vor avea dreptul de acces la infrastructura feroviară în baza unei plăţi pentru utilizarea infrastructurii. Plata se va stabili potrivit unei metodologii de calcul aprobată de guvern. Scopul acestei plăţi este acoperirea cheltuielilor de gestionare a infrastructurii.

Operatorii de transport feroviar vor putea presta serviciile de transport feroviar la un preţ stabilit de sine stătător. Pentru ameliorarea competitivităţii transportului feroviar cu alte mijloace de transport, taxa de acces la infrastructura feroviară necesită a fi stabilită la un nivel minim posibil. În acest context, guvernul are obligaţia de a interveni cu subvenţii pentru a finanţa o parte din costurile de gestionare a infrastructurii, menționează Ministerul Economiei și Infrastructurii.


Astfel, se dorește reorientarea fluxurilor de marfă şi pasageri către transportul feroviar, care asigură un nivel înalt de siguranţă al pasagerilor şi are un impact mai redus asupra mediului.

Proiectul creează baza legală necesară și pentru aprobarea regulilor de transport feroviar de călători, prin care se vor stabili reguli stricte privind acordarea serviciilor de transport pasageri, modul de deservire, mecanismul de compensare şi alte aspecte legate de protecţia drepturilor consumatorilor în acest domeniu. Operatorii care vor presta aceste servicii vor fi obligați să deţină un act permisiv - Certificatul de siguranţă, iar gestionarul infrastructurii trebuie să deţină autorizaţie de siguranţă.

Aceste acte permisive vor fi eliberate de Autoritatea Feroviară în baza evaluării sistemului de management al siguranţei, elaborat şi instituit de solicitant şi conformităţii cu cerinţele specifice aplicate pentru infrastructura naţională sau pentru un sector din această infrastructură.

În prezent, transportul feroviar în Republica Moldova reprezintă o ramură care este organizată ca un sistem închis, în care o singură entitate prestează servicii de transport. Posibilitatea de acces a altor operatori la infrastructura de cale ferată este exclusă. Codul feroviar în vigoare prevede că „transportul pe cale ferată constituie monopol natural”.

Ministerul Economiei și Infrastructurii menționează că în lipsa investiţiilor în infrastructură şi materialul rulant, concomitent cu scăderea fluxului de mărfuri transportate pe calea ferată şi lipsa subvenţionării transportului feroviar de pasageri, „Calea Ferată din Moldova” a acumulat datorii de aproximativ 500 milioane de lei. Menţinerea unor servicii şi active care nu sînt implicate în realizarea activităţii de transport feroviar contribuie la creşterea costurilor şi produc pierderi anuale de aproximativ 100-200 milioane de lei.

Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare și Banca Europeană pentru Investiții au anunțat anterior că vor acorda 55 milioane de euro pentru reabilitarea Căilor Ferate din Moldova.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?