COVID-19 în MOLDOVA VACCINAȚI 826 262  INFECTAȚI  313 849(+1407)   TRATAȚI 294 229     DECESE 7172 (+34)   Mai multe detalii
Preşedintele stiri: 2946
Puterea stiri: 6730

Eliminarea monopolului întreprinderii de stat "CFM” va avea mai multe minusuri decît plusuri". Opinie

24 sep. 14:45   Economie
1660 3

Vor fi mai multe minusuri decît plusuri de la eliminarea monopolului Întreprinderii de Stat "Calea Ferată a Moldovei" și utilizarea infrastructurii feroviare de stat de către operatorii privați.

Această opinie a fost exprimată pentru Noi.md de experți în domeniu și reprezentanți ai companiei CFM, comentînd proiectul de lege aprobat de Parlament privind noul Cod al transportului feroviar, care prevede eliminarea monopolului Întreprinderii de Stat "Calea Ferată din Moldova", pe piața serviciilor de transport feroviar și oferirea de către operatorii privați a serviciilor de transport mărfuri și pasageri, folosind infrastructura feroviară a statului pentru o anumită taxă.

Experții și reprezentanții întreprinderii de stat "CFM" au remarcat că au o atitudine dublă față de această inițiativă, în care există plusurile și minusurile sale.

"Din păcate, pentru mica noastră republică, ținând cont de locația geografică a căii ferate, aici vor exista mai multe dezavantaje. În ceea ce privește transportul de mărfuri, de facto și acum există operatori privați cu vagoane proprii, există expeditori de mărfuri care se ocupă de marfă. În ceea ce privește infrastructura și trenurile de călători, vor exista dificultăți aici. Cel mai nedureros au suportat separarea țările cu o economie puternică și posibilitatea de sprijin din partea statului pentru infrastructură și complexul de pasageri. De exemplu, în Țările Baltice, unde căile ferate sînt comparabile cu ale Moldovei și unde aceste căi ferate au fost mult timp divizate, traficul internațional de pasageri a dispărut aproape în totalitate", au subliniat ei.

În plus, după cum au menționat experții și reprezentanții întreprinderii de stat "CFM", divizarea întreprinderii de stat "CFM" presupune crearea a trei întreprinderi cu propriile administrații, ceea se înseamnă, umflarea statului de personal.


"Plusul constă în faptul că vor exista finanțe separate, ceea ce încearcă să obțină de la noi instituțiile internaționale. Dar acest lucru putea fi realizat fără divizarea întreprinderii, prin organizarea muncii, dar o astfel de dorință nu a existat la nici o conducere a CFM", au spus ei.

Experții și reprezentanții întreprinderii de stat "CFM" consideră că se poate de creat companii private cu vagoane de pasageri sau de marfă și organizarea transportului. Dar problema este că în Moldova, datorită geografiei sale, nu există potențial pentru dezvoltarea sectorului privat în transportul feroviar.

Ei subliniază că pentru transportatorii privați vor exista perspective dacă viteza pe infrastructură va fi de 120-140 km/h, cum este, de exemplu, în România, dar acest lucru va necesita investiții de sute de milioane de euro, pe care, evident, statul nu le are.

În același timp, banii vor fi cîștigați pe infrastructura la viteza de astăzi de 25 km/h, ceea ce nu este atît de semnificativ pentru transportul de marfă ca și pentru transportul de călători. Rezultatul prognozat este că relațiile libere de piață vor îmbogăți companiile de transport de marfă și vor îngropa traficul de pasageri.

În general, experții și reprezentanții întreprinderii de stat "CFM" cred că, avînd în vedere birocrația în statul nostru, toate consecințele noului Cod al Transportului Feroviar nu va duce la rezultate bune.

0
Recomandă:

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Adăuga comentariu

Demiterea și arestarea Procurorului General, Alexandr Stoianoglo, au provocat reacții contradictorii în rîndul societății. Cum credeți că vor evolua evenimentele?
🔽🔽