Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 4000

De ce Moldova vrea să creeze un nou conflict cu Gazprom

10 mar. 2023,, 14:00   Economie
2903 0

Decizia Parlamentului Republicii Moldova prin care Guvernul va cere de la Moldovagaz restituirea sumei de 3,36 miliarde de lei prin intermediul Agenția Proprietății Publice, va conduce la un nou conflict între principalii acționari.

Despre acest lucru a declarat Vadim Ceban, Președintele Consiliului de Administrație al Moldovagaz SA, într-un interviu acordat săptămînalului economic ”Экономическое обозрение - Логос-пресс”, menționînd că în acest caz este vorba nu doar despre încercări de revizuire a rezultatelor privatizării, ceea ce este contrar legislației Republicii Moldova, ci și despre încălcarea intereselor altor acționari.

În plus, decizia Parlamentului contravine atît legilor interne privind activitatea investițională, cît și Acordului bilateral cu Federația Rusă privind protecția reciprocă a investițiilor.

Comentînd deciziile adoptate de Parlamentul Republicii Moldova la 3 martie în urma audierii raportului Curții de Conturi privind auditul la Moldovagaz SA, Vadim Ceban a menționat că auditorii Curții de Conturi nu au luat întotdeauna în considerare specificul funcționării Moldovagaz, precum și aspecte ale activității care nu depind de companie.

În raport sînt enumerate o serie de "încălcări" în activitatea Moldovagaz, în special, sînt indicate "investiții dubioase" sau "reducerea artificială a ponderii guvernului în SA". În baza acestor concluzii, Parlamentul, în decizia sa, recomandă guvernului să înceapă procedura de restituire a sumei "activelor subevaluate" și revizuirea cotei în capitalul autorizat al întreprinderii.

"Credem că aceste concluzii ale Curții de Conturi nu sînt pe deplin corecte, nu iau în considerare totalitatea factorilor și circumstanțelor formării anumitor cifre identificate de auditori. De asemenea, deputații nu s-au aprofundat în specificul activității Moldovagaz și argumentele pe care le-am oferit. Drept urmare, atunci cînd guvernul va începe implementarea practică a deciziei Parlamentului între principalii acționari va apărea un litigiu investițional, iar acest lucru riscă să ducă deja la proceduri în instanțele naționale și internaționale", a spus șeful Moldovagaz.


Potrivit acestuia, cel mai controversat punct al deciziei Parlamentului, pornind de la raportul Curții de Conturi, se referă la "subestimarea" activelor guvernului în capitalul social al Moldovagaz în valoare de 3,36 miliarde lei (aproximativ 325 milioane dolari la cursul de schimb la momentul reevaluării) și conține o instrucțiune corespunzătoare - de a revendica această sumă de la companie prin transferarea în cont ca datorie a Moldovagaz SA față de Agenția Proprietății Publice.

Vadim Ceban a menționat că o abordare atît de grăbită pentru rezolvarea unei probleme atît de complexe și ambigue ar duce la un conflict între principalii acționari. Potrivit acestuia, nu este vorba doar despre încercări de revizuire a rezultatelor privatizării, ceea ce este contrar legislației Republicii Moldova (acestea pot fi contestate în termen de 3 ani, această perioadă a expirat demult), ci și despre încălcarea intereselor altor acționari.

Pentru a afla cum a apărut această sumă și dacă guvernul are acum dreptul să pretindă la ea integral, el a reamintit că societatea pe acțiuni Moldovagaz a fost înființată în 1999, iar acționarii principali au devenit Gazprom (50%+1 acțiune), a cărui cotă au devenit datoriile Moldovei pentru livrările de gaze naturale în anii precedenți, Guvernul Moldovei (35,33%) și autoritățile PMR nerecunoscute (13,44%), a căror contribuție la capitalul social a fost determinată în baza evaluării activelor la acel moment. Deținători ai mai puțin de 2% din acțiuni sînt și persoane fizice și juridice care au devenit acționari ca urmare a privatizării bunurilor.

În același timp, Partea 2, paragraful 3 din Hotărîrea Guvernului nr.1068 din 10/21/1998 a instruit Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor să efectueze în 1999 reevaluarea bunurilor complexului de gaze al Republicii Moldova prin intermediul unei organizaţii internaţionale de audit, conform unei metodici reciproc acceptată în eventualitatea rectificării ulterioare a capitalului social, a cotei părţi ale lui, precum şi a datoriilor la plata consumului de gaze naturale. Dar acest lucru nu a fost realizat. Compania nu are nimic de-a face cu asta. În 2008, datorită faptului că 40% din activele utilizate în procesul de producție au fost amortizate și în baza cerințelor legislației în vigoare, care prevede că, pentru a evita o diferență semnificativă dintre valoarea contabilă a mijloacelor fixe și valoarea lor justă (de piață) la data raportării, periodic se efectuează reevaluarea (cu suficientă regularitate) acestora, reevaluarea valorii mijloacelor fixe de bază ale Moldovagaz SA și ale filialelor sale a fost efectuată în baza deciziei Moldovagaz SA în conformitate cu SNC 16 "mijloace fixe". Ca urmare, capitalul social al companiei a fost stabilit la 5,5 miliarde de lei și a crescut cu 3,3 miliarde de lei.

După cum a remarcat Vadim Ceban, astăzi această sumă este considerată o "subestimare" a activelor guvernului în 1999, subliniind că o astfel de interpretare este absolut ilegală, la fel ca și cerința către întreprindere de a "compensa" această sumă.

Șeful Moldovagaz consideră că, desigur, acest lucru poate provoca un conflict cu alți acționari din cauza mai multor neconcordanțe grave.

"În primul rând, diferența de 3,3 miliarde de lei este rezultatul evaluării mijloacelor fixe pentru a îndeplini cerințele legislației în vigoare în ceea ce privește alinierea valorii contabile la valoarea de piață, dar nicicum neîndeplinirea cerințele articolului 3 1068 din Hotărîrea Guvernului. Conform Legii privind societățile pe acțiuni, această capitalizare ar trebui distribuită între acționari proporțional cu cota lor parte. Prin urmare, intențiile unuia dintre acționarii de astăzi de a "recupera" acești bani sînt puțin probabil să fie percepute pozitiv de alți acționari, ca să nu mai vorbim de neconcordanța unui astfel de pas cu cerințele legislației. În plus, această abordare înseamnă o încercare de revizuire a rezultatelor privatizării, care este, de asemenea, ilegală. Și al treilea moment. Aceasta este o dispută investițională, iar decizia Parlamentului contravine atît legilor interne privind activitatea investițională, cît și Acordului bilateral cu Federația Rusă privind protecția reciprocă a investițiilor", a spus Vadim Ceban.

În opinia sa, ținând cont de toți acești factori, guvernului nu-i va fi ușor să pună în aplicare recomandările Parlamentului în această parte. Cu toate acestea, această decizie a organului legislativ va crea o anumită tensiune suplimentară în relațiile cu Gazprom.

"Dacă Guvernul Republicii Moldova dorește să revizuiască cotele-părți, ar trebui să se adreseze celorlalți acționari ai Moldovagaz cu această propunere. Și dacă ei vor fi de acord - să redistribuie acțiunile din capitalul social printr-o emisiune suplimentară de acțiuni ale întreprinderii", a spus șeful companiei.

5
0
0
2
8

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?