Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

CFM este în prag de faliment și așteaptă sprijin din partea statului. Declarație

7 iun. 2021,, 16:15   Economie
3270 0

La întrebarea cine se face vinovat de faptul că Calea ferată din Moldova a ajuns în prag de faliment și cine a avut de cîștigat de pe urma acestui lucru va răspunde Procuratura, iar noua conducere a Întreprinderii urmează să stabilească ceva face astăzi și ce trebuie de făcut mîine pentru salvarea și modernizarea CFM.

Acest lucru a fost declarat pentru Newsmaker.md de către directorul Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” Oleg Tofilat, informează Noi.md.

„Sper că Procuratura ne va spune cine a avut de cîștigat mai mult. Iar ceea ce cred eu este irelevant. Cine se face vinovat că Întreprinderea a ajuns în așa stare? Toți. Și iarăși, ce rost are să căutăm vinovatul? Asta nu va schimba situația spre bine. Precum vorbea un înțelept: nu scotociți prin trecut, în el nu s-a schimbat nimic. Haideți să ne gîndim ce să facem astăzi și ce să facem mîine”, a menționat el.

Oleg Tofilat a spus că pentru el numirea în funcția de șef al CFM este, în primul rînd, un examen excelent pentru următorii trei-patru-cinci ani. „Un examen de management foarte complicat, prin atingerea căruia vei ajunge să-ți ridici un monument pentru toată viața”, a menționat el.

Oleg Tofilat a reamintit că s-a preocupat de reforma feroviară începînd cu vara anului 2012.


„Este foarte ușor să vorbești de la o parte că ar fi bine să se facă într-un mod sau altul. În 2015, fiind Secretar de Stat al Ministerului Transporturilor, noi cu colegii am cooperat cu băncile europene în domeniul proiectelor investiționale și tot atunci am inițiat lucrările asupra conceptului reformei ramurii feroviare. Acest concept a fost adoptat în 2017 și de atunci nu a mai fost schimbat. Cînd înțelegi cum trebuie să evolueze ramura și vezi că ea nu se dezvoltă fiindcă foarte multe lucruri depind de directorul general al CFM, îți vine să iei lucrurile în mîinile tale”, a menționat el.

Șeful CFM a spus că conceptul modernizării Întreprinderii de stat „Calea ferată din Moldova” este ceva mai mult decît divizarea acesteia în trei întreprinderi separate specializate în infrastructură, transport de mărfuri și trafic de pasageri.

„În concept se arată că divizare este ultimul punct în care CFM trebuie să ajungă peste 10-15 ani. De aceea nu are sens să ne gîndim la acest lucru acum. În plus noul guvern ar putea spune: să o divizăm în patru întreprinderi, și nu în trei, sau să creăm cîteva subdiviziuni în cadrul unui holding. Acum trebuie să ne concentrăm la alte puncte ale conceptului: statul trebuie să se preocupe în mod serios de restructurarea Căii Ferate. Dacă nu va face acest lucru, atunci în trei – patru ani CFM va falimenta. Acum Întreprinderea este în prag de faliment”, - a declarat Oleg Tofilat.

În opinia lui, statul ar trebui nu numai să investească în CFM, ci și s asigure Întreprinderea cu comenzi de stat.

„Calea Ferată trebuie să devină o întreprindere de piață și să înceapă să funcționeze în baza legilor de piață, în caz contrar ea va falimenta. Nu se mai poate activa ca înainte – cu pierderile, acoperite de stat. Statul nostru nu este prea bogat”, a menționat noul șef al CFM.

Potrivit lui, pentru început ar trebui să se elucideze intrările bănești pentru a începe stingerea datoriilor de plată a salariilor și a ajunge la o înțelegere cu toți creditorii. Ulterior conducerea CFM va negocia cu guvernul reluarea proiectelor investiționale.

Este vorba despre restabilirea tronsonului de cale ferată Tighina (Bender) – Giurgiulești, bugetul proiectului este 115 milioane de euro. Pentru acest proiect există creditul BERD, urmează să se identifice cele 47-48 de milioane de euro lipsă și să se semneze un contract de efectuare a lucrărilor.

„Contractul deja există, iar noi nu-l putem semna deoarece nu există claritate în ceea ce privește finanțarea, iar finanțarea nu se cunoaște fiindcă nu avem guvern. Guvernul interimar nu poate să-și asume astfel de angajamente”, a declarat Oleg Tofilat.

El a menționat că mai urmează să se discute cu guvern chestiunea privind adoptarea Codului transportului feroviar.

„Iar după adoptarea acestuia vom vorbi despre comenzile de stat în două direcții: sprijinul infrastructurii și transportul social. Deoarece traficul de pasageri pe rute locale este nerentabil, dar el este important sub aspect social. De aceea ele ar trebui sprijinite din buget”, a declarat noul șef al CFM.

El a recunoscut că în calitate de economist cu viziuni destul de liberale a considerat că Calea Ferată este o afacere, și nu e treaba lui dacă aceasta este întreținută de stat.

„Dar puțin mai tîrziu m-am familiarizat cu teoria liberalismului clasic și cea a externalizării costurilor (cheltuieli de producție care urmează să fie acoperite de altcineva). Imaginați-vă că Calea Ferată dispare deoarece este nerentabilă în calitate de afacere. Ce se va întîmpla în acest caz? Toate mărfurile vor fi transportate pe drumuri. Va crește uzura lor, pentru reparația lor se vor cheltui mai mulți bani. Drumurile vor fi mai aglomerate, va spori numărul de accidente și emisiile de gaze în atmosferă, oamenilor le va lua mai mult timp să ajungă la destinație etc.”, a specificat Oleg Tofilat.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?