Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Angajatorii și salariații vor fi susținuți de Guvern pe durata perioadei pandemice

20 ian. 2022,, 17:00   Economie
8429 0

Angajatorii și salariații vor fi susținuți de Guvern pe durata perioadei pandemice, în special în următoarea perioadă, când se așteaptă un nou val de infecții cu noul coronavirus. În aceste condiții, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, a anunțat că sînt disponibile patru mecanisme, care prevăd suport financiar de la bugetul de stat pentru angajați și angajatori, scrie agora.md.

Astfel, primul mecanism prevede obligația angajatorului de a acorda două zile libere pentru salariații care s-au vaccinat cu o doză, costul acestora urmând a fi achitat de Serviciul Fiscal de Stat. Procedura prevede ca angajatorul să completeze o declarație electronică pe portalul instituției, iar angajatul să depună o cerere însoțită de certificatul de vaccinare. Plafonul maxim pentru achitarea unei zile lucrătoare este de 558 lei/zi, echivalent cu un salariu de 12.150 de lei brut pentru 27 zile lucrătoare.

În același timp, angajatul care are un copil de până la 12 ani sau un copil cu dizabilități care învață online, cu acordul angajatorului, beneficiază de zile libere pentru a sta cu copilul. Această prevedere va fi valabilă doar pentru un părinte. În aceste condiții, Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) va transfera angajaților indemnizația pentru zilele libere, egală cu 50% din salariul de bază până la plafonul de 150 lei/zi sau 4.050 lei/lună.


Un alt mecanism prevăzut este șomajul tehnic, care se aplică în cazul reducerii activității economice din cauza restricțiilor impuse în contextul COVID-19. În aceste condiții, angajatorul poate dispune șomaj tehnic pentru salariați, care vor fi notificați conform Codului Muncii. Potrivit prevederilor legale, CNAS transferă angajaților indemnizația pentru șomajul tehnic, egală cu 50% din salariul de bază până la plafonul de 150 lei/zi sau 4.050 lei lună. În ambele cazuri, angajatorul va putea suplini indemnizația din surse proprii.

Ultimul mecanism este regimul de activitate redusă. Acesta va putea fi aplicat de către angajator, cu acordul salariaților, urmând să solicite Regimul de Activitate Redusă, care va fi instituit prin validare de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). În aceste condiții, angajatorul distribuie timpul de lucru în rândul salariaților vizați și lunar solicită ajutor pentru salariați prin cererea automatizată.

În cazul acestui mecanism, ANOFM va transfera angajatorilor ajutorul pentru salariații în regim de activitate redusă. Astfel, plata salariilor în cazul acestui regim va fi constitui 50% din valoarea timpului nelucrat ce va fi plătită de ANOFM și timpul lucrat plătit de angajator. Totodată, aplicabilitatea regimului va fi pentru minim 25% din salariați iar durata timpului de muncă urmând să fie redusă cu cel mult 50%.

Menționam că, Ministra Sănătății, Ala Nemerenco a declarat că, la ziua de luni, incidența COVID-19 era de 233 de cazuri la 100 de mii de locuitori, ceea ce înseamnă că R. Moldova intră în Cod Roșu. Una din măsurile esențiale luate de autorități este trecerea studiilor în regim online pentru toate școlile din țară pentru o perioadă de două săptămâni, începând cu ziua de luni, 24 ianuarie.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?