X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 3999

Șoselele cu cauciuc reciclat ar putea rezista de două ori mai mult

1 iun. 2022,, 23:30   Externe
2458 0

Șoselele cu cauciuc reciclat sînt realizate prin amestecarea bitumului cu cauciuc de la anvelope folosite; cauciucul acționează ca o protecție solară și înjumătățește daunele produse de soare, au descoperit cercetătorii.

Inginerii de la Universitatea RMIT din Australia au descoperit un amestec de bitum care este atît rezistent la UV, cît și la trafic, și care are potențialul de a aduce economii de milioane pentru guverne pentru întreținerea drumurilor în fiecare an, scrie Tech Xplore.

Spre deosebire de multe infrastructuri exterioare, cum ar fi locurile de joacă și mobilierul stradal, drumurile nu sînt proiectate cu nicio protecție solară, ceea ce le face predispuse la crăpare și potențial nesigure pentru circulație.

Șoselele cu cauciuc reciclat nu numai că sînt mai protejate față de soare, însă sînt și o soluție sustenabilă pentru țările în care există o criză a anvelopelor uzate; de exemplu, în decembrie 2020, în Australia au fost interzise exporturile de anvelope folosite.

Pînă acum, eforturile de cercetare s-au concentrat pe îmbunătățirea durabilității drumurilor în ceea ce privește traficul; îmbătrînirea termică, evenimentele legate de vreme și daunele solare au primit mai puțină atenție.


Șoselele cu cauciuc reciclat au protecție solară

Noul studiu condus de profesorul Filippo Giustozzi, asociat al RMIT, oferă o soluție durabilă pentru protecția UV a drumurilor, rezultatele fiind publicate în Journal of Cleaner Production.

„Am descoperit că tendința de îmbătrînire este de fapt încetinită atunci cînd adăugăm cauciuc mărunțit, care este reciclat din anvelopele uzate, în stratul superior al drumului. Acesta acționează atît de eficient ca protecție solară pentru drumuri, încît de fapt face ca suprafața să reziste de două ori mai mult decît bitumul obișnuit”, a spus Giustozzi.

„Știam că UV poate fi un factor de degradare a drumurilor, dar nu știam în ce măsură sau cum să le protejăm, deoarece nimeni nu s-a uitat cu adevărat la acest aspect”, a adăugat el.

În studiu a fost folosit un echipament special

RMIT este una dintre puținele universități din Australia care are un instrument UV pentru a studia asfaltul și care poate simula îmbătrînirea cauzată de vreme; o astfel de mașinărie este folosită de obicei pentru testarea vopselelor pentru mobilierul stradal.

Echipa lui Giustozzi a folosit această unealtă pentru a simula efectul pe termen lung al degradării solare în laborator asupra bitumului cu diferite concentrații de cauciuc: de la o concentrație minimă de 7,5% la o concentrație medie de 15% și pînă la o concentrație maximă de 22,5%.

După o lună și jumătate de expunere continuă în aparatul UV (echivalentul a aproximativ un an de radiații UV în Melbourne, Australia), cercetătorii au măsurat modificările proprietăților chimice și mecanice ale bitumului.

Giustozzi a spus că șoselele cu cauciuc reciclat în concentrație mare au arătat cu 50% mai puține daune UV în comparație cu bitumul obișnuit.

Deși folosirea unei cantități mai mari de cauciuc ar fi dus la o rezistență UV mai mare, Giustozzi a spus că este, de asemenea, important ca acest lucru să fie echilibrat cu performanța mecanică.

„Nu ți-ai dori ceva care să fie rezistent la UV, dar să nu fie rezistent la camioane. Am descoperit că, adăugînd bucăți de cauciuc în proporții cuprinse între 18% și 22%, generăm un echilibru ideal între ceea ce privește îmbunătățirea rezistenței la rulaj și rezistența la îmbătrînirea UV”, a spus el.

Soluția sustenabilă pentru criza anvelopelor uzate

CEO-ul Tire Stewardship Australia, Lina Goodman, a declarat că, în timp ce Australia a produs aproximativ 450.000 de tone de anvelope scoase din uz în 2021, doar aproximativ 70% dintre acestea au fost reciclate sau reprocesate.

Goodman a spus că cercetarea le-a dat speranțe pentru demonstrarea viabilității și beneficiilor utilizării bucăților de cauciuc de la anvelopele scoase din uz nu numai în drumuri și infrastructura civilă, ci în mai multe sectoare.

„sîntem încîntați să colaborăm la acest proiect cu industria și cu cercetători de top de la Universitatea RMIT. O abordare multi-organizațională deschide calea către noi inovații și oportunitatea de a transforma această resursă într-un produs cu valoare adăugată”, a spus ea.

Giustozzi a spus că un avantaj suplimentar al cauciucului mărunțit este că era deja utilizat la scară largă, inclusiv în unele drumuri, dar că consiliile și autoritățile de stat care îl folosesc nu cunoșteau acest efect de „protecție solară” dezvăluit în cercetare.

„Sperăm că această cercetare va schimba acest lucru și va deschide noi oportunități”, a încheiat Giustozzi.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?