X 
Puterea stiri: 7334
Criza energetică stiri: 1129

Premieră în Europa. O dronă a transportat țesut uman între două spitale belgiene

25 aug. 00:30   Diverse
1489 0

O dronă a efectuat zboruri de testare la Anvers, în estul Belgiei, pentru a transporta țesut uman de la un spital la altul, o premieră în Europa care ar putea economisi timp prețios în timpul operațiilor, transmite Noi.md cu referire la g4media.ro.

Drona, pilotată de compania flamandă Helicus, a părăsit o clădire a rețelei spitalicești ZNA din Anvers și a aterizat patru minute mai tîrziu pe acoperișul filialei Sint-Augustinus a spitalelor GZA, la 800 de metri distanță: în interiorul unui tub atașat dronei se afla o fiolă care conținea țesut uman potențial canceros pentru a fi analizat în laboratorul Sint-Augustus.

Acest zbor de testare, urmat de alte trei în cursul zilei, este o premieră: Helicus este în prezent singura companie europeană care a primit la jumătatea lunii iunie autorizația de a organiza zboruri cu drone în scopuri medicale, deasupra unui oraș și pilotate de la distanță, în afara cîmpului vizual al operatorului. Aceste teste, efectuate cu o aeronavă a producătorului belgian SABCA, vin înaintea unui nou regulament european așteptat în 2023, care va permite utilizarea pe scară largă a dronelor pentru a transporta țesut uman. Helicus se bazează pe dezvoltarea comercială și pe zboruri regulate pînă în 2024.

Combinarea vitezei și a regularității

„În fața costurilor în creștere ale sistemelor de sănătate, serviciile tehnice medicale costisitoare, cum ar fi laboratoarele, pot fi centralizate într-un singur loc”, permițînd spitalelor vecine să își transporte eșantioanele, a explicat pentru AFP Mikael Shamim, CEO al Helicus. Dar „marele avantaj al dronelor este că ele combină viteza, reducînd timpul mediu de transport, cu regularitatea, ceea ce garantează fiabilitatea logistică”, argumentează el.


Directorii grupurilor spitalicești ZNA și GZA se pregătesc deja pentru intrarea în vigoare a noilor reglementări europene. „Timpii de livrare sînt esențiali, iar absența ambuteiajelor în aer asigură timpi de zbor fiabili”, spune Els van Doesburg, președintele ZNA, menționînd că o călătorie care durează 21 de minute în cel mai bun caz cu mașina „va dura 10 minute cu drona”. Cele patru laboratoare ale celor două rețele ZNA și GZA trebuie să proceseze 1.200 de probe chirurgicale pe an, care trebuie analizate de urgență pentru depistarea celulelor canceroase, printre altele, pentru a determina evoluția ulterioară a operației. Acestea sînt transportate pe șosea, uneori cu taxiul.

„Atunci cînd îndepărtează o tumoare, chirurgul încearcă să cruțe cît mai mult din țesutul înconjurător, dar pentru a se asigura că tumora a fost îndepărtată complet, se trimit probe la laborator în timpul intervenției”, iar rezultatele „trebuie să fie gata în 30 de minute”, subliniază Sabine Declercq, medic patolog la GZA. Deocamdată, doar probele pentru analize (țesuturi umane, urină, probe de sînge) sînt vizate de transportul cu drone, dar Helicus analizează deja posibilitatea de a transporta pungi de sînge sau organe pentru transplant. „Am întreprins studii, dar va dura ani de zile, pentru că provocarea este mai complicată: la un volum mai mare, trebuie să adaugi elemente de răcire”, spune Mikael Shamim.


Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Care va fi „soarta” protestului din capitală?
Cartea neamuluiКатрук Валерий
Balade despre strămoșiСандуляк Владислав