Efectele negative ale luminii albastre pot fi combătute - studiu

Efectele negative ale luminii albastre pot fi combătute - studiu

Efectele dăunătoare ale luminii albastre emisă de ecrane sînt „uşor de inversat“ după o perioadă de „detoxificare“.


Expunerea la dispozitive electronice în timpul serii poate tulbura somnul, parţial din cauza luminii albastre emise de ecranele cu LED-uri, precum cele ale tabletelor, telefoanelor mobile şi computerelor, potrivit American Academy of Pediatrics. Unul dintre motivele pentru care acest lucru se întîmplă este faptul că lumina albastră poate suprima eliberarea melatoninei, hormonul ce reglează ciclul somnului. Studiul recent, condus de cercetătorul Dirk Jan Stenvers de la Universitatea din Amsterdam, alături de Institutul naţional olandez pentru sănătate publică şi mediu, citat de agerpres.ro. a demonstrat că lumina albastră a afectat somnul în cazul a 25 de tineri care utilizau „frecvent“ ecranele. Stenvers a descoperit că, din fericire, efectele nocive pot fi reversibile.


Adolescenţii, cei mai afectaţi „Adolescenţii dedică din ce în ce mai mult timp dispozitivelor cu ecrane, iar neplăcerile asociate somnului sînt frecvente la această grupă de vîrstă“, a explicat Stenvers, în timpul prezentării susţinute la conferinţa Societăţii Europene de Endocrinologie, organizată în Lyon, Franţa. „Demonstrăm aici faptul că aceste neplăceri asociate somnului pot fi uşor de inversat prin restricţionarea utilizării ecranelor sau a expunerii la lumină albastră în timpul serii“, a notat specialistul. Stenvers a condus timp de cinci săptămîni un experiment la care au participat 55 de tineri din Olanda - 25 de utilizatori „frecvenţi“ ai ecranelor, respectiv cel puţin patru ore pe zi, şi 30 care foloseau mai rar dispozitive cu ecrane, circa o oră pe zi. În această perioadă, fiecare grup a renunţat pentru o săptămînă la utilizarea ecranelor în timpul serii.


Ulterior, subiecţii au purtat ochelari speciali, cu filtru de protecţie împotriva luminii albastre. În medie, utilizatorii frecvenţi aveau nevoie de 30 de minute în plus pentru a adormi şi tot ei au raportat mai multe neplăceri în timpul nopţii. Însă, după şase nopţi de abstinenţă de la ecrane sau de utilizare a ochelarilor speciali, somnul lor a început să fie similar cu cel al persoanelor care utilizau mai rar dispozitivele cu ecrane. Aşadar, „detoxificarea“ de la lumina albastră s-a dovedit utilă.


 


Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load