COVID-19 în MOLDOVA  Mai multe detalii

De ce avem nevoie de vitamina D

De ce avem nevoie de vitamina D

Produsele cu un conținut înalt de vitamina D acționează pozitiv asupra activității sistemului cardiovascular și au un efect protector asupra acestuia, au aflat oamenii de știință greci. Concluziile lor au fost publicate de Medical Xpress.

Vitamina D este una dintre numeroasele substante nutritive de care organismul are nevoie pentru a ramîne sanatos. Alaturi de calciu, vitamina D ajuta la formarea oaselor si la mentinerea sanatatii lor.

In plus, blocheaza eliberarea hormonului paratiroidian, care reabsoarbe tesutul osos, conducand la subtierea si slabirea oaselor, fapt care creste riscul de fracturi.


Termenul "vitamina D" se refera la mai multe forme diferite ale acestei vitamine, dintre care doua sunt importante pentru sanatatea organismului: vitamina D2, realizata de plante si vitamina D3, produsa in mod natural de organism in urma expunerii la lumina soarelui. Aceste forme de vitamina D pot fi gasite si in alimente.

De ce avem nevoie de vitamina D?

Rolul major al vitaminei D este de a mentine nivelurile normale de calciu si fosfor din sange. Vitamina D ajuta organismul sa absoarba calciul, care formeaza si mentine oasele puternice. Poate avea un rol important si in mentinerea functiei musculare si in intarirea sistemului imunitar, sustin expertii de la Cleveland Clinic.

In ultimii ani, vitamina D a fost intens promovata ca fiind o vitamina minune, deoarece ofera protectie impotriva unor forme de cancer (cancer de san, cancer de colon, cancer de prostata), impotriva infarctului, bolii Alzheimer, dar si impotriva anumitor afectiuni cronice, precum diabetul si hipertensiunea. Toate aceste beneficii nu sunt, insa, clar dovedite, considera expertii de la Harvard, care recomanda prudenta in administrarea suplimentelor de vitamina D, pentru prevenirea acestor boli. Exista studii care sugereaza rolul benefic al vitaminei D impotriva acestor afectiuni, insa rezultatele lor sunt fie preliminarii, fie contestate. Este nevoie de cercetari consistente si pe termen lung care sa sustina rezultatele acestor studii.

Necesarul de vitamina D

Deficitul sau carenta de vitamina D poate aparea ca urmare a expunerii inadecvate la lumina soarelui, tulburarilor de absorbtie intestinala, aportului alimentar redus, consumului anumitor medicamente care accelereaza absorbtia vitaminei D. In cazul sugarilor, deficitul de vitamina D poate aparea din cauza cantitatii reduse de vitamina D din laptele matern.

La copii, deficitul de vitamina D poate conduce la rahitism, care se prezinta prin arcuirea picioarelor, in timp ce la adulti, duce la osteomalacie, adica demineralizarea matricei osoase.

Expunerea la soare

Vitamina D este produsa in mod natural de organism cand pielea este expusa la soare. Cantitatea de vitamina D asimilata depinde de mai multi factori cum ar fi anotimpul (de obicei, este mai putin soare in lunile de iarna), momentul zilei (razele soarelui sunt mai puternice intre orele 10:00 si 15:00), nori si nivelul de poluare a aerului, precum si zona geografica (orasele din apropierea Ecuatorului au niveluri mai ridicate de raze ultraviolete). Potrivit expertilor de la Harvard, o expunere la soare intre 10 si 15 minute, de cateva ori pe saptamana, fara a utiliza protectie solara, este suficienta pentru asimilarea cantitatii necesare de vitamina D pentru o saptamana. Nu exagera, insa, cu expunerea neprotejata la soare deoarece creste riscul de cancer de piele!

Alimente

De obicei, alimentatia variata si echilibrata reprezinta cel mai bun mod de a asimila vitamine. Nu insa si in cazul vitaminei D. Doar o serie de alimente contin mai mult de 100 UI/per portie:

Cod

Somon

Ton

Sardine

Ficat

Carne de vita

Lapte si iaurt

Cereale fortificate

Portocale

Anumite tipuri de ciuperci

Margarina

Galbenus de ou

Este important sa verifici etichetele produselor, deoarece cantitatea de vitamina D variaza atunci cand este adaugata in mod artificial la anumite produse cum ar fi sucul de portocale, iaurtul si margarina.

Suplimente

Deoarece exista un numar limitat de alimente care contin vitamina D, in anumite situatii, poate fi necesara administrarea de suplimente de vitamina D. Majoritatea suplimentelor pot fi luate fara prescriptie medicala, insa este recomandat sa consulti un medic inainte, pentru a te asigura ca ai luat decizia buna. Aportul unei cantitati prea mari de vitamina D poate fi la fel de periculos ca deficitul de vitamina D.

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
loading...
Mai multe

Sondaj Toate

load