TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

mai multeminimizează

Cum prepari cartofii prăjiți ca să fie sănătoși

Cum prepari cartofii prăjiți ca să fie sănătoși

Cartofii prăjiți sînt preferații tuturor, însă cei mai mulți dintre noi îi evităm pentru că știm cît de nesănătoși sînt.


Trecînd peste cantitatea mare de grăsimi a cartofilor prăjiți, aceștia au și un conținut caloric mare, ceea ce înseamnă că și siluetă ta va avea de suferit dacă obișnuiești să mănînci acest preparat.


Peste 300 de kilocalorii sînt într-o 100 de grame de cartofi prăjiți, ceea ce înseamnă mult. Dar dacă îi lăsăți puțin la temperatura camerei amidonul din ei se stabilizează, dacă se stabilizează devine un fel de pre-biotic ceea ce nu e deloc un lucru rău.


Ce se întîmplă de fapt? Lăsăm cartofii scoși de la prăjit la temperatura camerei. Amidonul din ei - acel zahăr de depozit - recristalizează. O parte din calorii se pierd astfel.


“Iată sub ce formă extrem de simplă avem un produs prebiotic într-o banală salată orientală. Din combinația de carbohidrați și grăsime ne îngrășăm cel mai mult. Cînd vorbim de cartofi prăjiți, avem două aspecte: dacă sînt reci, ajută culturile de bacterii benefice, dar dacă sînt prăjiți, sînt concentrați în grăsime, mai hrănitori. Și vom vedea că un copil alege instinctiv un cartof prăjit cu grăsime, pentru că știm instinctiv că noi creștem din grăsime. Așa că nu va supărați pe copii, că nu vor să mănînce legume. Nu am fost făcuți precum puii văcuței să fim atrași de culoare verde. Puii de om sînt atrași de culoarea albă, pentru că albul înseamnă grăsime! Cartoful prăjit, el știe mititelul, că în loc să primească 90 de kilocalorie, primește 300 de kilocalorii și e o chestiune de eficiență a naturii!”, a explicat dr. Mihaela Bilic, medic nutriționist, la ProTv


“Nu toată lumea știe ce înseamnă cartoful prăjit belgian. Da, hei zic, de ce stau reci acolo? Se prăjesc la o temperatură joasă, trebuie să îi lași să se răcească, se mută în a două cuvă cîteva secunde și se face crusta crunch la exterior. Și devin foarte moi în interior”, a explicat Razvan Teodorescu, producător de cartofi prăjiți.


Adevaratul cunoscator ii prefera taiati mai gros, ca sa capete crusta si sa ramana moi inauntru. Tinerii prefera cartofii prajiti mai subtiri.


Organismul uman sănătos extrage tot ce e bun din alimente, iar restul reciclează. O parte este aruncată. Excesul de calorii se depune însă mereu sub formă de grăsime. E o tragedie dacă, zilnic, aportul caloric este în exces. Distrugeți inclusiv bacteriile bune din intestin, numite microbiotă. Adică loviți în sistemul imunitar uman.


Cartofi prajiți la cuptor


Pentru a te bucura de gustul cartofilor prăjiți fără să îți pui sănătatea și siluetă în pericol, îi poți înlocui cu o alternativă la fel de gustoasă, dar mult mai sănătoasă: cartofii păi la cupto


Cartofii păi la cuptor au același gust și aceeași textură că și cartofii prăjiți, dacă știi cum să îi pregătești, potrivit doc.ro. Nu este deloc o procedura complicată, însă trebuie să știi cîteva trucuri care le oferă textură de cartofi prăjiți crocanți, chiar dacă sînt copți de fapt.


Sterge-i bine – dupa ce ii speli, trebuie neaparat sa folosesti un servetel de hartie pentru a indeparta umezeala de la suprafata cartofilor. Oricat de bine ar fi acestia scursi, trebuie sa ii si stergi intrucat apa va impiedica crusta sa se formeze.


Lasa cartofii minim o ora in apa rece, la inmuiat, mai ales daca ii simti fainosi. Aceasta etapa elimina o parte din amidon. Cu cat mai putin amidon ramane in cartofi, cu atat vor fi mai crocanti.


Foloseste ulei – daca pregatesti cartofii la cuptor nu inseamna ca trebuie sa renunti complet la ulei. Un strat subtire de ulei sanatos va ajuta cartofii sa capete o crusta crocanta. La o jumatate de kilogram de cartofi poti folosi 1,2 linguri de ulei de masline sau ulei de canola. Maseaza bine cartofii cu ulei pentru ca acesta sa fie distribuit in mod egal. Daca nu vei folosi ulei, textura cartofilor va fi de cartof copt, nicidecum de cartof prajit, asa cum iti doresti tu.


Intinde-i intr-o tava – acopera o tava cu hartie de copt. Asaza apoi fasiile de cartof una langa alta, fara sa le lipesti. Astfel, cartofii vor fi gatiti in mod uniform. Cartofii care nu au suficient loc se vor fierbe, mai degraba, nu vor capata crusta.


Seteaza temperatura optima – ideal ar fi sa preincalzesti cuptorul la temperatura de 230 de grade Celsius. Numai dupa ce cuptorul a atins aceasta temperatura poti introduce tava – asta iti garanteaza o crusta aurie perfecta.


Intoarce-i pe partea cealalta – cartofii se fac rapid la temperatura de 230 de grade Celsius asa ca in 25 de minute vor fi deja gata. Ai grija insa ca dupa primele 10-15 minute sa deschizi cuptorul, sa scoti tava si sa intorci cartofii pe partea cealalta. Astfel, te asiguri ca acestia vor capata o crusta perfecta.


Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load