Cît de sănătos este consumul de soia

Cît de sănătos este consumul de soia

Soia şi produsele din soia au cîştigat, în ultimul timp, teren ca alternativă la carne pentru vegetarieni şi nu numai.


La o simplă căutare pe Internet însă găsim şi o droaie de informaţii despre pericolul pe care l-ar ascunde soia. Pînă la urmă cum rămîne: e bună sau e rea?


O recenzie făcută de American Heart Association pe 22 de studii randomizate a constatat că un consum de 50 de grame de soia pe zi scade cu doar trei procente colesterolul rău. Ca să aveţi o perspectivă reală, ar trebui să mîncaţi circa un kilogram şi jumătate de brînză tofu sau să beţi cel puţin opt pahare de lapte pe zi pentru a face rost de cele 50 de grame de soia, ceea ce înseamnă o performanţă chiar şi pentru cei mai mari fani ai acestui produs, avertizează specialiştii.  


Partea întunecată a poveştii


Soia are şi o parte întunecată, cea mai notabilă fiind legată de faptul că s-ar putea să vă afecteze hormonal. Aceasta pentru că are isoflavone – un tip de fitoestrogen care mimează efectul estrogenului în corp. Cînd mănînci multă soia, există riscul să perturbi sistemele sensibile la estrogen, inclusiv pe cel reproductiv, mai spun experţii în domeniu.


Au fost cazuri în care femeile au consumat atît de multă soia (60 de grame pe zi, timp de o lună) astfel încît menstruaţia nu le-a mai venit.  


„Dezvoltarea creierului este, de asemenea, sensibilă la estrogen, la fel şi glandele mamare şi inima“.


Posibilul rol al consumului de soia în cancer este unul incert şi recomandă femeilor care au un risc crescut de a dezvolta cancer la sîn sau la ovare, cancere care sînt sensibile la hormoni, să discute cu medicul despre oportunitatea unei diete pe bază de soia.


Ce e de făcut?


Pentru că fiecare individ este diferit, este imposibil de stabilit care este cantitatea potrivită de soia. „Aceia care vor să obţină un aport de proteine în mod rezonabil şi sănătos, fără a se confrunta cu posibilele efecte negative date de soia, trebuie să ştie că nu e nevoie să consume soia la fiecare masă pentru a înlocui toate celelalte alimente precum laptele sau brînza obişnuită“.


Aşadar, ar trebui să renunţăm la soia pentru totdeauna? Nu neapărat. Puţină soia în alimentaţie poate fi un obicei sănătos de a obţine proteine în lipsa cărnii. „Pentru adulţii sănătoşi, abordarea pentru soia ar trebui să fie aceea ca şi pentru zahăr, cafea şi alcool. Moderaţia este cheia“, mai spun specialiştii.

 


Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load