Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3995

Primăria Chișinăului se pregătește să-și digitalizeze serviciile

9 oct. 2020,, 14:15   Capitala
5304 0

În jur de 45 de mii de întreprinderi sau 65% din totalul celor înregistrate în Moldova activează în municipiul Chișinău, iar multe dintre ele au nevoie de diverse acte permisive emise Primărie.

Dacă la nivelul autorităților publice centrale a fost implementat Ghișeul unic online (Sistemul Informațional Unic de Gestionare și Eliberare a Actelor Permisive sau SIA GEAP), atunci la Primărie funcționează un „Ghișeu unic” de informare și documentare, însă acesta nu se încadrează în prevederile legii nr. 161 din 22.07.2011 privind implementarea ghișeului unic. Potrivit legii, orice serviciu public ce necesită mai mult de două vizite la sediul instituției urmează a fi digitalizat și integrat în Ghișeul unic, iar termenele de executare, documentele confirmative necesare și tarifele - afișate public.

Potrivit unui studiu al Expert-Grup însă, la primăria Chișinău lipsesc nu doar informații despre termene sau documente necesare, ci și registrele electronice și chiar arhivele pe hîrtie a serviciilor publice prestate. De asemenea, în cadrul autorității publice locale nu există sisteme electronice de gestiune a documentelor și arhivelor, ce ar permite păstrarea registrelor, accesul la date sau generarea datelor statistice sau rapoartelor de performanță pentru serviciile prestate. Unii funcționari țin astfel de registre din proprie inițiativă, constată Expert-Grup, transmite unimedia.info.

La data realizării studiului, nici un act nu putea fi solicitat la distanță sau online, ci doar prin prezența fizică în oficiul persoanelor responsabile. Mai mult, pentru a emite un act permisiv, direcțiile primăriei solicită documente eliberate de alte direcții și chiar de aceeași direcție, în alt cabinet. Potrivit Expert-Grup, aceasta se întîmplă din cauza lipsei mecanismelor de Ghișeu unic și interconectare a bazelor de date, așa cum s-a întîmplat în cazul a cca 150 de acte permisive emise de autoritățile publice centrale. De exemplu, pentru actualizarea amplasării dispozitivului publicitar, solicitantul urmează să prezinte avize și coordonări de la următoarele persoane juridice: Centrul Național de Terminologie; Direcția social-umanitară și relații interetnice; Direcția generală transport public și căi de comunicație; Regia transport electric și Parcul urban de autobuze; Asociația de gospodărire a spațiilor verzi; IM Lumteh; Direcția generală locativ comunală și amenajare; ÎM Semafor service; Inspectoratul de poliție al mun. Chișinău; Proprietarul obiectivului plasării reclamei; Pretura sectorului.

Astfel, în cazul implementării Ghișeului unic la Primăria Chișinău, costurile cumulative ale agenților economici și autorităților s-ar reduce cu cca. 26%, estimează Expert-Grup.


Primarul Ion Ceban spune că a început reformarea și digitalizarea serviciilor primăriei pentru a le integra în Sistemul Informațional Unic de Gestionare și Eliberare a Actelor Permisive (SIA GEAP), accesibil pe platforma guvernamentală www.servicii.gov.md. „Ne-am concentrat eforturile și pe eliberarea documentației permisive în domeniul construcțiilor, despre care se spunea că a fost un proces foarte corupt și unde exista mai puțină transparență în acest sens. Dar, nu ne limităm doar la aceste aspecte, vom lucra la ghișeul unic integrat ca și concept, la recepționarea tuturor documentelor în primărie. Spre sfîrșitul toamnei vrem să avem ghișeul unic reorganizat în incinta primăriei, după care să trecem în Preturi, apoi la subdiviziunile Primăriei municipiului Chișinău. Mi-aș dori ca orice cetățean, orice persoană juridică să poată să se adreseze în orice instituție din componența municipiului Chișinău cu orice problemă, această problemă să poată fi introdusă în sistemul de administrare a petițiilor sau solicitărilor, după care să fie redirecționată către subdiviziunile responsabile, să fie făcută în mod obligatoriu evidența acestor acte și să putem urmări activitatea, inclusiv a funcționarilor”, ne susține Ion Ceban.

Pînă în prezent, în SIA GEAP au fost configurate 26 de instituții din cele 30 de autorități emitente de acte permisive. În anul 2019, solicitarea actelor permisive prin SIA GEAP a sporit de 13 ori, ajungînd la peste 28 de mii de acte la 31 decembrie 2019. Dintre actele emise de Primăria municipiului Chișinău doar notificarea în comerț este utilizată în SIA GEAP, însă aceasta s-a dovedit extrem de utilă - doar pe parcursul anului trecut au fost depuse 9230notificări, iar în 2020 - 12090 notificări. Procedura de notificare a primăriei despre deschiderea unei unități comerciale a înlocuit procedura de autorizare de către funcționari a magazinului în anul 2016.

SIA GEAP a fost lansat în 2018 de Ministerul Economiei și Infrastructurii, cu susținerea Proiectului Băncii Mondiale Ameliorarea Competitivității și este un pas important în reducerea poverii de conformare atît pentru mediul de afaceri, cît și pentru autoritățile emitente. Conform estimărilor inițiale costurile anuale urmează să se reducă cu cca MDL 60 mln/an.

Potrivit studiului Expert-Grup, cca 31 de servicii sînt prestate de diferite direcții ale Primăriei Chișinău, printre care diverse autorizații - de funcționare, de construire, de desființare, de amplasare dispozitive publicitare, schimbare a destinației; diferite certificate - de urbanism informativ, de urbanism pentru proiectare; perfectarea de diverse documente - contracte de dare în arendă sau vînzare-cumpărare a terenurilor aferente, a traseelor rețelelor tehnice, a proiectului de contract privind darea în locațiune/comodat a încăperilor din patrimoniul municipal nelocativ (60 zile), perfectarea proiectului de decizie privind darea în locațiune/comodat a încăperilor din patrimoniul municipal nelocativ (30+ zile), etc. Multe dintre acestea se eliberează în 30 sau chiar 60 de zile, iar pentru a le obține agenții economici circulă dintr-un birou în altul pentru a colecta documente.

Ion Ceban recunoaște că pînă în prezent există greutăți în implementarea mai rapidă a Ghișeului unic. „Din start spun că nu este un lucru ușor, există rezistență foarte mare atît în rîndul funcționarilor, cît și în rîndul oamenilor simpli, începînd de la agenți economici. De asemenea, trebuie să înțelegem că în proces, în acest circuit există practic 26 mii de angajați, care trebuie să fie uniți toți într-un singur sistem integrat. Legal, avem aceste pîrghii, dar procesul durează pentru că trebuie să convenim cu toate instituțiile, unitățile responsabile pentru a ne conforma la reglementările cu privire la datele cu caracter personal”.

Pentru a grăbi procesele de integrare în Ghișeul unic a diverselor instituții și a crește gradul de utilizare a acestuia, Ministerul Economiei și Infrastructurii a propus ca orice act permisiv să fie însoțit obligatoriu de un cod unic, emis de Sistemul informațional. Astfel, începînd cu luna februarie 2021 , actele permisive ce nu vor deține un QR cod special nu vor fi valabile, iar funcționarii care le emit vor fi pasibili de sancțiuni contravenționale. Modificările la legea 160 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător și la Codul contravențional, au fost votate de Parlament în luna iulie și vor intra în vigoare la 6 luni de la publicare, timp în care autoritățile își pot adapta procedurile şi sistemele proprii, iar agenții economici se pot informa cu privire la noile reguli.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?