Mold-street: Cît au costat de fapt cele 31 de autobuze Isuzu

Mold-street: Cît au costat de fapt cele 31 de autobuze Isuzu

Consiliul Concurenței a decis că achiziția celor 31 de autobuze Isuzu de către Parcul urban de autobuze din Chișinău constituie ajutor de stat și este compatibilă cu mediul concurențial normal, scrie mold-street.com


Potrivit unei decizii a Consiliului Concurenței, măsura de sprijin prin alocarea din bugetul capitalei pe anul 2019, a sumei de circa 78,08 milioane lei pentru achiziția a 31 de autobuze, notificată de Primăria municipiului Chișinău constituie ajutor de stat.


Autobuzele scutite de TVA de 15,6 milioane lei


Totodată, întreprinderea a beneficiat și de importante facilități fiscale prevăzute de art. 103 alin. (1) pct. 29 din Codul fiscal al Republicii Moldova şi anume de scutirile de la plata taxei pe valoare adăugată, aplicate la importul mijloacelor de transport, destinate includerii în capitalul statutar.


Valoarea scutirii de TVA a fost de 15,615 milioane lei, iar costul autobuzelor cu TVA s-a ridicat la 93,7 milioane lei.


Drept argument pentru calificarea acestei achiziții ca ajutor de stat, primăria a folosit necesitatea modernizării Parcului Urban de Autobuze (PUA), care are unităţi de transport învechite şi care necesită alocaţii mari pentru întreţinere.


Astfel la balanța întreprinderii, la începutul anului 2019 erau înregistrate 127 autobuze care sînt uzate complet, cu vîrsta medie de 18 ani și cu un parcurs mediu de 965.000 kilometri, dintre care 109 sînt implicate în procesul de transportare, iar 18 autobuze se află în conservație şi necesită o reparație capitală sau casare din cauza defecțiunilor tehnice.


consiliul concurenței / Sursa:mold-street.com


În 2017, doar costurile pentru piese de schimb și materiale au constituit - 14 milioane lei sau 10,3% din totalul cheltuielilor, iar în 2018 - 12,6 milioane lei, sau 8,9% din totalul cheltuielilor.


Cheltuielile Parcului de Autobuze de 5 ori mai mari decît veniturile


 


Estimările prezentate de autorităţi arată că în anul 2019 veniturile din serviciul public de transport cu autobuzul în municipiul Chișinău la întreprinderea municipală vor constitui doar 37,62 milioane lei, în timp ce costurile aferente serviciului dat de cinci ori şi ceva mai mari – 194,14 milioane lei.


Diferenţa de circa 160 milioane lei este compensată de municipalitate, se arată în document, adică din bugetul local.


Potrivit autorităţilor ajutorul de stat acordat Parcului Urban de Autobuze este necesar "pentru a opera în condiţii normale de continuitate şi siguranţă a serviciului de transport public cu autobuzul în municipiul Chișinău".


"În condiţiile existenţei unei pieţe reglementate, întreprinderea nu poate percepe pentru furnizarea acestui serviciu un preţ care să depășească costurile de exploatare şi un profit rezonabil", se constată în decizia Consiliului Concurenţei.


De notat că ultima dată tarifele au fost aprobate 10 ani în urmă, pe 15 septembrie 2009 şi acestea nu acoperă costurile.


Continuarea articolului o puteți citi AICI.


Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load