Cînd luminile stradale vor începe să-i urmărească pe chișinăuieni?

Audio
Cînd luminile stradale vor începe să-i urmărească pe chișinăuieni?

Lidia Ceban

Trei sferturi din bugetul Întreprinderii Municipale „Lumteh” merge la achitarea energiei electrice consumate pentru iluminatul stradal al Chișinăului.

Cheltuielile pentru electricitate, întreținere și deservire ar putea fi reduse prin trecerea la sursele de lumină LED. În capitala Moldovei doar trei străzi beneficiază de un sistem de iluminat modernizat în totalitate. Felinare LED sînt instalate la trecerile de pietoni și pe diferite străzi. Modernizarea la scară largă, deocamdată, este imposibilă, din lipsa unui program complex și a mijloacelor financiare.   

Trăim într-o perioadă cînd lumea întreagă caută variante de a economisi energia electrică și modalități de a reduce la minimum impactul negativ asupra mediului. În acest context, problema implementării unei iluminări eficiente devine tot mai acută. Pentru moment, cea mai răspîndită este iluminatul LED. Sursele de lumină LED înlocuiesc activ lămpile luminiscente și becurile cu consum mic de energie. În diverse orașe ale lumii ele sînt utilizate la iluminatul străzilor, a carosabilului, a zonelor verzi, caselor, unităților industriale și de menire socială.

Grație unui șir de avantaje față de alte surse de lumină, iluminatul LED este lider al pieței. Unu – termenul de exploatare a LED-urilor este de 5-10 ori mai mare decît cel al obișnuitelor lămpi luminiscente  (cca 50 de mii de ore). Doi – lumina albă este identică cu cea de zi, deci apropiată celei firești. Trei – LED-urile consumă de 1,5-2 ori mai puțină energie electrică. Patru – prin instalarea senzorilor de iluminare și mișcare, iluminatul LED poate deveni inteligentă: dacă e nevoie, lumina va fi mai intensă, iar în absența mișcării – mai palidă.   

Ziua de ieri

Problema modernizării iluminatului stradal în capitala moldovenească a fost dezbătută în cadrul consultărilor publice organizate de Primărie pe 14 februarie. Conform consilierului municipal Anton Leadschi, actualul sistem de iluminat din Chișinău este învechit și necesită modernizare. În mare parte, lămpile au aceeași putere, iluminatul este dirijat manual și pe toate sectoarele de drum randamentul iluminării este scăzut. Termenul de funcționare a lămpilor în capitală ajunge la 28 de mii de ore, nu există servicii de deservire garantată sau antivandalism.

Spre deosebire de iluminatul LED, în care fluxul de lumină este difuzat uniform și asigură un nivel redus de orbire a participanților la trafic, cea existentă momentan în capitală are pete întunecate între suporturi, înregistrează un nivel sporit de orbire a șoferilor și menține același nivel de iluminat pe toate sectoarele, fapt soldat cu utilizarea ineficientă a fluxului de lumină.

Succese modeste

Doar trecerea treptată la iluminatul LED va permite reducerea considerabilă a consumului de energie electrică și a cheltuielilor bugetare pentru întreținerea și deservirea sistemului. Conform datelor prezentate de „Lumteh”, în anul 2017, din bugetul de 96,8 milioane de lei, cea mai mare parte – 69,4 milioane – au mers la achitarea energiei electrice utilizate pentru iluminarea orașului. Astăzi cea mai mare parte a capitalei noastre este dotată cu lămpi obișnuite. Prima experiență de instalare a surselor de lumină LED a fost bd. Dacia, pe segmentul de la „Porțile orașului” spre Aeroport. Acolo au fost instalați 250 de stîlpi, iar bugetul modernizării a constituit cca 25 de milioane de lei.

Șeful ÎM „Lumteh”, Veaceslav Buț, a relatat pentru  NOI.md că, în prezent, în plus față de drumul spre Aeroport, trei străzi principale ale Chișinăului, reconstruite în cadrul proiectului european, au fost echipate cu surse de iluminare LED – bulevardele Ștefan cel Mare și C. Negruzzi, str. V. Alecsandri. Pe bd. Ștefan cel Mare și pe str. Alecsandri au fost instalate LED-uri cu termenul de garanție de 5 ani. 

Programul de administrare și monitorizare citește indicii fiecărei surse de lumină instalate pe străzile reparate pe bani din creditele europene, îi acumulează, după care transmite informația pe site, unde este calculat consumul de energie electrică pentru o zi, o săptămînă, o lună. Astfel a devenit clar că cele 355 de instalații noi consumă timp de o lună 21 690 de kilowați, iar timp de o zi – 712 kWt. Cele 234 de felinare noi de pe bd. Ștefan cel Mare consumă lunar 15400 kWt, pe noapte – 500 kWt. Specialiștii susțin că eficiența sau ineficiența nu poate fi măsurată cu un oarecare dispozitiv, ci doar în timp, prin compararea cheltuielilor de pînă și de după modernizare.

Treptat, în capitală se investesc bani în modernizarea iluminării artistice și arhitecturale a clădirilor. În 2017, în aceste scopuri au fost cheltuiți 678,5 mii de lei. Directorul Agenției Naționale de Inspectare și Restaurare a Monumentelor, Ion Ștefăniță, cel care a și adus de peste hotare ideea iluminării artistice a clădirilor, a spus că pentru anul 2018 este preconizat un proiect de iluminat arhitectural al Palatului Național, a Teatrului de Operă și Balet și a Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală. Soluțiile de iluminat artistic al fațadelor au fost selectate în cadrul recentului concurs cu participarea arhitecților și designerilor.

Valea Trandafirilor va mai aștepta 

Deocamdată nu avem un program complex de modernizare a iluminării stradale din Chișinău. Însă, cum a menționat Veaceslav Buț, „Lumteh” înlocuiește treptat cu LED-uri corpurile de iluminat din locurile publice din capitală, pentru a reduce consumul de energie electrică. Dacă în planul de modernizare este indicată o stradă pe care 30% dintre felinarele existente au lumina albă (galbenă), noile corpuri de iluminate vor avea aceeași culoare.  

Pentru anul 2017 se preconizau cheltuieli de 2,3 milioane de lei pentru înnoirea iluminatului stradal, dar s-au cheltuit doar 1,4 milioane. LED-uri au fost instalate pe str. Petricani – Șoseaua Balcani  (695,3 mii de lei); Codrilor, 10,10/1,10/2 (237,1 mii); Xenopol-Coroban, Kallimaki-Sucevița(138,5 mii); N. Gheorghiu (92,6 mii); T. Strișcă (245,3 mii). Bugetul întreprinderii prevedea pentru 2017 cheltuieli de 725,7 mii de lei pentru modernizarea iluminării în parcul Valea Trandafirilor. Dar deoarece a fost nevoie să fie soluționată urgent problema evacuării deșeurilor menajere la poligonul din Țînțăreni, aceste mijloace au fost redirecționate la reabilitarea rețelelor electrice ale comunei Țînțăreni. 

În 2018 Lumteh preconizează să înlocuiască cu LED-uri lămpile simple din parcurile capitalei. În primul rînd – în parcul Valea Morilor, apoi în zona de odihnă B. Glavan, Calea Moșilor. Va veni și rîndul parcului Valea Trandafirilor, rămas în 2017 fără mijloacele alocate pentru modernizare. 

Specialistul în tehnica de iluminat Igor Ionel, consultant al Agenției pentru eficiență energetică din Moldova, spune că, dacă el ar fi responsabil de implementarea programului de modernizare a sistemului de iluminat din Chișinău, ar începe cu înnoirea sistemelor pe sectoarele unde nu există iluminat sau unde acesta nu corespunde cerințelor.

„Dacă începem cu locurile neiluminate, obținem 100% aprindere a tuturor punctelor de lumină, își expune punctul de vedere Igor Ionel. Spre exemplu, str. Albișoara. Deși are un trafic intens, este iluminată foarte prost. Și nu este cel mai îndepărtat raion al capitalei. Noi avem străzi, pe care iluminatul nu a fost înnoit de prin anii 1980, însă Primăria începe modernizarea de la străzile principale, chiar dacă precedenta înlocuire a surselor de lumină s-a efectuat acum 10 ani. Nu e corect să ne oprim iarăși la aceste străzi. Iar la etapa a doua eu aș înlocui deja sistemul existent.”

Economisim pe securitate?

Consultantul Agenției pentru Eficiență Energetică are obiecții față de angajații „Lumteh” cu privire la instalarea rețelelor LED pe trecerile de pietoni, pentru care în 2017 s-au cheltuit cca 2 milioane de lei din bugetul întreprinderii. Cică ideea a fost realizată incorect. În consecință, iluminarea trecerilor pietonale este eficientă doar pe acele străzi, unde iluminare nu există sau aceasta este foarte slabă. La instalarea unei surse de lumină mai puternice, trecerea pietonală va fi evidențiată în formă de pată. Pentru a scăpa de acest efect, strada trebuie adusă la un nivel normal de iluminare, ceea ce se poate face investind mijloace suplimentare.  

„Nu e totul ideal nici pe bd. Ștefan cel Mare. La conectarea iluminării comune, trecerile de pietoni rămîn neiluminate din unele motive. Dirijarea are loc prin metoda «conectare-deconectare», chiar dacă avem acum alte posibilități de reacție a LED-urilor, inclusiv instalarea senzorilor de mișcare, prezență. Pentru a duce lucrul la bun sfîrșit, e nevoie să investim suplimentar. Comparativ cu prețul corpurilor de iluminat, nu e vorba de bani foarte mari. S-au comis greșeli și la iluminatul drumului spre Aeroport: pe acest sector lumina este galbenă și neuniformă, iar LED-urile au fost asamblate la noi în Moldova. Mulți mă convingeau că LED-urile nu pot asigura o iluminat uniform. O vreme toți spuneau că drumul spre Aeroport beneficiază de iluminat european. Însă toate le cunoști prin comparație. După darea în exploatare a iluminatului modernizat de pe str. Alecsandri, apoi și pe bd. Ștefan cel Mare, orice discuții și convingeri s-au încheiat”, a concluzionat Igor Ionel.   

Șeful de la „Lumteh” are o altă părere:

„În cazul dat este o problemă de gust: unora le place lumina albă, altora – cea galbenă. Este imposibil să susții care este bună, care – rea. Fiecare are anumite aspecte. Societatea trebuie să aleagă una din două culori, după care noi vom instala doar surse de lumină de culoarea aleasă”, a afirmat  Veaceslav Buț.

O ramură nerentabilă

Pe lîngă toate, în discuția cu Veaceslav Buț am clarificat că întreprinderea examinează posibilitatea de a produce LED-uri la Chișinău. Despre aceasta a vorbit și primarul general interimar, Silvia Radu, în cadrul unui interviu pentru NOI.md. În prezent, în Moldova există niște producători care, prin metode artizanale, asamblează LED-uri. Însă, deocamdată, șeful de la „Lumteh” nu a putut spune prea multe despre o producere mai vastă a acestor mărfuri.

Iar specialistul Igor Ionel consideră că producerea LED-urilor în Moldova nu este posibilă, deoarece este o afacere nerentabilă. Avem în jurul nostru destui producători și nu vom putea fi competitivi.

„Unde mai pui că nu avem o bază de control: orice produs de iluminat trebuie supus unui test de conformitate, argumentează specialistul. Noi nu avem o asemenea bază pentru studii fotometrice. Nu avem mici specialiști, nici echipamentele necesare. Iar să comandăm testările în laboratoarele Europei e foarte costisitor. Putem admite că pe piața internă se vor produce lămpi LED pentru un proiect concret, însă și în acest caz se pot aduce module gata, după care să se lucreze cu șurubelnița. Spun asta nu pentru că aș fi contra acestei perspective, da pentru că asta e realitatea.” 

Cu forțe noi

Veaceslav Buț, venit la Primărie în componența echipei Silviei Radu, caracterizat ca profesionist și bun specialist, speră că nu este departe timpul cînd Chișinăul va trece în totalitate la iluminatul LED dirijat de un program automatizat. 

„Aceasta este soluția normală și spre asta mergem, spune șeful ÎM «Lumteh». Nu mai este vorba despre cablurile instalate sub pămînt în anii puterii sovietice, care demult s-au uzat și doar noi știm cum le mai exploatăm. Ele urmează a fi înlocuite cu sisteme noi, dirijate prin semnal. Costă bani, dar trebuie să mergem înainte. Deocamdată însă muncim ținînd cont de fondurile bugetare.” 

Calculele businessmanului Alexei Ivanțov, președinte al organizației obștești „Uniunea Părinților din Moldova”, prezent la consultările publice, arată că pentru modernizarea iluminatului stradal în capitală ar fi nevoie de minimum 25 de milioane de euro. „Pentru aproximativ 500 km de drumuri, în Chișinău va fi nevoie de 25 de mii de LED-uri (cel puțin 50 la fiecare kilometru). Prețul unui LED mai mult ori mai puțin calitativ este de 400 de еurо. Deci numai becurile vor costa 10 milioane de euro. Pentru achitarea lucrărilor și alte cheltuieli va fi necesară o sumă similară. Pentru bugetul Chișinăului este una mare, nu și pentru investitorii străini”, consideră omul de afaceri.

Primul oraș din Moldova, iluminat cu LED

Către anul 2021, iluminatul cu LED va ajunge la Călărași. Acest oraș va deveni primul din Moldova care va înlocui în totalitate iluminatul stradal. Autoritățile locale, în colaborare cu IDIS „Viitorul”, au elaborat un proiect de eficiență energetică, care a fost selectat și va primi de la UE finanțare în sumă de 550 de mii de euro. Costul lucrărilor este evaluat la 680 de mii de euro. Diferența urmează să o acopere autoritățile locale. Noile felinare LED vor fi instalate pe 23 de străzi cu lungimea totală de 21 km. Lucrările vor începe în august 2018.

Ion Munteanu, expert în energetică la IDIS „Viitorul”, zice că în cadrul proiectului vor fi înlocuite 500 de corpuri de iluminat, iar economia mijloacelor financiare va fi de 6500 de euro pe an. Se vor reduce și cheltuielile pentru întreținerea și deservirea rețelelor și emanațiile nocive în atmosferă. Cu 35% se va reduce și consumul anual de energie electrică.

LED City cucerește lumea

Multe orașe din lume trec la iluminatul cu LED. La Tokyo, de mai mulți ani, în iluminatul stradal sînt utilizate tehnologiile LED. Din 2007, în SUA se implementează programul LED City. Primul oraș în care acesta a fost implementat, este Raleigh, Carolina de Nord. Investițiile au constituit 42,3 mii de dolari, iar economia în primul an de exploatare a echipamentelor – cca 50 mii kWt, în expresie bănească – 2,8 mii de dolari. Încă 3325 de dolari au fost economisiți la deservirea echipamentelor.

Din 2008, programul a trecut în alte țări, pe alte trei continente. În Europa, a fost lansat în 2008. Primul participant la proiect a fost municipiul italian Torraca. Acolo sistemul de iluminat stradal a fost înlocuit în totalitate, fiind instalate 700 de corpuri de iluminat LED. De aceea, el a fost numit primul oraș LED din lume. Același program a fost implementat și la Madrid, Spania. 

Programul mondial de trecere la iluminatul cu LED se desfășoară sub egida The Climate Group’s în 13 cele mai mari orașe ale lumii din șapte țări – de la Londra, Marea Britanie și New York, SUA  la Tianjin, China și Calcutta, India. Iluminatul cu LED va apare și într-un șir de orașe din CSI. Oare cînd și chișinăuienii vor fi urmăriți de luminile stradale?

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load