X 
Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3995

De ce dispare de pe agendă problema returnării aeroportului?

22 sep. 2021,, 10:00 (reactualizat 22 sep. 2021,, 18:03)   Analitică
9459 12

Pe parcursul ultimilor ani autoritățile moldovene revin cu regularitate la problema concesionării Aeroportului Internațional Chișinău, iar mesajul sună cam la fel, indiferent de forța politică care îl emite: contractul ilegal de concesionare trebuie să fie anulat, iar aeroportul – întors în gestiunea statului.

Însă impresia observatorilor este că treptat această problemă trece de pe agenta publică pe un plan secundar. În pofida declarațiilor anterioare ale demnitarilor de rang înalt, tema aeroportului răsună tot mai rar și societatea nu cunoaște nimic despre măsurile concrete luate în această direcție. Retorica autorităților cu privire la concesionarea aeroportului și figuranții ei devine tot mai puțin dură. Periodic, reprezentanții diferitor forțe politice se acuză reciproc de dezinteresare în avansarea cauzei privind contractul de concesiune, însă asta nu se soldează cu careva progrese.

Experții amintesc, că în rezultatul unui acord dubios, concesionarul a primit aeroportul din capitală pe gratis, iar angajamentele sale investiționale el le finanțează prin diverse scheme din contul taxelor colectate de la pasageri. Contractul de concesionare a fost semnat în condiții netransparente, iar statul nu a primit nimic în schimbul controlului pierdut asupra unui activ profitabil, de însemnătate strategică, socială și de infrastructură, cum este Aeroportul din Chișinău. În opinia experților, întoarcerea lui în gestiunea statului este o prioritate, care trebuie să fie așa nu doar în vorbe, ci și în acțiuni concrete, care să ducă la rezilierea sau anularea tranzacției ilegale.

Investiții din contul pasagerilor

În a.2013 Aeroportul Chișinău a fost transmis în gestiunea companiei-concesionar Avia Invest, controlată de Ilan Șor, fost primar de Orhei, președintele partidului «Șor» și deputat în parlament, figurantul-cheie într-un șir de cauze penale ce țin de «jaful secolului». Asta cu utilizarea argumentului privind non-profitabilitatea aeroportului, deși în anii 2009-2013 el a avut un profit total de cel puțin 120 mln. de lei. Compania concesionară s-a angajat să-l gestioneze timp de 49 de ani și să investească în modernizarea lui cca 250 mln. de euro.


Ulterior, în mod repetat a fost pusă problema concesionării ilegale și a încălcărilor semnificative admise la realizarea contractului. Experții au calculat, că în 49 de ani suma obținută de concesionari și persoamele afiliate lor trebuie să constituie cel puțin 2,0 mlrd. de euro. Asta în timp ce suma angajamentelor investiționale în aceeași 49 de ani, reieșind din contractul de concesionare, este mult mai mică – cca 250 mln. de euro. Reiese, că modernizarea promisă a aeroportului, care și așa se efectuează cu încălcarea termenelor asumate, este finanțată de toți locuitorii Moldovei, care zboară cu avioanele, și de alți călători aerieni, care apelează la serviciile aeroportului Chișinău, și nu de investitor, cum a fost înțelegerea.

În august, 2019, după ce în Moldova s-a schimbat puterea, Avia Invest a semnat acordul de transmitere a dreptului de gestionare a obiectului în favoarea NR Investments, beneficiarul exlusiv al căruia este Nataniel Rothshild. Dar în scurt timp s-a aflat, că 95% din acțiunile concesionarului au trecut la Komaksavia Airport Invest Ltd, care aparține afaceristului rus Andrei Goncearenco, fost manager de top al companiei «Газпром». În timpul guvernării Partidului democrat, Concearenco a depus actele pentru obținerea RM prin intermediul investițiilor, dar guvernul s-a schimbat și el nu a reușit să perfecteze pașaportul moldovenesc.

Periodic, tema returnării aeroportului Chișinău figurează pe agenda autorităților, însă progrese semnificative în această direcție nu se observă. În a. 2019 guvernul democraților a fost înlocuit cu cel condus de Maia Sandu, care a gestionat Moldova timp de cinci luni – iunie – noiembrie. Igor Dodon, care pe atunci era președintele țării, a declarat că «nu există altă cale, doar anularea contractului ilegal de concesionare a aeroportului și returnarea lui sub controlul deplin al statului, returnarea lui cetățenilor ». Mesajul a fost susținut de partenerii de atunci ai socialiștilor – blocul ACUM, compus din partidul «Acțiune și solidaritate» (PAS) și Platforma «Demnitate și adevăr».

Încălcări peste încălcări

În septembrie, 2019 comisia parlamentară specială, care a investigat concesionarea aeroportului internațional, a prezentat un raport pe 38 de pagini, conform căruia la încheierea contractului au fost comise numeroase încălcări – și la perfectarea tranzacției, și după ce activele aeroportului au fost transmise. Concursul a fost unul închis, adică au putut participa doar companii invitate. Iar contractul a fost semnat cu Avia Invest, care la acel moment avea un capital social de doar 5,4 mii de lei (chiar dacă minimul obligatoriu era de 5 mln. de euro).

Deputații au atras atenție la faptul, că obiectul concesionării era întreprinderea de stat, în timp ce de-facto Avia Invest a obținut activele aeroportului și terenurile aferente lui. În același timp, toate angajamentele și datoriile întreprinderii de stat, care gestionase aeroportul, au fost excluse. La elaborarea proiectului de concesionare se menționa, că investitorul trebuie să investească 250 mln. de euro, iar termenul de 49 de ani a fost stabilit pentru a avea timp suficient pentru recuperarea investițiilor. Însă în contract nu a fost inclusă taxa pentru modernizarea aeroportului - 9 euro de la fiecare pasager, despre care s-a vorbit inițial.

Din raport reiese, că comisia de monitorizare a aprobat automat toate datele prezentate de Avia Invest, fără a verifica corectitudinea lor, precum și dacă indicatorii prezentați corespund prețului de piață al lucrărilor efectuate. La prima etapă concesionarul urma să investească 45 mln. de euro, dar n-a fost să fie. Comisia de monitorizare nu a fixat neîndeplinirea condițiilor, ci a aprobat unanim raportul, din care reieșea că în anii 2013-2015 volumul total al investițiilor a constituit 46,3 mln. de euro. Între timp, conform datelor cadastrale, pe teritoriul aeroportului au apărut în acea perioadă doar două construcții în valoare totală de cca 10 mln. de euro, adică mai puțin de 25% din volumul preconizat al investițiilor.

Comisia a recomandat să fie depusă o cerere de anulare a concesiunii, verificat modul în care a fost inclusă taxa de 9 euro și efectuat un audit deplin la Avia Invest. Către acest moment, guvernul Sandu inițiase litigiul de anulare a contractului de concesionare și de returnare a aeroportului în gestiunea statului. Dar examinarea cererii a fost tergiversată. După demiterea guvernului Sandu în noiembrie, 2019 a fost format cabinetul condus de Ion Chicu. Procesul judiciar privind aeroportul încă mai patina la stadiul preliminar: motivul – perfectarea incorectă a acțiunii de chemare în judecată. Ulterior, reprezentanții diferitor forțe politice s-au acuzat reciproc de dezinteresare în avansarea dosarului, însă asta nu se soldează cu careva progrese .

Ex-ministrul justiției Fadei Nagacevschii crede că reținerea îndelungată a procesului de judecată în dosarul privind concesionarea aeroportului a fost cauzată de neprofesionalismul cabinetului Sandu. Potrivit lui, greșelile comise la perfectarea cererii de chemare în judecată au dus la pierderea timpului prețios. «Guvernul Sandu vorbea la timpul lui despre scopul strategic de returnare a aeroportului internațional sub controlul statului, dar în rezultat doar a pierdut vremea în zadar », — a menționat el.

Sandu însă și foștii ei miniștri, ajunși în opoziție, îi acuzau pe cei care le-au venit în loc de faptul că nu au luat măsuri decisiva și vor să renunțe la reclamația privind aeroportul.

În iulie, 2020 Agenția proprietății publice a anunțat despre rezilierea (anularea retroactivă) a contractului de concesionare a activelor aeroportului, încheiat cu Avia Invest. Instituția și-a motivat decizia prin faptul, că concesionarul nu și-a îndeplinit angajamentele contractuale. De cealaltă parte, Avia Invest a declarat că acuzațiile nu corespund realității și poartă un caracter politic. Komaksavia Airport Invest Ltd., proprietara companiei concesionare, a depus la Curtea de Arbitraj din Stockholm o cerere pentru 885 mln. de euro, în care a inclus despăgubirile pentru daune, profitul pierdut , investițiile și alte cheltuieli ce țin de procedura rezilierii contractului de concesiune.

«Eu aș dori să spun mai multe, dar nu pot».

Chiar la prima ședință a Consiliului superior de securitate, prezidată de președinta Maia Sandu, au fost formulate 10 priorități în activitatea acestui organism, printre care figura și dosarul aeroportului. Acestei teme i-a fost consacrată ședința din ianuarie a Consiliului, după care șefa statului a făcut un scurt anunț că procuratura se află la etapa de finalizare a anchetei privind concesionarea aeroportului Chișinău, și ea speră că în scurt timp dosarul va ajunge în instanță. «Eu aș dori să spun mai multe, dar nu pot, pentru că informația va ajunge în instanțele de judecată», – a adăugat Sandu și a subliniat că este vorba despre «un dosar de importanță națională ».

În februarie, 2021 parlamentul a încercat să organizeze audieri în plen pe marginea chestiunii date, dar acestea au fost amînate pe motiv că directorul Agenției proprietății publice și adjunctul său au fost spitalizați. Peste ceva timp deputatul Igor Munteanu s-a adresat Procuraturii Generale și a anunțat «despre niște fapte necunoscute, care descoperă complicitatea unor foști demnitari la oferirea garanțiilor de stat și selectarea concesionarului Aeroportului internațional Chișinău ». Munteanu spune că aceste circumstanțe au dus la eșuarea concursului organizat de guvern, și includerea în lista pentru concurs a unor companii care nici măcar nu au depus oferta comercială pentru concesionare.

Însă tema în cauză așa și nu a mai fost inclusă pe ordinea de zi a legislativului, cu excepția declarațiilor unor deputați. Nici actualul parlament, în care majoritatea aparține PAS, deocamdată nu a revenit la chestiunea dată. În ultimul timp, un șir de experți s-au arătat nedumeriți de lipsa de reacție a autorităților la tergiversarea dosarului privind concesionarea aeroportului. În pofida recunoașterii priorității chestiunii privind returnarea aeroportului în gestiunea statului, nu se întreprind toate măsurile posibile în această direcție.

Periodic, despre aceasta își amintește și opoziția. În septembrie,2021 participanții ședinței Consiliului republican al PSRM au numit drept una dintre principalele amenințări pentru țară și societate «încetarea anchetei privind furtul miliardului și a concesionării ilegale a aeroportului Chișinău »,ceea ce, în opinia lor, se face în rezultatul deciziilor luate de conducerea supremă a țării și a presiunilor politice asupra sistemului judiciar și a Procuraturii generale.

Experții și politicienii sonorizează diverse versiuni , unii amintesc despre un șir de coincidențe care pot vorbi despre interesul actualei guvernări în menținerea actualei stări a lucrurilor. Astfel, în mai, 2013, fiind în componența guvernului, Maia Sandu a votat pentru concesionarea aeroportului și organizarea licitației de selectare a concesionarului. În septembrie, 2019 fostul deputat democrat Vladimir Cebotari chiar a demonstrat dovezi video al acestui vot. Apropo, la aceeași ședință Mihail Formuzal, bașcanul de atunci al Găgăuziei, striga că aeroportul nu poate fi concesionat. În scurt timp a fost publicată Hotărîrea de guvern nr. 321, care păstra pentru concesionar cei 9 euro – taxa pentru modernizare. În octombrie, 2013 Sandu s-a abținut de la votul privind aprobarea concesionării aeroportului, dar nici nu a votat împotrivă. În august,2019, fiind deja prim-ministră, ea a avut o întrevedere cu Rothschild, care ulterior a devenit concesionarul aeroportului.

Și declarația procurorului general despre cererea președintei de a porni cauze penale pe numele unor politicieni din opoziție, făcută de Alexandr Stoianoglo luna trecută în cadrul unei conferințe de presă, a pus niște semne de întrebare. Din spusele lui Stoianoglo, șefa statului a sonorizat această cerere la ședința Consiliului suprem de securitate din 10 august. El a menționat, că în această listă au fost numiți membrii Blocului comuniștilor și socialiștilor Igor Dodon, Zinaida Greceanîi și Vladimir Voronin. Dar nu au răsunat numele deputaților din opoziție –membri ai partidului «Șor», care figurează în mai multe istorii dubioase. Mulți observatori și comentatori au văzut în aceste circumstanțe niște relații cauzale.

Ei atrag atenție faptului că unii reprezentanți ai echipei Maiei Sandu, și fiind în opoziție, și fiind la conducerea statului, joacă rolul de avocați ai lui Șor și Avia Invest. Acum un an, Vadim Brînzan, ministrul economiei în guvernul Sandu, a declarat public : «Uitați, nu avem șanse să returnăm aeroportului». Fadei Nagacevschii crede că astfel Brînzan a creat o situație periculoasă, dat fiind că la etapa aflării litigiului în instanță și la arbitraj politicienii și oficialii trebuie să se abțină de a face comentarii: orice declarație a lor poate fi folosită de una dintre părțile implicate în proces, și astfel creea piedic pentru stat.

«Verdictul ar ajuta la returnarea aeroportului »

Și Procuratura generală promite că cei care se fac vinovați de tranzacțiile ilegale în jurul aeroportului vor fi trași la răspundere. La recenta conferință de presă Alexandr Stoianoglo a informat că este în desfășurare ancheta privind numeroase episoade din anii 2010-2015 , care se referă la furtul miliardului și alte dosare de rezonanță, și că procuratura va trece la etapa tragerii la răspundere nu doar a organizatorilor și beneficiarilor, dar și a demnitarilor de stat care au contribuit la comiterea crimelor. Printre asemenea dosare el a enumerat următoarele: «Jaful secolului», «Culiocul», «Bahamas», «Platon», «Landromat», «Concesionarea aeroportului». «Noi vom informa publicul larg despre fiecare caz și vom prezenta decizii și argumente », – a declarat procurorul general.

Se știe, că în dosarul privind concesionarea aeroportului, cu statut diferit, inclusiv cel de învinuit, figurează un șir de persoane publice și persoane juridice. Procuratura generală a trimis interpelări ce țin de anchetarea cazului în șapte jurisdicții internaționale. În iunie, 2021 pe banca acuzaților s-a pomenit deputatul Pavel Jardan, care ceva mai înainte fusese lipsit de imunitate parlamentară. I se incriminează abuz de putere în proporții deosebit de mari în interesul unei grupări criminale organizate și în detrimentul intereselor întreprinderii de stat «Aeroportul internațional Chișinău ». Împreună cu el, în dosar mai figurează și fostul șef al departamentului financiar-administrativ al aeroportului. Totuși, statutul în procedura penală nu i-a încurcat lui Jardan să devină din nou deputat în parlament, pe lista partidului «Șor».

În același timp, mulți consideră evident faptul, că din varii motive este tergiversat dosarul penal privind concesionare aeroportului internațional , reluat în august, 2019 de Dumitru Robu, care pe atunci asigura interimatul funcției de procuror general. Anterior, acest dosar fusese secretizat la indicația lui Vladimir Plahotniuc. «Au trecut doi ani, dar ancheta nu a fost finalizată, chiar dacă acest caz nu poate fi comparat, ca complexitate, cu cel al furtului miliardului, cu sute de conturi și mii de transferuri bancare. În cazul dat procuratura s-ar fi putut mișca ceva mai rapid », – spune fostul deputat Alexandru Slusari, care susține că oamenii legii dispun de toată informația necesară.

«Apare întrebarea firească: de ce procuratura nu finalizează ancheta privind concesionarea aeroportului? Apropo, un verdict al instanței în acest dosar ar contribui la returnarea aeroportului în baza faptului, că în rezultatul unei scheme criminale a fost falsificat concursul. Aș mai fi curios să aflu de ce Valeriu Lazăr și Iurie Leancă nu au un statut în acest dosar. Prin elaborarea și promovarea unui act normativ ilegal ei au comis un evident abuz de serviciu. Eu aștept informațiile procuraturii în acest caz și rog presa independentă și societatea civilă, care au cam uitat de problema aeroportului, să se implice », – a menționat Slusari.

Ex-premierul Ion Chicu se arată uimit de lipsa de interes a societății față de soarta aeroportului Chișinău. «Să fie oare deja tot una, despre aceasta așa de activ vorbeau cei care acum se află în parlament și la președinție. NU vă mai interesează? Așa sau altfel, chestiunea ține de Șor și, cum văd eu, de alte persoane», – a declarat fostul premier. El crede că actualul guvern «trebuie să țină la control aeroportul, căci are toate condițiile pentru aceasta ».

Experții subliniază, că nu mai poate fi tergiversată nici examinarea cererii civile, nici avansarea procesului penal privind încălcările comise la organizarea concursului de concesionare și realizarea ulterioară a contractului. În opinia lor, returnarea aeroportului Chișinău în gestiunea statului este o prioritate, care nu trebuie să existe doar la nivelul vorbelor, ci să se soldeze cu acțiuni concrete, permanente și insistente , care pot duce la rezilierea sau anularea tranzacției ilegale.

Ion Munteanu

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?