COVID-19 în MOLDOVA VACCINAȚI 397 151   INFECTAȚI 256 187(+47)   TRATAȚI 249 216     DECESE 6173(+3)   Mai multe detalii
Diaspora stiri: 1204
Preşedintele stiri: 2783

Versiunea modernă a «Cenușăresei». Ce se poate alege din visul la o carieră de manechin profesionist

14 mai. 09:11 (reactualizat 14 mai. 18:00)   Analitică
5549 0

În realitățile pandemice, locuitorii Moldovei petrec tot mai mult timp în internet, în special pe rețelele de socializare, unde există foarte mulți escroci.

Pe parcursul ultimelor luni oamenii legii îi previn cu regularitate pe utilizatorii internetului despre activizarea escrocilor de toate culorile, și îi informează despre noile modalități de comitere a infracțiunilor. Printre altele, au fost fixate cazuri în care, sub acoperirea modeling-ului, răuvoitorii care dispun de datele personale și de imagini foto și video cu conținut delicat, recurg la estorcare și îți șantajează victimele. În plus, au devenit frecvente diverse metode de exploatare sexuală a minorilor, dar și a adulților.

De cele mai multe ori schema frauduloasă a agențiilor false de modeling este extrem de simplă, dar foarte eficientă anume pentru că multă lume este prea ambițioasă, își dorește glorie și crede că face parte din aleșii care pot atinge culmi nemaivăzute în modeling. Oamenii se autoamăgesc, iar pseudoagențiile trebuie doar să arunce nada.

Perspective «ispititoare»

Deși despre businessul modeling-ului circulă cele mai controversate zvonuri, numărul doritorilor de a se scufunda în lumea lui nu scade. Este una dintre temele la care, cu siguranță, reacționează fetele tinere, iată de ce ea este foarte populară printre escrocii care explorează internetul. Potrivit sociologilor, fiecare a treia reprezentantă a sexului frumos din Moldova dorește să se vadă manechin și să atragă privirile admirative ale publicului. Însă multe dintre aspirante nu bănuiesc ce anume poate sta, de fapt, în spatele promisiunilor din anunțurile publicitare.


Nu este vorba doar despre niște servicii dubioase și relații neformale cu clienții, dar și despre o posibilă prostituție, deghizată în escortă, sau chiar despre pedofilie. Nemaivorbind despre numeroasele episoade de escrocherie, în care activitatea agenției de modeling se rezumă la colectarea de la clienți a datelor personale și a banilor.

Una dintre metodele cele mai comune de a obține profit pe seama utilizatorilor de internet de ambele sexe este atragerea lor în diverse programe de instruire a manechinelor, desfășurarea cărora se reduce la colectarea unor sume măricele pentru un curs standard de prelegeri. Ca regulă, o asemenea agenție are o denumire sonoră și propriile pagini pe rețelele de socializare, cu abonați și recenzii false. Reprezentantul ei se adresează flăcăilor și fetelor tinere, pentru a-i atrage cu perspective ispititoare.

De cele mai multe ori li se spune că anume tipul acestui utilizator este foarte solicitat pe piața de modeling,de aceea reprezentantul agenției i-a scris anume lui, dar mesaje identice se expediază în sute de adrese. Băieții și fetele primesc invitații pentru instruire, fiind convinși că ulterior va trebui doar să aleagă agenția și suma contractului pe care îl vor semna. Evident, nu va urma o angajare. Nici contracte, nici onorarii, doar punga goală și regretele privind propria prostie.

În Moldova, anunțurile agențiilor de modeling și a școlilor de instruire a manechinelor online și prin alte metode, apar cu o regularitate de invidiat. De cele mai multe ori, aceste servicii sunt promovate sub acoperirea unui firmament răsunător sau a unei denumiri, pe care utilizatorului neexperimentat îi va fi greu să o deosebească de brandurile mondiale renumite. În scopul atragerii celui mai vast auditoriu, pe rețelele sociale este utilizată publicitatea direcționată. Este un mecanism care permite identificarea, printre toți utilizatorii rețelelor sociale, a celui mai potrivit auditoriu, pentru a-i demonstra oferta publicitară a agenției de modeling.

Un alt profil de activitate

Recent, o asemenea agenție a declarat că este gata să se deschidă la Chișinău în acest an, în scopul pregătirii unui număr de cca 100 de fete de 14-25 ani «cu aspect bun și intenții serioase» pentru businessul de modeling. Au și fost anunțate casting-uri online de selectare a solicitantelor, care trebuie să achite 450 euro (cca 10 mii de lei) pentru un curs de trei luni. Dacă reieșim din faptul, că acel curs prevede 80 ore de prelegeri, ținute de profesori locali și străini de două ori pe săptămînă, lecția de o oră va costa 120 de lei.

Doritoarelor de a-și încerca puterile în modeling li se spune, că este important nu doar aspectul, dar și individualitatea manechinului, carisma, energia, atractivitatea, și că după încheierea cursului fetele vor poseda deplin principalele secrete ale profesiei.

Organizatorii dau asigurări, că ideea de a deschide școala de manechine a apărut încă în a. 2019, cînd au vizitat Moldova și au rămas vrăjiți de frumusețea și manierele domnișoarelor de aici. Dar pandemia a introdus corectivele sale în aceste planuri, și de aceea realizarea lor devine posibilă doar acum. Asta în timp ce activitatea companiei corespunde tuturor cerințelor legislației moldovenești, toate actele privind organizarea programului au fost perfectate în ordinea stabilită.

Unii reprezentanți ai modeling-ului comentează anunțurile și postările agenției, însă dacă replicile lor nu-s pe placul organizatorilor, aceștia le îndepărtează prompt. Comentatorii se arată nedumeriți, ce vor face pe piața locală o sută de absolvente ale noii școli de manechine: «Toată lumea înțelege perfect, că în cel mai bun caz dintr-o mie de fete una va deveni manechin. Unde vor merge celelalte?»

Experții menționează, că în prezent în Moldova pot fi evidențiate puține agenții mari de modeling, care satisfac necesitățile a 80% din piața autohtonă de publicitate. Potrivit lor, segmentul rămas este împărțit între companiile mici. Dacă cu ceva timp în urmă industria frumuseții arăta pur și simplu primitiv, în prezent această sferă se dezvoltă activ. Dar, în opinia specialiștilor, putem afirma că în Moldova așa și nu au înflorit afacerile ce țin de modeling: prea mică este piața noastră.

În esență, pentru o agenție locală de modeling unica modalitate de a deveni rentabilă este activitatea în folosul străinătății. În multe țări există un interes sporit pentru manechinele noastre, însă doar unele pot să se angajeze peste hotare și să fie solicitate în modeling. În aceste condiții, fetele care nu vor să se afle mereu în așteptarea cîștigului, deseori încep să-l caute singure. Și companiile de modeling au un venit: ele dau fetele în arendă – ca dansatoare în cluburi, pentru deservirea petrecerilor corporative, organizarea diferitor evenimente, acordarea premiilor etc. Cu alte cuvinte, cea mai mare parte a participanților acestei piețe se văd nevoiți să schimbe profilul de activitate.

Modeling-ul înșelător

Afaceriștii fără scrupule întotdeauna au profitat de faptul că termenul «podium» are un efect magnific asupra tinerelor frumuseți ambițioase, și au oferit concetățenilor propria versiune a «Cenușăresei». În republica noastră, o reputație specifică au obținut în această direcție mai multe agenții de profil, dintre care multe au fost deschise sub paravanul sau cu ajutorul companiilor străine.

Legislația moldovenească este suficient de loială față de antreprenorii care activează în acest domeniu, de cele mai multe ori activitatea structurilor de modeling este organizată legal. Dar metodele de lucru - nu întotdeauna corespund legii. Astfel, managerii unei agenții care închiriase un oficiu modern într-un centru comercial din Chișinău, le-au promis clienților să facă din orice copil «o vedetă».Sute de familii au devenit victimele minciunii. .

Venind familia la casting, copilul era pus în fața camerei cu cuvintele: «Copilul Dvs. este un geniu, Dvs. îi îngropați talentul. El se va filma, dar pentru început trebuie să învețe puțin și să-i faceți un portofoliu». Părinții erau nevoiți să achite 349 lei pentru anchetare, și era doar începutul. După care se cereau 150 euro pentru așa numit portofoliu,care consta dint-un set de fotografii de amator. Aceeași sumă urma să fie plătită pentru a-l învăța să pozeze, și cca 300 euro pentru filmarea unui mic spot despre manechinul începător.

Chipurile, spotul și fotografiile urmau să fie expediate urgent mai că în adresa celor mai renumite agenții de modeling din lume. În rezultat, se acumula o sumă impunătoare pentru niște servicii și perspective dubioase. Nimeni nu oferea careva garanții, dar oamenii plăteau bani în schimbul unor promisiuni efemere. Un timp oarecare sistemul «păcălirii» a adus profit pe bandă rulantă și practic nu a dat greș. O filială a agenției a fost deschisă și la Orhei. Agenția ingenioasă nu lucra numai cu copiii, oferte ispititoare le erau făcute și maturilor.

Centrul național de protecție a datelor personale a decis să suspende activitatea agenției din cauza procesării ilegale a datelor personale. În pofida acestui fapt, agenția a contestat decizia în instanță și și-a continuat activitatea. Dar în scurt timp după implicarea oamenilor legii acest conveier a fost oprit. Compania a dispărut, reprezentanții ei așa și nu s-au prezentat în instanță.

De cele mai multe ori imediat ce organele de drept manifestă interes pentru activitatea unei companii de acest fel, aceasta imediat dispare. Este cunoscut exemplul unei fete, care a devenit clienta unei agenții locale de modeling. Peste o vreme a fost telefonată: «Felicitări, ați fost selectată pentru o serie de spoturi publicitare ale unei mărci comerciale cunoscute. Dar pentru a vă filma acolo, trebuie să urmați un master clas. Acesta costă 350 euro».

Ulterior s-a constatat, că proprietarii agenției au închiriat o debara de la un magazin de mobilă din centrul Chișinăului, au făcut acolo o reparație cosmetică, și iată că încă o păcăleală și-a deschis ușile. Lucru paradoxal: nimeni nu-i putea veni de hac, dat fiind că contractul era perfectat ideal. Oficiile companiilor apăreau și dispăreau la fel de repede , pretențiile puteau fi înaintate doar ușilor închise.

Sau recenta serie de cazuri cu aplicarea unei noi metode de exploatare sexuală a minorilor, dar și a adulților. Răuvoitorii creează pe rețelele de socializare profiluri false ale unor agenții de modeling, și propun fetelor să facă, chipurile, publicitate remediilor cosmetice, hainelor sau revistelor. Tinerele se simt atrase de poveștile despre salariile mari și filmările pentru branduri renumite.

Pentru a fi angajate, victimele escrocilor trebuie să treacă un casting online, pentru care li s-au cerut, la început, fotografii decente. La următoarea etapă li s-au cerut deja fotografii delicate, sau să participe mai dezgolite la un chat video. În rezultat, răuvoitorii obțin un conținut intim, și încep să șantajeze manechinele eșuate, să le ceară bani, alte imagini nude sau întrevederi personale pentru a întreține relații sexuale. Centrul de combatere a criminalității cibernetice al MAI a depistat concomitent mai multe cazuri similare.

Pe post de «marfă vie»

Oamenii legii ne-au explicat, că nu există o statistică aparte a infracțiunilor din sfera businessului dat. Potrivit lor, este foarte dificil să învinuiești agențiile de atragerea fetelor în activități ilegale, inclusiv prostituție și participare la chat-uri video și show-uri erotice online. În plus, persoanele implicate în acest business preferă să nu facă gălăgie și nu adresează cereri poliției.

Totuși, există cazuri în care agențiile specializate ajung în vizorul organelor de drept. Deseori, organizatorii traficului de persoane folosesc în activitatea lor structurile acestui business și ale agențiilor de turism. Poliția în mod repetat a depistat cazuri, în care sub o denumire ce ține de modă se ascundea ideea de livra fete din Moldova peste hotare, pentru plăcerile sexuale ale clienților bogați.

Comanditarii străini, de regulă,îi găsesc lesne în țara noastră pe cei care-s gata să le satisfacă aceste cereri «de piață». Din spusele polițiștilor, agențiile de modeling cunoscute în Moldova nu au tangențe cu această activitate ilegală. Dar conducătorii celor create expres, deseori urmăreau scopul utilizării denumirii agenției de modeling anume pentru traficul de persoane. De altfel, la anumite etape în organizația criminală pot fi atrași și reprezentanții afacerilor de modeling.

Dacă agențiile veritabile elaborează reguli interne clare, un anume cod de conduită, atunci reprezentanții celor create grabnic și care figurează în istorii dubioase au în vedere doar profitul. Oficial, ei se ocupă cu selectarea și instruirea tinerelor manechine, însă din datele poliției reiese că există cazuri, în care fetele erau scoase din țară sub pretextul participării la niște sesiuni foto, demonstrații publice de vestimentație, bijuterii etc.

Pe drum, sau ajunse la fața locului, fetelor li se explica ce au de făcut de fapt. Unele nu erau de acord cu această perspectivă, ele refuzau propunerea de a «extinde» profesia de manechin. Dar multe acceptau. Mai ales că fetele «promițătoare» erau supuse unui subtil tratament psihologic. Chiar dacă o zecime dintre fete vor deveni așa cum presupune acest spectacol, afacerea va fi pe deplin profitabilă.

În opinia oamenilor legii, una dintre principalele probleme constă în particularitățile legislației moldovenești, care nu favorizează combaterea acestui gen de criminalitate. Dacă în SUA chiar și cel mai mărunt proxenet riscă 20 de ani de privațiune de libertate, din care cauză mulți nu vor să riște și înconjoară acest business, la noi deseori organizatorii bordelurilor se aleg doar cu o pedeapsă simbolică. Ei pot fi condamnați la 3-4 ani de detenție, apoi pentru purtare exemplară eliberați din arest și mai devreme.

Victor Surujiu

Recomandă:

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Ar trebui de deschis secții de votare suplimentare peste hotare?