Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Un episod-cheie al dosarului privind concesiunea aeroportului a ajuns în instanță

16 mar. 2023,, 09:24 (reactualizat 16 mar. 2023,, 18:00)   Analitică
7922 0

Despre aceea că procuratura a ajuns în faza finală a investigației privind concesiunea Aeroportului Internațional Chișinău se vorbește mai bine de doi ani, dar finalul este încă departe.

Totuși, zilele trecute procurorii anticorupție au transmis în instanță materialele privind unul dintre episoadele-cheie ale dosarului de rezonanță. Pe banca acuzaților s-au pomenit 8 foști demnitari învinuiți de abuz în serviciu, inclusiv Iurie Leancă, fost prim-ministru al Moldovei .

Acum zece ani, una dintre cele mai importante întreprinderi profitabile din infrastructura transporturilor a fost concesionată companiei Avia Invest, iar la finele anului trecut aeroportul a revenit în administrarea statului. Procesul de transmitere a activelor se preconizează a fi încheiat către luna iunie, 2023.

Între timp, unii comentatori cred că autoritățile trebuie să-și intensifice eforturile privind returnarea aeroportului, dat fiind că mijloacele financiare se scot în continuare, milioane fiind canalizate inclusiv pentru proiectele politice și sociale ale «grupării Șor».

Pe banca acuzaților


Procuratura anticorupție a anunțat finalizarea investigației pe unul dintre episoadele dosarului privind concesionarea întreprinderii de stat ”Aeroportul Internațional Chișinău”. În vizorul oamenilor legii - acțiunile ilegale ale persoanelor publice și demnitarilor de stat, care au dus la încheierea tranzacției cu încălcarea legislației și a intereselor naționale

Potrivit procurorilor, prejudiciul adus statului depășește suma de 392,1 mln. de lei. Figuranților li se incriminează abuzul în serviciu în interesul unei organizații sau a unui grup criminal (art. 327. p.3 din Codul Penal). O atare infracțiune este pedepsită cu privațiune de libertate între 3 și 8 ani cu interdicția de a ocupa anumite funcții timp de 10 - 15 ani. Pentru repararea prejudiciului cauzat au fost sechestrare bunuri și active ale inculpaților în mărime de 28,7 mln. de lei.

Este vorba despre 8 persoane publice și demnitari de stat, printre care un fost premier al RM, un ex-ministru al economiei, fostul director general interimar al aeroportului, fostul director financiar, șeful serviciului analiză economică a aeroportului. Printre inculpați se află și trei foști reprezentanți ai conducerii Agenției proprietate publică: directorul, vice-directorul și șeful adjunct al unui departament.

Procuratura nu a dat nume concrete, dar se știe că la momentul semnării contractului de concesionare a aeroportului Chișinău în fruntea guvernului era Iurie Leancă, iar ministrul al economiei era Valeriu Lazăr. Ex-premierul Leancă a fost audiat de procurorii anticorupție pe post de figurant al dosarului penal în vara lui 2022: la început fiind recunoscu bănuit, apoi - învinuit.

La solicitarea Noi.md, Procuratura anticorupție a concretizat, că instituția continuă să investigheze, în cadrul unui dosar penal, legalitatea concesionării aeroportului. La moment, din spusele procurorilor, au fost luate mai multe măsuri pentru a stabili circumstanțele tranzacției și a aduna dovezi, care să confirme încălcările. Oamenii legii explică durata anchetei și prin faptul, că au fost solicitate din străinătate date privind autenticitatea unor tranzacții. «La momentul oportun, procurorii vor prezenta informații suplimentare și concluzii», - a menționat interlocutorul nostru.

Beneficiarii finali - în spatele cadrului

Dosarul privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău a devenit una dintre investigațiile cele mai de rezonanță din ultimii an. Decizia de a transmite investitorilor ruși în aeroportul a fost luată în ultima zi de mandat a guvernului condus de Vlad Filat, pe 30 mai, 2013. Experții au criticat dur tranzacția, și au atras atenția la încercările de a înstrăina unei întreprinderi profitabile și de importanță strategică. Totuși, formalitățile au fost finalizate de guvernul Leancă.

În a. 2013 compania Avia Invest a primit aeroportul în concesiune pentru 49de ani, și s-a angajat să-l modernizeze și să investească 244,2 mln. de euro. Deși conform condițiilor concursului, concesionarul trebuia să aibă minim doi ani de experiență în prestarea serviciilor în domeniul aviației civile, Avia Invest a fost înregistrată ca persoană fizică doar la 2 august, 2013 . Și deja pe 30 august a aceluiași an - declarată învingătoare în concurs. Mai mult, deși condițiile concursului prevedeau existența unui capital social de minim 30 mln. de euro, compania Avia Invest dispunea de doar 85,1 mln. de lei.

Ulterior, Centrul Național Anticorupție avea să constate, că decizia guvernului din 30 mai, 2013 privind concesionarea aeroportului capitalei a fost luată fără avizele necesare ale unui șir de departamente, printre care Ministerul transporturilor și a infrastructurii drumurilor, MAI, SIS și altele.

La momentul încheierii tranzacției, Avia Invest aparținea companiilor rusești «Коломенский завод» și «Хабаровский аэропорт» ( 50% fiecare). Ulterior a devenit clar, că contractul inițial a fost semnat cu o companie-fantomă: conform unor cercetări, aeroportul Habarovsk nu știa nimic despre acest concurs. Experții menționează, că condițiile de desfășurare a concursului contravin multor norme legislative, inclusiv Legii privind achizițiile publice. În acest context devine evident că el din start a fost organizat pentru un anumit candidat.

De atunci, concesionarul și-a tot schimbat proprietarii, dar beneficiarul final așa și nu era cunoscut. Între timp, condițiile licitației prevedeau că compania urma să activeze prin întreprinderile înregistrate în Moldova, pentru c autoritățile să poată controla posibilele riscuri.

Peste un an după încheierea tranzacției, acționar majoritar al companiei Avia Invest a devenit compania rusească «Комаксавиа» (95%). În a. 2016 – compania cipriotă Komaksavia Airport Invest Ltd, al cărei beneficiar final este afaceristul rus Andrei Goncearenco. În același timp, 5% aparțin aeroportului Habarovsk.

Investiții problematice

În a.2019parlamentul a creat o comisie pentru investigarea concesiunii aeroportului. Deputații au confirmat încălcările grave în desfășurarea concursului de selectare a concesionarului. Igor Munteanu, președintele comisiei, susținea că Avia Invest era administrată, prin intermediari, de afaceristul cu reputație dubioasă Ilan Șor, care în Moldova este condamnat în dosarul privind furtul miliardului și acum se ascunde în Israel.

În plus, investigațiile au arătat că o parte din banii, scoși din Banca de Economii, Banca Socială și Unibank prin ”jaful secolului”, a intrat în conturile companiei Avia Invest. Concesionarul a încheiat niște tranzacții cu întreprinderile «grupării Șor», care nu au nimic în comun cu serviciile aeroportuare. Printre acestea - donații în mărime de 9,3 mln. de lei în favoarea FC «Milsami», patronat de Ilan Șor, precum și credite pentru operatorul rețelei de comerț fără taxe Dufremol, compania Aviaconsulting și a..

Revizorii Inspecției Financiare au stabilit că Avia Invest nu a investit în dezvoltarea aeroportului, în schimb a cheltuit 430 mln. de lei obținuți din activitatea aeroportului. Cu trimitere la numeroasele încălcări, în iulie, 2020 Agenția proprietate publică a reziliat contractul de concesiune a aeroportului. Din datele Agenției, la acel moment Avia Invest nu investise în dezvoltarea aeroportului 66,2 mln. de euro, cum prevedea acordul de concesionare.

Cei din Avia Invest au acuzat statul de presiuni și s-au adresat Curții de Arbitraj de la Stockholm. Compania a cerut ca autoritățile să îndeplinească în continuare contractul de concesiune, sau să achite 883,7 mln. de euro pentru repararea prejudiciului cauzat. În august,2022 acțiunea companiei Avia Invest a fost respinsă. Din spusele ministrului de atunci al justiției Serghei Litvinenco, arbitrajul a confirmat că Avia Invest nu a investit bani în aeroport.

La începutul a. 2022, folosindu-se de oportunitățile stării de urgență declarate în țară, autoritățile au numit propriul administrator al companiei Avia Invest. În noiembrie, 2022 Curtea de Apel Chișinău a lăsat în vigoare decizia privind rezilierea contractului de concesionare. Avia Invest a numit ilegal verdictul instanței și a acuzat guvernul de presiuni asupra justiției.

Rezilierea tranzacției presupune rambursarea investițiilor, care conform estimărilor concesionarului la moment constituie mai bine de 90 mln. De euro. Conform calculelor prealabile, concesionarul a acumulat deja cca 80 mln. de euro numai din taxa de 9 euro, plătită de fiecare pasager, iar acești bani, în opinia Ministerului justiției, nu pot fi trecuți la investiții: ei nefiind mijloace ale concesionarului, ci obiectul concesiunii.

Milioane pentru proiecte politice

La totalizarea rezultatelor a. 2022, Ministerul justiției a alcătuit un top al performanțelor în domeniul justiției și a combaterii corupției, una dintre acestea fiind rezilierea contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău. S-a anunțat, că întreprinderea va fi întoarsă în administrarea statului în cel mult 180 de zile după ce Agenția Proprietate Publică a expediat avizul privind încetarea contractului, adică către luna iunie, 2023 .

Acum autoritățile efectuează procedurile de transmitere a administrării, iar concesionarul are interdicției să întreprindă careva manipulări cu activele. Guvernul a anunțat, că a fost solicitată o consultare internațională, pentru a asigura posibilitatea administrării eficiente a aeroportului și a-i extinde activitatea.

În același timp, unii comentatori cred că decizia privind întoarcerea aeroportului internațional în proprietatea statului nu este meritul actualei guvernări, ci a predecesorilor ei. Iurie Muntean, membru al Comitetului Executiv al partidului «Congresul civic» amintește, că în a.2020 guvernul Chicu a intentat acțiunea de reziliere a contractului de concesiune, care a obținut câștig de cauză în instanțele din RM . «Vă puteți bucura de returnarea aeroportului, dar nu vă asumați acest merit», - menționează Muntean. .

Fostul vice-președinte al Parlamentului Alexandru Slusari subliniază, că toate încălcările au fost demonstrate detaliat de către comisia de anchetă în a. 2019. «Foarte tardiv, dar simplul ex-premier Leancă și ex-ministrul economiei Lazăr au fost acuzați în dosarul concesionării aeroportului. Eu am obosit să scriu și să povestesc despre rolul acestor personaje, decidenți principali în realizarea schemei lui Plahotniuc, care au organizat un concurs închis de concesionare a acestui obiect de importanță strategică de către gruparea criminală "Șor" cu numeroase încălcări a legislației »,- a scris Slusari pe o rețea socială.

El se arată nedumerit de faptul că Leancă și Lazăr se află în libertate. «Am certitudinea că Valeriu Lazăr are ce povesti despre a. 2013, pe atunci consilierul său foarte "eficient" pe nume Serghei Iaralov avea două sarcini – înstrăinarea pachetului de control deținut de stat la BEM și concesionarea aeroportului. Ambele operațiuni au fost coordonate cu Vlad Filat și efectuate exact așa cum le-a conceput Al-Kapone de Cruzești. Nu am auzit ca Iaralov să aibă statut în dosarele privind furtul miliardului sau concesionarea aeroportului », - menționează fostul vice-președinte al Parlamentului.

Experții amintesc, că la, 11 martie Procuratura Anticorupție a sechestrat 4,5 mln. de lei în valute diferite, în cadrul perchezițiilor pe dosarul finanțării ilegale a partidului «Șor». Măsurile speciale au avut loc în cadrul anchetei penale privind organizarea dezordinilor în masă. Partidul «Șor», acuzat de autorități de încercarea de a organiza pogromuri, a numit provocare informația despre participarea lui la acțiunile ilegale. Anterior, oamenii legii au mai efectuat zeci de percheziții în dosarul pregătirii dezordinilor în masă și au sechestrat seme importante de bani.

Un șir de comentatori cred că autoritățile trebuie să-și intensifice eforturile pentru întoarcerea aeroportului în administrarea statului, dat fiind că mijloacele financiare se scot în continuare, milioane fiind canalizate inclusiv pentru proiectele politice și sociale ale «grupării Șor». Vasile Costiuc, liderul formațiunii «Democrația acasă», amintește despre schemele interne, cu ajutorul cărora milioane de lei merg pentru susținerea activității partidului «Șor». «Mai exact, din afacerile fugarului Ilan Șor, inclusiv aeroportul, care încă nu a revenit în administrarea statului », - concretizează Costiuc.

Victor Surujiu

3
2
0
0
1

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?