COVID-19 în MOLDOVA  Mai multe detalii

Top-5 mituri despre lumea de după coronavirus

Top-5 mituri despre lumea de după coronavirus

«După infecţia cu coronavirus, lumea nu va mai fi la fel...” Cred că oricine a auzit deja această frază. Dar ce anume stă în spatele ei şi chiar vom începe imediat să trăim într-o nouă realitate? Valeria Repina, fondatoare şi director creativ al agenţiei Repina Branding, crede că de fapt schimbările în lumea de după coronavirus vor fi nesemnificative.

În lunile din urmă, în spaţiul informaţional au apărut numeroase presupuneri despre cum se vor schimba deprinderile oamenilor după pandemie. Dar majoritatea lor se bazează pe o analiză de moment a situaţiei şi pe concluzii pripite. Vreau să analizez detaliat cinci pronosticuri de bază pentru a înţelege cum vom trăi de fapt şi dacă lumea se va schimba chiar aşa de mult, cum ni se spune, transmite theworldnews.net.

Mitul nr.1 Companiile vor trece în totalitate la munca de la distanţă


Reprezentanţii unor companii au declarat după trecerea la munca de la distanţă, că eficienţa afacerilor nu a avut de suferit, ba chiar a atins un nivel nou.

Însă această medalie are şi o a doua faţetă. Perioada pandemiei poate fi comparată cu starea de mobilizare militară. Angajaţii se tem să nu-şi piardă jobul, dar şi să iasă din casă. Despre asta vorbesc datele companiei NordVPN. Conform studiului ei, lucrul de la domiciliu pe perioada autoizolării a făcut ca oamenii să-i acorde mai mult timp. În SUA şi Europa, angajaţii au prelungit ziua de muncă cu 2-3 ore. Rusia, cred, nu este o excepţie. Însă după ieşirea din criză euforia proprietarilor de companii, cărora le-a plăcut fenomenul, va trece.

Practica arată că în doar unele sfere businessul este gata să muncească cu echipele sale în afara oficiilor. Spre exemplu, 37Signals, сcare a creat platforma Basecamp pentru munca la distanţă. Întreaga echipă, chiar de la fondare, a muncit la distanţă, şi asta face parte din ADN-ul brandului.

Însă asemenea companii nu-s multe şi activează în anumite sfere. Acest exemplu apriori nu poate servi drept semn al viitorului. Majoritatea reprezentanţilor mediului de afaceri , după ce vor lăsa colectivele acasă, se vor confrunta cu probleme ca înrăutăţirea spiritului de echipă, motivarea insuficientă a angajaţilor şi degradarea lor profesională. Ceea ce va cauza revenirea la oficiile comode, luminoase, în care există atmosfera corectă. Va continua tendinţa de organizare a locurilor de muncă,(care în condiţii casnice devine foarte dificilă), amenajare a interiorului , creare a infrastructurii de oficiu. Adică, vine tendinţa de a face totul ca oamenii să dorească să vină la servici şi să se afle acolo în timpul orelor de muncă.

Mitul nr.2. Cumpărăturile se vor muta online în totalitate

Creşterea unor comapnii-online se va menţine, dar va fi mult inferioară tendinţei de azi. Acum afacerile E-commerce s-au intensificat, însă după pandemie ele nu vor mai fi la fel de solicitate.

Acum oamenii utilizează instrumentele online, care le înlocuiesc viaţa reală, dar îndată ce vor avea posibilitatea să meargă la piaţă, să aleagă personal verdeaţa proaspătă, să cineze cu prietenii într-un restaurant – în realitate,nu oar prin linkuri, - ei vor uita de online şi în lume va reveni echilibrul.

Deja putem urmări aceste tendinţe, putem vedea cum se schimbă rapid piaţa acţiunilor. Spre exemplu, compania Zoom Video Communications Inc: activele ei au săltat pe perioada pandemiei, dar acum au început să scadă. Deja la 27 mai costul unei acţiuni Zoom, conform datelor CNBC, a scăzut cu 8,5%. La fel – acţiunile Amazon şi Netflix. Pe măsură ce econoimia se reface, investitorii se reorientează spre alte ramuri . Asta demonstrează că oamenii au obosit de online şi de viaţa artificială.

Mitul nr.3. Se va schimba formatul distracţiilor

Cineva crede că concertele online , barurile online, alte formate de distracţii se vor înrădăcina în viaţa oamenilor. Poate, însă doar parţial. Recent un articol din The New York Times al Nelley Bouls povestea despre aceea că utilizarea activă a serviciiloor digitale în viaţa de zi cu zi devine un semnal al sărăciei. Vine o nouă realitate, unde în categoria mărfurilor de clasa lux vor intra nu gedgeturile şi tehnologiile, ci comunicarea vie a oamenilor.

Orice activitate reprodusă pe ecran devine mai ieftină. Se ieftinesc şi smartphoanele, şi tabletele.

«Electronica amplasată în restaurante, aeroporturi, locuri publice şi instituţii permite să se facă economii de personal, reduce cheltuielile şi depersonalizează sfera serviciilor», — se spune în articol.

Însă cercetările efectuate pe creierul a 11 mii de elevi care stau mai bine de două ore în faţa aparatelor electronice, au arătat o scădere semnificativă a capacităţii de a cugeta. Autorul face trimitere la un studiu care determină dependenţa apariţiei stărilor depresive la maturi de frecvenţa lucrului cu instalaţii digitale.

Aşa dar, comunicarea vie, şi nu distracţiile digitale, devine un semn al statutului înalt. Păturile culte ale societăţii îşi vor organiza mai des detoxifieri digitale, vor consacra timpul odihnei active, călătoriilor, comunicării cu cei apropiaţi. Iar brandurile îşi vor umaniza experienţa de consumator.

Mitul nr.4. Educaţia online va concura cu învăţarea pe viu

Este o mare greşeală, căci educaţia online este direcţionată spre obţinerea unor anumite deprinderi, ca regulă – în sfera digitală. Online poţi obţine cunoştinţe despre miunca specialistului SMM, poţi ridica nivelul de cunoaştere a limbii engleze, dar nu poţi obţine studii depline, adică nu poţi deveni medic, arhitect, muzicant.

Plus la asta, educaţia online adesea devine un fel de pastilă calmantă, omul îşi insuflă că are o ocupaţie reală. Adesea, oamenii cumpără cursuri online doar pentru că ele-s ieftine, dar dacă analizăm procentul de oameni care le-au trecut integral, acesta este foarte mic. Încă pe timp „de pace” Harvardul a efectuat un studiu care a arătat că în mediu doar 6% din cei care s-au înregistrat la cursuri online, au obţinut certificatul respectiv.

Voi adăuga că acum interesul sporit faţă de tot felul de cursuri online este cauzat de faptul că oamenii au mult timp liber. Educaţia online ocupă propria nişă, şi nu va fi competitivă cu acumularea pe viu a cunoştinţelor.

Mitul nr.5. Majoritatea companiilor vor suporta o transformare digitală

Munca la distanţă a făcut companiile să transfere online maximumul posibil de procese şi să implementeze activ automatizarea. Dar utilizarea instrumentelor digitale nu este egală cu transformarea digitală, iar multe companii vor reveni la vechile practici la jumătate de cale spre transformarea preconizată.

Am certitudinea că importanţa şi folosul crizei nu este doar în trecerea la tehnologiile digitale, ci în asanarea pieţei şi a economiei. Vor supravieţui companiile care se pot schimba, construi branduri cu faţa umană, dezvolta relaţii cu propriul client, reface produsul şi oferi pieţei ceea ce este actual anume azi. Cei care înainte de criză aveau probleme de organizare, ajustare a proceselor, vor dispărea pur şi simplu.

Apropo, anul trecut a fost măsurat indicele competenţei digitale a populaţiei în Rusia. Ei bine, el a căzut cu 14,7%. Asta înseamnă, că mai avem mult ca să ajungem la transformarea digitală deplină a economiei, şi că însăşi societatea nu este gata pentru aşa ceva. Majoritatea va avea nevoie de mult mai mult timp pentru a trece definitiv la online, la digitalizare, şi nu văd nimic rău în aceasta.

Citește-ne pe Telegram, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
loading...
Mai multe

Sondaj Toate

load