COVID-19 în MOLDOVA VACCINAȚI 929 781   INFECTAȚI 361 828(+712)   TRATAȚI 345 226      DECESE 9022(+37)   Mai multe detalii 
Preşedintele stiri: 3013

Temeri și îndoieli calculate în euro

25 sep. 10:00 (reactualizat 25 sep. 18:00)   Analitică
2973 0

La început – o istorioară din viața unor buni cunoscuți de-ai mei, care m-a și îndemnat să scriu acest articol.

Doi tineri căsătoriți și-au cumpărat la Chișinău un apartament ipotecar, după care s-au angajat la muncă peste hotare, pentru a achita ipoteca. Lucrurile au mers mai mult ori mai puțin bine, plățile se făceau la timp și cu regularitate. Iar peste vre-o trei ani tinerii au luat în țara-gazdă un credit bancar, suficient pentru a achita ipoteca. Era o afacere profitabilă, dat fiind că procentul creditului era mai mic ca cel ipotecar în Moldova natală.

Acum urma ca banii să fie aduși la Chișinău în siguranță și legal. Anume aduși, nu transferați pe card sau cont, date fiind comisioanele mari și faptul, că băncilor nu le place dacă banii luați de la ele pleacă dincolo de hotarele țării.

Și aici au început îndoielile, căutarea informațiilor și a posibilităților, sfaturile celor ”experimentați” etc. Într-un final, au decis să călătorească cu microbuzul și să declare banii la hotarul Moldovei. Au ajuns, i-au adus, dar… nu i-au declarat. Pe drum, au tot auzit grozăvenii despre aceea că după declarare microbuzul poate fii oprit, iar ei – deposedați de bani.

Ipoteca trebuia achitată în lei, și a doua zi tinerii au mers la una dintre cele mai respectabile bănci din Moldova pentru a schimba moneda. La casă, au prezentat documentul care confirma, că în cutare bancă au contractat creditul în cutare sumă. Ștampila, semnătura. Casierița a luat actul și a mers să se consulte cu cineva. Revenită, a declarat că trebuie prezentat originalul contractului de creditare și traducerea lui în limba de stat, autentificată notarial. «Dar secretul bancar? Și ce treabă are banca Dvs. cu contractul nostru bancar? Este vorba despre date personale!» - au încercat să riposteze eroii noștri. «La noi așa e regula!» - insista casierița.


Prin cinci-șase persoane cunoscute au contactat un schimb valutar ”gri” și au schimbat banii la un curs destul de bun.

Pentru organizația de creditare, de la care eroii noștri au contractat ipoteca, ar fi fost suficient documentul emis de banca din străinătate, și problema rambursării creditului ar fi fost soluționată.

Aici apare o întrebare logică. De ce regulile de prezentare a actelor necesare diferă în funcție de bănci și organizații de creditare? Nu există o reglementare oficială unică? Și cum poate cetățeanul moldovean, care muncește peste hotare, afla de ce acte va avea nevoie? Asta dacă ținem cont de faptul, că în țările-gazdă, în special în condițiile pandemiei, multe instituții au trecut la documente electronice și nu mai eliberează ”acte scrise”. Dar în același timp, băncile occidentale nu renunță la banii în numerar și lucrează cu ei în volume mult mai mari ca băncile moldovenești.

În această situație, cine a fost avantajat? Probabil, nimeni, cu excepția schimbului valutar ”gri”. Banca respectabilă a pierdut comisionul pentru schimbul unei sume de zeci de mii de euro, statul, cel mai probabil, nici nu va afla despre această tranzacție și va pierde o parte din impozite. Tinerilor le-au fost puși nervii la încercare, dar pentru ei totul s-a terminat cu bine.

Și acum închipuiți-vă cîtor colegi și cunoscuți acolo, peste hotare, acești tineri le vor povesti această istorie. Și cîți dintre aceștia, în situații similare, nu vor mai declara banii și nu vor apela la băncile respectabile, da direct la schimbul valutar”gri”. Da poate, se vor întreba: «Merită oare să revin în patrie?»

Numai conform datelor oficiale, sute de mii de compatrioți de-ai noștri muncesc peste hotare. Ei trimit și aduc în țară valută, reieșind din recenta campane electorală - participă activ la viața Moldovei. Președinta și multe alte forțe politice din țară pledează pentru contacte mai bune cu diaspora, pentru extinderea ajutorului acordat concetățenilor noștri. Și atunci, poate e bine să începem prin a le acorda asistență informațională? Da în paralel, să de dumerim mai activ cu sistemul bancar, în care a fost «strîns șurubul» în așa măsură, că acum el funcționează mai mult pe post de informator al celor care «luptă cu terorismul»?

În prezent fluxul principal de informații utile se rotește în jurul comunicării verbale. Și nici măcar nu este un flux – doar niște pîraie mici. Cineva «a intrat» pe site-ul serviciului vamal, altcineva a încercat să obțină o consultație la consulat, cineva și-a telefonat cunoscuții din Moldova și i-a rugat să afle cumva ceva. Ei, și o parte semnificativă a informației care circulă printre compatrioții noștri ține de categoria «a fost odată un caz …», «mi-a recomandat o persoană deșteaptă..», «da, eu personal de mai multe ori …».

Peste hotare, în viața moldovenilor apar diferite întrebări. Din sfera economică, juridică, cu privire la copii, pensii, și multe altele. În orice țară, serviciul consular al ambasadei Republicii Moldova are o listă strict definită a problemelor de care se preocupă. Pentru compatriotul nostru nespecialist, aflat în Germania, Rusia, Irlanda sau Italia, este ireal să caute informația necesară pe zecile de site-uri ale instituțiilor publice.

Ar fi înțelept să creăm, în internet, o platformă unică pentru cetățenii noștri din străinătate, unde într-un singur loc ar putea fi găsită informația cea mai solicitată, răspunsuri la întrebările cele mai ”fierbinți” și mai frecvente, adresa exactă a site-ului instituției publice, pe care poate fi contactat un consultant într-un domeniu sau altul, care să răspundă neapărat, chiar dacă nu imediat. Accesibilitatea informației, spre exemplu – despre regulile de aducere în țară și de schimb a sumelor mari de monedă străină, precum și despre actele necesare în acest caz, - cu siguranță va contribui la sporirea volumului de bani aduși în Moldova ”transparent”, va reduce temerile și îndoielile.

În absoluta lor majoritate, cetățenii Moldovei care muncesc peste hotare respectă legea, și-s gata să îndeplinească toate regulile și legile. Dar aceste reguli și legi trebuie să fie accesibile și înțelese.

Trebuie să facem viața oamenilor mai ușoară, nu să o complicăm.

Nota redacției. Amintim cititorilor noștri, că pe site-ul https://viza.md/ este acumulată informația care poate fi utilă cetățenilor Moldovei aflați peste hotare, sau care preconizează o călătorie în străinătate. Iar pe Noi.md există rubrica «întrebare-răspuns», la care cititorul poate apela pentru a pune o întrebare.

1

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Adăuga comentariu

Guvernul anunță că există un deficit de personal în structurile de stat. În opinia dvs., cum am putea rezolva această problemă?
 X