COVID-19 în MOLDOVA

TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

mai multeminimizează

Școala ca pericol de contaminare?

A trecut doar o lună după deschiderea școlilor și a grădinițelor, care au stat încuiate mai mult de jumătate de an, și statistica alarmantă a bolnavilor de Covid-19 s-a completat cu încă o rubrică: elevi și pedagogi. Multă lume este îngrijorată de faptul că, dacă numărul acestor cazuri nu se va micșora, copiii iarăși vor fi trimiși pe la casele lor. Ar fi o veritabilă catastrofă.

Dacă se îmbolnăvesc copiii

Deja după două săptămîni de la începutul noului an de studii în Moldova zece școli și două grădinițe au fost închise pentru carantina cu COVID-19, 207 clase lucrau la distanță. În general, potrivit ministrului educației Igor Șarov, conform situației din 18 septembrie 171 clase au intrat în carantină, coronavirusul a fost confirmat la 190 de elevi, iar 5563 copii se aflau în autoizolare. Nu este mai optimistă nici statistica situației pedagogilor: coronavirusul a fost confirmat la 207 din ei, în autoizolare se aflau 288 de persoane. Au fost infectați și 40 de angajați din personalul auxiliar.

La două zile după publicarea acestor cifre, adică pe 20 septembrie, școala din Sociteni, Ialoveni a trecut la instruirea online – 4 din 15 pedagogi s-au infectat cu coronavirus. La Bălți, 11 instituții au intrat în carantină.

Dar cel mai mare număr de copii infectați este fixat la Chișinău: 106 elevi din 190 îmbolnăviri pe țară. Două cazuri de infectare a copiilor cu coronavirus au fost depistate în grădinițe, 84 micuți se află în autoizolare.


În total, potrivit Ministerului sănătății, muncii și protecției sociale, de la începutul pandemiei 2467 copii au luat coronavirusul, majoritatea dintre ei –între 11 și 17 ani.

Dar, în opinia ministrului, începerea anului de studii nu s-a soldat cu sporirea numărului celor infectați, ceea ce dovedește că instruirea în școală nu este mai periculoasă ca alte activități.

Decizia ministrului de a nu ne lăsa pradă panicii și a păstra educația în forma-i tradițională este un act de curaj. Spre exemplu, în unele orașe din SUA a avut loc un val de proteste ale pedagogilor. Profesorii americani nu vor să instruiască copiii în clase, pe motiv că așa ei cu toții se vor îmbolnăvi și vor muri. (Amintim că în lume SUA ocupă un loc de frunte la numărul de infectări cu coronavirus și la mortalitatea în urma acestei boli).

Cum se învață azi în SUA? Povestește fosta noastră compatrioată Larisa V., fiul căreia este în clasa II a unei școli americane:

- Peste tot se învață diferit, ei nu au măcar o zi anume în care merg la școală cu toții. Multe depind de legile statului concret, de decizia autorităților locale. În școala unde învață băiatul nostru pentru cei din clasa II au fost prevăzute trei lecții în clasă la disciplinele de bază, după care acasă ei continuă să învețe online. La lecții poartă măști.

Rezultatele uimitoare ale studiului

În opinia unor specialiști, restricțiile excesive, mai ales frica de a se infecta de la un copil, nu-s întemeiate. Așa crede medicul-pediatru din Rusia, profesorul Andrei Prodeus.
«Copiii extind infecția cu coronavirus? Este un mit! Copiii nu formează acel grup de pacienți, care au simptome clinice și se îmbolnăvesc. Dacă luăm statistica mondială, și îi selectăm din numărul de infectări pe cei, care nu au încă 18 ani, vedem că ei constituie 7,5%». Despre aceasta Prodeus a relatat în emisia unui post TV din Rusia. Conform tabelului mortalității pe grupuri de vîrstă, prezentat de el, la categoria 0 - 18 ani aceasta este de 0,1%.

Și colegii săi de peste hotare susțin această opinie. «Chiar și acei copii, care au co-morbidități foarte grave și urmează o terapie imunosupresoare sau oncologică, suportă infecția cu Covid-19 mult mai ușor ca adulții, în special cei în etate », - spune Andrew Pollard, șeful grupului de savanți de la Universitatea Oxford, care căutau vaccinul contra Covid-19.

Cercetările medicilor din multe țări, inclusiv China, Rusia, Marea Britanie, Italia demonstrează univoc: copiii suportă această boală mult mai ușor ca maturii. Chiar dacă printre minori există cazuri letale rarisime, pericolul principal este boala asimptomatică, căci părinții nu întotdeauna pot înțelege că copilul are nevoie de asistență medicală urgentă.

Medicul rus mai face trimitere la un studiu efectuat în Australia. Au fost implicați 1 milion 230 mii de elevi și 143 mii de pedagogi. S-a dovedit, că posibilitatea de transmitere a infecției de la copil la adult este de doar 1%, în timp ce transmiterea de la adult la adult - 4,4%, de la copilul bolnav la cel sănătos – 0,3%, adică o cifră infimă. Așa că, dacă vom compara riscurile de infectare a copiilor și a maturilor, vom vedea că, practic, copiii nu prezintă un pericol.

Din relatările locuitorilor Australiei, în cele 7 luni de pandemie școlile și grădinițele din această țară au fost deschise. Mulți părinți erau nemulțumiți de acest fapt, căci se tot spunea că virusul este unul foarte periculos. Însă premierul australian a declarat că nu vede motive să închidă școlile. Și pe parcursul celor 7 luni în școli nu s-a depistat măcar un focar! Mai mult, în acest răstimp ( în Australia era în toi iarna) nimeni nu a murit de gripă sezonieră. Asta chiar dacă în școli copiii nu respectă distanța, deoarece pediatrii locali au considerat-o ineficientă, nimeni nu poartă mască și în timpul recreațiilor copiii aleargă și se joacă ca de obicei.

Un alt studiu grăitor. Suedia (care este mereu adusă ca exemplu), unde carantina nu a fost declarată și toate școlile și grădinițele au rămas deschise. Și Finlanda, unde au fost luate cele mai drastice măsuri restrictive. În Suedia, unde copiii frecventau școala și comunicau cu colegii, contaminarea este de 2,1%, în Finlanda, unde copiii au fost închiși între patru pereți, - 8,2%. Adică, acasă copiii au avut mai multe șanse să se infecteze. Dar în ambele țări mortalitatea infantilă de COVID a constituit 0%.

«Noi trebuie să luptăm cu virusul, mai ales în grupurile de risc, și trebuie să înțelegem că există oameni, care cu adevărat pot suporta această maladie foarte greu. De cele mai multe ori este vorba despre persoanele în etate, împovărate de boli cronice. Dar nu de copii, nu trebuie să ne concentrăm asupra lor», - concluzionează Prodeus. El a salutat decizia autorităților rusești de a deschide școlile și a chemat la eliminarea măștilor care, utilizate un timp îndelungat, nu-s doar inutile, dar și dăunătoare.

Masca dăunătoare

La această concluzie a ajuns academicianul AȘP Vitalii Zverev, șeful catedrei microbiologie, virusologie și imunologie a Universității de medicină în numele lui Secenov: «Vreau să-i întreb pe cei care în stradă pun copiilor masca: da cine le va trata emfizemul provocat de purtarea acestei măști?.. Peste două ore ea din mijloc de protecție se transformă în mijloc de extindere a infecției: în afară de coronavirus, la noi aerul mai conține numeroase bacterii, ciuperci, care se sedimentează pe mască și apoi vă pot contamina ».

Iar în interviul oferit anterior pentru Noi.md, Diana Coropceanu, neurolog-pediatru din Moldova, a spus că purtarea măștii de către copii poate provoca supraîncălzire sau chiar sufocare, iar copiii hiperactivi pot suferi în urma inhalării propriului dioxid de carbon.

«Copilul nu poate înțelege rolul măștii (în timpul jocului, el poate scoate masca, o poate pune incorect, poate atinge ochii, nasul, gura, urechile etc.). Starea copiilor care suferă de boli cardiace, pulmonare, astm, maladii psiho-neurologice ( epilepsie, paralizie cerebrală, autism) și alte boli se poate agrava, dat fiind că ei vor fi nevoiți să depună eforturi semnificative pentru a umple plămînii cu oxigen. Purtarea măștilor în școli cauzează un deficit de atenție, amețeli,confuzie, tahicardie », - crede Diana Coropceanu. Potrivit medicului, decizia care permite evitarea infectării copiilor cu coronavirusul de tip nou este de a spăla foarte des mîinile și a păstra distanța socială.

Totuși, în unele școli de la noi copiii nu numai că trebuie să poarte masca obligatoriu, dar și să o prelucreze cu soluție dezinfectantă, după care să și-o pună din nou. Adică, elevii inspiră alcoolul etilic care se conține în soluția dezinfectantă. Părinții se revoltă, spun că asta pune în pericol sănătatea copiilor.

«Învățătorul trebuie să fie alături, nu la distanță»

Natalia Harhalova, învățătoare a claselor primare la liceul ”A.S.Pușkin” din Chișinău, crede că ministerul de profil și profesorii fac tot ce este necesar pentru ca infecția să nu se extindă, și speră că școlile nu vor fi închise pentru carantină. Despre aceasta ea a relatat pentru Noi.md.

- Mi-i greu să spun de ce anume în țara noastră așa de mulți copii s-au îmbolnăvit de COVID. Poate, nu toate familiile respectă măsurile de protecție și igienă… Pot spune ce măsuri au fost luate în liceul nostru. Înainte de a trece pragul școlii, toți trec prin termoscaner. Clasele primare au fost împărțite în două grupuri care învață în două schimburi. Adică, dimineața eu fac lecții cu unii, după masă predau aceiași materie celei de-a doua jumătăți a clasei. În timpul recreațiilor, în coridoare și în drum spre ospătărie ei poartă măști, la lecții, evident, le scot și după fiecare oră își dezinfectează locul de lucru, își spală mîinile.

Sper că noi nu vom păși pe calea Israelului, unde au fost închise toate școlile și grădinițele, dar mă tem că toate merg spre aceea că, dacă zilnic vom tot avea 500-600 de îmbolnăviri noi, vom trece cu toții la lecțiile online. Deși, are dreptate ministrul educației, noi am deschis școlile nu pentru a le închide imediat. Dar statistica îmbolnăvirilor printre învățători este alarmantă. Poate, pentru că la copii boala decurge mai ușor, uneori chiar asimptomatic, de aceea ei fără a bănui acest lucru devin purtători ai infecției, continuă să frecventeze școala și își infectează învățătorii. Iar la noi 80% dintre profesori au trecut de 50 de ani, și ei suportă boala mai greu. Anume sănătatea profesorilor este acum în pericol, anume aceste riscuri pot face ca autoritățile să decidă închiderea repetată a școlilor.

Nu ar fi de dorit să trecem la lecțiile online. Dacă elevii din clasele superioare știu să lucreze cu calculatorul, pentru micuți este o sarcină complicată. Ei au nevoie de contactul tactil cu învățătorul – elementar, să-i arate cum se ține tocul, care este poziția corectă a caietului, etc. Celor din clasa I le-a mers, totuși , ei au dovedit să învețe ceva-ceva. Dar dacă acum vom trece la educația online, majoritatea dintre ei nu vor însuși multe dintre aptitudinile necesare.

«Să mai pierdem un an?!»

Și părinții interogați de Noi.md se pronunță fără echivoc împotriva învățării la distanță.

Lidia S., mamă a unui elev de cl. VII, spune: «Îmi amintesc de iarna trecută – de gripă sezonieră suferea jumătate de clasă, în fiece școală. Dar nimeni nu declara carantină și nu trimitea copiii să învețe de acasă. De ce acum aceste măsuri stricte? Precedentul an de studii a fost pierdut definitiv. Nimeni nu era gata pentru a studia online – nici copiii, nici profesorii, nici părinții. Un an pierdut! Este inadmisibil ca ei să piardă la fel de inutil și neinspirat încă un an! ».

Ana M. are doi copii: fiica învață în cl. VI la cel mai mare liceu din capitală, în numele lui M.Berezovschi. Băiatul merge la grădiniță. La ”grădi”, spune Ana , nu se poartă măști, ceea ce deja este bine. Dar și aici există inovații care complică viața părinților. Spre exemplu, copilul poate fi luat de la grădiniță doar de părintele care l-a adus, de nimeni altul. Iar persoanelor trecute de 63 de ani le este interzis să aducă și să ia micuții. Asta creează incomodități enorme părinților care lucrează, și-i lipsește de posibilitatea de a apela la ajutorul buneilor.

Unor reguli și mai stricte au fost supuși liceenii. Iată ce povestește Ana: «În incinta liceului ei poartă mască, așezați în bancă – o scot. Învață peste o zi – o zi în clasă, a doua – online. Lecția durează 30 minute. La recreație copii nu pot ieși din clasă. Profesorul stă numai la masa sa, fără a se apropia de elevi. Materialele didactice nu pot fi purtate dintr-o clasă în alta, așa că geografia sau istoria, să zicem, copiii o studiază fără hărți. Dar asta nu e tot! Vai de cei care stau acasă și învață online! Profesorii nu le permit să se afle în fața computerului mai mult de 15 minute pe parcursul unei lecții, de aceea ei nu reușesc să facă mai nimic. Uneori li se propun, pentru informare, niște spoturi video. Adică, profesorii se străduiesc, dar eficiența acestor lecții este zero. Entuziasmul scade și mai mult după ce ni s-a spus, neoficial, că degrabă va începe al doilea val de coronavirus și ei oricum vor sta închiși în casă ».

De ce este inadmisibilă revenirea la învățarea la distanță?

Desigur, fiecare copil bolnav este o lovitură și o încercare grea pentru familie. Dar dacă vorbim despre cifre, să fie oare ele așa de strașnice? Să reieșim din cifre: numărul total al celor infectați (46 800) și cel al copiilor bolnavi (2500), deci numărul copiilor care s-au îmbolnăvit constituie nici măcar nu 7%, cum este media în lume, ci doar 5%. Deci, nu putem spune că anume în Moldova numărul copiilor bolnavi este enorm, comparativ cu alte țări. Nu a fost fixat vre-un caz de deces de coronavirus al unui minor care nu a împlinit 18 ani.

Așa că motive serioase pentru închiderea școlilor nu există.

În opinia majorității celor implicați, experimentul organizării procesului de studii online, impus Ministerului educației, a eșuat total. Anul de studii 2019-2020 a fost, practic, ratat.

Și nu doar din lipsa computerelor și a internetului, în special în localitățile rurale. Factorul uman contează. Învățătorii, mai ales pre-pensionarii, și mai ales în sate, care adesea nu-s gata să lucreze cu noile tehnologii. Părinții exasperați, care duc o povară peste puteri. Și principalul – starea fizică și psihologică a copiilor.

Conform normelor sanitar-igienice, un copil de 10-12 ani poate sta în fața calculatorului maxim două ore în șir, cel de 15-16 – maxim 3 ore/zi. Posibilitățile psihofiziologice ale celor din clasele primare nu le permit acestora să lucreze la computer mai mult de 30 de minute. Da în timpul studiilor online copiii stăteau în fața monitorului mult mai mult timp, și asta fără a avea posibilitatea să practice sportul, că facă mișcare. Mulți copii cedau nervos, erau supuși stresului, depresiilor, stărilor de anxietate sporită. Asta e mai periculos ca orice covid. Așa că la stabilirea metodei de studiere grija pentru sănătatea copiilor trebuie să prevaleze.

Nu există tehnologii avansate, care să crească o populație sănătoasă și voinică, oameni care pot cugeta, analiza, concluziona și lua decizii de sine stătător. Nu există un computer care să înlocuiască comunicarea vie cu o persoană, cu un pedagog-practician, dar și cu colegii de clasă.

S-ar putea să existe persoane care doresc ca în statul nostru să avem tot mai puțini oameni culți, cu judecată, creativi, pentru a diminua concurența. Dar de ce să ne lăsăm conduși de ele? Poate, are sens să ne conducem de propria minte și să ne îngrijim copiii de sine stătător , fără sugestii dintr-o parte.

Mariana Golovaci, secretar de stat al Ministerului sănătății, muncii și protecției sociale, în comentariul pentru Noi.md a dat asigurări, că nu se pune poroblema închiderii școlilor pe întreg teritoriul republicii :

- Fiecare instituție decide individual, împreună cu comisia epidemiologică teritorială, în ce format să activeze, să treacă în carantină sau la învățătura de la distanță. Depinde de mulți factori: fluxurile de studii, numărul celor infectați, severitatea bolii etc. Dar noi nu vom recomanda colegilor de la Ministerul educației să închidă școlile în toată țara. Nu se pune această problemă și nu este examinată o asemenea variantă.

Și Natalia Grîu, secretar de stat al Ministerului educației, cercetării și culturii, a sonorizat pentru Noi.md aceeași poziție.

- Se iau toate măsurile de reducere maximă a riscurilor extinderii infecției. Monitorizăm situația zi de zi, la moment ea nu este de natură să închidem școlile.

În prezent, 12 instituții educaționale se află în carantină, este o cifră mică comparativ cu numărul de licee și gimnazii din țară. Se încheie luna septembrie, adică a expirat prima etapă de 14 zile după începerea anului școlar, și numărul elevilor și profesorilor care s-au îmbolnăvit nu a crescut semnificativ. La această etapă 271 de elevi se află în carantina de 14 zile. Este dovada faptului, că elevul bolnav a fost depistat și izolat la timp, așa că riscul extinderii infecției a fost redus. Unde mai pui, că toate clasele au fost divizate în grupuri, de aceea în autoizolare se află doar jumătate din clasa respectivă. Timp de 14 zile ei studiază online, după care revin în băncile lor.

Cristina Agatu

Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
Mai multe

Sondaj Toate

load