Sandu–premier, Năstase–spicher. Blocul “ACUM” și-a exprimat poftele

Sandu–premier, Năstase–spicher. Blocul “ACUM” și-a exprimat poftele

Blocul “ACUM”, compus din 26 deputați, pretinde la puterea deplină în țară. Sau aproape deplină. Deputații PAS și cei ai Platformei DA au înaintat pentru funcția de președinte al parlamentului candidatura lui Andrei Năstase, iar pentru cea de prim-ministru – pe cea a Maiei Sandu.    

Și asta chiar dacă foarte recent reprezentanții blocului refuzau să examineze posibilitatea înaintării candidatului lor la funcția de prim-ministru pe motiv că într-un stat capturat această funcție nu înseamnă nimic. Acum însă “acumiștii” vor nu numai funcția de prim-ministru, dar și pe cea de spicher. “Sîntem gata să ne asumăm responsabilitatea pentru guvernarea țării și formarea guvernului minoritar, deoarece credem că putem salva țara”, a declarat Maia Sandu. 

Procesul de divizare a blocului 

Conferința de presă, la care opoziția de dreapta și-a expus lista de cerințe și doleanțe de personal, a avut loc marți. Iar în ajun, unele mijloace de informare în masă și experți politici prognozau destrămarea blocului “(A)ndrei(Cu)(M)aia”.

Cu trimitere la surse din “ACUM”, presa scria că în recentul week-end, Maia Sandu și Andrei Năstase s-au certat rău: liderul Platformei DA dorea ca în parlament să fie creată o fracție unică a blocului “ACUM” cu el în frunte, iar Maia Sandu cerea despărțirea. Adepții ei au elaborat, pe ascuns de colegii din Platforma DA, viitorul mecanism de colaborare a celor două partide, în care prioritare erau, evident, intersele PAS. În special, Năstase a fost revoltat de acel punct din document, în care Maia Sandu își rezerva dreptul de a selecta candidatul pentru funcția de primar general de Chișinău, chiar dacă se știe că Andrei Năstase demult aspiră la această funcție. 

Unde mai pui că în interiorul blocului “ACUM”, potrivit zvonurilor, au apărut tensiuni privind blocarea post-electorală. Politologul Ernest Vardanean a declarat pentru agenția IPN că unul dintre cei doi lideri “ACUM” ar accepta o înțelegere cu Partidul socialiștilor în legislativ pentru a începe procedura deoligarhizării țării, însă celălalt nu a dorit să meargă pe această cale.  

“Unul dintre lideri nu dorește să meargă pe această cale din ambiții personale, dorind să se revanșeze, cea de-a doua cauză este lipsa gravă a motivării unor asemenea acțiuni”, a menționat E.Vardanean.   

La conferința de presă de marți, Maia Sandu și Andrei Năstase mereu subliniau că PAS și DA sînt împreună și că între ele nu există discordanțe. Doar că a expirat acțiunea acordului preelectoral de creare a blocului. “Noi vom continua colaborarea noastră, vom activa mereu în bloc, dat fiind că această formulă și-a dovedit eficiența. În această formulă vom participa și la alegerile  locale”, a declarat Andrei Năstase înainte de anunțul privind resetarea “ACUM” – deja în calitate de bloc politic, nu preelectoral.  ar în parlament PAS și DA vor activa, totuși, separat. Maia Sandu va deveni președinta fracțiunii “Acțiune și solidaritate” (PAS), iar Andrei Năstase – președintele fracțiunii Platforma “Demnitate și adevăr” (DA).

Experții politici susțin că trecerea PAS și DA la ”căsătoria invitaților” în noul parlament era previzibilă.   

“Ne așteaptă alegeri locale în acest an și, probabil, Andrei Năstase va dori iarăși să lupte pentru funcția de primar general de Chișinău. Funcție care, orice am spune, este de importanță politică în primul rînd, și doar în al doilea – economică și administrativă. În 2020 ar trebui (deși la noi orice e posibil) să se desfășoare alegeri prezidențiale directe (chiar dacă în textul Constituției așa și nu au fost făcute modificările respective). Deci, din nou se va vorbi despre necesitatea unui candidat unic pe dreapta și, cel mai probabil, aceasta va fi Maia Sandu”, crede politologul Victor Josu.  

În aceste condiții, nici Maia Sandu, nici Andrei Năstase nu vor dori să se afle în umbra celuilalt: ei au nevoie de activități solo. Comunitatea experților mai menționează că divizarea în două fracțiuni parlamentare oferă blocului “ACUM” anumite avantaje.    

“Fiecare fracțiune are dreptul să aibă un membru în Biroului parlamentului, să pretindă la posturile de președinți și vicepreședinți de comisii, să facă parte din delegațiile parlamentului în instituțiile internaționale etc. Adică, prin acțiuni sincronizate, blocul își consolidează influența prin dublarea voturilor sale în organele de conducere a parlamentului. Este un lucru foarte important”, a scris pe rețelele sociale ex-ministrul economiei, Alexandru Muravschi, doctor în economie. 

Totuși, fracționarea blocului “ACUM” poartă și anumite riscuri: două fracțiuni mici pot fi fracționate și distruse mai ușor decît una mare. Comunitatea experților nu exclude că, treptat, reieșind din prezența deputaților fără de partid pe lista blocului “ACUM”, în parlament va fi creat un al treilea grup, care va reprezenta ”societatea civilă”. 

“Cimentul” blocului “ACUM”

La conferința de presă s-a anunțat că relațiile dintre partidele “Acțiune și solidaritate” și Platforma “Demnitate și adevăr” și fracțiunile lor parlamentare vor fi reglementate de “Acordul privind crearea și funcționarea blocului politic “ACUM Platforma DA și PAS”. Documentul a fost semnat la 26 martie de către toți deputații care au acces în parlament din partea blocului “ACUM”.

Cel care a prezentat documentul, ex-ambasadorul Moldovei în SUA, fondatorul IDIS Viitorul, deputatul fără de partid, Igor Munteanu, a declarat că acordul în cauză “cimentează unitatea blocului”. Mai ținem minte, altă dată despre conexiuni cimentate și tăria ”betonului” îi plăcea să vorbească liderului PL, Mihai Ghimpu.  

Acordul privind resetarea și crearea blocului politic “ACUM” în locul celui preelectoral are 5 capitole și 11 articole. În primul articol al documentului PAS și Platforma DA se anunță că scopul lor suprem este “eliberarea Republicii Moldova din captivitate”, restabilirea statului de drept și întoarcerea RM pe calea democrației europene. În articolul nr.2 ele se angajează să întreprindă măsurile de rigoare pentru realizarea programului electoral “Pentru dreptate și o viață bună”.

Articolul nr.3 descrie rocada de personal care va urma în blocul “ACUM”: în parlament, blocul va fi divizat în două fracțiuni care vor crea un organism supra-fracționar – Consiliul politic coordonator. Fiecare fracțiune va delega patru reprezentanți. Consiliul va fi administrat de doi co-președinți – reprezentanții ambelor fracțiuni. În plus, fracțiunile PAS și DA se obligă să asigure în componența Consiliului reprezentanța proporțională a deputaților care nu-s membri ai celor două formațiuni politice. 

În conformitate cu art.4 al acordului, Consiliul politic coordonator va fi o platformă pentru dezbaterile operative și consultările celor două fracțiuni, pentru discutarea inițiativelor legislative, determinarea poziției unice a fracțiunilor PAS și DA în diverse chestiuni, organizarea audierilor, determinarea deciziilor strategice care, apoi, vor fi discutate și aprobate la ședințele comune ale deputaților din ambele fracțiuni. 

Conform art. 5, toate deliberările și discuțiile interne între deputații blocului “ACUM” trebuie să poarte un caracter confidențial. Se interzice strict spălarea rufelor în public, expunerea diverselor poziții în anumite chestiuni, dezvăluirea în presă sau în fața altor persoane a conflictelor interne, atacurile publice reciproce.   

Art. 6 îi obligă pe deputații din fracțiunile PAS și DA să respecte Regulamentul parlamentului și toate angajamentele asumate în ajunul alegerilor. Este vorba despre angajamentul colectiv semnat de candidații blocului electoral “ACUM” la 21 februarie, în care ei promiteau să nu creeze în viitorul parlament coaliții cu Partidul Democrat, partidul ”Șor”, PSRM, ”Partidul nostru” și alte ”partide pro-oligarhice și anti-europene”.  

În art. 7 al acordului PAS și DA se angajează să se abțină de la critici și atacuri reciproce la nivel de partide. În art. 8 – să-și coordoneze pozițiile privind evenimentele politice majore din țară, să organizeze acțiuni de protest și alte evenimente politice numai după coordonarea lor. Iar în art. 9 – cu eforturi comune, să contracareze manipulările, dezinformările, propaganda și alte “acțiuni denigratoare ale regimului oligarhic” în privința “ACUM DA PAS”.   

Articolul nr. 10 este unul dintre cele mai interesante din acord. El este consacrat alegerilor locale și participării la ele a partidelor PAS și Platforma DA. Potrivit zvonurilor, în versiunea inițială a lui, Maia Sandu își rezerva dreptul de a selecta candidatul la funcția de primar general de Chișinău la viitoarele alegeri locale, ceea ce nu le-a plăcut partenerilor săi politici. În redacția finală a art.10 se spune că formațiunile politice care au semnat “Acordul privind crearea și funcționarea blocului politic “ACUM Platforma DA și PAS” vor participa la alegerile generale locale din 2019 în cadrul blocului electoral “ACUM Platforma DA și PAS”, iar mecanismele și criteriile selectării candidaților și a listelor electorale comune vor fi coordonate și determinate la început de organele de conducere ale ambelor partide, apoi – de organul de conducere al blocului “ACUM”.

Într-un final, “Acordul privind crearea și funcționarea blocului politic “ACUM Platforma DA și PAS” indică faptul că “prevederile prezentului document sînt obligatorii pentru toți membrii și toate structurile partidelor care l-au semnat”.   

“ACUM” sau “APOI”?

La începutul lui martie Andrei Năstase a declarat că “ACUM” va fi o opoziție parlamentară cum nu a mai văzut republica Moldova. “Vor sări scîntei din cei care vor face abuz de drepturile oamenilor, lege, procedurile parlamentare”, a promis liderul Platformei DA.

Dar acțiunile post-electorale ale “acumiștilor” i-au nedumerit chiar și pe adepții DA și PAS, ca și pe experții care îi simpatizează.“Probabil, i-au obosit alegerile, dar sper că se vor trezi degrabă”, spunea analistul politic Igor Boțan.  

De bună seamă, față de blocul ”ACUM”, care ”luptă fără compromise cu regimul oligarhic” există numeroase întrebări. Spre exemplu, de ce, după ce a anunțat public că alegerile parlamentare din 24 februarie au fost falsificate,“ACUM” le-a recunoscut totuși fără, măcar a încerca să le conteste?   

“De ce, dacă au declarat alegerile “ne-corecte și ne-libere”, nimeni nu a cerut de la CEC măcar renumărarea voturilor? De ce nimeni nu cere publicarea copiilor proceselor verbale ale sectoarelor electorale pe site-ul CEC, cum se făcea anterior? La recentul briefing “ACUM” s-a spus că sute și mii de fapte de fraudă electorală vor fi transmise Curții Constituționale, precum și cererea de a anula rezultatele votului la Nisporeni, Orhei și în sectoarele transnistrene. Dar, conform legilor moldovenești, plîngerile nu se depun la Curtea Constituțională. La început rezultatele pot fi contestate la nivelul circumscripțiilor, apoi la nivelul CEC. În caz de dezacord cu decizia CEC, acțiunea este depusă la Curtea de Apel, apoi – în instanța superioară – Curtea supremă de justiție. Legea nu prevede plîngeri la Curtea Constituțională. Nu știu ce fel de juriști aveți, dar voi nici măcar nu ați contestat decizia CEC din 3 martie privind rezultatele finale ale alegerilor. Conform art. 71 al Codului electoral, ați avut la dispoziție trei zile pentru a face aceasta!”, a scris la începutul lui martie pe rețelele sociale liderul partidului ”Blocul roșu”, Grigore Petrenco, care a obținut azil politic în Germania. 

Un alt moment care a trezit nedumerirea experților. Încă înainte de alegeri, unii experți pro-europeni insistau asupra formării așa numitei coaliții situative PSRM - blocul “ACUM”, care ar fi avut ca sarcină demisia procurorului general, a conducerii CEC și numirea unei noi componențe a ei, a Consiliului suprem al magistraturii și alegerea unui nou consiliu etc. După care ar fi urmat alegeri parlamentare noi, dar în condiții democratice deja. 

Însă după ce PSRM a invitat blocul “ACUM” la negocieri, “ACUM” a răspuns cu un ”nu” categoric și a declarat că ”nu intenționează să participe la jocurile politice și să comercializeze voturile obținute în scrutin”, că nu va “încheia coaliții cu partidele oligarhice și anti-europene ” și că socialiștii ar fi controlați de conducerea PDM.   

Analistul politic, Igor Boțan, crede că blocul “ACUM” ar fi trebuit să accepte oferta socialiștilor. Cel puțin pentru a demonstra propria afirmație precum că PSRM este în alianță secretă cu PDM. În opinia expertului, în cadrul negocierilor cu socialiștii opoziția de dreapta trebuia să pună niște condiții dure, inclusiv adoptarea pachetului așa numitelor legi și decizii ”anti-oligarhice”, care potrivit lui Andrei Năstase “va scăpa țara de mafie”, și să vadă cum va reacționa PSRM la aceste cerințe. Și dacă, în rezultat, coaliția situativă cu PSRM ar fi eșuat, opoziția de dreapta ar fi demonstrat în fapt, că are intenții serioase și este decisă să “elibereze țara de puterea oligarhilor”. 

Însă în loc să acționeze în ofensivă, PAS și Platforma DA s-au limitat la înregistrarea ”pachetului anti-oligarhic” în registrul actelor de intrare al parlamentului. Pe rețelele sociale a fost deja menționat, că acestui pachet îi este rezervat un loc în coșul de gunoi, fiindcă majoritatea parlamentară, ca regulă, nu examinează și nu adoptă proiectele legislative ale opoziției.   

Mai pe scurt, deocamdată opoziția partidelor PAS și DA arată cam așa: am acces în parlament, unde timp de patru ani vom beneficia de toate avantajele mandatului de deputat, pe parcurs vom elabora niște proiecte legislative inutile de combatere a regimului oligarhic și-i vom critica la fel de aspru, dar inutil, pe cei care comit abuzuri.

“Desigur, un asemenea comportament al principalelor forțe de dreapta, în timp ce peste toate domină banalul egoism politic, zăpăcește electoratul de pe acest segment și nu consolidează deloc pozițiile dreptei, care se poziționează ca pro-europeană, democratică, anti-oligarhică etc. Este limpede că, cu asemenea opoziție de dreapta, regimul existent poate dormi liniștit în continuare”, crede politologul Victor Josu. 

Nici cea mai recentă inițiativă a partidelor PAS și DA - “Andrei Năstase – spicher, Maia Sandu– prim-ministru. Ne asumăm responsabilitatea de guvernare a țării ” – nu poate fi numită una serioasă și decisivă pentru cauza de “eliberare a statului”. Din simplul motiv că, după refuzul categoric al blocului “ACUM” de a avea careva negocieri cu PDM și PSRM, ar fi ciudat să se aștepte ca deputații acestor partide să voteze pentru candidaturile înaintate de ”acumiști”, dar și pentru inițiativele legislative de ”deoligarhizare a țării” (adoptarea declarației privind statul capturat, demisia procurorului general, a conducerii SIS, CEC, CNA,CCA și a altor structuri, anularea sistemului mixt de vot, investigarea furtului miliardului, adoptarea ”legii Magnițki”). Iar declarația deputatului PAS, Dumitru Alaiba, cum că pentru formarea guvernului minoritar “ACUM” ar putea vota “deputații care doresc binele țării”, seamănă a populism curat.  

“În parlamentul trecut a fost un partid de stînga, în opoziție, care i-a plictisit pe toți cu inițiativele foarte corecte, dar apriori irealizabile. Nu a trecut nici una. După conferința de presă a liderilor opoziției de dreapta a devenit clar, că în noul parlament vor fi două asemenea partide. Și mai ziceți, că alegerile nu au dat nimic. Un progres sută la sută”, a glumit Victor Josu pe o rețea socială după conferința de presă a Maiei Sandu și a lui Andrei Năstase. Un alt analist politic i-a numit pe ”acumiști” Don Quijoții noului parlament. Iar unul dintre comentatori a scris pe o rețea socială, că blocul anti-oligarhic “ACUM” trebuie redenumit în “APOI”  

Xenia Florea

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load