X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 3999

Permiteți-ne să vă trimitem ”cookie” sau O supraveghere tăcută cu urmări imprevizibile

19 mar. 2019,, 18:00   Societate
11065 0

Multe site-uri străine cer cu regularitate ca utilizatorii să le permită folosirea fișierelor cookie. Dar pe resursele web autohtone, asemenea avize apar suficient de rar.

Deoarece cookie prezintă anumite riscuri pentru confidențialitate, dat fiindcă ele urmăresc acțiunile și preferințele utilizatorului, în multe țări folosirea lor este reglementată prin lege. Pentru a putea acumula informațiile, sub amenințarea unor amenzi de multe milioane, proprietarii site-urilor trebuie să-și anunțe intențiile și să obțină acordul prealabil al utilizatorilor.

În Moldova, însă, încă nu au fost introduse cerințe privind solicitarea obligatorie a utilizatorilor site-urilor și rețelelor sociale pentru a obține permisiunea lor de a utiliza fișiere cookie. Specialiștii cred că, reieșind din practica internațională, legislatorii trebuie să examineze urgent această chestiune și să înăsprească legislația privind confidențialitatea datelor personale ale utilizatorilor.

Fișiere pentru o navigare comodă

Noțiunea de ”сookie” presupune un fișier micuț, pe care serverul web îl plasează, temporar sau pentru o perioadă mai îndelungată, pe hard disk-ul unui computer sau al unui alt dispozitiv capabil să acceseze internetul. Adică, este un volum de informații, plasate pe partea utilizatorului, pe care site-ul le expediază utilizatorului automat. Fișierele cookie depind de browser. Deci, browserele Chrome și Firefox nu-și pot vedea, reciproc, fișierele cookie.


Inițial, se preconiza că fișierele сookie vor servi pentru a face mai comodă și mai simplă navigarea în spațiul virtual, însă ulterior spectrul utilizării lor s-a extins semnificativ. În practică, de obicei, ele ajută la identificarea utilizatorului, stocarea preferințelor și setărilor sale personale, urmărirea sesiunii de acces, statistică. Este vorba, între altele, despre adresa IP atribuită computerului, tipul sistemului de operare și browserul web utilizat.

Prin intermediul acestei informații, utilizatorul este identificat, pentru ca el să nu fie nevoit să se autentifice pe site de fiecare dată, precum și se păstrează diverse setări ale site-ului. Spre exemplu, dacă în internet-magazin cumpărătorul acumulează mărfuri în coș, datele se înscriu în fișierul сookie. Astfel, serverul va stoca mai puține date, iar utilizatorul nu va fi nevoit să se înregistreze pentru a face cumpărături. În lipsa cookie, procedura înregistrării ar trebui repetată pentru a putea folosi coșul. În plus, asemenea fișiere pot păstra setările site-urilor și o mulțime de alte date, care înlesnesc semnificativ utilizarea internetului.

Există fișiere cookie ocazionale și permanente. Cele ocazionale pot fi utilizate pentru a atribui computerului un număr de identificare unic la fiecare accesare a resursei web. Ele mențin funcționalitatea site-ului și se șterg după închiderea bowserului. Fișierele cookie permanente, din contra, se păstrează în computer o anumită perioadă de timp sau pînă cînd utilizatorul le va șterge. La fiecare vizită pe site, serverul web recunoaște fișierele cookie permanente, dispozitivului îi este atribuit un identificator unic, este creată a bază de date privind acțiunile și preferințele utilizatorului.

Gestionarea fișierelor cookie este mai comodă prin intermediul setărilor browserului. Utilizatorul poate permite folosirea fișierelor cookie sau să le blocheze pe dispozitivul său. În primul caz, procesul nu este ireversibil: ulterior aceste fișiere pot fi șterse. Iar dacă utilizatorul decide să deconecteze fișierele cookie, aceasta ar putea complica navigarea pe internet, deoarece unele funcții ale site-urilor cer utilizarea acestora (spre exemplu, pentru a recunoaște sistemul de operare și limba preferată). O altă variantă pe care o poate selecta utilizatorul este acceptarea sau refuzul fișierelor cookie în funcție de editor. În acest scop, se include solicitarea utilizării lor în fiecare caz aparte.

De la rețele sociale și motoare de căutare la magazine online

Multe site-uri stochează pe fișierele cookie informațiile despre utilizatori în scopuri comerciale. Ce pagini vizitează, ce mărfuri solicită, ce produse bancare utilizează etc. De aceea, dacă cel puțin o dată ați căutat, în computer, un hotel, să zicem, din Londra, să știți că bannerele multor site-uri vă vor ataca cu oferte de acest fel. Accesați un site despre animalele de companie, un magazin de aparate de uz casnic sau de ceasuri – după care un val de publicitate la temă vă va urmări luni în șir.

Și rețelele sociale adesea utilizează fișierele cookie, fără a afișa acest lucru: la înregistrare, utilizatorul apriori acceptă toate condițiile, dar nu fiecare este gata să lucreze cu setările personale de acces la datele confidențiale și preferințele publicitare. În rezultat, dacă utilizatorul este conectat, datele despre activitatea lui se acumulează prin modulele rețelelor sociale și aplicațiile sale mobile. Astfel este colectată informația despre locul de trai, locație, interese, gen, preferințe și probleme. Ca regulă, pe pagina utilizatorului de pe rețelele sociale se află stocate mult mai multe informații decît crede el. Adesea, pachetele de date ajung la agențiile de publicitate sau pot fi puse la dispoziția organelor de drept ori a serviciilor speciale.

Printre altele, anunță Facebook, dacă anterior utilizatorul care avea aici un cont primea de la această rețea un fișier cookie sau intra pe site-ul facebook.com, la vizitarea site-urilor bowserul va trimite informația despre fișierul dat cu butonul ”Îmi place” sau alte pluginuri sociale. ”Noi utilizăm astfel de informații cookie, pentru a face ca site-ul și Facebook să fie și mai vizitat și interesant pentru Dvs. personal, pentru a îmbunătăți serviciile noastre și a proteja Facebook și pe Dvs. de programele dăunătoare”, se spune în mesajul rețelei sociale.

În afară de mass-mediile sociale, multe browsere și aproape toate motoarele de căutare, care păstrează istoria căutărilor și a clicurilor, îi urmăresc pe utilizatori. Întreaga informație despre ei poate fi găsită în identificatorul care se păstrează anume în cookie sau în sesiune. În cazul autentificării, toată informația acumulată va fi unită cu profilul utilizatorului. Ca regulă, motoarele de căutare au propria rețea de publicitate sau colaborează cu diverse agenții de publicitate și marketing. În ultimii ani au devenit publice numeroase istorii, în care informația acumulată despre un utilizator era comercializată în folosul unor resurse străine sau pur și simplu furată.

Un interes deosebit pentru fișierele cookie manifestă site-urile hotelelor și cele de comercializare a biletelor de avion, care, de multe ori au fost prinse asupra faptului că memorizează căutările și treptat ridică prețurile. De aceea se recomandă ca pe astfel de site-uri cumpărăturile să fie făcute prin intermediul oficiului privat. Ca regulă, magazinele online întocmesc liste ale mărfurilor căutate recent și utilizează această informație în scopul publicității de context sau pentru a o vinde, ori a face schimb cu partenerii, tot în scop de publicitate. Forumurile, blogurile, site-urile științifice, portalurile informaționale păstrează în cookie informațiile de conectare sau cel puțin parametrii de publicitate.

Multe resurse web apelează la Google Analytics pentru a acumula și analiza datele despre aceea cum folosesc utilizatorii site-urile lor. Google întocmește rapoarte despre funcționarea site-ului și oferă alte servicii care țin de utilizarea internetului. La fel, Google este în drept să transmită unor terțe persoane informația obținută, dacă o cere legea sau dacă aceste persoane procesează informația în numele Google. Este prestabilit, că datele vor fi stocate timp de doi ani, dar fiecare vizită a utilizatorului pe site prelungește acest termen cu încă doi ani.

Google nu neapărat știe cine este utilizatorul, el utilizează cookie pentru a identifica și despărți utilizatorii unici. Toate acțiunile înregistrate pe site, vizionarea paginilor, evenimentele, tranzacțiile etc. includ identificatorul clientului. Acesta permite unificarea istoriei utilizatorului pe site-ul concret. Utilizatorul poate interzice aceste acțiuni prin deconectarea cookie în browser sau să renunțe total la utilizarea fișierelor cookie ale Google Analytics pentru urmărirea activității sale pe toate site-urile web.

Cookie ca instrument de urmărire

De cele mai multe ori, fișierele cookie nu ascund nimic periculos, dacă nu admitem că periculos poate fi conținutul publicitar contextual. Mai ales că utilizatorul are posibilitatea să curețe cookie în orice clipă sau să-și deschidă un oficiu privat. Aceste fișiere sînt utile și comode pentru autentificare, salvarea setărilor și a fontului site-ului, pentru coș și căutările anterioare.

Totuși, ca regulă, cookie nu conțin date personale, ele doar fixează acțiunile computerului. Pe de altă parte, dacă utilizatorul trece pe resursa web prin referința care i-a fost expediată prin poșta electronică sau în timpul unei vizite creează un ”identificator al utilizatorului”, informațiile din fișierele cookie ale site-ului dat sau ale altor furnizori de servicii pot face posibilă și identificarea lui ca persoană.

În acest fel fișierele cookie pot conține un volum semnificativ de informații despre un utilizator concret. Mai ales dacă el utilizează activ rețele sociale, motoarele de căutare și alte resurse web. Cookie afectează semnificativ anonimitatea utilizatorilor de internet și confidențialitatea utilizatorilor de informații. Deși aceste fișiere merg doar de serverele domeniului predestinat, pagina web poate încărca imagini sau alte componente de pe alte domenii.

Unul dintre pericolele posibile este faptul că fișierele ookie pot fi atacate de răufăcători. Ele pot fi lesne interceptate sau înlocuite (spre exemplu, pentru a accesa contul), dacă conexiunea cu serverul, folosuită de utilizator, nu este codificată. În grupul de risc se sflă cei care accesează internetul prin punctele publice Wi-Fi fără a folosi mecanismele de securizare a datelor transmise. În plus, fișierele cookie au și unele neajunsuri tehnice, ca orice alte date. Printre altele, ele nu întotdeauna identifică utilizatorul cu exactitate.

În același timp, tot mai frecventă devine instalarea fișierelor cookie sau a identificatorilor non-detașabili. Unii specialiști menționează că ele pot fi utilizate pentru a urmări utilizatorii și datele acestora, adică este vorba despre compromiterea confidențialității. Mai mult, tehnologiile avansate permit utilizarea unor fișiere cookie, după ștergerea cărora utilizatorul oricum va putea fi identificat.

Confidențialitate protejată de lege

Reieșind din pericolul potențial, pe care îl prezintă fișierele cookie, care urmăresc acțiunile trecute și preferințele utilizatorului, în multe țări folosirea lor este reglementată prin lege. SUA au adoptat legi stricte în privința lor în anul 2000, după ce s-a aflat că Agenția de luptă cu drogurile urmărea, prin intermediul fișierelor cookie, utilizatorii care au vizionat în internet publicitatea anti-drog. Utilizarea neautorizată a acestor fișiere a fost incriminată CIA și Agenția națională de securitate din SUA.

În UE, stocarea datelor (inclusiv fișierele cookie) este admisă de la 2002 încoace doar în cazul în care utilizatorului îi este furnizată informația privind modalitatea de utilizare a acestei informații, iar el o poate refuza. Din mai 2011, UE a înăsprit cerințele față de colectarea informațiilor despre vizitatorii site-urilor. Proprietarii site-urilor au fost obligați să obțină acordul prealabil al vizitatorilor pentru colectarea informațiilor, inclusiv cookie, și să facă publice instrumentele de colectare a informațiilor.

Anul trecut, în UE a intrat în vigoare Regulamentul general privind protecția datelor, care se referă la toate site-urile, vizitate din UE. Acesta pune cele mai multe fișiere cookie pe aceeași treaptă cu alte date personale. Inițial, se preconiza ca setările browserului pot fi considerate o expresie a acceptării de către utilizator a instalării fișierelor cookie, însă, conform versiunii finale, este suficientă simpla notificare a instalării lor. Se presupune că utilizatorul trebuie să știe ce fel de informații despre el păstrează sau procesează site-ul. Proprietarii site-urilor și ai companiilor de publicitate, care nu respectă legea, riscă amenzi de multe milioane.

În rezultat, în clipa în care utilizatorul moldovean accesează pentru prima dată majoritatea resurselor web, el este anunțat despre politica site-ului, adică despre aceea ce fel de informații păstrează acestea, cum le folosesc și în ce cazuri ele pot deveni un bun al terților. Dacă vizitatorul nu este de acord cu aceasta, el poate părăsi site-ul. În același timp, în pofida modernizării cadrului legal național în conformitate cu directivele și standardele europene, legislatorii moldoveni așa și nu au introdus cerințele privind solicitarea obligatorie a acceptării de către utilizatorii site-urilor și a rețelelor sociale pentru folosirea fișierelor cookie.

În rezultat, majoritatea absolută a resurselor web moldovenești nu și-a adaptat politica la cerințele internaționale privind protecția datelor utilizatorilor. Utilizatorul internetului, care accesează resursele web moldovenești și nu cunoaște nuanțele setărilor de confidențialitate, este, de facto, lipsit de posibilitatea de a alege – să păstreze pe site fișierele cookie sau să aleagă o altă variantă. Pe acest fundal, proprietarii site-urilor autohtone nu numai că folosesc cookie în scopuri de publicitate contextuală, dar mai și transmit asemenea date unor terțe persoane fără a preveni utilizatorul despre aceasta.

Specialiștii cred că parlamentarii moldoveni trebuie să-i impună pe proprietarii site-urilor nu numai să obțină acordul utilizatorilor pentru instalarea fișierelor cookie și să le explice acestora cum anume va fi folosită în continuare informația lor personală, dar și să înăsprească legislația privind confidențialitatea datelor utilizatorilor. În scopul elaborării mecanismelor de reglementare conforme standardelor internaționale, în viitorul cel mai apropiat ar trebui organizate dezbateri cu participarea proprietarilor de site-uri, agenților de publicitate, utilizatorilor și a instituțiilor autorizate ale statului.

Victor Surujiu

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?