COVID-19 în MOLDOVA VACCINAȚI 937 115   INFECTAȚI 365 713(+548)   TRATAȚI 349 581      DECESE 9192(+30)   Mai multe detalii 
Preşedintele stiri: 3020

Operațiunea «Evacuarea». Cum lichidăm «haosul parcărilor»?

30 sep. 10:00 (reactualizat 30 sep. 18:02)   Analitică
4875 4

Exact un an în urmă, poliția a anunțat aplicarea unor noi reguli de evacuare a automobilelor parcate neregulamentar, care creează incomodități participanților la trafic și situații de avarie pe drumuri.

Numărul automobilelor crește rapid în țara noastră, și acest fapt devine o problemă și pentru autorități, și pentru șoferi. Azi numai la Chișinău există cca 310 mii de vehicule, dintre care peste 75% – autoturisme. Pentru a evita «haosul în parcări», capitala Moldovei are stringentă nevoie de reguli de parcare stricte, dar este oare echitabil să fie pedepsiți șoferii, dacă în oraș nu ai unde-ți parca automobilul în locuri permise?

În gestiunea unei companii private

La 28 septembrie,2020 Inspectoratul general de poliție (IGP) a declarat, că din acea zi nu doar va aplica amenzi pentru parcarea neregulamentară, dar cu ajutorul unei companii private va evacua mașinile infractorilor la o parcare specială. Oamenii legii fac trimitere la prevederile art. 439 din Codul contravențional și la hotărîrea guvernului nr. 557/2018, prin care a fost aprobat Regulamentul privind procedura de reținere, transportare, păstrare și returnare a mijloacelor de transport în procesul constatării infracțiunilor.

Chiar după prima zi de aplicare a noului mecanism, utilizatorii rețelelor de socializare au publicat zeci de poze cu automobilele evacuate. Ulterior, evacuatorii au avut mai puține «comenzi», căci șoferii se străduiesc să evite riscurile și cheltuielile suplimentare. Dar nici fără lucru nu stau prea des. Atenția sporită a poliției este atrasă de cazurile, în care transportul este lăsat într-un loc unde parcarea este interzisă, staționarea poate crea un pericol iminent sau poate împiedica circulația, și dacă șoferul a fost lipsit de permisul de conducere și mașina nu poate fi returnată proprietarului. Sub incidența acestor reguli cad și mijloacele de transport, folosite sau predestinate comiterii unei infracțiuni, în caz că este necesară determinarea proprietarului lor.


Inițial, se preconiza că automobilele vor fi evacuate de întreprinderea de stat «Serviciul de securitate MAI», dar într-un final s-a ajuns la concluzia că aceasta nu se poate isprăvi cu funcțiile date. IGP a anunțat o licitație pentru prestarea acestor servicii, iar guvernul a aprobat amendamentele, conform cărora sechestrarea, evacuarea, păstrarea și returnarea automobilelor va fi gestionată de o companie privată. În aceste scopuri a fost încheiat un contract cu compania «Magda Tur», zona de activitate a ei fiind în limitele capitalei. Aceasta este împuternicită să evacueze automobilele la o parcare specială, amplasată în satul Trușeni, municipiul Chișinău.

Nici de această dată nu s-a trecut fără scandal: «Magda Tur» a fost recunoscută învingătoare în licitația la care au participat două companii, dintre care una a fost descalificată pentru abateri procedurale. Între timp, pentru unele categorii de servicii ea a oferit prețuri mai mici. Plus la asta, anul trecut fondatorii «Magda Tur» au ajuns în atenția publicului, după ce avocații companiei de construcții «Glorinal» i-au acuzat de un «atac raider». Toate pretențiile au fost respinse pe motiv că dezvoltatorul nu și-a respectat angajamentele investiționale.

Proprietarul mașinii poate afla pe site-ul Рarcarespeciala.md dacă mijlocul lui de transport a fost evacuat. Plus la asta, el poate telefona la poliție sau la dispeceratul companiei «Magda Tur». Vehiculul este returnat nu doar după înregistrarea infracțiunii, ci după achitarea serviciilor de evacuare și păstrare a mașinii. Pe site este publicat programul de activitate al parcării speciale și lista tarifelor pentru proprietarii mașinilor, care au comis încălcări. Conducătorul fiecărui evacuator are asupra sa un aparat de casă. Și dacă proprietarul vehiculului a prins momentul evacuării mașinii sale, el poate achita pe loc serviciul de chemare a evacuatorului, pentru a pleca apoi cu mașina proprie.

Pentru evacuare, șoferii achită între 790 și 2000 de lei, în funcție de greutatea vehiculului. Varianta cea mai obișnuită: 790 de lei pentru un automobil cu greutatea de cca 3500 kg, plus cheltuielile pentru staționare. Evacuarea motocicletelor costă 500 de lei. Pe parcursul primelor șase zile compania calculează costul unei ore și a unei jumătăți de oră de aflare a mașinii la Trușeni. Astfel, în funcție de greutate, se achită între 45 și 105 lei per oră și între 35 și 75 lei pentru o staționare de 30 de minute. Cronometrarea începe după ce vehiculul a ajuns în parcare. Dacă proprietarul reușește să-l ridice în prima jumătate de oră, el va achita doar costul evacuării. După expirarea celor șase zile, se percepe taxa de 450 - 1050 de lei per zi.

La IGP ni s-a comunicat, că lupta cu parcările ilegale din Chișinău face parte din problemele prioritare ale poliției capitalei, din cauza unor astfel de încălcări în mod regulat au loc numeroase accidente. În mare parte, parcări ilegale se înregistrează în perimetrul străzilor Ștefan cel Mare, Ismail, Armenească, Eminescu, Pușkin, Mitropolit Varlaam, 31 august, Calea Basarabiei, Calea Moșilor, precum și pe piața marii Adunări Naționale. Diana Fetco, secretarul de presă al IGR, menționează că evacuarea se face de cele mai multe ori în cazurile înregistrării unei notificări privind automobilul parcat neregulamentar și care nu poate fi îndepărtat rapid, dat fiind că el prezintă un pericol iminent sau pentru că ar cauza ambuteiaje.

Evacuatorul poate ridica automobilul infractorului numai după ce a fost chemat de colaboratorii poliției. De aceea IGP recomandă cetățenilor să comunice despre vehiculele parcate în locuri interzise. Deseori evacuatorul este chemat anume la inițiativa ”cetățenilor ne-indiferenți”. Pe o rețea socială, un chișinăuian a relatat despre un caz tipic. El a văzut că un automobil parcat pe trotuarul bd. Ștefan cel Mare, vizavi de «McDonalds» împiedică oamenii să intre în transportul public, și a telefonat la 112. Sosită la fața locului, echipa de poliție a contactat evacuatorii, și peste 15 min. problema era soluționată.

Dar există cazuri, în care nu este evident că mașinile parcate au încălcat regulile de parcare (lipsesc semnele de interdicție), nu au cauzat ambuteiaje și nu prezintă un pericol iminent. Greșeala persoanelor care nu știu că există sistemul de evacuare și por avea un atac de cord, descoperind că nu-și găsesc mașina, este pur și simplu folosită pentru a face bani.

«Situația trebuie evaluată adecvat »

În grupurile chișinăuiene de utilizatori ai rețelelor sociale apar cu regularitate postări furioase, dar și vesele, cu privire la activitatea evacuatorilor. Unii se revoltă pentru faptul că automobilele evacuate seara pot fi recuperate doar a doua zi, după ora 8 dimineața. Alții apreciază faptul, că șoferii au căpătat un stimulent pentru a parca regulamentar. În același timp, evacuatorii au fost adesea învinuiți că ar fi deteriorat mașina, deși înainte de îmbarcare și după debarcare angajații companiei în mod obligatoriu fotografiază vehiculul.

Dar revolta cea mai mare este provocată de insuficiența locurilor în care își poate parca mașina un proprietar care respectă legea. «Ca pedeapsă, evacuarea și amenda există mai în toate țările, dar situația trebuie evaluată adecvat. Dacă prin apropiere ar fi existat o parcare amenajată și la un preț adecvat, cel mai probabil șoferul nu ar fi comis încălcarea. Și dacă și-a parcat neregulamentar automobilul, deși exista o parcare cu plată – amendați-l, desigur. Însă de regulă nu există o asemenea parcare, de aceea șoferul nu are altă opțiune – doar să urce cu mașina pe trotuar, să parcheze în locuri interzise», - a scris unul dintre utilizatori. Plus la toate, nu pot fi catalogați drept criminali rău intenționați toți cei care, uneori în grabă, și-au parcat mașinile într-un loc greșit, de unde acestea dispar fără urmă. Ar fi corect, desigur, ca în locul mașinii evacuate să fie lăsat un indiciu cu informația unde și la ce oră a fost dusă mașina omului. În caz contrar, persoana suportă o pedeapsă dublă – stresul plus amenda.

Experții menționează, că evacuarea automobilelor este eficientă în lupta cu parcările neregulamentare, însă ea trebuie aplicată în cumul cu parcările cu plată. Expertul economic Veaceslav Ioniță crede că în capitală «haosul parcărilor» poate fi lichidat conform aceluiași principiu de evacuare a mijloacelor de transport. Potrivit lui, trebuie să se renunțe la parcările fără plată, cel puțin în centrul orașului, după care – organizată o licitație și selectată o companie, care să presteze serviciile parcării cu plată.

Și Stanislav Ghilețchii, expertul Institutului de politici și reforme europene, se pronunță în favoarea introducerii parcărilor cu plată. El face trimitere la experiența altor state și spune că în centrul oricărui oraș european nu există parcări fără plată. În opinia sa, fără acest mecanism haosul parcărilor va continua, și nici amenzile, nici evacuatoarele nu vor soluționa problema. Ghilețchii mai propune revizuirea schemei de distribuire a mijloacelor pentru serviciile de evacuare a vehiculelor astfel, ca o parte dintre acestea să ajungă în bugetul local.

Anterior, la Chișinău a fost făcută o încercare de a introduce sistemul parcărilor cu plată. În decembrie, 2015 primăria a semnat cu compania EME Parkleitsystem GMBH un contract de parteneriat public-privat. Acesta prevedea, că partenerul privat timp de 25 de ani va gestiona și va obține profituri din parcările cu plată, amenajate de autoritățile orășenești în tot Chișinăul. Primele parcări de acest gen au fost deschise încă în a.2016. Însă fracțiunile comuniștilor și cea a socialiștilor din Consiliul municipal Chișinău au contestat legalitatea contractului, semnat ocolind Consiliul municipal, CMC nu l-a aprobat și realizarea proiectului a fost stopată.

În a.2017 Grigore Gamrețchii, ex-directorul Direcției transport, a fost găsit vinovat de abuz de influență la organizarea licitației de selectare a companiei pentru amenajarea parcărilor în capitală. El a fost condamnat la o pedeapsă cu suspendare. Gamrețchii a recunoscut deschis, că multe lucruri au rămas tăinuite: «Dacă eu voi depune mărturii, cred că jumătate dintre colegii mei din primărie vor fi nevoiți să plece ». În același dosar de abuz de influență și corupție pasivă a fost învinuit și Dorin Chirtoacă, pe atunci primar general de Chișinău, înlăturat din funcție în legătură cu urmărirea penală. Împotriva lui au depus mărturii subalternii. Astfel, Nistor Grozavu, pe atunci viceprimarul capitalei, a declarat că a semnat contractul fără a-l citi și a-l dezbate în ședința CMC, din cauza indicațiilor insiste ale lui Chirtoacă.

În decembrie, 2018 autoritățile orașului au decis să rezolve problema parcărilor neregulamentare prin intermediul bornelor anti-parcare. Proiectul amplu, în valoare de 5,2 mln. de lei, prevedea instalarea unui număr de 5000 de borne pe bulevardele Ștefan cel Mare și Constantin Negruzzi, precum și pe str. Vasile Alecsandri. Însă ideea a eșuat: pe bulevardul central din capitală șoferii continuau să parcheze mașinile alandala, iar cu timpul o parte dintre bornele instalate au dispărut.

Șase variante pentru Chișinău

Anul trecut, primăria capitalei a propus spre dezbateri publice conceptul dezvoltării zonelor de parcare în Chișinău, care prevedea mai multe variante de soluționare a problemei date. Una dintre ideile autorilor conceptului prevede crearea locurilor de parcare pe banda extremă din dreapta carosabilului , cu marcarea fiecăruia dintre ele. Autoritățile intenționează să îngrădească locurile în care este interzisă parcarea. Este metoda cea mai ieftină, prin care dotarea unui loc de parcare va costa 20-25 euro. Cei de la primărie spun că, de regulă, în centrul Chișinăului pe benzile extreme stau parcate automobile și din lipsă de locuri șoferii lasă mașinile prea aproape de intersecții, pe pietoniere, pe trotuar sau gazon.

Conform conceptului, pe străzile unde se preconizează amenajarea unor astfel de parcări celelalte benzi vor fi ceva mai înguste. Spre exemplu, în loc de două benzi de 4 metri fiecare vor fi două de 2,4 metri și o bandă de parcare cu lățimea de 2,2 metri. Pe străzile cu circulație unilaterală se propune amenajarea a două benzi pentru trafic și una – pentru parcare, sau două benzi extreme – pentru parcare și cea din mijloc – pentru trafic. Autorii cred că acest mecanism de amenajare a parcărilor nu va reduce capacitatea de trafic a străzii, căci șoferii nu vor mai bloca intersecțiile, trotuarele și pietonierele cu mașinile parcate incorect.

O altă variantă, în care un loc de parcare ar costa 200-400 de euro, este reconstrucția străzilor. Este vorba despre îngustarea benzilor, a gazonului și trotuarelor pentru utilizarea mai eficientă a spațiului. Autorii ei au ajuns la concluzia, că asta ne-ar permite să scăpăm de situația în care pietonii nu pot trece nici măcar pe trotuarele late, pe care o parte este ocupată de mașinile parcate, alta - de scări și dependințe. Se propune ca în centrul istoric al orașului și pe străzile principale ale sectoarelor trotuarele să fie îngustate cu 1-1,5 metri, pentru a amenaja locuri de parcare, dar și a rezerva suficient loc pentru pietoni.

O variantă și mai scumpă – parcări metalice supra-nivelate (4-6 mii de euro pentru un loc). Asemenea structuri necesită construcții capitale și pot găzdui mai bine de 400 de automobile, fără a ocupa suprafețe mari. Peste hotare, deseori ele există în orașele care nu dispun de resurse și spații pentru construcțiile capitale. Primăria capitalei menționează, că acest gen de parcări ar putea fi municipal sau privat, amplasat în curțile blocurilor rezidențiale, în preajma centrelor comerciale și de divertisment, a clădirilor de birouri, a parcurilor și gărilor.

Parcările supra-nivelate capitale vor costa 10-15 mii de euro per loc, dacă vor fi amplasate la suprafață, și cca 20 mii de euro dacă vorbim despre o parcare subterană. Ele pot găzdui între 100 și 2-3 mii de automobile și de regulă apar în apropierea locurilor aglomerate — centre comerciale și de afaceri, aeroporturi, stadioane, piețe. Se menționează, că la Chișinău o parcare capitală supra-nivelată poate exista doar în cadrul unor proiecte comerciale mari, cum ar fi MallDova sau Aeroportul Internațional. Plus la toate, se propune examinarea variantei unui parteneriat public-privat, în care partenerului i se oferă un teren municipal, el investește în parcare și obține profit din exploatarea ei.

Încă o variantă, destul de scumpă, costurile căreia încă nu pot fi evaluate, este sistemul Park&Ride, popular în multe orașe mari. Este vorba despre organizarea parcărilor la intrările în Chișinău: «Porțile orașului», Gara de sud, străzile Calea Ieșilor, Calea Orheiului și Vadul lui Vodă. Încă o parcare mare este prevăzută de PUZ Circ, aprobat de CMC în a. 2020, în regiunea circului, împreună cu un complex acvatic mare și un patinoar.

Această metodă va ajuta la reducerea numărului de vehicule cu care locuitorii suburbiilor ajung la serviciul din Chișinău. Ei vor putea lăsa mașinile în parcarea de la intrarea în oraș. Aici vor primi un bon de parcare, care va putea fi utilizat pentru a călători gratis cu transportul public sau pentru închirierea unei biciclete ori a unui scuter.

În opinia autorilor conceptului, parcările cu plată vor convinge șoferii să utilizeze mai des transportul public, nu pe cel personal. Una dintre idei presupune crearea Fondului de mobilitate urbană, în care vor ajunge banii achitați pentru parcare. Aceștia se preconizează a fi cheltuiți pentru dezvoltarea infrastructurii pentru pietoni și organizarea parcărilor. Introducerea sistemului de parcări cu plată presupune că administrația capitalei va achiziționa echipamente speciale și camere video. Pentru ca sistemul să funcționeze, vor fi necesare și careva amendamente legislative.

75 mii de locuri de parcare planificate

Experții menționează necesitatea vitală a unor acțiuni complexe în scopul eliminării «haosului din parcări», care ar permite asigurarea deplină a orașului cu parcări. În opinia lor, parcările trebuie să fie amenajate pe cele mai aglomerate sectoare: de la hotelul «Cosmos» la str. Ion Creangă, de la bd. Ștefan cel Mare trei străzi în sus și trei – în jos, în raionul Pieței Centrale și a piețelor din sectoare, precum și în alte locuri cu cea mai mare aglomerație de mașini.

În ultimul timp, se observă o tendință pozitivă în această direcție. Recent, primarul de Chișinău Ion Ceban a anunțat pe pagina sa socială, că pe str. Ismail,27 a fost amenajată o parcare municipală publică. Din spusele lui, teritoriul e fost asfaltat, iluminat, au fost aplicate marcajele, va urma amenajarea zonei verzi. «Acum chișinăuienii veniți la intersecția dintre bd. Ștefan cel Mare și str. Ismail vor avea unde-și parca mașina. Aici există cca 80 de locuri de parcare », - a scris Ceban. Pe parcursul mai multor ani acest teren era exploatat ilegal și se afla într-o stare proastă.

Mulți utilizatori ai rețelei de socializare au salutat apariția parcării noi, dar cred că cele 80 de locuri nu vor soluționa problema. Șoferii spun că ar plăti pentru parcare, dacă banii ar merge la construirea unor parcări noi. Din spusele lui Vitalie Mihalachi, șef-interimar al Direcției principale transport și căi de comunicare, în viitorii 10 ani la Chișinău vor fi create cca 75 mii de locuri de parcare noi. Vasile Chirtoca, președintele comisiei pentru construcții, arhitectură și relații funciare, crede că acest număr este mult supraestimat, și că 30,0 mii de locuri de parcare cu plată pot acoperi deplin necesitățile Chișinăului.

Pe pagina sa, Ion Ceban a mai povestit și despre aceea, că în fața parcului «Alunelul» din sectorul Buiucani în scurt timp va apare o parcare pentru cca 40 locuri. Primarul general a menționat, că este preconizată amenajarea zonei verzi aferente și a sensului giratoriu din apropiere. Iar amenajarea trotuarului pe Calea Ieșilor, la joncțiunea str. Ion Creangă cu parcul «Alunelul», deja s-a încheiat: «Acolo unde anterior erau băltoace mari, acum este un trotuar bun, o pistă pentru ciclism și locuri de parcare », - a scris Ceban.

În apropierea parcului «Dendrariu» a fost amenajată o parcare temporară, în primăvară acolo va apare și marcajul. Urmează unul dintre cele mai mari parcuri - «La izvor», care încă nu demult era un loc delăsat, năpădit de buruieni. Din spusele primarului, acum pe acest teritoriu continuă realizarea unui proiect cuprinzător de modernizare, parcul devine un loc cu infrastructură bună pentru locuitori, copii, amatori de diverse genuri sportive. La intrarea în parcul «La izvor» - o parcare. «Anul trecut strada Ghidighici din preajma acestui parc a fost reparată în totalitate, în scurt timp aici va apare încă o parcare pentru 400 de locuri», - a menționat Ion Ceban. El susține că în oraș au fost depistate multe sectoare, inclusiv acaparate samavolnic, care vor fi utilizate special pentru parcări.

Ion Munteanu

0

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Adăuga comentariu

Se împlinește un an de președinție a Maiei Sandu. Evaluați munca ei în această funcție
 X