Dacă acest proiect de lege va fi adoptat, consecințele pentru industria cosmetică din Republica Moldova, care în ultimii ani abia a început să-și revină, vor fi catastrofale. În acest articol ne propunem să analizăm în detaliu situația creată pentru a încerca să explicăm aceste inițiative legislative.
În Proiectul de lege privind modificarea unor acte normative (politica fiscală și vamală pentru anul 2023) sunt propuse pentru anul 2023 abrogarea art. 124 (16) din Codul Fiscal IV și anume anularea scutirii de acciză aferentă alcoolului etilic nedenaturat de la poziţia tarifară 220710000, destinat utilizării în industria de parfumerie şi cosmetică.
Astfel, de fapt, se propune introducerea unei accize la alcoolul care este utilizat la fabricarea de produse cosmetice. Deoarece alcoolul pentru fabricarea de produse cosmetice nu este supus accizelor nici în Uniunea Europeană, nici în alte țări vecine, iar produsul cosmetic finit nu este, de asemenea, supus accizelor atunci când este importat (chiar dacă conține alcool), aceasta înseamnă că, de fapt, se impune o taxă exclusiv pentru produsele cosmetice produse la nivel local. În așa fel, un producător local devine necompetitiv în comparație cu importatorii care nu plătesc acest tip de accize.
Dat fiind faptul că alcoolul etilic este o materie primă importantă pentru ramura de producere a produselor cosmetic și de parfumerie, implementarea modificărilor menționate vor condiționa creșterea prețurilor la un sortiment larg de produse autohtone cu 50% - 100% în dependență de tehnologia de producere.
Iată cum comentează Marin Macari, directorul executiv al companiei, care este unul dintre producătorii naționali de produse cosmetice și parfumate, situația:
"Din cauza noii taxe, va trebui să creștem prețurilepentru toate tipurile de produse cu cel puțin 10%. În același timp, unele tipuri de produse cu un conținut ridicat de alcool, cum ar fi loțiunile aftershave, spraiurile de păr și loțiunile de corp parfumate, vor crește cu 150-300%! Astfel, unele produse, aproximativ 30 de articole în total, vor deveni necompetitive cu alte produse importate, încît producția lor va trebui, cel mai probabil, să fie complet abandonată", menționează Macari.
Autorii acestui proiect dau asigurări că proiectul a fost realizat în urma unei analize a facilităților fiscale și vamale efectuată pe parcursul anului 2022, prin prisma eficienței acestora din perspectiva costului bugetar și a efectelor produse estimând o presupusă creștere a veniturilor la Bugetul Public Național. Însă, în realitate produsele cosmetice provenite din Republica Moldova vor deveni necompetitive atît pe piața locală cît și la export iar producția de branduri moldovenești riscă să fie stopată.
În realitate însă, din cauza incompetenței unor autorități sau a unui sistem corupt care ar urmări favorizarea unor importatori, se promovează un proiect care nu este altceva decît un atac asupra companiilor producătoare, și care va face să dispară industria de produse cometice și de parfumerie din Republica Moldova.
Evident, există fie o lipsă de competență a unor autorități, fie o promovare intenționată a intereselor unor companii importatoare. Dar, în acest caz, cum rămâne cu lupta împotriva corupției, pe care guvernul existent l-a declarat ca obiectiv principal?
În aceste condiții, potrivit expertului economic, Vasile Balan, modificările legislative care urmează să fie adoptate vor avea un caracter distructiv asupra industriei.
"Este evident că modificările propuse la codul fiscal nu vor aduce nimic bun pentru economia națională.
Rezultatul va fi unul sumbru:
Pentru înțelege impactul dramatic ce va urma și contrar efectului pozitiv anunțat de autorii Proiectului politicii fiscale și vamale pentru anul 2023, este necesară de o analiză complexă și nu superficială doar prin prisma unui aspect. În acest context este necesar de a găsi răspunsul la unele întrebări.
1. Produsele cosmetice, dezinfectanții și produsele de parfumerie sunt produse nocive sănătății și mediului?
Pe lîngă evidențierea trăsăturilor frumoase ale feții produsele cosmetice de înaltă calitate mai îndeplinesc și alte roluri:
2. Care este rolul alcoolului etilic utilizat în industria cosmetică și de parfumerie?
Alcoolul etilic este o substanță sigură și permite folosirea acestuia în produse antimicrobiene, igienizante, cosmetice și parfumuri. Alcoolul etilic are un șir de proprietăți valoroase pentru aceste produse:
3. Cît de corectă este aplicarea accizelor asupra unei materii prime utilizate în industria de parfumerie și cosmetică?
Teoria economică definește accizele ca un impozit indirect care se aplică asupra produselor nocive sănătății, mediului sau produselor de lux care au o cerere inelastică.
Un astfel de impozit nu poate fi aplicat asupra produselor cosmetice, soluțiilor dezinfectante pentru igiena umană sau a materiilor prime care dimpotrivă au menirea să îmbunătățească sănătatea pielii, să o protejeze de factorii nocivi de mediu, să lupte cu microorganismele periculoase pentru sănătatea umană.
În acest context mai poate fi menționat cum în practica Republicii Moldova unele substanțe care sunt toxice atît pentru sănătate cît și pentru mediu nu sunt supuse impozitării și au un regim de circulație liber. Spre exemplu alcoolul metilic (metanolul), care este practic interzis în circulație liberă și în produsele de larg consum în Uniunea Europeană însă pe larg răspîndit în Republica Moldova.
4. Vor fi create premizele unei concurențe neloiale pentru producătorii autohtoni față de importatori?
Statele vecine și Uniunea Europeană nu aplică accize asupra alcoolului etilic utilizat ca materie primă în industria cosmetică, producerea dezinfectanților și parfumerie.
Scutirea de plata accizelor a alcoolul etilic nedenaturat de la poziţia tarifară 220710000, destinat utilizării în industria de parfumerie şi cosmetică de fapt este un mijloc de egalare a condițiilor de impozitare a producătorilor autohtoni față de concurenții din afara țării și nu un mare ajutor al statului care ar favoriza dezvoltarea ramurii autohtone.
Aplicarea accizelor asupra alcoolului etilic utilizat în industria cosmetică și de parfumerie va duce la majorarea prețurilor produselor autohtone cu peste 50% față de produsele de import. Alcoolul etilic intră în componența practic a tutror produselor cosmetice, soluțiilor dezinfectante și a parfumurilor în proporții diferite.
Produsele autohtone vor deveni inaccesibile pentru consumatorii locali și necompetitive pe piețele de export.
5. Vor crește sau se vor reduce exporturile de produse cosmetice și de parfumerie provenite din Republica Moldova?
Odată cu aprobarea propunerilor de anulare a scutirilor la plata accizelor asupra alcoolului etilic utilizat în industria cosmetică și de parfumerie există, întreprinderile autohtone vor devine necompetitive și riscă să-și stopeze activitatea. În rezultat Bugetul Public Național va suferi și mai mari pierderi cifrate la sute de milioane de lei percepute din impozitul pe venit, TVA, asigurări la Fondul Social, asigurări în medicină, taxe locale. Totodată își vor pierde locurile de muncă mii de angajați care în loc să contribuie la majorarea veniturilor Bugetului Public Național vor deveni o povară pentru el.
Autorii proiectului sau condus de recomandările Hotărârii Curții de Conturi nr. 44 din 02 august 2022 cu privire la Raportul auditului conformității administrării sistemului de facilități fiscale în anii 2020 – 2021. Însuși Hotărîrea și Raportul auditului vin cu recomandări bune pentru Guvern și Ministere și au ca scop îmbunătățirea sistemului de acordare a facilităților de stat, și a transforma acest proces în unul mai transparent care să prevină situații de abuz și corupție. Însă pentru implementarea recomandărilor era necesară o analiză complex a industriei cosmetice și de parfumerie autohtone. Iar rezultatul urma să fie implementat unor mecanisme care nu ar afecta companiile producătoare oneste dar care ar evita abaterile de la procedurile legale de acordare a facilităților.
În concluzie, din cauza unor erori legislative și a unei comunicări defectuoase între unele instituții ale statului, cel care a rămas ”cu buza umflată” este producătorul local, în timp ce importatorii se bucură de facilități fiscale în continuare. Întrebarea care apare pe finalul celor expuse mai sus este: dar cu concurența loială cum rămîne?
Adăuga comentariu