X 
Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Neînțelegerile în jurul construcției unui complex rezidențial lîngă Ambasada SUA

29 ian. 2022,, 12:34 (reactualizat 30 ian. 2022,, 21:21)   Analitică
9625 8

Primăria municipiului Chișinău a emis o nouă autorizație de construcție în centrul istoric al capitalei, mai ales pe un teren unde nu pot fi construite clădiri rezidențiale. Cu toate acestea, acolo va fi construit un complex rezidențial cu 5 etaje, cu spații de birouri și comerciale și o parcare subterană.

Despre aceasta scrie Newsmaker.md, menționînd că Direcția arhitectură a Primăriei Chișinău a emis la 30 decembrie 2021 companiei Extractor-Grup autorizație pentru construirea unui complex rezidențial lîngă Ambasada SUA, pe strada Alexei Mateevici 109/2. Dezvoltatorul a îngrădit deja terenul.

Decizia de eliberare a autorizației este publicată pe site-ul Primăriei municipiului Chișinău. Acolo se spune că pe terenul cu numărul cadastral 0100202523 va apărea un "complex rezidențial cu spații comerciale, birouri, unități de alimentaţie publică și o parcare".

Potrivit jurnaliștilor NM, zona face parte din Centrul Istoric al Chișinăului. În plus, acest teren este situat în zona S, adică în zona de "utilizare specială" și, prin urmare, este permisă doar crearea unor zone verzi sau construirea de obiecte sociale (școli, spitale, biserici etc.). În zona desemnată în Regulamentul de planificare urbană cu litera S nu este permisă construirea de complexe rezidențiale sau comerciale.

Totodată, Primăria municipiului Chișinău a publicat un comunicat de presă în care a solicitat NM și postul PRO TV să infirme informația că terenul pe care ar putea apărea în curînd complexul rezidențial se află în partea istorică a Chișinăului. Primăria a mai spus într-o declarație că materialele au fost publicate cu informații "picante" și titluri care "nu reflectă adevărul și induce societatea în eroare.

În special, arhitectul șef al Chișinăului, Svetlana Dogotaru a declarat că terenul de pe strada Mateevici 109 nu se află în perimetrul istoric, nu se încadrează în perimetrul monumentului "Nucleul istoric", adică nu se află pe teritoriul acestui monument. În același timp, ea nu și-a justificat în niciun fel răspunsul, ci s-a referit la o notă oficială privind acest teren, pe care a promis că o va publica. Svetlana Dogotaru declară că autorizația de construcție a fost emisă strict în baza prevederilor legislației în vigoare și deciziilor Consiliului Municipal. Cu toate acestea, nota nu a fost publicată, iar Direcția arhitectură, de asemenea, nu a răspuns la întrebarea NM despre cum este posibil să fie construit un complex rezidențial cu spații comerciale pe un teren situat în zona S (zona de utilizare specială).

După cum a menționat NM, spunînd că terenul de pe str. A Mateevici 109 aparține zonei istorice protejate a orașului, jurnaliștii s-au bazat pe documente oficiale și decizii ale Consiliului Național al Monumentelor Istorice (CNMI). Consiliul a examinat construirea complexului rezidențial lîngă Ambasada SUA de mai multe ori.

În decembrie 2020, CNMI a respins acest proiect al ExFactor-Grup și a explicat de ce a luat o astfel de decizie. Printre argumente: terenul face parte din Centrul Istoric al Chișinăului. "În plus, lotul este situat în zona de securitate a mai multor clădiri, care au statutul de monument de importanță națională", se spune în decizia Consiliului.

A doua încercare de a obține avizul pozitiv al Consiliului compania Extractor-Grup a făcut-o în mai 2021. Este de remarcat faptul că, în ianuarie 2021, guvernul a schimbat anticipat componența Consiliului. Noua componență a Consiliului din 17 mai 2021 a dat aviz pozitiv proiectului ExFactor-Grup. Nu se știe cum CNMI a explicat o astfel de decizie, deoarece noua componență a încetat să publice procesele-verbale ale ședințelor și motivarea deciziilor sale.

Prin urmare, în materialul său, NM s-a bazat pe decizia CNMI din 4 decembrie 2020, pe harta și lista străzilor incluse în centrul istoric al Chișinăului și pe Registrul de stat al monumentelor protejate de stat.

Arhitectul Vasile Eremciuc, care anterior a fost președinte al Asociației Arhitecților și membru al Consiliului Național al Monumentelor Istorice, a declarat că în 2020, fosta componență a Consiliului a refuzat să dea aviz pozitiv cu privire la acest proiect din mai multe motive. "În primul rînd, proiectul nu se încadrează în contextul istoric arhitectural existent, nici stilistic, nici spațial. În al doilea rînd, atunci autorii nu au luat în considerare cerințele de securitate solicitate de Ambasada SUA", a spus Eremciuc.

În opinia sa, noua componență a Consiliului, care a dat aviz pozitiv acestui proiect, a creat un "precedent periculos", datorită căruia poate apărea o schemă periculoasă de construcție ilegală în centrul istoric.

Sergius Ciocanu, doctor în arhitectură, care a fost membru al Consiliului în 2020, a declarat la rîndul său pentru NM că terenul de pe strada A. Mateevici 109 este inclus în zona protejată aferentă mai multor monumente istorice protejate de stat. "Acest teren este situat la intersecția zonelor protejate a patru monumente — centrul istoric al Chișinăului, Parcul Valea Morilor, clădirea Academiei de Arte și clădirea ambasadei SUA. Aceasta sînt patru zone protejate", a explicat Ciocanu.

După cum a explicat expertul, zonele protejate aferente monumentelor încep de la limita exterioară a terenului fiecărui monument. Astfel de zone sînt prevăzute în legislația tuturor țărilor pentru a "păstra sau restabili mediul istoric și arhitectural al monumentelor".

"În astfel de situații cel mai important este monumentul. Tot ceea ce se construiește în ariile protejate nu trebuie să atragă mai multă atenție decît monumentul. Respectiv, construcțiile nu ar trebui să iasă în evidență în mediul istoric și arhitectural al monumentului, ci să se integreze în el și, dacă este necesar, să contribuie la restaurarea acestora. De obicei la noi nu se ține cont de acest lucru, dar asta este o altă întrebare", a explicat Ciocanu.

Întrebat de NM de ce în nota explicativă privind decizia Consiliului din 2020 se spune că terenul de pe str. Mateevici este inclus în Centrul istoric al Chișinăului, Ciocanu a răspuns că nu știe, "dar există o realitate istorică care nu se schimbă și există detalii juridice".

"Din punct de vedere legal, în 1993, s-a decis ca granița centrului istoric să treacă de-a lungul străzii Mateevici. Și atunci întrebarea este dacă considerăm strada ca un tot întreg sau o percepem tăiată în jumătate. Strada nu s-a dezvoltat pe o singură parte. A doua jumătate a străzii Mateevici, de asemenea, face parte din centrul istoric, format ca un tot întreg în secolul al XIX-lea", a explicat expertul.

Potrivit acestuia, chiar dacă terenul de pe Mateevici 109/2 a fost situat în mijlocul centrului istoric al orașului, legea nu i-a putut oferi mai multe criterii de protecție decît este acum, deoarece acest teren este o parte integrantă a zonei de protecție a patru monumente istorice. Respectiv, prevederile Legii "cu privire la protecția monumentelor" au o legătură directă cu aceasta.

Potrivit sursei, arhitectul Andrei Vatamaniuc, care de asemenea a făcut parte din componența Consiliului în 2020, a explicat că Consiliul a examinat proiectul ExFactor-Grup ca element al unei singure construcții pe strada Mateevici, care face parte din Centrul Istoric.

"Problema constă și în interpretarea legii în sine: cînd vorbim despre centrul istoric, înțelegem despre ce străzi este vorba. Acolo nu există așa ceva că nu poți construi pe un anumit teren. Totul depinde de cine citește această lege. Este clar că Primăria și Extractor-Grup privesc acest lucru în felul lor, dar decizia Consiliului din 2020 s-a bazat pe faptul că strada Mateevici este un tot întreg", a explicat arhitectul.

Cu acest lucru este de acord și Rita Garconița, consultantul șef al Direcției Patrimoniu Cultural al Ministerului Culturii. "Vreau să spun că Dvs. (NM) ați avut dreptate, deoarece centrul istoric este într-adevăr împărțit după străzi. Pe aceste străzi sînt clădiri pe ambele părți. Dacă vorbim despre strada Mateevici, atunci hotarul centrului istoric trece de-a lungul graniței terenurilor la toate adresele acestei străzi", a spus Garconița pentru NM.

În opinia ei, din cauza lipsei unui plan zonal al centrului istoric al Chișinăului și a unei delimitări clare a acestui centru, apar situații cînd "fiecare interpretează totul în felul său". "Nu este prima dată cînd apare o astfel de dispută. Dar în acest caz este evident că lotul de pe Mateevici 109 face parte din zona istorică a orașului. Fie că este nr 109/2 sau 109/5, oricum ar face parte din centrul istoric", a explicat Garconița.

Comentariul redacției Noi.md

În urma verificării Planului Urbanistic General și Regulamentului local de urbanism al orașului Chișinău aprobate de către Consiliul Municipal Chișinău în anul 2007 și, respectiv, în anul 2008, rezultă că codul urbanistic al zonei care include și terenul cu nr. cadastral 0100202523 este ,,S” – zonă specială și nicidecum una rezidențială sau comercială.

Potrivit Regulamentului local de urbanism al orașului Chișinău sus enunțat (pagina 4) este stabilit că: Zonele speciale - sunt propuse pentru un anume tip de folosire a terenului a cărui caracteristică nu permite clasificarea în zone de locuire, comerciale ori industriale. Existenţa lor este necesară pentru viabilitatea socio-economică a comunităţii municipiului Chişinău, dar şi pentru locuitorii Republicii Moldova.

Prin Regulamentul sus enunțat la fel a fost aprobată și o listă a obiectivelor care pot fi construite în Zonele speciale ca exemplu: Aeroporturi, eliporturi, biserici, mănăstiri, parohii etc.; instituţii de educaţie, instituţii de sănătate, instituţii de justiţie, puşcării etc.; clădiri folosite de organizaţii aparţinând administraţiei publice; ambasade, consulate, clădiri publice în scop recreativ şi cultural, cimitire, utilităţi publice şi servicii inclusiv: terminal transport, stații terminus, garaje de autobuze, depouri de tramvaie, staţii de tramvaie şi de autobuze, gări de cale ferată, cale ferată, staţii electrice, linii electrice, poliţie, pompieri, galerii publice şi muzee, biblioteci, Rezervoare de apă/apeducte, staţii de pompare a apei, staţii de tratare a apei, staţii de reglare gaze, antene de radio/TV cu clădirile anexe, turn de telecomunicaţii cu clădirile anexe, parcuri şi terenuri de joacă, stadioane, auditorii şi arene.

Redacția Noi.md atrage atenția asupra faptului că, Consiliul municipal Chișinău la data de 02.04.2021 a aprobat decizia nr.2/26 potrivit căreia la punctul 5.5 este prevăzut:

5.5 Înălțimea maximă a clădirilor care vor fi amplasate pe linia străzilor adiacente obiectelor care au statut de monumente de însemnătate națională sau locală va fi aceeași sau, în cazuri speciale, nu va depăși cu mai mult de trei metri înălțimea cornișei obiectelor care au statut de monument, cu respectarea tuturor regulilor de planificare urbană.

În jurul terenului cu nr. cadastral 0100202523 pe care se preconizează să fie construit un bloc de locuit cu spații comerciale cu înălțimea de 5 etaje sînt monumente de categorie națională care au maxim două etaje.

1) Chişinău, str. Alexei Mateevici nr. 111 - Clădirea fostului gimnaziu de băieţi nr.3, unde în martie 1918 şi-a ţinut şedinţele Sfatul Ţării.

2) Chişinău, str. Sfatul Ţării nr.2 - Vilă urbană, anii 30 sec. XX. .

3) Chişinău, str. Alexei Mateevici nr.80 - Casă individuală, încep .sec. XX. .

4) Chişinău, str. Alexei Mateevici nr.107 - Casa medicului Iulia Kveatkovski, Sf. sec. XX.

Reieșind din cele sus-menționate și dacă terenul cu nr. cadastral 0100202523 se află în zona Centrului Istoric - Nucleul orașului Chișinău, nicicum nu putea fi permisă construcția unui obiect cu înălțimea de 5 etaje.

De asemenea, redacția Noi.md atrage atenția și la punctul 5.15 din decizia Consiliului municipal Chișinău din 02.04.2021:

5.15 Clădirile noi din zona Centrului Istoric al municipiului Chișinău vor fi proiectate și construite în baza Planului Urbanistic Zonal al trimestrului sau, în cazuri speciale, în baza Planului Urbanistic detaliat al trimestrului, elaborat din contul beneficiarilor, iar aceste planuri vor fi ulterior coordonate cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și aprobate de Consiliul Municipal Chișinău.

Astfel, dacă terenul cu nr. cadastral 0100202523 se află în zona Centrului Istoric al orașului Chișinău nicicum nu putea fi permis construcția unui obiect indiferent de destinația sa fără a fi prezentat Consiliului Municipal Chișinău spre aprobare a Planului Urbanistic Zonal sau Detaliat pentru întregul cartier.

În ceea ce privește părerile împărțite în privința hotarelor Centrului Istoric al orașului Chișinău (monument de însemnătate națională), redacția Noi.md consideră că un răspuns la acest subiect ar trebui să ofere autoritățile care au solicitat introducerea în Registrul Monumentelor de Categorie Națională a obiectului 308:

Nucleu istoric al Chişinăului cu amplasamentul cuprins între str. Alexei Mateevici-Mihai Viteazul-Ivan Zaikin-Albişoara-Cheiului-Ismail-Ştefan cel Mare-Ciuflea, reprezentat prin trama stradală cu fondul construit, scuarurile şi monumentele păstrate pe teren (vezi şi: Fondul construit al străzilor...) - A doua jum. a sec.XV - încep. sec. XX.

Dacă terenul cu nr. cadastral 0100202523 nu se află în limitele Centrului Istoric al orașului Chișinău pentru care este necesar aprobarea Planului Urbanistic Zonal Centru (care se află în proces de elaborare), pînă la permiterea efectuării lucrărilor de construcție pe acest teren a unui bloc de locuit și spații comerciale, Primăria municipiului Chișinău trebuia mai întîi, în conformitate cu procedura legală, să elaboreze documentația de urbanism corespunzătoare de modificare a codului urbanistic din „S” (zonă specială) într-o altă categorie, în dependență de ce se dorește a fi construit și să fie prezentată spre aprobare Consiliului municipal Chișinău, precum și să fie luate în considerare restricțiile de înălțime ale clădirilor care se planifică a fi construite în zonele protejate aferente monumentelor istorice. Însă, în acest caz acest lucru nu a fost făcut.

7
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?