Transnistria stiri: 1380
Eurovision stiri: 500
Preşedintele stiri: 3988

Întoarcerea aeroportului: Autoritățile hotărăsc soarta investițiilor

15 dec. 2022,, 09:24 (reactualizat 15 dec. 2022,, 18:00)   Analitică
7771 0

Guvernul a numit momentul concret în care Aeroportului Internațional Chișinău va reveni în proprietatea statului – nu mai tîrziu de 180 de zile de la transmiterea de către Agenția Proprietății Publice (APP) a unui aviz de întrerupere a Acordului de concesiune, adică pînă în iunie 2023.

Anularea tranzacției presupune apariția problemei privind soarta investițiilor în valoare de aproximativ 90 de milioane de euro, efectuate, potrivit concesionarului, în ultimii șapte ani. Dacă concesionarul insistă pe întoarcerea integrală a acestei sume, atunci Guvernul este sigur că nu totul este atît de simplu, iar suma cerută este mult prea mărită. Se remarcă faptul că Avia Invest nu și-a îndeplinit obligațiile față de stat, enumerate în programul de investiții. În plus, concesionarul a adunat aproape 80 de milioane de euro doar din taxa de 9 euro percepută de la fiecare pasager, iar aceste resurse nu pot fi nicicum considerate drept investiții.

"Definitiv și irevocabil"

Hotărîrea de a readuce Aeroportul Internațional Chișinău în proprietatea statului a fost luată de Curtea de Apel Chișinău la sfîrșitul lunii noiembrie. Ministrul Justiției, Sergiu Litvinenco, a anunțat pe pagina sa de socializare că verdictul este obligatoriu, definitiv și irevocabil. Procesul a durat cîțiva ani. Cererea de reziliere a contractului și returnarea obiectului a fost depusă în septembrie 2019, dar examinarea sa a stagnat din cauza neconcordanțelor în documente.

În februarie 2020, guvernul Ion Chicu a cerut din nou în instanță declararea contractului de concesiune drept ilegal și rezilierea acestuia, precum și confiscarea capitalului social al Avia Invest, concesionarul aeroportului, care în 2013 a primit acest obiect strategic în gestiune în baza unui parteneriat public–privat. Acordul de concesiune a fost încheiat pentru 49 de ani, cu condiția îndeplinirii obligației de a investi treptat 250 de milioane de euro în modernizarea aeroportului.


În iulie 2020, APP a anunțat că a reziliat contractul de concesiune cu Avia Invest. Ministerul a explicat această decizie prin faptul că compania nu și-a îndeplinit obligațiile față de stat enumerate în programul de investiții și a acumulat datorii la investiții de 66,2 milioane de euro, precum și nu a prezentat garanția de asigurare în valoare de 1 milion de euro.

Ca răspuns la acțiunile autorităților, Avia Invest a declarat că toate condițiile indicate în contract au fost îndeplinite. Acționarii companiei concesionare s-au adresat la Tribunalul Arbitral al Camerei de Comerț din Stockholm cu o cerere împotriva Guvernului Republicii Moldova. Valoarea despăgubirilor financiare constituia 885 de milioane de euro. La începutul lunii august 2022, Moldova a cîștigat cauza în Tribunalul arbitral de la Stockholm, care a mai acordat Guvernului și suma de 216,7 mii de euro drept compensație pentru serviciile avocaților.

Curtea de Arbitraj a concluzionat că nu au existat investiții în Aeroportul Chișinău în conformitate cu dreptul internațional. Komaksavia, care deține majoritatea activelor Avia Invest, a declarat că decizia tribunalului străin de arbitraj va fi atacată în instanța superioară din Suedia. Cu toate acestea, experții au remarcat în repetate rînduri că verdictul este definitiv și o altă decizie cu privire la acest caz de arbitraj nu poate fi luată.

După ce Curtea de Apel Chișinău și-a anunțat decizia, care a satisfăcut cererea Guvernului, APP a organizat o ședință de lucru cu participarea tuturor instituțiilor implicate în transferul activelor aeroportului. La aceasta au fost invitați reprezentanți ai Serviciului de Informații și Securitate, Ministerului Infrastructurii, Poliției de Frontieră, Serviciului Vamal, Administrației Aviației Civile, MoldATSA SA și Aeroportului Internațional Chișinău.

În cadrul acestei întîlniri, s-a decis elaborarea unui plan de acțiuni pentru transferul activelor aeroportului în conformitate cu contractul de concesiune, în care sînt indicate detaliat condițiile transferului gestiunii obiectului. Documentul este orientat spre asigurarea funcționalității serviciilor prestate și monitorizarea respectării de către toți cei care lucrează la aeroport a cerințelor de siguranță a zborului.

După cum a menționat APP, în acest moment scrisorile și cererile corespunzătoare au fost trimise tuturor structurilor implicate în acest proces. O comisie specială va coordona transferul activelor, sub controlul căreia proprietatea va fi transferată de la Avia Invest către Întreprinderea de Stat "Aeroportul Internațional Chișinău".

"Gruparea coruptă a suferit o înfrîngere"

Autoritățile au anunțat deja primii pași pe care intenționează să îi facă după ce vor obține controlul asupra aeroportului. Viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a promis că va anula taxele mari percepute de la pasageri și, de asemenea, va încerca să creeze condiții pentru atragerea altor companii pentru a reduce costul serviciilor pe aeroportul din capitală. "Vom crea oportunități și pentru alte companii ca să intre pe piața aeriană din Moldova", spune Spînu.

Potrivit Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în prezent taxele la Aeroportul Chișinău constituie 25 de euro per pasager. Potrivit experților, această plată, obligatorie pentru toți cei care folosesc serviciile aeroportului capitalei, împiedică sosirea în Moldova a operatorilor europeni low-cost. În țările vecine, transportatorii aerieni low-cost operează zboruri către diferite destinații la prețuri care încep de la 15 pînă la 30 de euro. Unele companii aeriene, precum RyanAir, au avut mai multe încercări de a include Moldova pe harta zborurilor, dar, în cele din urmă, din cauza taxelor mari, acest lucru nu s-a întîmplat.

La decizia Curții de Apel a răspuns președintele țării, Maia Sandu, care a felicitat întreaga echipă implicată în procesul de returnare a aeroportului. "Gruparea coruptă, care a preluat abuziv Aeroportul în 2013, iar în ultimele luni încearcă să destabilizeze situația din țara noastră, de teamă că va pierde cele furate, a suferit astăzi o înfrîngere. Vom continua să reformăm sectorul justiției pentru a ne asigura că hoții și corupții întorc toate activele furate de la stat și cetățeni, iar oamenii se conving că în Moldova se poate face dreptate", a scris Sandu pe rețelele de socializare.

După șefa statului, și premierul Natalia Gavrilița a venit cu un mesaj. Ea a asigurat personalul aeroportului că nu-și vor pierde locurile de muncă. Șeful Cabinetului de Miniștri a spus că asistăm la finalizarea proceselor de rezonanță. Ea a spus că a dat instrucțiunile necesare pentru a organiza procesul de recuperare a activelor aeroportului capitalei. "Vreau să asigur partenerii noștri că vom gestiona profesional acest bun al statului", a spus Gavrilița.

Potrivit fostului prim-ministru Ion Chicu, procedura de returnare a aeroportului a fost inițiată în timpul aflării sale la conducerea Guvernului. "În 2020, în plină pandemie, am reușit să găsim temeiul legal pentru a rezilia Contractul criminal de concesionare a aeroportului, ticluit de către banda aflată la guvernare în 2013", a scris el pe rețeaua de socializare, exprimînd recunoștință personalului și conducerii Agenției Proprietății Publice. Chicu constată că "instanța a confirmat legalitatea acestor acțiuni și a luat o decizie corectă și în strictă conformitate cu legea și acordul de concesiune".

În același timp, Chicu se teme că returnarea aeroportului în proprietatea statului va însemna degradarea acestuia. Mai mult decît atît, fostul prim-ministru consideră că, sub actuala conducere, acest obiect strategic va fi distrus, iar calitatea serviciilor oferite de acesta va avea de suferit. "Sper să nu am dreptate", rezumă Ion Chicu.

"Banii statului, nu ai concesionarului"

Vorbind despre cînd ar putea avea loc transferul aeroportului în proprietatea statului, autoritățile numesc perioada de la 3 luni (vicepremierul Andrei Spînu) la 180 de zile (Agenția Proprietății Publice). Dacă e să urmărim acordul de concesiune, atunci acesta prevede că, peste 180 de zile de la încetarea acordului, statul, în persoana APP, ar trebui să preia conducerea acestui obiect.

Compania Avia Invest speră să poată lansa procedura de depunere a plîngerii și, prin urmare, să întrerupă termenul. Concesionarul declară că decizia de reziliere a contractului de concesiune "este ilegală și va fi atacată la Curtea Supremă de Justiție".

"S-a exercitat presiune politică asupra instanței judiciare, fapt ce rezultă clar din numeroasele declarații ale liderilor statului. Atragem atenția publicului și a autorităților Moldovenei că rezilierea contractului presupune returnarea obligatorie a investițiilor, care în prezent constituie peste 90 de milioane de euro, mai ales că acestea sînt confirmate atît de însăși APP, cît și de auditurile anuale internaționale efectuate de APP în perioada 2013-2021", se arată în comunicatul companiei.

În ceea ce privește întoarcerea de către stat a mijloacelor care, potrivit concesionarului, au fost investite în modernizarea aeroportului în ultimii șapte ani, opiniile părților interesate sînt împărțite. Dacă concesionarul insistă ca această sumă să fie returnată integral, atunci Guvernul este sigur că nu totul este atît de clar, iar suma cerută este mult prea mărită.

Săptămîna trecută, directorul general adjunct al APP, Tatiana Savva, a depus cererea de demisie și a fost înlăturată din funcție. Acest lucru s-a întîmplat aproape imediat după ce a comentat public posibilitatea returnării investițiilor investite în aeroport. Potrivit acesteia, APP a sesizat Ministerul Finanțelor, precum și alte instituții autorizate precum că din 2013 compania Avia Invest a investit aproximativ 90 de milioane de euro.

După cum spune Savva, la momentul rezilierii contractului de concesiune, statul este obligat să restituie aceste fonduri către Avia Invest în termen de 180 de zile de la confirmarea investiției, inclusiv sursa banilor. Potrivit fostului director general adjunct al APP, această sumă este prevăzută în bugetul de stat pentru anul viitor.

Ea menționează că întoarcerea aeroportului în gestiunea statului va avea loc în condiții contractuale, care asigură, pe de o parte, protecția intereselor statului și, pe de altă parte, asigurarea respectării intereselor partenerului privat în orice instanță națională sau internațională.

Ministrul Justiției, Sergiu Litvinenco, a reacționat la comentariul Tatianei Savva, care a reamintit că, conform deciziei definitive și executorii a Curții de Apel Chișinău, s-a constatat legalitatea acțiunilor de reziliere a contractului de concesiune, deoarece Avia Invest nu și-a îndeplinit obligațiile față de stat enumerate în programul de investiții.

"Conform unor calcule preliminare, doar din taxa de 9 euro concesionarul a încasat aproape 80 de milioane de euro. Dar banii din această taxă nu pot fi nicidecum trecuți ca investiții, deoarece nu sunt banii concesionarului, ci constituie obiectul concesiunii. Deci, acești 80 de milioane sînt banii statului (adică a oamenilor) și nicidecum a concesionarului", a scris Litvinenco pe pagina sa de socializare.

Cu această ocazie, unii experți au reamintit recentul audit independent al investițiilor în aeroport, în cadrul căruia au fost verificate corectitudinea, forma și valoarea acestora în raport cu planul de investiții. În cadrul anchetei, s-a constatat că deja la prima etapă a investiției, concesionarul Aeroportului Chișinău nu și-a îndeplinit integral obligațiile contractuale. În unele domenii de investiții, contribuția a constituit cu 8,8 milioane de euro mai puțin decît cea prevăzută de programul de investiții. Dar mai departe... Conducerea aeroportului este o afacere destul de profitabilă, o parte din profiturile căreia, împreună cu taxele de aeroport, ar putea fi investite în dezvoltarea sa. Veniturile aeroportului, potrivit experților, erau suficiente pentru tot...

Victor Surujiu

5
0
0
1
1

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?