Inspectorii de patrulare își pierd din atribuții

Inspectorii de patrulare își pierd din atribuții

Victor Surugiu

Joia trecută, 29 martie, Parlamentul e redus atribuțiile inspectorilor de patrulare prin interdicția de a scoate plăcuțele de înmatriculare de pe automobilele parcate neregulamentar. 

Deputații au considerat că practica scoaterii plăcuțelor de înmatriculare este ineficientă și nu contribuie la soluționarea problemei, ba din contra – creează dificultăți pentru șoferi și polițiști. Conducătorii auto nedisciplinați vor fi pedepsiți în mod tradițional – prin tragerea la răspundere administrativă. Vor urma și alte inovații, care îi vizează și pe cei care încalcă regulile de circulație rutieră, și pe apărătorii legii.

Evacuatorii vor rămîne fără lucru

Inițiativa de a modifica practica de scoatere a plăcuțelor de înmatriculare a fost anunțată în noiembrie trecut de către liderul PD, Vlad Plahotniuc. El a cerut ca Guvernul să modifice legislația și să găsească soluții alternative de pedepsire a șoferilor care parchează mașinile cu încălcări. Potrivit lui Plahotniuc, proprietarii de automobile pierd ore în șir pentru a obține procesul verbal al încălcării comise.

„Cei care au încălcat regulile trebuie să achite o amendă. Toate trebuie să aibă loc ca în țările europene – se aplică sancțiuni, dar nu se scot numerele. În aceste situații, mai trebuie să minimizăm contactele dintre cetățeni și polițiști, pentru a preveni eventuale acte de corupție”, a concretizat secretarul de presă al PDM, Vitalie Gămurari. 

Drept urmare, a văzut lumina zilei un proiect de lege care stipulează anularea p. 7 din art. 439 al Codului contravențional, în baza căruia inspectorii de patrulare au dreptul să scoată numerele automobilului parcat neregulamentar și să le întoarcă doar după întocmirea procesului verbal privind infracțiunea. De aceea proprietarii mașinilor se văd nevoiți să apeleze la serviciile evacuatorilor și să caute inspectorul care le-a scos plăcuța de înmatriculare.

În februarie, inițiativa legislativă a obținut avizul pozitiv al Guvernului și peste o lună a fost aprobată de Parlament în lectură finală, cu voturile a 57 de deputați. Pentru oprirea, staționarea sau parcarea în locuri neautorizate, amenda ca, și anterior, constituie de la 5 la 10 unități convenționale (250-500 de lei) și 2 puncte de penalizare. Deputații au certitudinea că răspunderea administrativă pentru parcarea în locuri neautorizate este suficientă.

În același timp, Inspectoratul Național de Patrulare (INP) dispune de echipamentele necesare pentru tragerea șoferilor la răspundere. „Decizia respectivă va influența benefic disciplina polițiștilor, care au asupra lor camere video și foto pentru a fixa infracțiunea. În plus, automobiliștii vor fi scutiți de tergiversările ce țin de căutarea numerelor sechestrate și reînregistrarea lor ulterioară”, au subliniat cei de la Serviciul de presă al INP. 

Patrulele se pregătesc de testare 

Inspectorii de patrulare, a căror activitate, în ultimul timp, a provocat numeroase critici, așteaptă și alte inovații. Numai în 2017 INP a înregistrat peste 120 de plîngeri de la cetățeni, iar fluxul lor a sporit în ultimele luni. Revolta lor a fost provocată de creșterea numărului de cazuri în care poliția îi oprește neîntemeiat pe conducătorii auto care nu au comis încălcări. În consecință, zeci de inspectori de patrulare care au tras mașinile pe dreapta fără temei au fost pedepsiți. 

„Să recunoaștem că unii inspectori opresc mașinile fără motiv. Cetățenii se plîng că polițiștii îi opresc adesea fără a le explica ce anume au încălcat. Noi luăm măsuri pentru a opri abuzurile din partea inspectorilor de patrulare”, a declarat în acest context ministrul de interne, Alexandru Jizdan. Potrivit lui, de acum încolo echipajele de patrulare se vor afla numai pe sectoarele de drum cu risc sporit de accidente rutiere și în intersecțiile unde ambuteiajele se formează frecvent. Activitatea inspectorilor se va concentra asupra celor care încalcă regulile de circulație rutieră.

În plus, MAI intenționează că îmbunătățească serios imaginea acestei subdiviziuni. Apărătorii ordinii rutiere tot mai des pot fi văzuți pe străzile orașului într-un rol mai puțin obișnuit. Astfel, pe Internet devin tot mai populare spoturile în care în centrul Chișinăului polițiștii opresc automobilele în preajma trecerilor pentru pietoni și le ajută oamenilor în etate și celor cu nevoi speciale să traverseze strada.

Toți angajații acestei subdiviziuni vor susține regulat testele de competență. Ei vor avea de susținut nu doar examene teoretice, dar și teste psihologice complexe. Criteriile de apreciere vor ține cont de pregătirea profesională, volumul de cunoștințe, modalitatea de executare a atribuțiilor de serviciu, alte circumstanțe. 

Cei de la MAI nu exclud o nouă rundă de curățare a cadrelor, în urma căreia în statele de personal vor apărea noi locuri vacante. Este vorba despre cei care nu corespund imaginii unui polițist de patrulare nu doar din punctul de vedere al profesionalismului, ci și al parametrilor fizici. 

Alexandru Jizdan a anunțat apropiatele verificări ale pregătirii fizice a angajaților. Cei care nu vor scăpa de supraponderabilitate sau nu vor susține standardele sportive vor fi disponibilizați. Cel puțin, ministrul a declarat că intenționează să pună problema aflării unor asemenea polițiști în funcțiile lor. Primele teste pentru personalul superior vor avea loc în luna mai pe stadionul „Dinamo”.

În pofida eventualelor reduceri de la INP, conducerea MAI a spulberat zvonurile privind o apropiată curățare a cadrelor în alte subdiviziuni ale instituției. În același timp, aici va fi analizată activitatea tuturor unităților din structura Ministerului și numai după aceasta vor fi luate decizii de personal, al căror scop principal, spun cei de la MAI, este de a schimba atitudinea societății față de poliție. 

Vorbind despre mecanismul de apreciere a activității polițiștilor de patrulare, MAI menționează că numărul încălcărilor depistate nu poate servi drept indice al calității, deoarece încurajează polițistul să recurgă la diverse metode ilegale. Deci nu caracteristicile cantitative, ci doar cele calitative vor constitui criteriile de bază în aprecierea activității angajaților MAI.

Noi pedepse pentru șoferii băuți

De fapt, nu vor fi trecuți cu vederea nici infractorii înveterați din rîndul conducătorilor auto. Potrivit ministrului Jizdan, una dintre sarcinile prioritare ale organelor de drept pentru următoarele luni rămîne lupta cu cei care conduc în stare de ebrietate. Anterior a fost pusă în discuție inițiativa de modificare a pedepsei pentru cei care se așază la volan în stare de ebrietate. Măsurile propuse prevăd lucrări în folosul comunictății la morgă, privarea pe viață de dreptul de a conduce sau interdicția temporară de a consuma alcool.   

Conform datelor INP, în 2017 numărul cetățenilor luați la evidență pentru șofatul în stare de ebrietate a crescut cu 700 comparativ cu anul precedent. În același timp, numărul șoferilor prinși băuți la volan s-a redus comparativ cu anii precedenți. „Deși numărul acestor cazuri s-a redus, datele statistice dezamăgesc în continuare. În 2018 ne concentrăm maximum pe contracararea acestui fenomen”, afirmă Jizdan.

Din spusele ministrului reiese că de multe ori judecătorii țin partea șoferilor-infractori. În ultimul timp poliția tot mai des apelează la norma care permite ca, prin decizie judecătorească, să fie confiscat vehiculul șoferului care a făcut abuz de alcool. Și dacă prima instanță susținea cererea de confiscare a automobilului, Curtea de Apel îl restituia proprietarului, chiar dacă acesta a comis o ilegalitate gravă.

„Cred că oamenii vor deveni mai responsabili dacă vor fi pedepsiți nu doar cu o amendă, dar le va fi sechestrat automobilul ca obiect al infracțiunii comise. Pedeapsa îl face pe om mai responsabil, însă urmează să mai discutăm. Nu sînt sigur că privarea pe viață de dreptul de a conduce îi va disciplina pe șoferi și va deveni o măsură eficientă de luptă cu acest fenomen. În anumite cazuri s-ar putea, dar aici apar și anumite întrebări. Proiectul trebuie discutat în grupurile de lucru. Ne-am dori totuși să fim auziți de societate nu numai grație măsurilor represive”, menționează ministrul de interne.

Jizdan consideră că politicile în sfera controlului consumului de alcool trebuie revăzute la nivel de stat. Potrivit lui, aceasta ar permite reducerea numărului de accidente rutiere, dar și al criminalității în general, deoarece 80% dintre violuri și omucideri le comit persoanele în stare de ebrietate. Ministrul spune că statistica arată că, dacă în lume o persoană consumă timp de un an 6,4 litri de alcool, în Moldova, fiecărui cetățean îi revin în medie 15,9 litri pe an.

Atenția conducerii Ministerului este concentrată și pe lupta cu pregătirea nesatisfăcătoare a conducătorilor auto în școlile specializate, fapt ce duce la sporirea numărului de accidente. Poliția posedă informații conform cărora studiile în cadrul cursurilor nu garantează susținerea cu succes a examenului:  deseori pentru asta trebuie să plătești. În ultimul timp organele de drept au identificat numeroase scheme de susținere a examenelor pentru obținerea permisului de conducere cu implicarea angajaților din școlile auto, a examinatorilor și a unei rețele de intermediari. 

 

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Sondaj Toate

load