X 
Transnistria stiri: 1405
Eurovision stiri: 504

Guvernul promite «o adevărată reformă» a justiției

18 aug. 2021,, 10:00 (reactualizat 18 aug. 2021,, 18:02)   Analitică
9499 8

Printre direcțiile prioritare pe care se vor concentra autoritățile moldovenești figurează transformările în sectorului justiției și combaterea corupției la toate nivelurile, dar înainte de toate – în justiție și instituțiile publice-cheie. În programul guvernului Nataliei Gavrilița inițiativele din acest domeniu se bucură de o atenție deosebită.

Evaluarea profesionalismului și a integrității procurorilor și judecătorilor de către o comisie independentă cu participarea experților externi, reformarea Curții supreme de justiție, modificarea procedurilor de personal, reorganizarea și sporirea rolului instituțiilor anticorupție – iată doar unele dintre planurile ambițioase, anunțate de autorități. Unele amendamente se preconizează a fi adoptate și implementate în cel mai scurt timp, pentru altele este prevăzută o perioadă mai de durată.

În același timp, experții atrag atenția la necesitatea perfectării inițiativelor sonorizate, renunțarea la graba excesivă în modificarea legislației și implementarea inovațiilor în interesul partidului aflat la guvernare, În caz contrar, justiția va percepe semnalul cum că nimic nu se schimbă. Găsirea consensului politic ar putea contribui la realizarea reformei, dar orice grabă se va solda iminent cu un eșec.

«O situație foarte favorabilă »

Din start, cei din Partidul «Acțiune și solidaritate» (PAS) au mizat pe necesitatea intensificării luptei cu corupția și reformarea urgentă a sectorului justiției, cu accent pe inevitabilitatea măsurilor excepționale pentru a crea un sistem al justiției independent și competent. Încă la începutul lunii iulie președinta Maia Sandu a anunțat, că a fost pregătit un pachet de inițiative anticorupție pentru sistemul judiciar din RM, realizarea cărora va începe imediat după alegerea noului parlament și numirea guvernului.


«Curățarea instituțiilor publice de persoanele care nu-ți îndeplinesc obligațiunile, au participat la scheme de corupție, este prioritatea nr.1. Lupta cu corupția este direcția noastră strategică, avem un șir de măsuri ce țin de reforma Autorității naționale de integritate, Procuratura generală și alte structuri. Noi facem totul pentru ca în fruntea acestor instituții să se afle oameni integri și profesioniști», - spune deputata PAS Olesea Stamate, președinta comisiei juridice, numiri și imunități.

Programul de guvernare al Nataliei Gavrilița, numit «Moldova vremurilor bune», cum și era de așteptat », acordă o atenție sporită propunerilor anticorupție și lansării unei «reforme profunde» a sectorului justiției. Pe rețelele de socializare șefa guvernului a numit aceste direcții printre prioritățile de bază. Potrivit ei, după numirea cabinetului de miniștri programul a fost propus pentru dezbateri publice, în scopul elaborării unui plan de acțiuni în fiecare domeniu de activitate.

Printre altele, guvernul intenționează să adopte și să implementeze Legea privind evaluarea extraordinară a judecătorilor și procurorilor, să înăsprească pedepsele pentru acțiunile de corupție, să excludă posibilitatea ca funcționarii publici și demnitarii să-și declare averea la prețuri diminuate; să reformeze Curtea supremă de justiție (CSJ) și să perfecționeze legile privind activitatea sistemului judiciar. Vor fi supuse transformării Consiliul suprem al magistraturii și Consiliul superior al procurorilor, pentru a asigura numirea și promovarea judecătorilor conform unor criterii obiective, bazate pe meritocrație. Este așteptată o reformă a Procuraturii anticorupție, conform modelului român al Departamentului național anticorupție, iar în caz de necesitate – crearea Tribunalului anticorupție, a Curții de apel anticorupție și a altor organisme specializate. În activitatea sa de reformare, noul cabinet de miniștri mizează pe ajutorul partenerilor externi.

PAS intenționează să introducă niște amendamente în Constituție. Una dintre acestea presupune simplificarea mecanismului de confiscare a averilor demnitarilor , alta restricționează inviolabilitatea deputaților (imunitatea nu este valabilă, dacă alesul poporului este implicat în spălarea banilor, corupție, abuz de influență, îmbogățire ilicită). În scurt timp, aceste două proiecte vor fi transmise spre avizare Curții Constituționale (CC) , în curs de pregătire se află și amendamentele la Constituție privind componența Consiliului suprem al magistraturii.

Serghei Litvinenco, ales în parlament pe lista PAS și numit în funcția de ministru al justiției, a publicat pe rețelele de socializare un anunț, prin care declară că își asumă obligațiunea de a îndeplini programul preelectoral în această parte. Potrivit noului ministru, care este unul dintre fondatorii PAS și jurist de profesie, ministerul pe care îl conduce intenționează să contribuie semnificativ la combaterea corupției, curățarea sistemului de persoane corupte și la reformarea justiției, prin promovarea, împreună cu echipa guvernamentală, a unor «reforme adevărate,așteptate de toată țara». Ministrul vrea să perfecționeze și să implementeze strategia de reformare a justiției, și crede că «în următorii 4 ani Moldova va realiza reforma justiției și va asigura o justiție pentru binele cetățenilor ».

La prezentarea noului șef în fața echipei ministeriale, Natalia Gavrilița a menționat, că în prezent s-a creat «o situație foarte benefică schimbărilor ». «Noi vom profita de acești 4 ani de stabilitate politică pentru a-i convinge pe cetățeni, că justiția poate lucra în interesul lor. Noi nu-i putem dezamăgi pe oameni, au fost deja prea multe dezamăgiri. Nu ne mai putem permite să greșim. Înțelegem că este o povară foarte mare, și vom munci pentru rezultat »,- a spus șefa cabinetului.

Despre respectarea legilor, bunul simț și memoria instituțională

Planurile ambițioase ale guvernului pe fondalul termenelor reduse de realizare a lor, au provocat o reacție ambiguă în mediul politicienilor și cel al experților. Nicolae Eșanu, fost secretar de stat la Ministerul justiției, cheamă autoritățile să se concentreze pentru început pe activitatea legislativă și să evite promisiunile despre reformarea rapidă a sistemului justiției, aceste intenții el le crede utopice și populiste, iar procesul implementării schimbărilor – de lungă durată. Trebuie să se țină cont și de împotrivirea puternică din partea sistemului, cu care se vor confrunta actualii politicieni.

În opinia sa, existența consensului la nivel politic poate contribui la realizarea reformei, dar orice grabă va duce inevitabil la un eșec. «Dacă vom spera că justiția va fi reformată într-un an –doi, vom fi foarte dezamăgiți», - spune juristul. El mai atrage atenția la necesitatea respectării de către parlament a legislației, a Constituției și a bunului simț , chiar și de dragul celui mai nobil scop. În caz contrar, potrivit lui Eșanu, justiția va percepe semnalul că nimic nu se schimbă.

Politologul Igor Boțan, director executiv al Asociației pentru democrație prin participare ADEPT, menționează că justiția independentă va transforma Moldova într-un stat previzibil pentru investitori și în mare măsură va contribui la lansarea motoarelor economiei. De aceea prioritatea de bază a executivului trebuie să fie reformarea justiției, refacerea economiei, asigurarea unui climat de afaceri confortabil, stabilirea ordinii fiscale. Potrivit expertului, memoria instituțională este foarte importantă și e greșit să fie eliberați din funcții toți secretarii de stat, persoanele care trebuie să asigure transmiterea și continuitatea procesului guvernamental. «Avem miniștri care au nevoie de timp pentru a înțelege pe ce lume se află, și dacă și secretarii de stat vor fi în aceeași situație lucrurile vor merge foarte anevoios », - spune Boțan.

Alexandru Tănase, ex-președintele CC, crede că reforma justiției trebuie să înceapă de la Curtea supremă de justiție, dat fiind că «se știe că peștele de la cap se strică». «Eu știu că avem mulți judecători onești, care emit în primă instanță verdicte echitabile. Dar mai sus e tot mai rău. Multe decizii dubioase le emite anume CSJ. Ele toate-s definitive, de aceea oamenii sunt dezamăgiți, căci nu-și pot găsi dreptatea», - crede Tănase. În opinia sa, schimbările în sfera justiției și cele de personal în instituțiile-cheie vor permite schimbarea situației în țară.«Dacă la Inspectoratul fiscal , la vamă și în alte instanțe nu vor avea loc manifestări de corupție, și dacă va începe să se schimbe sistemul judiciar, cu timpul starea de lucruri se va schimba. Atunci vor dispărea de la sine marea corupție, schemele gri, deoarece pentru ele nu vor mai exista condiții », - spune ex-președintele CC.

Multe dintre comentariile experților se referă la inițiativele anticorupție ale noului guvern. Comentatorul politic Anatol Țăranu a atras atenția la posibilitatea apariției Tribunalului anticorupție în Moldova – instanța specializată, care urmează a fi creată reieșind din experiența altor țări în scopul examinării dosarelor cu participarea demnitarilor de rang înalt sau care țin de prejudicierile grave cauzate de ei. În opinia sa, introducerea în program a acestui punct înseamnă că autoritățile «cugetă serios asupra metodelor de combatere a corupției». Țăranu crede că această noutate i-a șocat pe unii demnitari de rang înalt, inclusiv din procuratură și instanțele de judecată.

În același timp, mulți se întreabă dacă inițiativele propuse pot fi realizate și unde au dispărut alte teme de pe agendă. Astfel, socialiștii califică drept lozinci preelectorale și dorința de a crea un sistem eficient de represalii contra oponenților intențiile sonorizate de reprezentanții PAS și președintă.«De ce a dispărut din lista priorităților rambursarea miliardului furat, bani care acum fac parte din datoria publică, reîntoarcerea aeroportului, a portului Giurgiulești, soarta Nistrului, de ce aceste teme nu fac parte din lista priorităților? Printre prioritățile numite, eu nu am văzut nimic despre calea ferată sau despre problemele fermierilor. Au răsunat doar idei și lozinci preelectorale »,- menționează deputatul blocului PCRM-PSRM Vlad Batrîncea.

Unii experți pun o singură problemă, care dacă nu va fi soluționată se poate pune cruce pe întreaga reformă a justiției: lipsa criteriilor de onestitate și integritate a candidaților pentru activitatea în instituțiile publice și sistemul judiciar, precum și salarizarea insuficientă a tuturor politicienilor și funcționarilor. Salariul procurorilor și judecătorilor, dar și a politicienilor și demnitarilor care decid soarta altora și repartizează resursele de milioane ale statului, trebuie să pornească cel puțin de la 50.000 de lei. În opinia lor, judecătorul sau procurorul cu o vechime în muncă de 10 ani trebuie să primească minim 70.000 mii de lei și să beneficieze de înlesniri de creditare pentru achiziționarea locuinței. Profesiile de politician, angajat al sistemului judiciar și demnitar de stat de orice nivel trebuie să fie cele mai prestigioase în țară. Înțeleg oare politicienii ajunși la putere, că aceasta este problema-cheie pentru ca în sistemul justiției să vină persoane cu adevărat oneste și incoruptibile? Dacă înțeleg – cum văd ei soluționarea acestei probleme? Iar dacă nu intenționează să o soluționeze, vor spori bănuielile criticilor cum că scopul acestor reforme este doar stabilirea controlului asupra politicienilor ajunși la putere și în sistemul justiției.

Alți comentatori opinează, că în Moldova se acordă prea multă atenție schimbărilor în sistemul justiției, în detrimentul altor sectoare, care într-o măsură și mai mare necesită o reformare și luarea unor măsuri urgente . Ion Chicu, liderul partidului dezvoltării și consolidării Moldovei, menționează că problemele din țară țin nu numai de justiție, dar și de alte ramuri ale puterii, iar atacurile permanente în adresa justiției, bazate doar pe lozinci, deseori lipsite de argumentare, creează și mai multe probleme în această sferă.

«În ultimul timp politicienii moldoveni au transformat justiția într-un «sac de box», și toți cei care nu au cu ce ieși în fața oamenilor spun că sistemul justiției mai că e unica problemă din țară. Da, în sfera dată există probleme grave, dar eu văd și mai multe probleme în alte ramuri ale puterii, inclusiv în cea legislativă și cea executivă », - crede Chicu. În opinia sa, starea de lucruri din justiție este urmarea implicării politicienilor și în acest context asigurarea unei justiții independente și echitabile , libere de imixtiunea politicului, depinde în special de comportamentul și acțiunile celor din fruntea statului ». Iar noi vedem în prezent dorința funcționarilor și politicienilor PAS de a crea condiții pentru o imixtiune mult mai mare a politicienilor în toate ramurile puterii judiciare.

Dosare fabricate, arestări ilegale și protecția informatorilor

Unii juriști și comentatori au venit cu propuneri de perfecționare a reformei. Mai mulți avocați promovează inițiativa renunțării la termenul de prescripție privind infracțiunile din sfera justiției, inclusiv atragerea neîntemeiată la răspundere penală și emiterea unor decizii ilegale. Unul dintre aceștia, Victor Muntean, face trimitere la cazurile dosarelor fabricate și amenințărilor prin care oamenii sunt supuși urmăririi neîntemeiate , din cauza acțiunilor ilegale ale unor persoane care au folosit mecanismele statului pentru a persecuta, a acapara afacerile sau pentru a se răzbuna pe adversarii politici sau de afaceri. Însă azi cei vinovați deseori nu pot fi trași la răspundere din cauza termenelor de prescripție sau din alte motive.

Serghei Toma, liderul partidului oamenilor muncii, propune motivarea personalului instituțiilor publice să informeze despre conducătorii care comit abuzuri, și adoptarea legii care să asigure protecția informatorilor. În opinia sa, independența justiției ar putea fi facilitată de existența unui dosar electronic privind cazurile penale, fapt care ar exclude posibilitatea scoaterii dovezilor din materialele dosarului în schimbul banilor.

Cei din sistemul judiciar și comunitatea experților cheamă autoritățile să se îngrijească de reducerea poverii asupra judecătorilor, care împiedică justiția eficientă. Iuliana Rusu, adjuncta directorului Institutului de politici și reforme europene, crede că problema supraîncărcării instanțelor este una foarte vulnerabilă pentru sistemul justiției. Ea face trimitere la datele Agenției pentru administrarea instanțelor judiciare, conform cărora în a.2020 un judecător examina în medie cca 541 de dosare. «În unele instanțe de judecată această cifră ajungea și la 1000 de dosare. Este o problemă foarte mare, care ține nu doar de starea emoțională a judecătorilor, dar și de calitatea justiției. Toate acestea pot duce la nerespectarea termenelor stabilite sau a normelor privind emiterea deciziilor », - menționează Rusu.

Aliona Morin, președinta interimară a Judecătoriei Chișinău (sector Centru) crede că în contextul necesității reformelor despre care se vorbește această temă trebuie să fie abordată și discutată. «Instanțele au un volum de lucru extrem de mare, această problemă se discută de mult timp. În prima jumătate a a.2021 în Judecătoria sectorului Centru au fost înregistrate peste 16,1 mii de dosare, dintre care au fost examinate peste 15 mii. Dacă statistica înregistrează un indice mediu de peste 500 dosare la un judecător, la Chișinău acest indice depășește cifra de 1000 », - a menționat ea.

Pe de altă parte, Alexandru Tănase vorbește despre necesitatea măsurilor de curmare a practicii utilizării în exces a unei așa măsuri, ca lipsirea de libertate. Pe pagina sa de pe o rețea de socializare el își exprimă nedumerirea privind acțiunile judecătorilor de la Curtea de apel Chișinău și din alte instanțe, și menționează că în Moldova prin reținerile și arestările ilegale au fost lezate drepturile a mii de oameni. În opinia ex-președintelui CC, judecătorii nu respectă jurisprudența CEDO și prevederile Convenției europene, care nu admit aplicarea nejustificată a arestării preventive și cere justificarea obligatorie a oricărui termen de ținere sub arest, chiar dacă acesta e foarte scurt.

«De parcă instanțele și organele de urmărire penală nu au obligația să-și desfășoare activitatea de aplicare a regulilor de reținere, arest preventiv sau arest la domiciliu în așa fel, ca nimeni să nu fie privat de libertate în mod arbitrar sau fără o necesitate extremă»,- scrie Tănase. El spune că nu-l miră ascultarea judecătorilor care confirmă orbește tot ce le este pus pe masă: «Cu regret, aceasta este esența sistemului judiciar moldovenesc ( chiar și în ciuda faptului, că cea mai mare parte a corpului de judecători a fost deja înnoită semnificativ). Abordarea inchizitorială face parte din identitatea profesională a judecătorului nostru». Din spusele fostului președinte al CC, opinia cum că «statul (sau procurorul) este mai egal ca restul oamenilor, încă din anii de studenție a pătruns în inimile și mințile judecătorilor noștri și în mintea Institutului național de justiție». În rezultat, în loc să verifice legalitatea arestărilor preventive, judecătorii doar aprobă acțiunile autorităților de urmărire penală.

În zilele următoare citiți pe site-ul Noi.md detalii despre inițiativa privind evaluarea extraordinară a judecătorilor și procurorilor. .

Victor Surujiu

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?