Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Gările auto revin în posesia statului

8 sep. 2022,, 09:13 (reactualizat 8 sep. 2022,, 18:58)   Analitică
5457 0

Au trecut trei ani de la concesionarea gărilor și stațiilor auto, și iată că autoritățile au decis să rezilieze contractul de concesiune, pe motiv că investitorul nu și-a îndeplinit obligațiunile asumate.

Specialiștii care au studiat tranzacția au ajuns la concluzia, că parteneriatul public-privat nu avea sens, dat fiind că întreprinderea de stat era profitabilă și avea importanță strategică pentru țară, fiind un sistem de transport unic: pentru a ajunge la destinație, 80% dintre pasageri au nevoie de autobuze și de gări auto.

În cei trei ani de activitate lucrările au fost finisate la doar 12 din cele 30 de obiecte, iar concesionarul a investit de două ori mai puține mijloace , în raport cu angajamentele asumate. Acum în decursul unei luni partenerul privat trebuie să transmită în gestiunea statului toate activele, și să asigure continuitatea prestării serviciilor.

Concurs cu un singur participant

Proiectul de parteneriat privind gestionarea gărilor auto din Moldova a fost aprobat acum nouă ani, la prima ședință a Consiliului național pentru parteneriatul public-privat. La aceeași ședință a fost sprijinită concesiunea Aeroportului Internațional Chișinău. La acel moment, întreprinderea Gările şi Stațiile Auto avea un capital de peste 22 mln.lei. Gestionează peste 30 de sucursale (stații și gări auto), amplasate pe teritoriul țării.


În decembrie, 2018 Agenția proprietății publice a ales compania Gările Auto Moderne ca partener privat și a semnat contractul de parteneriat public-privat privind gestionarea gărilor auto din Moldova. Compania a fost selectată în rezultatul unei licitații, la care a participat un singur solicitant. Durata acordului, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie,2019 era de 25 de ani.

Conform contractului, partenerul privat se obliga, în decurs de 3 ani de la încheierea tranzacției, să asigure din contul propriilor investiții (peste 200 mln. de lei) reconstruirea gărilor și stațiilor auto în conformitate cu standardele europene, iar după expirarea acestuia – să transmită gratuit toate activele partenerului public, adică întreprinderii Gările şi Stațiile Auto. Dar deja renovate și modernizate, conforme tuturor standardelor internaționale și normelor tehnice.

Majoritatea gărilor și stațiilor au fost transmise într-o stare deplorabilă, ele nefiind reparate decenii în șir. Multe gări auto degradaseră în așa măsură, că pasagerii preferau să aștepte autobuzul afară, nu în interiorul clădirii. Sarcina partenerului privat era să le facă atrăgătoare în cel mai scurt timp, și sigure pentru pasageri, care să poată beneficia confortabil de serviciile transportatorilor auto și a gărilor auto.

Modernizarea a 8 gări urma să fie finalizată în decursul unui an de la semnarea tranzacției – la Ciadîr-Lunga, Comrat, Cantemir, Căușeni, Liova, Taraclia, Ștefan Vodă și Vulcănești. S-a dovedit, că starea unora dintre acestea era așa de deplorabilă, că ele nu mai puteau fi restaurate și trebuiau construite din nou. Fiecare dintre aceste obiecte trebuie să ofere un set de servicii, pe care administrarea gării auto îl asigură în mod obligator, inclusiv camere de păstrare a bagajelor și disponibilitatea unei camere bine echipate pentru mamele cu copii.

Se preconiza, că parteneriatul public-privat trebuie să se soldeze cu introducerea unui sistem modern de management, cară să asigure competitivitatea gărilor și stațiilor auto pe piața transportului de pasageri. Asta, printre altele, presupunea sporirea disciplinei transportatorilor auto – respectarea strică a orarului, calitatea deservirii pasagerilor, prestarea unor servicii sigure și de calitate. Concesionarul s-a obligat să investească nu doar în reparația clădirilor propriu-zise ale gărilor, dar și în tehnologizarea activității lor, informatizarea proceselor de vindere a biletelor, inclusiv prin intermediul platformelor online și a aplicațiilor mobile.

Printre condițiile parteneriatului public-privat figura amenajarea peroanelor de sosire-plecare a autobuzelor, renovarea infrastructurii gărilor, instalarea panourilor informative electronice cu întreaga informație despre cursele efectuate – ca în aeroporturi. Printre planurile anunțate după semnarea tranzacției era și implementarea, în comun cu companiile de transport, a posibilității de a urmări online mișcarea fiecărui autobuz pe traseu.

Conform condițiilor acordului, chiar din primul an de activitate partenerul privat trebuie să transfere în bugetul public o contribuție anuală, egală cu valoarea deducerilor la buget, timp de cinci ani, ale întreprinderii de stat Gările şi Staţiile Auto. Se presupunea, că în acest fel statul nu are nimic de pierdut, dat fiind că primește o plată fixă egală cu profitul mediu al întreprinderii de stat pentru ultimii cinci ani, cu o creștere anuală de 5%.

Șirul de schimbare a proprietarilor

Din start, tranzacția dată s-a pomenit în epicentrul scandalului din cauza bănuielilor de formare a condițiilor pentru un anumit jucător, ocolind prevederile legislației. Gările Auto Moderne a fost fondată la 12 noiembrie, 2018 , în ultima zi de depunere a solicitărilor la Agenția proprietății publice. Fondatori erau Exfactor-Grup S.R.L. (85%), care-i aparținea lui Vladimir Tonu, și cetățeanul SUA Luca Muco (15%).La acea etapă, administrator era Vitalie Mrug, ex-deputat în parlament (anii 2001-2005).

Exfactor-Grup este cunoscută ca un important dezvoltator de locuințe în Moldova, precum și pentru faptul că pe parcursul mai multor ani a dezvoltat diverse proiecte cu companiile afiliate lui Ilan Șor – astăzi deputat fugar, unul dintre figuranții de bază în dosarul privind «jaful secolului». Printre altele, această companie a efectuat lucrările de construcție și reparație în Aeroportul Internațional Chișinău , care la fel era controlat de Șor prin compania Avia Invest. Exfactor-Grup a fost și unul dintre sponsorii partidului «Șor»în campania alegerilor parlamentare din a. 2019 .

În scurt timp a urmat un șir de schimbări ale proprietarilor companiei Gările Auto Moderne, care luase în concesiune gările și stațiile auto. Proprietarii s-au schimbat deja peste o jumătate de an după încheierea tranzacției, concomitent cu schimbarea proprietarilor magazinelor duty-free, deținute anterior de Ilan Șor și familia sa.

La începutul lui iunie, 2019 compania a trecut în proprietatea ucrainencei Oxana Demcenco. Apoi Gările Auto Moderne S.R.L. a avut trei parteneri: Oxana Demcenco 50%, Franc Arif din Franța – 25% și compania Ramin-Lux S.R.L. – 25%. La acel moment, Franc Arif era cunoscut ca fondator al companiei de distribuție Le Bridge, care privatizase fabrica de tutun Tutun-CTC din Chișinău și deținea o rețea de magazine duty-free.

În scurt timp, Gările Auto Moderne a înregistrat noi modificări. Afaceristul francez Franc Arif a renunțat la cota sa de 25% în favoarea lui Alexandru Vîlcu, care deja deținea 25% din companie prin firma Ramin-Lux. În rezultat, Vîlcu a devenit proprietarul a 50% din compania care gestiona toate gările și stațiile auto din Moldova. Conform datelor mass-media, compania lui A.Vîlcu este fondatoarea sau co-fondatoarea a 10 firme înregistrate în Moldova. Acum doi ani el a devenit managerul DFМ SRL, o fostă companie din «grupul Șor», care activa în domeniul magazinelor duty-free.

«În interesele unui anumit grup»

La finele a. 2019 comisia specială, formată de parlament pentru a investiga circumstanțele tranzacțiilor cu proprietatea statului, a ajuns la concluzia că compania Gările şi Staţiile Auto, la fel ca și un șir de alte întreprinderi de stat, a fost transmisă în proprietate privată pe căi frauduloase, cu zeci de încălcări procedurale grave și contrar interesului public. Încă în a 2012 întreprinderea de stat a intrat în lista companiilor care pot forma un parteneriat public-privat, însă nimeni nu a manifestat interes pentru aceste active pînă în a. 2018.

Din spusele lui Igor Munteanu, care s-a aflat în fruntea acelei comisii parlamentare, în decursul primului an nu au fost făcute nici jumătate din investițiile preconizate de acordul privind parteneriatul public-privat. «A fost utilizat același model, ca la privatizarea Air Moldova. Apare o companie mare, care ulterior dispare. Acolo a fost Blue Air, aici - Exfactor-Grup, care în a. 2019 a abandonat afacerea. Trezește nedumerire acest fapt, mai ales că Exfactor avea legături de afaceri cu fugarul Ilan Șor », - a menționat Munteanu. .

În raport se menționează, că anunțarea licitației și selectare a învingătorului s-a făcut fulgerător, participarea la concursul de selecție a partenerului privat fiind limitată pentru majoritatea companiilor. Nici documentele, nici comunicatul de presă nu au fost traduse într-o limbă internațională, pentru a nu admite atragerea participanților din afară. Concursul în sine s-a desfășurat cu numeroase încălcări. Potrivit comisiei, guvernul Filip a realizat studiul de fezabilitate prin atragerea unui ONG total necunoscut.

Printre încălcările procedurale admise la organizarea concursului comisia menționează faptul, că obligația de a prezenta garanții bancare a fost anulată, și companiilor interesate de concurs li s-a permis să prezinte doar polița de asigurare. În același timp, perioada de pregătire, oferită agenților economici, a fost prea scurtă – 47 de zile. «Această decizie a fost luată în interesele unui anumit grup, care era pregătit, avea acces prealabil la toate documentele și în timp record a finalizat toate lucrările necesare », - susține Munteanu.

Potrivit lui, la semnarea contractului privind parteneriatul public-privat garanția performanței cuvenite a fost redusă. Inițial se preconiza o garanție de 10% din volumul de lucrări, ceea ce însemna 20 mln. de lei, dar această sumă a fost redusă 5 mln. de lei. Comisia a menționat, că investitorii nu dispun de proiecte tehnice pentru lucrările curente de modernizare, și nu au atras bani pentru efectuarea acestor investiții. Agenției proprietății publice i-a fost recomandat să se înțeleagă cu partenerul privat cu privire la rezilierea benevolă a contractului, în caz contrar va urma o cerere de reziliere a tranzacției.

Conform raportului comisiei parlamentare, din a.2012 și pînă a trece în gestionare privată, întreprinderea Gările și Stațiile Auto activa în regim normal, fără situații financiare critice, și înregistra un profit anual constant de cca 5 mln. de lei. Cifra de afaceri din conturile Gărilor și Stațiilor Auto mereu depășea suma de 400 mln. de lei. Dat fiind că compania încasa bani din biletele comercializate, din care păstra comisionul de 10%, suma de 40-45 mln. de lei de la vinderea biletelor înseamnă venituri de 400-450 mln. de lei.

În opinia comisiei, parteneriatul public-privat nu avea sens, dat fiind că compania era rentabilă și avea importanță strategică pentru țară, fiind un sistem de transport unic: pentru a ajunge la destinație, 80% dintre pasageri au nevoie de autobuze și de gări auto.

«Controlul – la nivelul zero»

La concluzii dezamăgitoare au ajuns, în aceeași perioadă, și auditorii Curții de Conturi, care au menționat că concesionarea gărilor și stațiilor auto s-a soldat cu o criză financiară, care poate duce la faliment. Ei numesc nejustificată decizia Agenției proprietății publice de a semna contractul privind parteneriatul public-privat. Asta deoarece în anii 2015-2018 compania a fixat o tendință de creștere a cifrei de afaceri, a fost obținut profit, majorat salariul și efectuate investiții.

Experții mai menționează, că în loc de a atrage investiții, Gările Auto Moderne percepea cu regularitate de la transportatori o taxă de 10% din costul biletelor, deși legislația prevede expres, că tarifele pentru serviciile gărilor auto le stabilește ministerul de profil. În adresa concesionarului au răsunat și alte acuzații de-a lungul anilor. Astfel, în a. 2021 reprezentanții companiei Central House, care este proprietarul a 13 clădiri amplasate în perimetrul gării auto din Chișinău, în valoare de cca 60 mln. de lei, au anunțat că au fost supuși unui «atac raider» din partea unor «persoane importante», inclusiv din domeniul politicului, care încearcă să preia controlul asupra companiei.

Recentul raport privind executarea contractului de concesiune, publicat de Inspecția financiară în iunie, 2022, arată că după mai bine de trei ani de la semnarea tranzacției compania Gările Auto Moderne a investit mult mai puține mijloace, decît a promis în a. 2018. În același timp, Agenția Supraveghere Tehnică a constatat, că agentul economic nu a depus nici măcar un document de verificare a calității și de primire definitivă a gărilor auto raionale, modernizarea cărora trebuia să fie finalizată.

În plus, au loc rețineri în executarea planului investițional, se fac diverse argumentări, dar lipsesc orice documente justificative. «Controlul asupra lucrărilor supravegheate se află la nivelul zero. Documentele nu au fost prezentat nici după numeroase solicitări. Se creează impresia, că asta se face intenționat», - crede Afanasie Dăscălescu, șeful Agenției Supraveghere Tehnică.

Iurii Moroz, directorul Gărilor Auto Moderne, spune că reținerea lucrărilor este de 10 luni și se explică prin restricțiile anti-covid. El susține că a cerut în mod repetat ca Agenția proprietății publice să prelungească cu un an termenul de îndeplinire a lucrărilor, dar nu a primit răspuns. Toate 30 de gări auto urmau să fie modernizate în anul curent, la moment au fost date în exploatare 12, încă patru – la Bălți, Ungheni, Drochia și Strășeni – se află în reparație

Pe 25 august, prin comisia de supraveghere guvernul a decis să rezilieze contractul privind parteneriatul public-privat pentru neprezentarea garanțiilor de executare și neîndeplinirea planului investițional propus. Se menționează, că în decurs de trei ani lucrările au fost finalizate la doar 12 din cele 30 de obiecte, iar concesionarul a investit de două ori mai puține mijloace, în raport cu angajamentele asumate.

În luna mai, antreprenorul a fost anunțat despre necesitatea de a corecta situația în decurs de 90 de zile, lucru care nu s-a făcut. Acum, reieșind din contract, în decursul unei luni partenerul privat trebuie să transmită toate activele preluate de la întreprinderea de stat în decembrie, 2018 în stare «bună, funcționale și lipsite de sarcini și obligații » . Legislația prevede că în cazul încetării parteneriatului public-privat partenerul privat este obligat să asigure continuitatea activității sau a prestării serviciilor pînă la preluarea lor de către partenerul public. Comisia a examinat în ședință și planul de acțiuni privind trecerea activelor în proprietatea statului.

Victor Surujiu

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?