Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 3996

Ferește-te de automobil sau Șoferii în vîrstă

13 apr. 2022,, 10:00 (reactualizat 13 apr. 2022,, 18:01)   Analitică
9567 0

În a treia decadă a lunii martie, Ministerul Afacerilor Interne a elaborat modificări la legislația actuală prin care cetățenii moldoveni de peste 65 de ani care au permis de conducere vor fi obligați să efectueze la fiecare trei ani un examen medical pentru a-și confirma dreptul de a conduce automobilul.

Noi cerințe pentru conducerea automobilului

Menționăm că, în primăvara anului 2016, de asemenea, au fost revizuite prevederile legislației care reglementează problema conducerii mijloacelor de transport de către șoferii vîrstnici. Atunci, Ministerul Sănătății a anulat lista oficială a bolilor incompatibile cu conducerea mijloacelor de transport pentru a oferi persoanelor cu dizabilități o șansă de integrare socială. Dar, în același timp, în urmă cu șase ani, au fost efectuate o serie de modificări la "Regulile de desfășurare a examenului medical pentru obținerea permisului de conducere", care au înăsprit condițiile de efectuare a examenului medical.

De exemplu, pentru persoanele cu vedere slabă, pe lîngă evaluarea acuității vizuale, au început să fie utilizate teste pentru capacitatea de a vedea în condiții de lumină slabă și pentru sensibilitatea la lumină puternică. Au fost introduse unele restricții la obținerea sau reînnoirea permisului de conducere pentru persoanele cu diabet zaharat. Acestea au fost obligate să prezinte unei comisii speciale certificatul medical care să confirme că au fost diagnosticate cu această boală. Inovația prevedea permisiunea de a conduce un mijloc de transport numai acelor șoferi diabetici care controlează nivelul zahărului din sînge și care pe parcursul anului dinaintea examenului medical nu au avut nici un atac de hipoglicemie acută. De asemenea, în amendamente a fost indicat faptul că "candidații sau șoferii mijloacelor de transport care suferă de boli neurologice severe nu au voie să conducă un vehicul" și au fost descrise în detaliu toate cazurile în care unui cetățean cu o astfel de boală i se poate refuza emiterea permisului.

În același timp, s-a propus includerea în legislația actuală a unei prevederi care prevede efectuarea unui examen medical la fiecare trei ani de către persoanele cu vîrsta peste 65 de ani, însă amendamentul se pare că nu a trecut. Și în primăvara anului 2022, Ministerul Afacerilor Interne intenționează să includă această prevedere în actele normative.


Registrul accidentelor rutiere

Portal Noi.md a solicitat Inspectoratului Național de Securitate Publică să ofere date privind numărul accidentelor rutiere pe categorii de vîrstă pentru anul 2021, pentru a afla cine încalcă cel mai des regulile circulației rutiere.

Conform datelor Sistemului Informațional Automatizat "Registrul accidentelor rutiere", pe parcursul anului 2021, pe teritoriul Republicii Moldova au fost înregistrate 2517 accidente rutiere, în urma cărora 254 de persoane au decedat, iar 2834 au fost traumatizate. Cel mai mare număr de accidente rutiere revine șoferilor cu intervalul de vîrstă 31-64 de ani – 1464 de cazuri, în care au murit 146 de persoane, iar 1666 au primit diferite traumatisme. Diapazonul larg de vîrstă de 34 de ani nu ne permite să determinăm cărei vîrste îi revin cele mai multe accidente – persoanelor de vîrstă mijlocie sau celor în etate. Dar șoferii cu vîrsta de 25-30 de ani au fost vinovați de accidente în 2021 în 471 de cazuri, iar acesta este un procent foarte mare, ținînd cont de intervalul mic de vîrstă de 5 ani. Șoferii cu vîrsta peste 65 de ani se fac vinovați de 136 de accidente în care 16 persoane au decedat, iar 145 au fost rănite. Astfel, după cum precizează Inspectoratul Național de Securitate Publică, din numărul total de accidente, 5,5% din accidentele rutiere le revin persoanelor cu vîrsta de peste 60 de ani.

În ceea ce privește cauzele accidentelor, informațiile au fost oferite fără a fi indicată vîrsta șoferilor din a căror vină au avut loc acestea. De acele mai multe ori, accidentele au loc din cauza vitezei în condiții de vizibilitate redusă sau a unei situații de trafic (894 de cazuri). Pe locul doi se află neacordarea priorității pietonilor (433). Urmează motivele de neacordare a priorității altor mijloace de transport–participanți la traficul rutier (335), nerespectarea distanței dintre mașini (170), șoferul nu s-a asigurat la schimbarea benzilor sau direcției de deplasare (110) și o serie de altele cauze.

Două versiuni ale noului amendament

Dar, în ciuda faptului că nu persoanele cu vîrsta peste 65 de ani se află în fruntea statisticilor autorilor accidentelor rutiere, Ministerul Afacerilor Interne a pregătit totuși un proiect corespunzător care obligă pensionarii să efectueze un examen medical la fiecare trei ani. Dar care este, de fapt, necesitatea unei astfel de soluții? Există două versiuni în acest sens. Potrivit primei versiuni, inovația este concepută pentru a reduce riscul de accidente, deoarece la persoanele în vîrstă cu probleme de sănătate, stările critice pot apărea chiar în timpul șofatului. Susținătorii celei de-a doua versiuni consideră că în acest fel autoritățile intenționează să scoată mai mulți bani din portofelele cetățenilor.

Anunțul inițiativei Ministerului Afacerilor Interne a provocat o discuție aprinsă între șoferi pe rețelele de socializare. Unii nu văd nimic strașnic în faptul că persoanele în vîrstă își vor verifica starea de sănătate la fiecare trei ani și, primind permisiunea de a conduce în continuare, vor exclude posibilele accidente care implică alți participanți la trafic și victime. Alții sînt indignați de modificările propuse, deoarece consideră că este o încălcare a drepturilor persoanelor în vîrstă.

"Discriminarea pe criterii de vîrstă"

Unul dintre cei care au criticat această inițiativă a Ministerului Afacerilor Interne a fost fostul viceprim-ministrul, fostul ministru al Economiei Republicii Moldova, Alexandr Muravschi. În comentariile sale pe rețeaua de socializare, el s-a adresat actualului Guvern cu mai multe propuneri.

"În acest sens, ca pensionar cu peste 20 de ani de experiență în conducerea neîntreruptă a unui autoturism și lipsă completă a încălcărilor de circulație, am patru propuneri către Guvern:

1. Furnizați statistici detaliate ale accidentelor din ultimii zece ani care indică vîrsta vinovaților de incident.

2. Răspundeți la întrebarea pe ce bază astfel de decizii, care îngrădesc grav drepturile omului și introduc discriminarea pe criterii de vîrstă, sînt luate la nivelul unui simplu decret guvernamental.

3. Dacă decizia de mai sus va fi aprobată, guvernul ar trebui să prevadă oferirea pensionarilor de mijloace financiare pentru angajarea unui șofer care să-i conducă mașina pentru a merge la piață după produse alimentare, excursii în afara orașului, vizitarea rudelor, cimitirelor etc.

Sper că șoferii pensionari, și nu numai ei, vor susține aceste cerințe și chiar le vor completa", a scris A. Muravschi pe pagina sa de Facebook.

Există o legătură rațională în logica autorului postării. Cu ceva timp în urmă, autoritățile au anulat Legea privind micșorarea vîrstei de pensionare, deoarece sînt siguri că persoanele cu vîrsta peste 60 de ani pot lucra la fel ca ceilalți. Iar dacă au suficientă sănătate pentru a lucra, atunci de ce nu ar putea conduce o mașină? Într-un caz, starea lor de sănătate nu este luată în considerare, iar în celălalt caz – își fac atîtea griji pentru sănătatea lor. În acest lucru se observă un fel de ipocrizie din partea autorităților.

Potrivit lui Mihail Formuzal, fostul bașcan al Găgăuziei, care a participat la o discuție pe rețelele de socializare despre necesitatea persoanelor de peste 65 de ani de a fi supuse unui examen medical la fiecare trei ani, această inițiativă legislativă are un singur scop - extorcare de bani de la populație și umplerea bugetului.

Fostul bașcan este susținut și de politologul Stanislav Pavlovschi. În opinia sa, "orice implicare a statului în exercitarea oricărui drept trebuie justificată de existența oricărei probleme care trebuie rezolvată prin intermediul acestei implicări. Dacă implicarea nu este nejustificată, aceasta este o manifestare a arbitrarității statului".

Și mulți utilizatori obișnuiți ai rețelelor sociale au vorbit în apărarea șoferilor pensionari. "Cei mai disciplinați și corecți șoferi sînt persoanele în vîrstă sau mai bine zis pensionarii, care au multă experiență de conducere și o minte sănătoasă. Rata accidentelor este mult mai mare din cauza tinerilor șoferi nesăbuiți, iar toți pensionarii conduc respectă regulile de circulație", a scris Serghei N. "La noi ce, cel mai mult încalcă și conduc beți la volan pensionarii? Sau merg cu o viteză de 100 km/h la poștă, la policlinică, la piață? Această inițiativă a Ministerului Afacerilor Interne este o modalitate de a returna o parte din indexarea pensiilor către stat. Aprobarea acesteia va provoca atac de cord nu doar unui pensionar", crede Dmitri V.

Problema nu constă în beție, ci în starea de sănătate

Lucrătorul medical de prima specializare, Tatiana Cropanțeva, consideră că toate persoanele de peste 65 de ani ar trebui să-și verifice sănătatea cel puțin o dată pe an, dar nu mulți fac acest lucru, motiv pentru care în țara noastră există un nivel înalt al accidentelor vasculare cerebrale, atacurilor de cord și alte probleme.

”Cred că odată cu adoptarea acestui amendament la legislație, șoferii vor fi protejați un pic mai mult, problema nu constă în beție, ci în starea vaselor sangvine, hipertensiune arterială, vedere și alte probleme de sănătate cu adevărat importante. Am lucrat aproape 15 ani după prima mea specializare în secția de internare și am văzut starea în care ajung mulți moldoveni, nu de 65 de ani, ci mult mai tineri. Cocktail din fumat, alcool, mîncare nesănătoasă, lipsa de mișcare, diabet necontrolat și hipertensiune arterială, plus neglijarea examinărilor medicale, acest lucru este foarte rău. Dacă o persoană care se mîndrește că ultima dată a fost la policlinică cu 10 ani în urmă, moare în urma unui atac de cord acasă, aceasta va fi o tragedie pentru familia sa, iar dacă acest lucru se va întîmpla atunci cînd va conduce pe un drum aglomerat - va fi o tragedie pentru mai multe familii. Ave multe motive de a critica Guvernul nostru, dar aici eu nu văd nici o problemă”, și-a exprimat opinia T. Cropanțeva.

Opinia Tatianei este împărtășită și de alți susținători ai acestei inovații în legislația actuală. Irina Stepanova este cu ambele mîini pentru efectuarea examenului medical privat de către persoanele în vîrstă, pentru a exclude astfel de cazuri care au avut loc acum cîțiva ani în apropierea Circului din Chișinău. Atunci șoferul care conducea mașina a pierdut controlul și a intrat pe contrasens, ciocnindu-se cu alte două mașini. Ulterior, s-a dovedit că vinovatul accidentului a avut un atac de cord. "Da, acesta nu este un fenomen de amploare, dar indiferent cîte astfel de cazuri vor exista, ele oricum vor duce la victime și tragedii pentru familii. Nu văd nimic strașnic dacă șoferii în vîrstă vor fi supuși unui examen medical la fiecare trei ani. Este și în interesul lor", a spus I. Stepanova.

Experiența străină

Pentru a afla cît de des șoferii în vîrstă din alte țări sînt supuși unui examen medical, jurnalistul Noi.md a studiat cu atenție experiența altor țări în această problemă.

În Ucraina, pentru a confirma dreptul de a conduce un mijloc de transport, șoferii sînt supuși examenului medical: pînă la 55 de ani (inclusiv) – o dată la 10 ani, în categoria de vîrstă 56-75 de ani – o dată la 3 ani, peste 76 de ani - o dată pe an.

În Estonia, certificatul medical eliberat persoanelor cu vîrsta peste 65 de ani care conduc o mașină este valabil cinci ani. După expirarea perioadei de valabilitate, ei trebuie să se adreseze medicului de familie, care, după o examinare, va stabili dacă starea de sănătate a pacientului îi permite să conducă și în continuare automobilul pentru a emite un nou document sau a-i refuza.

În Franța, pentru șoferii cu vîrsta sub 60 de ani, consultarea medicilor este obligatorie la fiecare cinci ani, de la 60 la 76 de ani examenul medical trebuie efectuat la fiecare doi ani, iar peste 76 de ani – anual.

În Italia, regulile sînt puțin diferite. Șoferii primesc permisul pentru o anumită perioadă. Italienii sub 50 de ani primesc permis de conducere valabil 10 ani, cei cu vîrsta de peste 50 de ani pot conta pe un document valabil 5 ani. Persoanele care au peste 70 de ani primesc permis de conducere pentru o perioadă de 3 ani, iar pentru cele care au trecut de 80 de ani – permisul este valabil 2 ani.

În SUA, pentru a obține permis de conducere, persoanele în vîrstă trebuie să fie supuse unui examen medical, unde este verificată acuitatea vizuală și se află dacă pensionarul nu și-a pierdut recent cunoștința. În ceea ce privește obligația de a fi supus unui examen medical mai des decît alții, persoanele în vîrstă cred că aceasta este o discriminare. Dacă și va fi introdusă o astfel de regulă, atunci pentru toate categoriile de șoferi. Mai mult, studiile Institutului American pentru Siguranța Rutieră au arătat că persoanele cu vîrsta peste 65 de ani conduc mașinile mai atent decît tinerii și încalcă regulile de circulație mai rar. Dar există o problemă care constă în faptul că în timpul accidentelor autorii acestora din rîndul persoanelor în vîrstă mai des decedează sau sînt răniți. Din acest motiv, asigurarea pentru această categorie de vîrstă este mai scumpă.

Zece sfaturi pentru șofatul în siguranță

Acelor șoferi pensionari activi cărora le-a fost prelungit permisul de conducere, medicii le dau cîteva sfaturi pentru a conduce în siguranță.

În primul rînd, urcați la volanul mașinii numai dacă vă simțiți bine și v-ați odihnit bine.

În al doilea rînd, cel mai bine ar fi să urcați la volan pe vreme bună, în timpul zilei, planificînd traseul din timp pe un drum sigur, cu intersecții simple și locuri de parcare.

În al treilea rînd, în trafic ar trebui să păstrați o distanță puțin mai mare decît de obicei față de mijlocul de transport din față.

În al patrulea rînd, nu trebuie să vorbiți cu pasagerii în timp ce conduceți, să ascultați radioul la volum maxim sau, și mai rău, să vorbiți la telefon.

În al cincilea rând, atunci cînd conduceți pe drum cu viteză mică, motiv pentru care în spate se formează o coadă lungă de mașini, se recomandă să găsiți un loc sigur, să vă opriți pe marginea drumului și să permiteți să treacă coloana formată.

În al șaselea rînd, atunci cînd utilizați unele medicamente, trebuie neapărat să citiți efectele secundare ale acestora și dacă sînt compatibile cu conducerea unei mașini.

De asemenea, șoferul-pensionar trebuie să consulte permanent medicul de familie dacă are o boală, a cărei agravare poate duce la consecințe care vor crea pericol în trafic.

În al șaptelea rînd, se recomandă vizitarea medicului oftalmolog cel puțin o dată pe an. În timp ce conduceți, purtați ochelari cu lentile anti-orbire, precum și lentile care măresc contrastul.

În al optulea rînd, nu trebuie să faceți pauze lungi în conducere, pentru a nu pierde abilitățile dobîndite.

În al nouălea rînd, ar fi bine să aveți o mașină cu cutie de viteză automată, astfel încît toată atenția să fie concentrată asupra traficului rutier.

În al zecelea rînd, medicii propun căutarea unor modalități alternative de deplasare: utilizarea transportului public sau cu mașina rudelor, prietenilor, cunoștințelor.

Lidia Ceban

4
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?