TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

MAI multeminimizează

Dosarul privind concesiunea aeroportului: trebuie să se pronunțe procuratura

Vinerea trecută la președinție a avut loc cea de-a doua ședință a Consiliului Superior de Securitate (CSS), prezidată de Maia Sandu. Pe ordinea de zi figura tema concesionării Aeroportului internațional Chișinău.

La finele ședinței nu au fost făcute publice informații noi, însă președinția și-a confirmat intențiile de a obține rezilierea contractului de concesiune și de a readuce aeroportul din capitală în proprietatea statului. Plus la aceasta, Procuratura generală a anunțat despre aceea, că în scurt timp ancheta penală va fi finalizată și dosarul transmis în judecată.

Experții amintesc, că în rezultatul tranzacției dubioase concesionarul a primit aeroportul din capitală absolut fără bani, iar angajamentele investiționale asumate le finanțează, în fond, din contul pasagerilor – prin taxa de 9 euro achitată percepută de la fiecare călător aerian. Contractul de concesionare a fost semnat în condiții lipsite de transparență, iar statul nu a primit nimic în schimbul controlului pierdut asupra unui activ profitabil, un obiect de infrastructură de importanță strategică și socială, cum este aeroportul Chișinău.

Cu dosarul civil nu s-a întîmplat nimic

Operațiunile și managementul aeroportului Chișinău au trecut la Avia Invest în noiembrie, 2013 în baza unui parteneriat public-privat. Compania concesionară s-a angajat să administreze aeroportul timp de 49 de ani și să investească în modernizarea lui cca 250 mln. euro. Ulterior, chestiunea privind ilegalitatea contractului de concesionare și încălcările semnificative la realizarea lui a fost pusă de mai multe ori. Deputații s-au adresat Procuraturii generale și Centrului național anticorupție cu cererea de a investiga activitatea persoanelor care au decis concesionarea.


Se știe că în spatele companiei Avia Invest stă Ilan Șor – ex-primarul de Orhei, președintele partidului ”Șor” și deputatul în parlament, care este figura-cheie într-un șir de dosare penale ce țin de ”jaful secolului”, și este lipsit de imunitatea parlamentară la cererea Procuraturii generale. În toiul evenimentelor politice din iunie,2020 el a fugit din Moldova în Israel și a fost declarat în căutare internațională, dar online participă activ la viața politică a țării.

La prima ședință CSS, care s-a desfășurat la finele lunii ianuarie, dosarul privind concesionarea Aeroportului internațional Chișinău a fost inclus în TOP-10 priorități ale CSS-ului. După cea de-a doua consfătuire pe platforma CSS, convocată pentru 26 februarie, președinta Maia Sandu a declarat că organele de drept se apropie de finalizarea anchetei. «Tema principală a fost concesiunea aeroportului și noi am dezbătut-o cu mai multe structuri responsabile. Cei de la procuratură spun că dosarul se află în stadiu de finalizare și sper că în cel mai scurt timp acesta va fi transmis în instanța de judecată », - a declarat Sandu în cadrul briefingului.

Ședința a început cu scandal. Deputatului Serghei Sîrbu, care face parte din componența CSS ca președinte al comisiei parlamentare pentru securitate națională, apărare și ordine publică, nu i s-a permis să intre în clădirea președinției. În ajun Sîrbu a primit invitația, apoi încă - o scrisoare în care i s-a recomandat să se abțină de la participare, pentru a evita un conflict de interese. «Gardienii mi-au îngrădit intrarea și m-au scos din clădirea președinției », - a spus deputatul.

Pe pagina sa socială Sîrbu a menționat că o va da în judecată pe președintă. Potrivit lui, însăși Maia Sandu, care a votat pentru concesionarea aeroportului, și actualul ei consilier, fostul ministru al finanțelor Veaceslav Negruță, pot fi implicați în acest dosar. «Treptat, noi alunecăm spre dictatură. Maia Sandu nu reprezintă puterea absolută în stat și nu poate încălca legea », - a adăugat Sîrbu.

În cadrul briefingului președinta a explicat, că deputatul nu a fost admis deoarece reprezintă platforma ”Pentru Moldova”,din care fac parte membrii partidului ”Șor” și un grup de deputați neafiliați, ceea ce implică un conflict de interese în problema privind concesionarea aeroportului Chișinău. Potrivit ei, unii membri ai acestui grep parlamentar au implicare directă în temele discutate la consfătuirea de la CSS. «În cazul dat, reieșind din interesele țării, din interesul pentru finalizarea acestor investigații estrem de importante, și în special – pentru a reîntoarce aeroportul în proprietatea statului Republica Moldova, anume reieșind din aceste considerente eu cred că dl Sîrbu nu putea contribui la această discuție », - a subliniat Sandu.

Președinta a amintit, că în a. 2019 guvernul s-a adresat în instanță și a cerut rezilierea contractului cu compania-concesionar și reîntoarcerea aeroportului, ca obiect de importanță strategică, în proprietatea statului. «Am descoperit că de atunci nu s-a întîmplat nimic. Ședințele au fost preconizate, dar amînate pe motiv că e pandemie. Straniu, că doar e un caz important. M-am adresat Agenției proprietate publică cu rugămintea ca dosarul să fie examinat urgent », - a menționat șefa statului.

Tema concesionării aeroportului din capitală a ajuns pe ordinea de zi a CSS. În august,2020 Igor Dodon, care ocupa atunci fotoliul de președinte, a declarat că la 8 iulie Avia Invest a primit avizul privind necesitatea de a întoarce statului aeroportul. «Reieșind din faptul că garanția executării nu a fost prezentată, conform p.25 din contract acesta este un motiv pentru rezilierea contractului de concesiune, ceea ce s-a și întîmplat. Executorul are la dispoziție 180 zile pentru a întoarce statului acest activ. În prezent, aceasta este preocuparea statului, a Agenției proprietate publică și a procuraturii », - a spus Dodon.

«Un cadou generos» pentru Șor

În ianuarie, la totalizarea activității sale de premier, Ion Chicu și-a exprimat nedumerirea pentru lipsa unui interes public sporit față de soarta aeroportului Chișinău. «Să fie deja tot una, despre aceasta au vorbit așa de mult toți cei de la președinție și din parlament. Nu vă mai interesează? Așa sau altfel problema ține de Șor, dar înțeleg că și de alții», - a menționat fostul prim-ministru. El a menționat, că în ciuda procesului judiciar poziția guvernului, pe care l-a condus, în problema aeroportului a rămas fermă. «Următorul guvern trebuie să preia controlul asupra aeroportului, pentru aceasta există toate condițiile», - a concluzionat Chicu.

El a amintit, că în iunie, 2020 Agenția proprietății publice (APP) a găsit temeiuri legale pentru rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului internațional Chișinău ți a terenurilor aferente lui, încheiat cu compania Avia Invest. Cauza acestei decizii este neîndeplinirea condițiilor contractuale și neîndeplinirea angajamentelor asumate. În conformitate cu contractul, concesionarul se oblică să garanteze finanțarea concesiunii pe întreaga perioadă de acțiune a contractului în volumul și termenele stabilite, precum și să execute în mod corespunzător fiecare etapă stipulată în contract.

Din datele APP, Avia Invest nu și-a onorat angajamentele contractuale, stabilite de programul investițional pentru etapele I și II , și a acumulat datorii la investiții în sumă de cca 66,2 mln. euro. Pentru etapa a doua de realizare a concesiunii garanția executării corecte a contractului a expirat la 31 ianuarie, 2019 . În aprilie APP a cerut ca încălcările să fie lichidate în decurs de 60 de zile, iar după ce acest lucru nu a fost făcut, contractul a fost reziliat.

La aceleași concluzii a ajuns și Curtea de Conturi după auditul efectuat, precum și comisia parlamentară de control a finanțelor publice, care a examinat circumstanțele încheierii contractului de concesiune și executarea lui. Potrivit lui Igor Munteanu, președintele acesteia, selectarea concesionarului aeroportului internațional s-a făcut fără respectarea transparenței și a mecanismelor de asigurare a compensării prejudiciilor aduse statului. El a menționat, că compania Avia Invest a încasat numai din taxele pentru modernizare cca 1,2 mlrd. lei – «un cadou generos lăsat proprietarilor (Șor) de apărătorii lor politici ». În același timp, în ciuda faptului că în a.2017 aeroportul înregistra un flux de 2,6 mln. de pasageri, concesionarul nu a achitat cele 50% din investițiile pe care urma să le achite la etapa I. Cea de-a doua, care urma să înceapă în a.2017, așa și nu a început.

Munteanu susține că «90% din toate lucrările concesionarului au fost efectuate în exclusivitate din contul veniturilor primite din taxele aeroportuare, celelalte – din zonele offshore aflate în vizorul Serviciul de prevenire și combatere a spălării banilor ». Potrivit lui, concesionarul a folosit practici anticoncurențiale și monopoliste în raport cu operatorii aerieni, oferind împrumuturi discreționare unor terți din banii colectați din taxele aeroportuare. În același timp, contractul de concesiune este încurcat, plin de ambiguități și ocolește tema apărării intereselor statului. «Practic, nu există o sferă care ține de activitatea Avia Invest, unde să nu existe încălcări, utilizarea ilegală a angajamentelor concesionare privind activele aeroportului etc..»,- spune deputatul și cheamă organele de anchetă și justiția să soluționeze această problemă în cel mai scurt timp.

Serghei Știrbu, șeful misiunii de audit a Curții de Conturi completează, că la valoarea totală a investițiilor în active pe termen lung Avia include și cele peste 22 mln.lei în forma dobînzilor capitalizate la credite, împrumuturi și leasing financiar. Grupul de audit consideră acest lucru neadecvat , dat fiind faptul că concesionarii oferă unor terți credite în condiții avantajoase sau fără procente. Din spusele lui Știrbu, din cauza lipsei unor stipulări clare în contractul de concesiune s-a relevat imposibilitatea determinării valorii activelor care urmează a fi rambursate statului după expirarea termenului de acțiune a contractului sau rezilierea lui.

Poftele excesive ale concesionarului

Ca răspuns la acțiunile autorităților, Komaksavia Airport Invest Ltd, acționarul din Cipru al companiei-concesionar, căruia îi aparțin 95% din acțiunile Avia Invest, a depus o cerere la Curtea de Arbitraj a Camerei de comerț din Stockholm, în care cere de la stat o compensație de cca 900 mln. euro. În cerere se spune că învinuirile-s false și au fost făcute sub influența politicului, iar toate condițiile prevăzute de contract se respectă. Dup adresare la arbitrajul din Stockholm, rezilierea contractului de concesiune a fost suspendată.

Avia Invest nu a fost de acord nu numai cu această decizie, dar și cu amendamentele legislative ce țin de direcționare spre Fondul de susținere a populației a 50% din tariful de 9 euro încasat de concesionar de la fiecare pasager. Acest fond este creat pentru finanțarea programelor-țintă în sfera asistenței sociale din mai multe surse, inclusiv o parte di taxa pentru modernizarea aeroportului Chișinău. Compania insistă să continue perceperea venitului net de 9 euro și să nu înregistreze o micșorare a profitului. În plus, Avia Invest acuză primăria Chișinău că tergiversează procesului de construcție a terminalului pentru pasageri, dat fiind că ea refuză să elibereze certificatul de urbanism respectiv.

După depunerea cererii, APOP a declarat că astfel concesionarul «încearcă să influențeze autoritățile publice în vederea exploatării în continuare a aeroportului Chișinău, fără a-și onora obligațiunile prevăzute de contract». Cei de la agenție își exprimă surprinderea provocată de suma de 900 mln. Euro, dat fiind că volumul total de investiții pentru toți cei 49 ani de acțiune a contractului de concesiune nu ajunge la 250 mln. euro. «Suma cerută este folosită artificial pentru a sustrage atenția de la neîndeplinirea de către concesionar a obligațiilor contractuale», - menționează APP, subliniind că cei 9 euro percepuți de la fiecare pasageri în aeroport nu influențează activitatea și investițiile Avia Invest, deoarece conform acordului compania trebuie să investească mijloace din sursele proprii.

Agenția a subliniat, că în procesul rezilierii contractului a respectat toate drepturile Avia Invest, deși aceasta nu-și onora obligațiile, ceea ce a «dus la decizia de a rezilia contractul de concesiune pentru a evita răspunderea pentru inacțiune privind executarea documentului ».

În februarie, 2021 Curtea Constituțională a respins solicitarea de a suspenda unele prevederi ale Legii privind Fondul de sprijinire a populației, depusă în interesul companiei Avia Invest. Între altele, aceasta se referea la redirecționarea unei părți a taxei aeroportuare spre acest fond. Avia Invest a declarat că schema aplicată «îi încalcă dreptul la proprietate», însă instanța a decis că argumentele prezentate nu-s suficiente și cererea de suspendare a fost respinsă.

Experții amintesc, că în 49 de ani suma obținută de concesionari și persoanele afiliate lor ar constitui cel puțin 1,5 mlrd. euro. Asta în timp ce suma obligațiilor investiționale conform contractului de concesiune este mult mai mică – cca250 mln. euro. Reiese că modernizarea declarată a aeroportului, care și așa se face cu încălcarea termenelor și angajamentelor, este finanțată de toți locuitorii Moldovei care zboară cu avioanele, și de alți călători aerieni, care apelează la serviciile aeroportului Chișinău, dar nu de investitor, cum se preconiza.

Referințele pandemice nu-s adecvate

La arbitrajul din Stockholm interesele guvernului vor fi apărate de compania juridică moldovenească Buruiana & Partners, căreia i-au fost alocați 3,3 mln. lei drept onorariu pentru servicii și mijloace de acoperire a cheltuielilor și costurilor suplimentare. Banii vor fi achitați din fondul de rezervă al guvernului. Din estimările făcute publice nu demult de Fadei Nagacevschii, ministrul interimar al justiției, procesul de judecată poate dura între cinci luni și patru ani.

«L-am întrebat pe dl Buruiană care-s șansele. Mi-a spus că el nu instrumentează dosare, în care nu crede în victoria sa. Important e ca politicienii să nu facă PR acestui caz. Noi trebuie să dăm ascultare juristului pe care l-am ales și să nu creăm probleme în apărarea intereselor Republicii Moldova. Iar cu privire la instrumentarea dosarului, din clipa în care am ales avocatul noi i-am expediat toate мaterialele, el comunică cu toate instituțiile respective pentru a acumula probele. Declarații oficiale privind dosarul va face avocatul », - spune Nagacevschii.

De altfel, unii experți și politicieni cred că autoritățile au politizat tema concesionării aeroportului și au comis unele greșeli. După ce arbitrajul începe examinarea dosarului, părțile nu-și pot schimba pozițiile, folosind pîrghii instituționale în așteptarea verdictului. Între altele, în opinia deputatului Igor Munteanu, a fost întreprins un șir de pași riscanți și nechibzuiți din punct de vedere juridic, ocolind rezilierea contractului de concesiune în instanță.

Între timp, în ajunul ședinței Consiliului Suprem de Securitate din 26 februarie, Avia Invest a difuzat un mesaj în care a relatat despre situația aeroportului Chișinău după un an de pandemie. Se menționează, că «anul 2021, la fel ca și 2020, a devenit foarte complicat pentru Aeroportul internațional Chișinău,a cărui activitate este împiedicată de situația pandemică și atitudinea preconcepută a autorităților față de compania-concesionar ». Activitatea operațională nu a fost sistată, angajații Avia Invest – peste 650 persoane – și-au păstrat locul de muncă și salariul.

Potrivit reprezentanților companiei, în a.2020 activitatea aeroportului a fost practic stopată, deoarece spre deosebire de alte porturi aeriene din regiune aeroportul efectuează doar zboruri internaționale, pentru care în prezent au fost stabilite restricții dure. Numai în perioada martie - decembrie,2020 pierderile întreprinderilor din sfera aviației, care activează în Moldova, au constituit jumătate de miliard de lei, iar fluxul de pasageri s-a redus de două ori.

În acest context, experții atrag atenție la faptul că referințele concesionarului aeroportului la problemele ce țin de criza pandemică globală nu pot fi considerate circumstanțe atenuante la calificarea încălcărilor comise în procesul îndeplinirii condițiilor contractului de concesiune. Reieșind din datele statistice, înainte de coronavirus fluxul de pasageri se apropia de 3 mln/an, și numai în temeiul acestui articol cesionarul obținea anual cca 30 mln. euro. Avia Invest nu a îndeplinit programul investițional din etapele I și II, și a acumulat datorii de peste 60 mln. euro mult înainte de începutul pandemiei COVID-19. Pentru cea de-a doua etapă a realizării concesiunii, garanția executării corespunzătoare a contractului a expirat mai bine de doi ani în urmă.

Experții subliniază, că examinarea cererii civile de chemare în judecată nu trebuie tergiversată în continuare, sistemul justiției din Moldova trebuie să găsească posibilitatea de a audia părțile și a percepe depozițiile martorilor. În plus, procuratura trebuie să se expună urgent în acest caz – după totalizarea rezultatelor investigării dosarului penal privind încălcările admise în timpul desfășurării concursului privind concesionarul și realizarea ulterioară a contractului. «Posibil lipsa de progrese în această direcție are cauze obiective, însă procurorul general trebuie să înțeleagă, că lucrul cu probele privind încălcările comise va fi elementul-cheie în dosarul judiciar. Nu cred că cei de la Procuratura generală nu înțeleg aceasta », - spune Igor Munteanu.

Vladislav Bordeianu

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


MAI multe

Sondaj Toate

load