Criza energetică stiri: 1568
Cutremure stiri: 271
Preşedintele stiri: 3385

Descoperirea trotinetelor electrice de către poporul moldovenesc

6 sep. 09:12 (reactualizat 6 sep. 18:02)   Analitică
7991 0

Apariția trotinetelor electrice pe străzile Chișinăului este, pe de o parte, un mijloc de circulație practic și întrebuințat deseori de participanții la trafic, dar pe de alta – un risc sporit pentru securitatea circulației rutiere. Deplasarea pe acest gen de transport este una dintre temele cel mai des discutate pe rețelele de socializare. Există susținători și adversari ai folosirii acestui mijloc de circulație la distanțe mici.

O soluție anti-pandemică

Dacă acum cinci ani trotinete aveau doar unii locuitori ai Moldovei, care le utilizau pentru a se deplasa pe străzile capitalei, apoi în a. 2020 mulți cetățeni ai țării noastre aveau deja posibilitatea de a se deplasa cu acest mijloc de circulație.

Asta pentru că în octombrie, 2020 la Chișinău compania MTD SRL a deschis, cu sprijinul Programului de dezvoltare ONU, primul service de închiriere a trotinetelor electrice. Potrivit inițiatorilor proiectului, utilizarea trotinetelor electrice la Chișinău «este o abordare rațională, care presupune utilizarea transportului alternativ și ecologic, o deplasare rapidă și confortabilă la distanțe mici în oraș, arderea caloriilor, plimbări relaxante, posibilitatea de a evita ambuteiajele și disconfortul din transportul public, precum și reducerea emisiilor de bioxid de carbon. Iar cu apariția perioadei pandemice, «trotinetele au devenit o soluție anti-pandemică, ce permite respectarea distanței sociale și evitarea aglomerației în transportul public ».

Inițial, au fost propuse pentru închiriere doar 30 de trotinete electrice, care puteau fi luate din cinci stații, amplasate în capitală. Pe site-ul companiei de închiriere se menționează, că aceste mijloace de deplasare au doar cca 13 kilograme, pot dezvolta o viteză de 25 km/h și pot suporta o greutate maximă de 100 kg. Confecționate dintr-un aliaj de aluminiu, ele-s durabile și sigure. Au în dotare amortizatoare față/spate, baterie care poate funcționa între 3,5 și 5 ore și lucrează autonom pe o distanță de cca 25 km.


Azi compania susnumită are deja în proprietate 50 de trotinete electrice, accesibile în cele mai dens populate zone ale Chișinăului, iar pentru a închiria acest mijloc de transport trebuie să te înregistrezi pe site-ul iride.md și să urmezi pașii propuși. Fără înregistrare și deschiderea unui cont personal, închirierea este imposibilă. Completarea formularului electronic pentru înregistrare și deschiderea contului implică furnizarea datelor personale ale utilizatorului, dar potrivit companiei de închiriere această informație nu va merge mai departe de ea. Pentru a obține accesul la contul personal, va fi nevoie de o parolă unică. Utilizarea contului este permisă unei singure persoane, nu se admite transmiterea lui unei alte persoane.

Pentru a închiria o trotinetă electrică trebuie să mergi la unul dintre locurile de plasare a lor, indicate pe harta companiei de pe site-ul ei oficial. Achitarea călătoriei se face la încheierea acesteia: de pe contul personal, din creditul total disponibil este scăzut timpul utilizării. Creditul minim obligatoriu pentru închirierea unei trotinete electrice – 15 minute.

Costurile chiriei variază, în funcție de creditul achiziționat: prețul unui minut este invers proporțional sumei creditului. Din cele aflate de noi.md, dacă achiziționezi un credit de 30 de minute de călătorie, acesta va costa 30 de lei, cel de 60 de minute – 48 de lei, cel de 120 –90 de lei, cel de 240 – 144 lei, cel de 360 –198 de lei, iar cel de 480 minute – 240 lei.

În a. 2021 în Moldova și-a lansat serviciile de închiriere a trotinetelor electrice una dintre cele mai cunoscute platforme pe piața micro-mobilității, Bolt. Inițial, parcul ei număra 250 de trotinete. Și acestea pot dezvolta o viteză de 25 km/oră, dar au o greutate mai mare ca cele prezentate mai sus – cca 17 kg, și un ciclu de încărcare care durează mai îndelung – 45km. Prezintă interes faptul, că aceste mijloace de circulație au în dotare un sistem GPS, care permite nu doar găsirea rapidă a unei trotinete libere, dar și urmărirea deplasării ei prin oraș, detectarea încălcărilor (depășirea vitezei, conducerea în locuri interzise , supraîncărcarea, etc.) și anunțarea utilizatorului prin intermediul aplicației. GPS ajută la găsirea mijlocului de transport dacă acesta a fost furat (există asemenea cazuri).

Zilnic, are loc amplasarea trotinetelor electrice în locurile de unde ele pot fi închiriate. Pentru a beneficia de acest serviciu, în telefon trebuie să instalezi aplicația respectivă Bolt, găsind cea mai apropiată trotinetă să scanezi codul QR și să începi deplasarea, iar la finele călătoriei să achiți, după ce ai parcat mijlocul de transport în locul stabilit.

Numărul accidentelor crește. Gradul de nemulțumire – la fel

Odată cu creșterea numărului trotinetelor electrice pe străzile Chișinăului, crește și gradul de nemulțumire a unor cetățeni. Pe de o parte, este comod și ecologic să ajungi la destinație cu un asemenea mijloc de transport, pe de alta – din cauza lipsei unei infrastructuri dezvoltate, uneori trotinetele prezintă pericol și pentru conducătorii lor, și pentru pietoni.

La începutul lunii aprilie, 2020 conducătorul un taximetrist a accidentat un băiat care conducea o trotinetă electrică, acesta fiind spitalizat cu traume numeroase. Peste două luni, un alt vehicul a accidentat un bărbat ce se deplasa pe carosabil cu acest mijloc de circulație. Victima a fost spitalizată în stare gravă. În iulie, 2021 un troleibuz a accidentat o fetiță , care traversa strada, cu trotineta, pe trecerea de pietoni.

Pe 13 septembrie pe Facebook a fost plasată postarea utilizatorului C.Stahi, fiul căruia a fost lovit de o trotinetă electrică, condusă de un minor.

«Ieri am avut o zi îngrozitoare! Am decis să vorbesc public despre aceasta, deoarece așa nu se mai poate! Ne plimbam pe aleea pietonală din parcul Valea Morilor. Copilul meu a fost lovit din spate de un flăcău care se deplasa cu viteză pe o trotinetă electrică. Fiul meu a căzut și și-a fracturat clavicula. De durere, nici nu s-a putut ridica… Am ajuns la spital, i-au făcut o radiografie, i-au aplicat gipsul, toate – cu dureri insuportabile… Vreau să întreb autoritățile de ce permit deplasarea cu trotinetele electrice fără permis de conducere, în parcuri și pe trotuare? De ce înainte de cumpărarea unei trotinete electrice persoanele nu fac niște cursuri, care să le învețe cum să conducă acest mijloc de transport și, principalul, să cunoască regulile de circulație rutieră, viteza maximă admisibilă, etc. Chiar credeți că un copil este apt să conducă o trotinetă electrică? Ce folos că părinții copilului, și el însuși, își cer iertare, parcă aceste scuze schimbă cumva situația copilului meu ?» – a scris mama victimei pe o rețea de socializare.

Pentru că s-au îndesit cazurile de accidentare a pietonilor, Inspectoratul național pentru ordinea publică a lansat un spot video, în care a relatat situația privind utilizarea acestui gen de transport.

Potrivit INOP, de la începutul a.2022 pe teritoriul Republicii Moldova au avut loc 50 de incidente rutiere cu participarea trotinetelor electrice. O persoană a decedat, 50 au fost rănite. Au fost accidente cu participarea trotinetelor electrice și în anii precedenți, însă ele nu au avut o statistică separată, fiind incluse în categoria altor incidente.

Drumul lung spre legea renovată

Însă de la bun început a fost pusă problema introducerii în Regulile circulației rutiere a unor prevederi, care să reglementeze deplasarea cu trotinetele electrice.

În iunie, 2020 Nichita Țurcan, pe atunci deputat în parlament, a discutat cu secretarul de stat MAI necesitatea introducerii unor amendamente în Codul de procedură administrativă și penală, inclusiv privind deplasarea cetățenilor cu trotinetele electrice. Alesul poporului a menționat, că «pe zi ce trece problema trotinetelor electrice neliniștește tot mai mult și conducătorii auto, și pietonii. Există numeroase cazuri, în care din neatenția și neglijența proprietarilor de trotinete electrice au loc accidente rutiere, inclusiv grave ».

«De multe ori am auzit și am fost martor ocular cum se deplasează cetățenii pe trotinetele electrice,a căror viteză depășește mult 50 km/h. Azi proprietarii trotinetelor fac parte din categoria «pietoni» și nu au nevoie să poarte căști și alte muniții de protecție… Cum credeți, trebuie sau nu să fie incluse într-o categorie aparte trotinetele electrice, hoverboard- urile, segway-urile?», – a scris atunci N.Țurcan pe pagina sa oficială de Facebook.

Peste zece luni, N.Țurcan a venit cu o noutate bună, că după jumătate de an de muncă în comun cu colegii din MAI, federația de ciclism și activiștii civici au elaborat propunerile privind introducerea unui șir de modificări în RCR, printre care - introducerea termenului trotinetă electrică și un șir de reguli noi pentru bicicliști, care urmau să fie aprobate de guvern.

«Pentru a securiza maxim toți participanții la trafic, pietoni și conducători auto, a fost elaborată lista modificărilor RCR, în special:

în categoria biciclete au fost introduse bicicletele electrice (puterea maximă - 250 W);

– a fost introdusă noțiunea «pistă pentru cicliști».

Cu privire la trotinetele electrice au fost propuse următoarele decizii :

– este reglementată posibilitatea conducerii trotinetelor electrice (cca 250W) și viteza maximă admisă - 50 km/h;

– pe drumurile publice, este interzis accesul trotinetelor electrice conduse de persoane sub 16 ani;

– este obligatorie purtarea căștii și a echipamentului reflectorizant ;

– trotinetele electrice se pot deplasa numai pe pistele pentru ciclism, iar în lipsa acestora – pe partea dreaptă a drumului, viteza maximă de deplasare fiind de 50 km/h.

Nici pe departe nu-s toate modificările. Se preconizează și crearea unei infrastructuri funcționale pentru ciclism /moto/autosport , elaborarea unui program național de instruire a elevilor privind bazele RCR », - a scris N.Țurcan.

În decembrie, 2021Ministerul afacerilor interne a propus pentru dezbateri publice proiectul deciziei, prin care erau propuse noile amendamente la Regulile circulației rutiere. Inovațiile prevedeau că conducătorii de biciclete, trotinete, trotinete electrice, biciclete electrice, scutere, cultivatoare remorcate, căruțe cu cai au obligația să se deplaseze pe drumurile publice numai într-un singur șir, de marginea dreaptă, cu un interval de cel mult 1 metru. Este interzisă deplasarea în sens opus pe drumurile publice cu circulație unilaterală. Noaptea sau în cazul vizibilității proaste ei trebuie să poarte veste reflectorizante de protecție, sau haine cu elemente reflectorizante. Dacă există o pistă specială pentru bicicliști, toate mijloacele de transport enumerate mai sus trebuie să se miște anume pe ea.

Din cele aflate de noi.md, amendamentele propuse încă nu au intrat în vigoare. Pe 28 august în emisia programului Descifrat de pe portalul www.agora.md , Pavel Apostol, șeful secției analiză și înregistrare a accidentelor rutiere de la Inspectoratul național pentru ordine publică, a povestit că deocamdată doar se preconizează introducerea amendamentelor în Regulile de circulație rutieră.

«Privind amendamentele la RCR, deja apare noțiunea «trotinetă», pentru ca toți să cunoască ce este aceasta. Apar anumite reguli pentru această categorie de participanți la trafic. Spre exemplu, poți conduce trotineta doar dacă ai împlinit 16 ani. Va fi restricționată deplasarea trotinetelor pe sectoarele de drum, unde viteza depășește 50 km/h. După intrarea amendamentelor în vigoare, conducătorii trotinetelor electrice vor fi obligați să poarte și căști, și veste reflectorizante », — a spus Apostoș.

E de menționat, că în timp ce se lucrează la completarea RCR, reprezentanții INOP au organizat, la 19 august, o ședință cu invitarea conducătorilor companiilor de închiriere a trotinetelor electrice. În timpul discuției, s-a menționat că creșterea numărului de trotinete electrice contribuie la apariția dificultăților de circulație. În rezultatul discuției, a fost luată decizia privind limitarea vitezei trotinetelor electrice închiriate – pînă la 10-15 km/h în parcuri, locurile cu un flux mare de cetățeni, trecerile pentru pietoni, precum și pe acele străzi din Chișinău, unde anterior au fost fixate accidente rutiere cu implicarea lor. A fost luată și decizia de a stabili greutatea maximă a persoanei care conduce trotineta (maxim 120 kg).

Un bine indiscutabil fără infrastructură și cultură

Majoritatea interlocutorilor, cu care jurnalista noi.md a discutat tema trotinetelor electrice, susțineau că orașul are nevoie de acest mijloc de transport, doar că trebuie să fim gata pentru apariția lui.

În opinia lui Alexandr Ciolac, liderul mișcării СтопХам în Moldova, trotinetele electrice reprezintă un bine indiscutabil pentru chișinăuieni, numai că pentru acest bine nu este gata nici infrastructura capitalei noastre, nici înșiși cetățenii.

– Noi trebuie să cultivăm cultura utilizării acestui gen de transport alternativ, – este convins А. Ciolac. – Da, autoritățile îmbunătățesc infrastructura capitalei, dar deocamdată ea încă nu este gata pentru deplasarea orășenilor pe străzi cu acest mijloc de transport. Dar dacă vorbim despre fenomenul dat, eu sprijin apariția lui la Chișinău și personal îmi voi procura un asemenea mijloc de transport.

Și Denis Romanescu, co-fondatorul proiectului informativ-educațional Ciclismul Urban, crede că orașul are nevoie de trotinetele electrice ca gen de transport alternativ, însă e nevoie ca în legislație să fie prevăzute și regulile de rigoare.

– La moment, în Regulile circulației rutiere din Moldova trotinetele electrice nu au fost prevăzute, este doar un ser de reguli pentru cicliști, așa că putem spune că deocamdată trotinetele electrice se află în afara legii , – spune D.Romanescu. – Însă din a.2020 împreună cu Federația de ciclism din RM, am format un grup de lucru comun cu reprezentanții MAI, care muncesc asupra proiectului de amendamente la RCR din Moldova. Grupul nostru, din care fac parte cicliști, a studiat RCR din alte țări, după care a trimis propunerile în adresa colegilor din grupul de lucru al MAI. Cu regret, nu toate punctele propuse de noi au fost acceptate. Dar în acest document noi am menționat, că în afară de cicliști, există și așa genuri de transport alternativ, ca trotinetele elexctrice, monocilcurile, etc.

Interlocutorul portalului a menționat, că deoarece acum avem moda trotinetelor electrice, care costă cam ca un smartphone obișnuit, mulți își pot permite acest gadget la modă. Iar problema principală, în opinia lui D.Romanescu, este că și atitudinea față de trotinetă este ca față de un gadget, și nu mijloc de transport.

– Clar lucru, nu toți utilizatorii trotinetelor electrice au această atitudine. Totuși, din punctul meu de vedere, cicliștii ca utilizatori ai mijloacelor alternative de transport au mai multă responsabilitate în trafic, – crede interlocutorul noi.md. – Am citit chiar, că se intenționează introducerea unei categorii speciale pentru unele trotinete electrice (mai puternice) și că utilizatorii lor vor fi nevoiți să susțină examene la MREO și chiar să aibă numere de înregistrare. Sincer vorbind, eu ca șofer care am luat recent permisul de conducător auto, nu-mi prea imaginez cum se va face asta. Dar dacă reprezentanții poliției vor reuși să noteze cu exactitate întreaga procedură și cum va lucra asta, poate că are sens să o facem...

Totuși, D.Romanescu și-a exprimat speranța, că reprezentanții MAI și autoritățile locale vor apleca urechea la vorbele bicicliștilor și utilizatorilor altor genuri de transport alternativ, și vor începe să schime lucrurile spre bine, nu să «sucească piulițele».

Deocamdată însă poliția recomandă persoanelor care conduc o trotinetă electrică să poarte mijloace de protecție și vestă cu elemente reflectorizante ; să fie atenți la pietoni, în special la copii și oamenii în etate; să circule cu viteză mică; să nu se deplaseze printre automobile; să nu urce două persoane pe o trotinetă; la traversarea străzii să coboare de pe trotinetă și să folosească trecerea de pietoni, în timp ce țin volanul trotinetei; să fie precauți în ambuteiaje.

Lidia Ceban

4
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

După remanierile de cadre din guvern, situația
Cartea neamuluiКатрук Валерий
Balade despre strămoșiСандуляк Владислав