X 
Transnistria stiri: 1422
Eurovision stiri: 504
Preşedintele stiri: 3993

Cum să protejăm copiii de conținutul dăunător de pe Internet?

22 feb. 2023,, 09:28 (reactualizat 22 feb. 2023,, 18:00)   Analitică
5525 0

Protecția copiilor în mediul online a devenit una dintre prioritățile autorităților din diferite țări ale lumii. Moldova, de asemenea, încearcă să ofere diferite soluții, însă, potrivit Ombudsmanului și organizațiilor neguvernamentale, sistemul de protecție a tinerei generații împotriva amenințărilor cibernetice trebuie îmbunătățit.

Se presupune că restricțiile se aplică întregului spațiu informațional, inclusiv Internetului, cu toate acestea, potrivit experților, majoritatea acționează, de fapt, numai asupra conținutului produs de mass-media. În spațiul virtual, în special pe rețelele de socializare, reglementarea are loc, în cel mai bun caz, în conformitate cu regulile companiei care deține o resursă sau alta. La autoritățile de reglementare ajung doar episoade individuale.

Dacă mai devreme unul dintre rolurile-cheie în acest proces trebuia să fie jucat de Agenția de Stat pentru Protecția Moralității, atunci de anul trecut supravegherea respectării legislației privind protecția copiilor este sarcina unei comisii speciale care se formează în cadrul Ministerul Culturii. O parte dintre competențe sînt atribuite organelor de drept, în primul rînd Ministerului Afacerilor Interne. Legea prevede o varietate de sancțiuni administrative împotriva infractorilor care nu respectă restricțiile.

De la porno și droguri la hipnoză și fenomene paranormale

Moldova a introdus deja multe măsuri legale pentru a proteja copiii de conținutul dăunător, atît în ceea ce privește informațiile interzise (pornografie infantilă, materiale despre producerea drogurilor etc.), cît și a informației neinterzise, dar dăunătoare (limbaj licențois, violență, cruzime etc.). Unele acțiuni sînt incluse în documente strategice, altele - sînt reglementate la nivel legislativ.


În special, în 2013, a fost adoptată o lege specială care vizează interzicerea sau restricționarea distribuției anumitor tipuri de produse informaționale în rîndul minorilor, inclusiv pe Internet – Legea cu privire la protecția copiilor împotriva impactului negativ al informației. Legea a fost redactată de mai multe ori, ultima dată - în iulie 2022. Autorii săi au identificat diferite tipuri de conținut care ar putea avea un impact negativ asupra tinerei generații.

Este interzisă - pornografia, informațiile despre violență, care încurajează agresiunea și disprețul față de viață, care încuviinţează deteriorarea sau nimicirea bunurilor, precum și cele care invită copiii să participe la jocuri de noroc sau la alte jocuri care lasă impresia de cîştig uşor. Nu este permis să se arate în prim plan cadavrele persoanelor moarte, în agonie sau grav mutilate, cu excepţia cazurilor în care o asemenea prezentare este necesară pentru identificarea persoanei.

Sînt interzise informațiile care apreciază pozitiv dependenţa faţă de substanțele stupefiante, toxice, psihotrope, tutun, alcool, precum şi faţă de alte substanţe care sînt sau pot fi utilizate drept stupefiante, şi care încurajează consumul, producerea, răspîndirea sau procurarea acestora.

Este interzisă informația care incită la provocarea de leziuni corporale sau la suicid, care descriu mijloacele sau circumstanţele de suicid, care apreciază pozitiv o infracţiune sau care idealizează infractorii, conținutul care foloseşte limbajul licenţios şi gesturile indecente, precum și cel care încurajează violenţa şi exploatarea sexuală, abuzurile sexuale comise asupra copiilor, relaţiile sexuale dintre copii.

Regula se aplică și informațiilor care conţin sfaturi privind producerea, procurarea sau utilizarea explozivelor, a substanțelor stupefiante ori psihotrope, a altor obiecte periculoase pentru viaţă şi sănătate. Este interzisă încurajarea comportamentului care jignesc demnitatea umană, care relatează batjocorirea sau înjosirea unui om ori a unui grup de oameni în legătură cu originea etnică, apartenenţa naţională, rasială, sexuală, în legătură cu boala, starea socială, limba vorbită, religia practicată, convingerile sau opiniile împărtăşite.

Alte restricții se referă la încurajarea proastelor deprinderi alimentare, de igienă şi inactivitatea fizică, demonstrare şedinţelor de hipnoză în masă, al cărei subiect este auditoriul mijlocului de informare în masă. În unele cazuri, este interzisă difuzarea informației care conține date personale ale unui copil, de exemplu, afișarea fotografiilor cu copii sau materiale video despre aceștia în contextul unor situații sociale negative care permit identificarea acestora.

Dreptul la alegerea corectă

Se presupune că interdicțiile se aplică întregului spațiu informațional, inclusiv Internetului, însă, potrivit experților, majoritatea se aplică de fapt numai conținutului produs de mass-media. În spațiul virtual, în special pe rețelele sociale, reglementarea se realizează în cel mai bun caz în conformitate cu regulile companiei care deține resursa. La autoritățile de reglementare ajung doar unele episoade legate de distribuirea de conținut restricționat.

În ceea ce privește mass-media, legea le obligă să ofere părinților posibilitatea de a face alegerea potrivită. Și anume, să pună la dispoziţia publicului informaţii suficiente privind intervalul orar de difuzare, recomandările şi avertizările sonore şi vizuale, astfel încît programele vizionate sau ascultate în familie sau numai de către copii să nu afecteze dezvoltarea fizică, mintală, spirituală sau morală a acestora.

În același timp, furnizorii de servicii de acces la Internet sînt obligați să ofere utilizatorilor finali posibilitatea de instalare a aplicațiilor de filtrare a conținutului din Internet cu impact negativ asupra copiilor. Conform Legii, un pachet de documente pe această temă este aprobat de ministerul de profil, iar sarcina guvernului este de a adopta condițiile de utilizare a instrumentelor obligatorii de filtrare în locurile cu acces la Internet.

Adăugăm că furnizorii, de regulă, oferă părinților opțiuni care vizează utilizarea în siguranță a Internetului de către copii. De exemplu, unii operatori propun activarea funcției de control de către părinți atît pe telefon, cît și pe computer. Acest lucru protejează copiii de comunicarea pe chat cu persoane străine sau furnizarea de date confidențiale, vizionarea sau partajarea materialelor video cu conținut necorespunzător, violent sau conținut pentru adulți, instalarea fără consimțământ a jocurilor gratuite sau contracost din magazinele sistemelor de operare sau site-uri, precum și utilizarea excesivă a telefoanelor mobile, tabletelor, laptopurilor și a altor dispozitive inteligente. Părinții pot stabili o limită a timpului utilizării dispozitivului.

În același timp, legea prevede că producătorii și distribuitorii de jocuri pe calculator trebuie să indice pe produse limitele de vîrstă. Restricțiile privind distribuirea conținutului care are un impact negativ asupra copiilor se aplică și publicității, mărcilor comerciale și altor informații disponibile publicului.

Conținutul cu caracter limitat poate fi distribuit și fără respectarea restricțiilor. Însă doar în cazul în care informația este dezvăluită în interes public, are o valoare științifică sau artistică sau este necesară pentru cercetare și educație. În acest caz, conținutul informațional trebuie să fie însoțit de un avertisment cu privire la posibilul impact negativ asupra copiilor.

Amenzi pentru părinți și furnizori

Legea prevede că responsabili de respectarea acestor reguli este Consiliul Audiovizualului, Ministerul Culturii, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Interne, precum și administrațiile locale. Legea prevede în mod explicit că persoanele interesate se pot adresa oricăreia dintre autoritățile competente cu privire la încălcări. Cu toate acestea, după cum se poate observa din normele legislative, rolul principal aparține Ministerului Culturii și Ministerului Afacerilor Interne.

Anterior, una dintre funcțiile-cheie în acest proces a fost îndeplinită de Agenția de Stat pentru Protecția Moralității, creată acum 21 de ani în cadrul Ministerului Culturii anume pentru a proteja copiii de influența negativă a informațiilor, pornografiei, propagandei. Ea era ajutată de un grup de experți selectați în bază de concurs, care evalua impactul conținutului disponibil public asupra minorilor. Consiliul de experți avea dreptul să monitorizeze și să ofere asistență calificată instituțiilor statului, organizațiilor publice și cetățenilor. De regulă, acest lucru se întîmpla în cazul detectării unor elemente de conținut interzis în texte, fotografii, informații audio și video.

În plus, agenția avea împuterniciri destul de extinse. Ea putea participa la dezvoltarea politicii de stat în domeniul protecției culturii și moralității, precum și să propună modalități de îmbunătățire a legislației în acest domeniu. De asemenea, ea monitoriza respectarea legilor de profil și a convențiilor internaționale.

Acum toate funcțiile sale au fost transferate Ministerului Culturii. Anul trecut, la propunerea ministrului Sergiu Prodan, care și-a păstrat funcția în cabinetul de Miniștri al lui Dorin Recean, agenția a fost lichidată. Iar proprietatea și cei cinci angajați au fost transferați Ministerului Culturii. Guvernul a menționat că desființarea agenției va economisi din mijloacele alocate pentru întreținerea acestuia – aproximativ un milion de lei anual. La Ministerul Culturii, în locul unei agenții separate, a fost creată o comisie specială formată din trei persoane, care trebuie să monitorizeze respectarea legislației privind protecția copilului.

Codul Contravențional prevede pedepse administrative pentru activitatea publică care are un impact negativ asupra generației tinere. Astfel, distribuirea conținutului de această categorie sau încălcarea legislației privind protecția minorilor de impactul negativ al informațiilor disponibile publicului presupune sancțiuni: pentru persoanele fizice de la 80 la 100 u.c., pentru funcționari - de la 100 la 200 u.c. și pentru persoanele juridice - de la 200 la 300 u.c. (o unitate convențională este egală cu 50 lei).

O pedeapsă separată a fost introdusă pentru distribuirea informațiilor disponibile publicului sau pentru comiterea unor acte care vizează promovarea prostituției, pedofiliei și pornografiei. În acest caz, mărimea maximă a amenzii va fi de la 120 USD pentru persoanele fizice la 400 USD pentru persoanele juridice. În toate cazurile, infractorul mai poate fi privat de dreptul de a ocupa anumite funcții pentru o perioadă de la 3 luni la 1 an.

Legislația nu exclude posibilitatea de a trage la răspundere administrativă și părinții care nu protejează copiii de conținutul interzis. În special, neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare de către părinți sau tutori a datoriei de creștere și educare a copilului, presupune o amendă în valoare de 5 pînă la 20 de unități convenționale. În unele cazuri, pragul sancțiunilor a fost ridicat la 25 de unități și este prevăzută și opțiunea de muncă neremunerată în folosul comunității de pînă la 40 de ore.

Victor Surujiu

1
0
0
0
2

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?