COVID-19 în MOLDOVA VACCINAȚI 383 429   INFECTAȚI 255 830(+33)   TRATAȚI 248 671     DECESE 6154(+0)   Mai multe detalii
Diaspora stiri: 1180
Preşedintele stiri: 2759

Cum a influențat coronavirusul cheltuielile de sărbători

18 mai. 10:00 (reactualizat 18 mai. 18:13)   Analitică
3606 0

Sărbători costisitoare: șezători familiale și tehnică de uz casnic cadou

Coronavirusul nu slăbește încleștarea: multe țări fiind nevoite și în prezent să mențină restricțiile în așteptarea sau chiar în timpul celui de-al treilea val. Primele două au făcut destule probleme afacerilor de retail din întreaga lume, dat fiind că consumatorii au stat pe la casele lor și de aceea s-a redus amploarea cumpărăturilor. Însă sărbătorile mari, pe care nu le poate anula nici măcar infecția cu coronavirus, au oferit comerțului cu amănuntul speranța intensificării afacerii.

Totuși, conform evaluării analiștilor companiei financiare Alpari, pregătirea copiilor către școală, Halloween, Anul Nou, Crăciunul, Ziua Sf. Valentin, Paștele și chiar sărbătorile lunii mai, au solicitat cheltuieli mai mici, în sens clasic. Bani s-au cheltuit, însă pentru necesitățile cotidiene și pentru a face cumpărături mari online. Distracțiile și odihna au trecut ferm pe planul doi.

Pe parcursul ultimilor trei ani, veniturile și cheltuielile cetățenilor Moldovei au crescut constant. Asta în timp ce cheltuielile mai mereu depășeau veniturile. Excepție a făcut doar a. 2020, deși încă în 2019 veniturile pentru prima oară au depășit puțin cheltuielile. Pandemia coronavirusului și criza economică provocată de ea au afectat nivelul de consum. Oamenii au început să lase cumpărăturile pentru altă dată. Asta mărturisesc datele statistice.


Anul trecut locuitorii Moldovei au cheltuit în medie 2791,2 lei pe lună. În expresie reală, aceasta este cu 3,5% mai puțin ca în a. 2019. Moldovenii erau gata să cheltuiască pentru masa de sărbătoare nu mai mult de 1500 lei, în funcție de meniu și produsele alese, dar astea erau doar cele mai necesare, fără ”delicatețuri” și cu un sortiment foarte modest de băuturi alcoolice.

La fel este situația și în România vecină, unde 60% dintre locuitori preconizau să reducă cheltuielile de sărbători. 32% dintre ei au decis că vor cumpăra online cadouri pentru cei dragi. 76% au petrecut sărbătorile acasă, în familie. Bugetul mediu a constituit 300–500 lei (cam $70-120).

În Ucraina, retail-ul online a crescut cu 41%, comparativ cu anul precedent. Suma totală a mărfurilor și serviciilor cumpărate de ucraineni în a.2020 online, a ajuns la 107 mlrd. grivne. Asta e cu 41% mai mult ca în anul precedent. Timp de un an, numărul comenzilor pe piață a sporit cu 42%, dar verificarea medie a scăzut cu 10%. Adică, oamenii au început să cumpere online mult mai des, însă mărfuri mai ieftine – haine, hrană, măști, accesorii și mărfuri de uz cotidian.

Și de Anul Nou ucrainenii și-au strîns centurile. Majoritatea (57%) au cheltuit pentru cadouri cca 1000 gr., iar 20% în general au renunțat să cumpere cadouri. Multe companii au anulat tradiționalele serate de revelion — mai bine de 72,4% dintre angajatori. Asta în timp ce restul de 27,6% au organizat totuși mici corporative, care de cele mai multe ori s-au redus la achiziționarea unor cadouri pentru angajați.

De la începutul a. 2021 rușii sărbătoresc activ și cheltuiesc intens bani pentru odihnă. Spre exemplu, în primele 10 zile din vacanța de iarnă cetățenii Rusiei au cheltuit cca 20 mii de ruble. E de menționat, că acest indice este cu 20% mai mare ca media lunară în perioadele fără sărbători, dar cu 25% mai mic ca indicele cheltuielilor de anul nou din anul trecut, mai ales din cauza că mulți au renunțat la vizitarea locurilor publice și la călătorii.

Deși, trebuie să recunoaștem, că în Rusia cheltuielile de sărbători au avut o relație foarte indirectă cu sărbătorirea în sine, pentru că majoritatea a investit bani în «cadouri» — cumpărau tehnică de uz casnic, de dimensiuni mari și mici. Aceeași tendință s-a simțit și de 23 februarie, și de 8 Мartie. Era necesar să se reușească investirea înainte de scumpirea prognozată a electronicii, care de altfel de la începutul anului chiar s-a produs în toate țările - cu 15-30%. În rezultat, rușii au cheltuit pentru sărbători mai mult decît au plănuit, fapt care a dus la sporirea adresărilor în organizațiile de creditare.

La general vorbind, putem spune că în toate țările numite mai sus, inclusiv în Moldova, oamenii s-au străduit să cheltuiască mai puțin ca de obicei, și au exclus cheltuielile pentru distracții, odihnă și obiecte care nu-s de primă necesitate. Ne-o demonstrează reducerea cu 20 – 30% a veniturilor obținute de curățătoriile chimice, cafenele și restaurante, magazinele de parfumerie și cosmetică (asta în timp ce în rețeaua comercială a producătorului moldovenesc - fabrica Viorica-Cosmetic vînzările au sporit cu 20 %), precum și a hainelor și încălțămintei. Anume ”s-au străduit”, dat fiind că cheltuielile pentru alte cumpărături vitale au crescut, dimpotrivă, și au ”devorat” toate economiile.

În special, cu peste 50% au crescut cheltuielile pentru produsele alimentare, leacuri, detergenți. Plus la toate, din februarie,2020 se face simțit un boom la achiziționarea electrocasnicelor, care nu scade nici în prezent. Pentru unii, aceasta este o modalitate de a investi reușit banii înainte de scumpirea mărfurilor, alții preferă confortul cumpărării la distanță, de aceea, spre exemplu, vedem sporirea cu peste 70% a cererii pentru mașinile de uscat. În rezultat, a funcționat legea păstrării energiei – undeva o scădere, da undeva – o sporire. Principalul este faptul, că coronavirusul a influențat psihologia cheltuielilor, noul portret al căreia se vede bine de sărbători – oamenii nu-și doresc petreceri pe timp de ”ciumă”.

Recomandă:

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Ar trebui de deschis secții de votare suplimentare peste hotare?