CET pe gaze românești, transport public gratuit și televiziune municipală. Ce promit candidații la funcția de primar general

CET pe gaze românești, transport public gratuit și televiziune municipală. Ce promit candidații la funcția de primar general

Xenia Florea

Mai puțin de o săptămînă a rămas pînă la primul tur al alegerilor primarului general al capitalei.

Însă, precum a arătat cel mai recent sondaj, mulți dintre chișinăuieni nu numai că nu cunosc platformele electorale ale candidaților la funcția de primar, dar nici nu au auzit despre existența unora dintre ei. Noi.md oferă posibilitatea de a face cunoștință cu programele tuturor concurenților electorali. Publicăm prima parte a promisiunilor electorale ale candidaților.

Promisiuni au fost multe

Cîte numai nu au promis candidații la funcția de primar de Chișinău în cei 20 de ani de campanii electorale locale (prin vot direct, primarul general și Consiliul municipal în capitală au fost aleși pentru prima dată în anul 1999). Tramvai rapid, metrou orășenesc, ”șosea de centură” în jurul Chișinăului, parcări subterane supraetajate, Banca de idei a Primăriei…

La fel, printre promisiunile preelectorale figurau: stimularea deschiderii unor linii private de troleibuz și autobuz, anularea datoriilor la serviciile comunale pentru persoanele cu venituri mai mici decît minimul de existență, implementarea unui sistem de compensații, în care utilitățile ar ”înghiți” nu mai mult de 30% din veniturile familiei, eradicarea mafiei de la Piața Centrală, înlocuirea fondului locativ învechit, construirea anuală a 1000 de locuințe sociale pentru cetățenii cu venituri mici și edificarea unui microraion în care anual ar fi date în exploatare pînă la 3000 de apartamente pentru a fi comercializate tinerilor de pînă la 35 de ani la prețuri subvenționate. Cu alte cuvinte, vorba bancului, doar înainte de alegeri poți afla cît de bine vom trăi anul viitor.

Și actualii candidați la funcția de primar de Chișinău au suficiente proiecte ireale, și apelări la idei deja uitate. Așadar, să vedem ce le promit chișinăuienilor cei 11 candidați la funcția de ”primar pentru un an”.

Nr. 1 Vasile Costiuc, candidatul Partidului „Democrația acasă”

Candidatul Partidului „Democrația acasă”, Vasile Costiuc, conform tradiției multor politicieni moldoveni, face apel la providența divină („Cu noi este Dumnezeu!” – scrie în programul lui electoral) și intenționează să stea în fotoliul de primar nu doar un an – pînă la alegerile locale generale din 2019, dar mai mult. Programul lui electoral cuprinde anii 2018-2025 și se numește „Cinci priorități”.

„Știm cu toții cît este de importantă capitala – simbolul democrației și al viitorului nostru european”, se spune în programul candidatului.

Pentru edificarea “viitorului european” în principalul oraș al țării, Vasile Costiuc intenționează să transforme Chișinăul într-un „oraș-model din punctul de vedere al guvernanței”. Acestui scop îi va servi nu doar elaborarea unei noi organigrame funcționale a administrației municipale (un punct nelipsit în programele tuturor candidaților), digitalizarea serviciilor și transparentizarea activității Primăriei și a Consiliului municipal, dar și construirea unui nou sediu pentru Primărie, “concentrarea maximal posibilă a direcțiilor și serviciilor municipale într-un singur loc”.

Vasile Costiuc mai promite să lanseze o televiziune municipală, timp de cinci ani să repare, la Chișinău și în suburbii, 300 km de drumuri, să construiască o fabrică de reciclare a deșeurilor menajere, să modernizeze rețelele orășenești, să curețe și să aprofundeze rîul Bîc, să transforme strada 31 august 1989 în una pietonală, să construiască parcări încorporate multietajate, iar căminele studențești să le transforme în ”campusuri, veritabile oaze de viață și creativitate” .

În compartimentul „Chișinău – orașul oportunităților de afaceri”, candidatul Partidului „Democrația acasă” propune stimularea deschiderii parcurilor tehnologice în capitală și a centrelor logistice “de importanță regională și internațională”, vrea să transforme Chișinăul într-un “centru al tîrgurilor internaționale și de atracție în industria IT”, să creeze, împreună cu partenerii europeni, incubatoare de inovații, să transforme și să modernizeze „spațiile publice neocupate”.

Nr. 2 Andrei Năstase, candidatul Partidului Platforma „Demnitate și Adevăr”

Programul preelectoral al lui Andrei Năstase este unul dintre cele mai voluminoase și detaliate – are 32 de pagini. Pentru comparație: promisiunile electorale ale candidatului Partidului Verde Ecologist, Victor Strătilă, au încăput pe 2 pagini, iar cele ale candidatului partidului „Democrația-Acasă”, Vasile Costic – pe 3.

Programul preelectoral al lui Năstase se numește „Chișinău. Capitala în care să vrei să trăiești”. „Noi știm cum să modernizăm Chișinăul în cinci ani și unde să găsim bani pentru aceasta. Deja în primul an de mandat al primarului general putem face multe. Avem nevoie de voință, onestitate și o echipă profesionistă. Le avem pe toate”, susțin cei de la Platforma DA.

Pentru ca Chișinăul să devină un oraș confortabil și o capitală cu adevărat europeană, devenind primar, Andrei Năstase intenționează în mod prioritar să lanseze un șir de proiecte. Spre exemplu, în baza unui parteneriat public-privat, să construiască o linie de sortare și prelucrare a deșeurilor, fapt ce va permite nu doar soluționarea problemei gunoiului în capitală, dar și va asigura transformarea lui în energie termică și electrică. Adică, este vorba despre construirea unei CTE, care va funcționa pe deșeuri menajere.

Candidatul Partidului Platforma „Demnitate și Adevăr” mai intenționează să modernizeze sistemul de iluminare a orașului, prin asigurarea trecerii la iluminarea străzilor cu LED-uri (iluminare energoeficientă), promite să creeze un mecanism de cofinanțare a proiectelor inițiate de orășeni pentru reabilitarea curților, să majoreze investițiile capitale în sistemul de educație și să sporească cu 45 de milioane de lei fondul de salarizare a profesorilor, angajaților din sistemul școlar și preșcolar.

În compartimentul „Transport modern și eficient. Mobilitate și interconectare”, Andrei Năstase se angajează să efectueze „reforma fundamentală” a sectorului în cauză, să inițieze un audit complex al transportului public, să elaboreze planul modernizării și restabilirii lui, să îmbunătățească calitatea serviciilor prestate (transportul urban trebuie să circule conform orarului cu frecvență maximă), să achiziționeze electrobuze, să implementeze sistemul e-tichet, să repare conform standardelor drumurile existente și să construiască altele noi, precum și să atragă mijloace financiare pentru a construi, în parteneriat cu autoritățile centrale, „centura de ocolire a Chișinăului” .

În scopul asigurării unei administrări mai bune a orașului, candidatul  „Platformei DA” intenționează să „elimine imediat din instituția Primăriei persoanele vinovate de delapidarea fondurilor publice”, să implementeze sistemul achizițiilor electronice, să afișeze pe site-ul Primăriei toate documentele ce țin de plățile făcute din bani publici, să revizuiască proprietatea municipală și să verifice legalitatea utilizării ei, precum și să implementeze gestionarea documentelor electronice.

Din planurile candidatului mai face parte soluționarea problemei parcărilor în oraș, inclusiv prin construirea parcărilor ecologice și evacuarea automobilelor parcate neregulamentar (în acest scop este preconizată construirea unor locuri pentru întreținerea transportului evacuat), să repare și să modernizeze infrastructura pietonală, să lanseze portalul e-Chișinău, consacrat taxelor și acțiunilor (acolo vor fi afișate informații privind impozitele și plățile orașului, ordinea de eliberare a autorizațiilor și certificatelor de urbanism, precum și se va putea face înscrierea online pentru obținerea oricărui document) și să majoreze suma mijloacelor alocate dezvoltării orașului, deoarece în prezent în acest scop se alocă nu mai mult de 3% din cheltuielile municipiului.  

Nr. 3 Alexandr Roșco, candidatul partidului „Casa noastră – Moldova”

„Opoziționistul adevărat” Alexandr Roșco consideră că „eliberarea țării de bandiții de la putere poate și trebuie să înceapă la Chișinău”. Totuși, candidatul Partidului „Casa noastră – Moldova” nu intenționează să-și reducă activitatea în funcția de primar al capitalei doar la „lupta cu regimul”. 

Programul lui electoral are 4 compartimente. În cel numit „Chișinăul social”, Alexandr Roșco promite să facă transportul public gratuit, să implementeze sistemul compensațiilor direcționate pentru orășenii inapți de muncă și pensionarii care trăiesc sub limita sărăciei, să introducă un impozit local suplimentar pe imobilele de elită și obiectele de lux, să-i oblige pe constructori să transmită în proprietate municipală 10% din fondul locativ nou pentru a asigura un fond de locuințe sociale.

În compartimentul „Chișinăul verde” el se angajează să oprească tăierea copacilor din parcuri și zone verzi pentru construcții, să renunțe la maxi-taxi cu trecerea treptată la transportul public electric, să introducă o taxă locală suplimentară ecologică pentru întreprinderile care poluează mediul, să facă obligatorie colectarea separată a deșeurilor pentru rezidenți și agenți economici, să asigure reparația capitală a stației de epurare, să limiteze accesul autoturismelor în centrul istoric al capitalei, să planteze pe teritoriul fostului Stadion Republican un nou parc de cultură și odihnă și să aloce fonduri suplimentare programului de sterilizare a animalelor și de întreținere a lor în adăposturi.

În plus, Alexandr Roșco intenționează să reducă teritoriul municipiului și să lase în componența lui, în afară de Chișinău, doar localitățile orășenești, să adopte un nou plan general de dezvoltare a capitalei cu atragerea specialiștilor străini în domeniul urbanismului, să asigure demolarea, pe cheltuiala bugetului municipal, a construcțiilor nelegale și neautorizate, să stimuleze, la nivel local, investițiile în restabilirea centrului istoric și să extindă accesul gratuit la internet pe teritoriul întregului oraș.

Pentru a face ordine în administrarea orașului, candidatul Partidului „Casa noastră – Moldova” vrea să reducă, pe parcursul unui an, aparatul birocratic al Primăriei cu 50%, să creeze un sistem de control cetățenesc la toate etapele de luare a deciziilor, să implementeze gestionarea electronică a documentelor și să asigure accesul online al cetățenilor la orice decizie, document sau proiect.

Cu nr. 4 în listă trebuia să fie Reghina Apostolova, candidata „Partidului Șor”. Dar cu o săptămînă înainte de alegeri, ea a fost eliminată din cursa electorală, pe motiv că campania de agitație i-a fost finanțată pe bani din străinătate.

Nr.5 Valeriu Munteanu, candidatul Partidului Liberal

Valeriu Munteanu poate fi numit cel mai mare povestitor al actualei curse electorale. Potrivit planurilor sale electorale, candidatul Partidului Liberal intenționează să ocupe nu doar funcția de primar general al Chișinăului, ci să substituie cu propria persoană Guvernul, Parlamentul și pe președintele țării. Ex-primarul capitalei Serafim Urechean (1994-2005 ), comentînd recentele declarații ale lui Munteanu, a spus că acesta “spune prostii”.

Spre exemplu, candidatul PL vrea să declare proprietate a orașului („Primăria Chișinău trebuie să fie acționar majoritar”) Aeroportul Internațional Chișinău, să construiască acolo un terminal de marfă pentru  3000 de tone și să modernizeze pista de decolare („nu numai cu un sfert, cum a făcut concesionarul, ci să o extindă cu 60 de metri, în conformitate cu standardele internaționale, astfel încît ea să poată primi pînă la 25 de aeronave pe oră”). „Știam că va fi interesant, dar nu în așa măsură. Să promiți lucruri irealizabile, care nu depind de Primărie. Oamenii sînt induși în eroare”, a comentat această declarație actualul primar interimar al capitalei, Ruslan Codreanu.

Dar Valeriu Munteanu continuă și mai și: „Unul dintre primele proiecte pe care le voi începe devenind primar de Chișinău va fi lichidarea căii ferate, care împarte și sluțește orașul. Calea ferată va ocoli Chișinăul într-o zonă de 35 km, la fel ca și drumul de ocolire, care a și fost proiectat ca în toate orașele europene”, a declarat el în cadrul unei conferințe de presă. Pe locul actualului terasament al căii ferate, care traversează orașul, Munteanu intenționează să construiască un bulevard mare cu zeci de intersecții spre toate sectoarele capitalei și suburbiile ei. Nu-l deranjează deloc faptul că scoaterea terasamentului căii ferate în afara Chișinăului, în principiu, nu ține de competența autorităților municipale, nemaivorbind despre costurile enorme ale acestui proiect.

Un alt proiect grandios al candidatului Partidului Liberal este construirea la Chișinău a unei stații electrice, care va funcționa pe gaze românești și va asigura independența energetică a orașului (proiectul costă 150 de milioane de euro). Dacă ar fi fost îndeplinite toate deciziile analogice ale Guvernului, din diferiți ani, întreaga republică s-ar fi transformat deja în țara care generează în exces energie electrică, iar „independența energetică” a Chișinăului ar fi fost asigurată de CTE din Budești și CET-1, CET-2, modernizate și comercializate/transmise în concesie investitorilor străini. 

Printre alte promisiuni electorale ale lui Valeriu Munteanu se numără transferarea poliției municipale din subordinea MAI în subordinea primarului, atragerea unor investiții de 2 miliarde de euro, precum și includerea Chișinăului în ratingul celor mai mari agenții internaționale de rating Fitch, Moody's și altele, după care candidatul PL intenționează să emită obligațiuni în valoare de 1 mld. euro și să le plaseze la bursele de valori din Londra și Frankfurt. „Noi vom schimba cursul istoriei”, promite Valeriu Munteanu în programul său electoral.

Nr.6 Ion Ceban, candidatul Partidului Socialiștilor

Programul electoral al candidatului din partea PSRM, Ion Ceban, constă din două părți – cea pe termen scurt și cea pe termen lung.

Programul reformării Chișinăului, pe termen scurt se referă la perioada de pînă la alegerile locale generale din 2019. În acest răstimp Ion Ceban promite să elaboreze Planul general de dezvoltare și Harta investițională a Chișinăului, să efectueze o evaluare independentă a calității reparațiilor și construcțiilor, să asigure reparația și reconstrucția drumurilor capitalei și a trotuarelor, să amenajeze 600 de curți, să instaleze 150 de terenuri pentru copii și 150 de terenuri sportive, să acorde ajutor social unui număr de 100 de mii de orășeni (cetățeni săraci, pensionari, familii cu mulți copii, persoane cu dizabilități), să instaleze 20 de semafoare sonore pe arterele principale ale orașului, să asigure angajaților din instituțiile preșcolare plăți suplimentare de 50%. 

În următoarele 365 zile, Ion Ceban intenționează să dubleze baza normativă a Primăriei și a preturilor în limba rusă, să implementeze la Primărie platforme digitale , să facă un audit total al tuturor subdiviziunilor Primăriei și a întreprinderilor municipale, după care să fie elaborată noua structură administrativă a orașului, în decursul unei jumătăți de an să efectueze atestarea tuturor funcționarilor privind conformitatea posturilor deținute, să facă revizia generală a proprietății municipale și clasificarea tuturor zonelor verzi din oraș, să creeze centrul unic de prestare a serviciilor municipale, care va funcționa conform principiului „ghișeului unic” etc. 

Programul pe termen lung sau „Planul strategic de dezvoltare a Chișinăului” al candidatului PSRM este calculat pentru anii 2018-2040. El a fost elaborat de o echipă de experți în frunte cu doctorul în arhitectură Valeriu Lupașco. 

Astfel, pentru soluționarea în perspectivă a problemelor transportului orășenesc, specialiștii propun ca în partea centrală a orașului străzile să fie lărgite cu 3-4 metri („situația urbanistică și de planificare ne permite să o facem”), să prevadă încrucișări de trafic cu mai multe niveluri, să examineze posibilitatea restabilirii nodului feroviar de la Sîngera („anume în această direcție se dezvolta legătura cu sudul republicii și mai există încă o linie abandonată de cale ferată, care poate fi reconstruită. Pe viitor, noi vedem extinderea ei spre nord, Vadul lui Vodă, Orhei, Rezina, Soroca, etc.”), și să restabilească circulația tramvaielor la Chișinău.

Specialiștii consideră că avem nevoie de un tramvai rapid, care ar lega între ele toate raioanele capitalei – Botanica prin Ciocana cu Rîșcanii, Telecentrul – cu Buiucanii. „Acest gen de transport trebuie să fie prevăzut pestructuri de piloni de tipul drumurilor cu monoșine, care, aflîndu-se la nivelul superior al fluxurilor de trafic, nu se vor intersecta cu alte căi de transport. El ar trebui să devină un fel de "metrou chișinăuian", propune grupul de experți.

(Va urma)

 

Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Sondaj Toate

load

Arhivă de ştiri