Autorizația le-a ieșit pe ochi

Autorizația le-a ieșit pe ochi

Problema autorizațiilor pentru transportarea mărfurilor a devenit una dintre cele mai acute în ultima lună. De mai multe săptămîni transportatorii care deservesc rutele internaționale, în special – spre Rusia, protestează activ.

Conducerea ministerului de profil, ca și guvernul demis zilele trecute, nu a putut face nimic pentru a ameliora situația, deoarece deciziile aparțin părții ruse. Protestatarii cred că demnitarii au fost departe de problemă și nu au întreprins toate măsurile posibile pentru a o soluționa pozitiv. Rusia are propriile pretenții în acest caz.  

Transportatorii protestează 

De la 1 noiembrie în Moldova au avut loc mai multe proteste cu participarea conducătorilor companiilor de transport și a șoferilor de camioane. Au avut loc manifestații cu atragerea tirurilor, pe care proprietarii companiilor de transport le aliniau la intrările în Chișinău, Bălți și un șir de alte localități.    

Protestatarii erau revoltați de faptul că  șefii de la Ministerul Economiei și Infrastructurii nu au luat măsuri pentru deblocarea situației create în urma deficitului de autorizații pentru transportarea mărfurilor în Federația Rusă. Proprietarii de tiruri erau nemulțumiți de faptul că au fost nevoiți să-și reducă activitatea sau chiar să staționeze pentru că lipsesc autorizațiile de intrare în Rusia. Ei spuneau că au obosit de birocrația care prosperă în puterea executivă a țării, își exprimau nemulțumirea de activitatea șefilor de la ministerul economiei, a guvernului, care potrivit lor în zadar ocupau fotoliile și birourile de serviciu. Pentru lipsa reacției, pentru inactivitatea ex-ministrului Vadim Brînzan, protestatarii l-au numit pe acesta ministrul distrugerii economiei.  

La 7 noiembrie, transportatorii protestau în fața clădirii guvernului și așteptau că Vadim Brînzan va ieși în fața lor pentru a le asculta pretențiile și cerințele, însă demnitarul nu a găsit de cuviință să vorbească cu transportatorii și cu agenții economici. Acestora nu le-a rămas altceva dă făcut - au transmis petiția pregătită conducerii de atunci a ministerului. 

Cote conform dispozițiilor de livrare

Problema, din spusele transportatorilor, a apărut încă în iunie, acum furunculul s-a spart, ca să folosim limbajul medicinal. Ruslan G., care conduce una dintre companiile care transportă mărfuri spre FR, a relatat pentru Noi.md, că pînă în iulie 2017, între Moldova și Rusia exista un regim liber de transportare a mărfurilor, pentru călătoriile bilaterale nu era nevoie de careva autorizații sau ”dozvoluri”, cum le numesc transportatorii. De pe la mijlocul anului 2017, situația s-a schimbat – Federația Rusă a anulat pentru majoritatea țărilor, inclusiv pentru republica Moldova, regimul liberalizat de transportare a mărfurilor. De excepție au beneficiat doar țările care fac parte din UEEA.  

Potrivit lui, partea rusă susținea că trecerea la transportarea conform autorizațiilor nu este motiv de îngrijorare, căci acestea nu vor lipsi – Moldova va primi numărul de autorizații cerut. Inițial, Moldovei i-au fost promise 75 mii de autorizații/an,așa că în anul 2017 i-au fost eliberate 37,5 mii de autorizații de transportare a mărfurilor în Rusia. În 2018, RM a primit deja 18 mii, iar în 2019 – inițial 15 mii, mai spre toamnă alte 1250 unități, iar în timpul călătoriei din septembrie președintele Igor Dodon a reușit să se înțeleagă cu președintele Putin privind eliberarea a încă 500 autorizații. 

”Autorizațiile eliberate în 2017 au fost suficiente, deoarece regimul liberalizat a fost anulat la mijlocul anului. Cele 18 mii eliberate în anul 2018 nu au fost de ajuns, însă problema a apărut în noiembrie, nu în iunie, ca în acest an. Partea rusă zice că eliberează numărul de autorizații, pe care îl consideră necesar. Există niște coeficienți de paritate, în baza cărora este calculat numărul autorizațiilor eliberate pentru Moldova”, a comentat pentru Noi.md Ruslan G.

Interlocutorul portalului explică și principiul de repartizare a autorizațiilor între companiile transportatoare, în cazul dat – spre Rusia. La începutul anului începe și repartizarea ”dozvolurilor” primite de la FR, pentru fiecare camion poți lua un asemenea ”dozvol” pentru a putea călători dus și întors. După ce stocul autorizațiilor scade la cca 1 mie, începe a doua categorie de eliberare, care prevede o autorizație pentru trei tiruri. După ce au rămas doar 500, ”dozvolurile” trec în categoria a treia – un document pentru cinci mijloace de transport.  

Ruslan G. a menționat că deficitul ”dozvolurilor” a afectat compania sa. El a încercat de mai multe ori să atenționeze structurile competente, pentru a soluționa problema, însă nu a fost simplu.  

„Ne-am adresat Agenției Naționale  Transport Auto cu problema deficitului de ”dozvoluri” – ni s-a spus că  ei nu rezolva aceste probleme, ci doar repartizează autorizațiile primite. Ne-am adresat fostului deja ministru al economiei Vadim Brînzan, care ne-a spus că în acest an nu avem ce aștepta alte ”dozvoluri”, de aceea ei intenționează să  ofere expeditorilor lista companiilor rusești, care vor exporta mărfurile din Moldova. Adică, transportatorii moldoveni vor staționa, dar cei ruși vor munci?”, spune conducătorul companiei transportatoare.  

Speranțe neîndreptățite

Cu această problemă s-au confruntat și multe alte companii de transportare a mărfurilor în Federația Rusă. La protestele din Chișinău, Bălți și alte localități a participat și Silvia Vîntu, directoarea companiei de transport Olsitrans. În opinia ei, conducerea Ministerului Economiei și Infrastructurii și-a arătat incompetența și nu s-a manifestat suficient la ședința comisiei moldo-ruse din 6 noiembrie.

Transportatorii moldoveni își puneau mari speranțe în  negocierile bilaterale din cadrul ședinței date, însă  la rezultate deosebite nu s-a ajuns.  Ministerul Economiei și Infrastructurii menționa în comunicatul de presă, că partea moldovenească a spus că cota eliberată de FR s-a epuizat și a rugat să-i fie eliberate alte 5 mii de autorizații pentru 2019. Partea rusă a fost de acord să mai elibereze 500 care ar fi  aduse cu poșta diplomatică în cel mai scurt timp pentru a le oferi transportatorilor.   

Cu privire la numărul de ”dozvoluri” pentru 2020, părțile s-au înțeles că la cele 15 mii va mai fi eliberată 1 mie de acte bilaterale de tranzit și 500 autorizații pentru a transporta în/din țările terțe.   

Ministerul Economiei declară că în prezent companiile transportatoare mai dețin cca 1 mie de autorizații pentru transportarea mărfurilor, care nu au fost utilizate încă.   

Dar este o slabă alinare pentru transportatorii care staționează din lipsă de autorizații. Potrivit Silviei Vîntu, ex-conducerea Ministerului Economiei a negociat insuficient cu partea rusă, nici nu a încercat să ceară liberalizarea pieței de transportare a mărfurilor între Moldova și Rusia, cum era înainte de 2017.

”La 8 noiembrie am avut o întrevedere cu reprezentanții  Ministerului Economiei, ne-au relatat despre rezultatele negocierilor și despre aceea, că ei ar fi făcut tot posibilul, dar noi credem că guvernarea nu a făcut tot posibilul. Negocierile au fost purtate de o persoană incompetentă. Da ex-ministrul Brînzan nici nu a încercat să intre în esența problemei. El nu are habar de ea, de aceea negocierile au eșuat”, menționează directoarea Olsitrans.   

Silvia Vîntu a relatat pentru Noi.md că Olsitrans are încheiate contracte cu importatorii produselor alcoolice din Federația Rusă.   

”Deoarece muncesc mult cu Rusia, autorizațiile care mi-au fost eliberate s-au terminat demult. Eu încarc marfa în mașini, la necesitate mai închiriez mijloace de transport de la alte companii. Primesc orarul, conform căruia trebuie să livrez marfa la fabrică. Mașinile mele staționează de la 16 octombrie, eu îmi îndeplinesc programul grație faptului că încarc marfa în mașinile colegilor români, care au autorizații neutilizate. Cele 500 de autorizații, pe care FR este de acord să le elibereze suplimentar Moldovei în acest an, nu ajung. Calculați: din 5900 de mașini, care în Moldova efectuează transport internațional de mărfuri,  se încarcă doar 500, în rest – staționare neproductivă. Am așteptat ca guvernul Sandu să lucreze activ, să ajungă la înțelegeri care ar rezolva problema,  dar speranțele noastre nu s-au adeverit. În mare parte – pentru că ministrul economiei din guvernul Sandu nu avea habar despre această direcție de activitate. Trebuie să reîntoarcem Ministerul transporturilor ca instituție de stat în care muncesc specialiști – transportatori, dar nu medici, profesori. Ministerul de profil a demonstrat că se încearcă distrugerea noastră  intenționată”, povestește S. Vîntu. 

Secretul învăluit de mister 

Conducătoarea unei alte companii de transport, care nu a dorit să-și spună numele, a relatat pentru Noi.md, că deoarece a expirat valabilitatea autorizației, mașina acestei companii a rămas blocată în Rusia. Potrivit Irinei, s-o numim așa pe interlocutoarea noastră, ea spera că mașina va livra marfa în FR conform permisiunii, termenul căreia expira, după care ea va fi întoarsă în baza ”dozvolurilor” obținute suplimentar de la partea rusă. Dar din cauza problemei apărute, acest lucru nu a fost posibil.  Dumneaei a încercat să obțină operativ un alt  document, pentru ca la ieșirea din FR să nu cadă sub incidența penalităților pentru încălcarea regulilor de import temporar. De obicei, amenzile constituie cca 20% din valoarea mașinii. Sume destul de mari. 

”Eu nu am dreptul să fac trimitere la lipsa ”dozvolurilor”, deoarece statistica spune că acestea există în Moldova, dar nu se repartizează corect. Compania mea, ca agent economic, poate fi acuzată de  faptul că eu nu am verificat situația, fapt pentru care pot fi lipsită de autorizație pentru organizarea incorectă a transportării mărfurilor. Iată paradoxul”, spune interlocutoarea

Potrivit interlocutoarei Noi.md, problema mai constă și în faptul, că un șir de companii mai au însă destule ”dozvoluri” neutilizate, din care cauză partea rusă limitează numărul permisiunilor eliberate. 

”Regulamentul Agenției Naționale de transport auto nu prevede repartizarea corectă, eliberarea autorizațiilor  și  retragerea lor în caz de neutilizare. Asta mereu a fost învăluit în mister. Nu am înțeles niciodată cum anume se face repartizarea. La începutul anului s-a anunțat că există, să zicem,100 autorizații spre repartizare, pentru ca peste minute numărate pe site-ul Agenției să fie plasată informația că au mai rămas doar 12… Cum e posibilă o atare repartizare fulgerătoare, netransparentă. Dar nu e de mirare – metoda există demult, ea nu depinde de apartenența politică a conducătorilor noștri. Se eliberează un anumit număr de autorizații, dar la  finele anului aflăm cu totul alte cifre”, spune Irina..   

Însuși principiul repartizării ”dozvolurilor” nu este corect, crede interlocutoarea portalului. Printre beneficiarii lor găsim transportatori internaționali, dar și companii care activează pe interior. Transportatorii cred că asta se face pentru ca ulterior, prin diferite tertipuri, ele să fie re-comercializate. După care cresc vilele multietajate ale demnitarilor.

”Problema există demult și ține nu doar de autorizațiile  rusești. Să zicem, este un sistem deficitar  de ”dozvoluri” grecești, kazahe, uzbece, pe care nimeni nu le-a văzut vreo dată. Cel puțin, oamenii care chiar au clienți și  activează expres într-o anumită direcție. Nu există analiză pe acest segment. Poți veni și cere un de ”dozvol”, după care să-l vinzi, în pofida faptului că este un formular de evidență strictă. Costul ”dozvolurilor” depinde de cerere-ofertă și de apetitul negustorilor. Dacă numărul autorizațiilor  se epuizează, costul transportului crește semnificativ. Există scheme care permit comercializarea ”dozvolurilor” ce nu pot fi comercializate,  astfel acestea fiind incluse în dările de seamă. Din bogata mea experiență de muncă pot spune că  așa a fost mereu: înainte de a lua o anumită cursă, te întrebi dacă vei avea o autorizație. Decizi reieșind din costurile pe care le vei achita, pentru că întotdeauna, subliniez – întotdeauna este o cifră neoficială. În funcție de ea se formează prețul pentru comanditar. În rezultat, transportul moldovenesc  este mai scump ca cel belarus sau românesc. De altfel, la români repartizarea este transparentă, de bine-de rău”.   

Pentru a ne descurca, ne vedem nevoiți să căutăm  variante pentru transportarea mărfurilor.   

”Pentru a ne rezolva problemele, înregistrăm mijloacele de transport în alte țări, cu anumite riscuri. Eu parcă am mijlocul de transport, dar parcă nu-l am. Îl cumpăr pe banii proprii sau în leasing, pe numele altcuiva, plasez mașina sub pavilion străin. Dacă doresc să-mi folosesc mașina reieșind din dreptul meu de proprietate – eu nu-l am, pur și simplu. Dar fac acest pas pentru a putea activa în continuare și pentru a satisface cerințele clienților”, ne spune interlocutoarea.   

Toți conducătorii companiilor de transport, cu care a discutat corespondentul  Noi.md, au spus că nici revizuirea regulamentului actual nu va soluționa problema, deoarece nu este clar cum anume îi vor sorta autoritățile pe transportatori, dat fiind că nu există o analiză care ar demonstra cine și unde transportă mărfuri. 

Ar fi corect să se ajungă la o înțelegere cu Rusia privind anularea autorizațiilor bilaterale, cu românii s-a putut face asta și acum nu e nevoie de aceste autorizații. Și dacă cu adevărat avem relații de prietenie cu Rusia, ar fi bine ca și cu ea să ne înțelegem la fel ca și cu România”, menționează Irina.     

Taxa rutieră este piedica  

Vladislav Darvai, reprezentant comercial al FR în Moldova, a menționat în comentariul pentru Noi.md, că de fapt problema autorizațiilor bilaterale a apărut din cauza condițiilor inegale de acces a transportatorilor ruși pe piața Moldovei și a celor moldoveni – pe piața Rusiei.

”Transportatorii ruși consideră că ei sunt discriminați, deoarece unele prevederi ale Codului fiscal al RM, în partea privind achitarea taxei rutiere de către transportatorii ruși nu corespunde Acordului privind traficul rutier internațional semnat de guvernele FR și RM la 31 mai,2018. Se știe că în Rusia funcționează sistemul  «ПЛАТОН», care percepe taxele rutiere, însă el are o abordare univocă față de toți participanții la trafic, care transportă mărfuri. Adică, transportatorii ruși și cei străini achită taxe egale.  Pe piața Moldovei e o altă situație. Prețul achitat de transportatorii moldoveni pentru utilizarea drumurilor este  de cca trei ori mai mic ca cel plătit de transportatorii ruși.  Iată de ce Ministerul transporturilor din FR propune să fie nivelate condițiile pentru transportatorii ruși și moldoveni”, a subliniat V.Darvai.

Potrivit reprezentantului comercial al FR în Moldova, în cadrul întrevederii avute la 2 septembrie cu ex-ministrul economiei V.Brînzan, în prezența experților Ministerului Transporturilor FR, Asociației Internaționale Transport Auto, la care s-a discutat  despre problemele transportului auto internațional, delegația rusă  a menționat că prevederile discriminatorii din Codul fiscal al RM duc la o povară financiară suplimentară, creează condiții inechitabile de activitate pentru transportatorii din cele două țări, ceea ce ”nu contribuie la cota de participare a transportatorilor din Rusia în direcția dată”.

Atunci delegația Moldovei a fost de acord cu argumentele părții ruse și a promis că în cel mai scurt timp va lua măsuri pentru soluționarea situației date. Și s-a ajuns la înțelegerea, că următoarea întrevedere va avea loc la începutul lunii noiembrie. În opinia părții ruse, două luni erau suficiente pentru a schimba acele prevederi din Codul Fiscal al RM, care discriminează transportatorii ruși. V.Darvai a declarat, că înainte de acea întrevedere mingea era în terenul Ministerului Economiei RM, deci rădăcina problemei trebuia căutată aici, nu în Rusia.    

Cu privire la cele 15 mii de autorizații, eliberate Moldovei în 2019, reprezentantul FR a menționat că Ministerul rus a calculat că anume acest număr asigură transportarea mărfurilor din Moldova în Rusia.   

Dar V.Darvai consideră că nu este corect principiul de repartizare a autorizațiilor, folosit de Ministerul moldovenesc al Economiei. În opinia sa, ar fi corect dacă ”dozvolurile” ar fi repartizate la cererea companiilor, și nu toate odată, nici proporțional mijloacelor de transport din dotare, dar în funcție de direcția de transportare a mărfii. Atunci în companii nu ar exista atît de multe autorizații (conform calculelor părții ruse, la începutul lunii noiembrie existau cca 3,5 mii).

”Nu se ține cont de faptul, că unele companii nu activează în direcția rusă. Respectiv, din datele de care dispunem,  transportatorii moldoveni dispun în prezent de cca 3,5 mii autorizații neutilizate. Acestea, credem noi, ar permite ”închiderea” anului fără probleme și nu ar apărea tensiuni între Ministerul Transporturilor din FR și Ministerul Economiei din RM”, a subliniat reprezentantul comercial la FR în Moldova. 

Despre altă taxă este vorba

Dumitru Albulesa, administratorul Asociației Internaționale a Transportului Auto din Moldova (AITA), care în septembrie a fost membru al delegației noastre la negocierile cu partea rusă, cu referire la eliberarea unei cote suplimentare de ”dozvoluri”, spune că rușii nu s-au lăsat convinși să ofere un număr mai mare ca cel pe care l-au calculat ei înșiși.    

”Am fost ascultați, ni s-a vorbit frumos, dar ni s-a spus că reieșind din calcule ei pot adăuga doar   1250 de autorizații. Acest număr de ”dozvoluri” ne-a fost eliberat, orice argument suplimentar n-a fost  ascultat. Noi ziceam că  ne-au rămas merele în livezi, strugurii neculeși, le-am propus să  trimită tirurile lor pentru a duce marfa în Rusia. Le-am propus să  efectueze o rută-test din FR în RM, pentru a vedea  ce probleme există la vamă. Odată veniți la Chișinău,  am avut o consfătuire comună, în cadrul căreia nu au răsunat pretenții în adresa noastră”,  a menționat D. Albulesa.

Cu privire la taxele rutiere sporite, pe care cică le achită transportatorii ruși, D.Albulesa susține că nu este adevărat. Că partea rusă ar confunda  transportul comercial cu cel privat. Dacă un cetățean al RM merge în Rusia cu mașina proprie,  el nu trebuie să plătească pentru utilizarea drumurilor, în timp ce dacă el intră în FR cu un tir, achită conform sistemului  «ПЛАТОН». Și dacă tirurile rusești vin în Moldova, ele achită circulația pe drumurile naționale reieșind din Codul fiscal  – dus și întors, perioada aflării pe teritoriul Moldovei, fie 5-10 sau mai multe zile, este gratuită. Așa se face în lumea întreagă. 

”Iar dacă în Moldova intră un autoturism înregistrat în Rusia, proprietarul lui  trebuie să achite pentru întreaga perioadă de aflare pe teritoriul țării noastre, așa cum se face în România și alte țări.  Partea rusă cere să fie eliberat și transportul privat de această taxă. Transportul privat trebuie divizat de cel comercial, iar statul trebuie să stipuleze condiții pentru fiecare în parte, ca să nu existe neînțelegeri”.     

Unica pretenție a Rusiei față de Moldova ar putea fi cea care ține de neprezentarea listei agenților economici care exportă produse în FR, cerută de ea. Lista a fost cerută de la Agenția națională pentru siguranța alimentelor a RM, însă nu a fost alcătuită. Deși, susține D.Albulesa, dacă era voință, lista în cauză demult putea fi obținută. 

În același timp, administratorul AITA a menționat că problema autorizațiilor există nu numai în Moldova. Dacă Federația Rusă limitează numărul lor pentru Moldova, apoi Polonia nu eliberează părții ruse asemenea documente pentru tranzitarea mărfurilor prin această țară. 

”În prezent în Europa au loc lucruri neverosimile. Ne-am întors recent din Geneva, unde am discutat mult și aprins despre autorizațiile pentru transportarea mărfurilor. Azi polonezii nu le permit rușilor, ucrainenilor și belarușilor să tranziteze. Toți staționează, nu pot trece prin Polonia deoarece lipsesc aceste autorizații. Rușii aproape cu lacrimi în ochi ne-au rugat să le dăm posibilitatea să treacă prin Polonia mărfuri din Germania, Spania, Franța”,  a menționat D.Albulesa.

De aceea, pentru a evita problemele și complicațiile, transportatorii îndeamnă autoritățile să negocieze liberalizarea regimului de transportare a mărfurilor între Moldova și  măcar țările vecine  – FR și Ucraina. Mai ales că în privința Ucrainei, a spus pentru Noi.md Serghei Bucătaru, fostul secretar de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii, în  2018 el personal a semnat  un acord care prevedea liberalizarea regimului transportului auto și excluderea totală a autorizațiilor pentru camioanele mari de la Euro 3 și mai mult. Pentru ca acest acord să intre în vigoare, mai trebuie să-l aprobe Rada Supremă. Negocieri de acest gen pot fi făcute și cu partea rusă, căci tangențe întotdeauna pot fi găsite.   

Lidia Ceban

Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load