America ne-ar putea ajuta mult, dar… ​

America ne-ar putea ajuta mult, dar… ​

Ce așteptări avem de la Statele Unite ale Americii 

  • America este democrația supremă, la baza căreia stă puterea aleasă pe cale democratică. Exemplu – actualul președinte american Donald Trump, care nu este pe placul a 80% din elita americană (inclusiv conducerea Partidului Republican), dar a fost ales de majoritate, iar alegerile au fost recunoscute.  
  • Decenii în șir America a dus popoarelor din alte țări, inclusiv moldovenilor, ideea umanismului, libertății și democrației .
  • Ne-am dori ca anume acesta să fie rolul inestimabil al Americii în Republica Moldova. Să-și folosească influența pentru ca puterea să fie aleasă democratic și nimic să nu încurce transmiterii puterii de la o formațiune politică la alta, de la o coaliție – la alta. 
  • Ne-am dori ca America să nu promoveze interesele altor state în Moldova, ci să încerce să ajute la dezvoltarea tinerei democrații moldovenești, ca aceasta să se instaureze pentru totdeauna. Pe termen lung, o asemenea politică este favorabilă pentru SUA.  
  • Avem nevoie de ajutorul SUA în reintegrarea țării cu Transnistria.
  • Reprezentanților Americii (diplomați și alți angajați ai Departamentului de stat) pot să nu le placă niște politicieni sau partide politice din RM, însă poporul moldovenesc trebuie el însuși să susțină toate testele, inclusiv testul democrației, și să dibuie calea spre prosperare.  
  • Avem nevoie de consultingul de calitate al SUA pentru dezvoltarea rapidă a economiei, da nu de reforme de dragul reformelor sau de sfaturi care ne duc spre degradare. 
  • Nu avem nevoie de pomeni, ci de ajutor în vederea creării unui sistem financiar capabil să dezvolte familiile și afacerile.

Ce avem noi de la Statele Unite ale Americii

 Mecanismul influenței garantate  

Nu este un secret faptul că la noi multe legi-cheie au fost elaborate pe bani americani sau europeni, cu ajutorul consilierilor și consultanților occidentali. Nici Constituția RM nu a făcut o excepție, unele prevederi ale ei fiind dictate din afară. În anii 90 ai secolului trecut o asemenea situație era caracteristică nu numai pentru Moldova, ci și pentru majoritatea țărilor post-sovietice, inclusiv Ucraina și Rusia.

Occidentul, care controlează sistemul financiar mondial și are influență majoră în organizațiile internaționale din care face parte țara noastră, pe parcursul anilor de independență a acordat și mai acordă consultanță țării noastre, inclusiv în politica externă, iar recomandările le formulează în așa fel, încît nerespectarea lor este foarte riscantă pentru guvernele moldovenești. În rezultat, dar și ca urmare a incompetenței cronice a conducătorilor moldoveni în probleme de dezvoltare financiară și economică, una dintre cele mai prospere republici din URSS s-a transformat treptat într-o colonie clasică cu o economie pe moarte și dependență vasală față de UE și SUA.

În pofida speranțelor romantice ale conducătorilor Moldovei și nivelul sporit al încrederii față de consultanții occidentali, este evident că nu prosperarea noastră și viitorul luminos a fost sursa grijii Occidentului pentru ”luminarea” noastră. Probabil, scopul principal era obținerea garanțiilor că Moldova va deveni o verigă în confruntarea geopolitică cu unul dintre concurenții strategici ai SUA –Rusia. Adică, Moldova, care în sine nu prezintă un interes deosebit pentru SUA, s-a pomenit atrasă în lupta pentru influența globală asupra țărilor terțe. Nu doar comunitatea experților, dar și majoritatea cetățenilor moldoveni începe să înțeleagă clar că americanii tind să obțină controlul asupra țării și a clasei ei politice doar în scopuri militar-strategice și politice. Occidentul nu-și propune să-i facă pe moldoveni fericiți și prosperi.  

O dovadă a acestui fapt este nivelul foarte redus al consultingului economic pe care ni l-a oferit Occidentul pe parcursul anilor de independență. Este vorba despre metoda extrem de nereușită a privatizării economiei; despre introducerea bruscă a unui leu stabil pe fondalul așteptărilor inflaționiste enorme, în rezultat, timp peste trei ani, toată industria moldovenească era practic distrusă; despre sistemul financiar moldovenesc (controlat în totalitate de FMI), extrem de ineficient și incapabil să finanțeze dezvoltarea comparativ, că zicem, cu cel românesc (creat în ultimul deceniu cu ajutorul americanilor); despre programul american ”Pămînt”, care a aruncat agricultura performantă moldovenească cu decenii în urmă - la început am împărțit miilor de familii pămîntul și toate bunurile, după care pe banii acelorași americani deja de 15 de ani tot consolidăm terenurile. La ce bun le-am împărțit atunci? Dacă era așa de necesară privatizarea, puteau fi acționate colhozurile și sovhozurile… În rezultat, peste un milion de moldoveni de la sate au luat calea străinătății. Sub diferite motive, Occidentul a făcut tot posibilul ca să includă coloana a cincea moldovenească și să blocheze soluționarea problemei transnistrene în 2003, cînd soluționarea era foarte posibilă. Exemple avem multe…

Să fi greșit consultanții occidentali? Cred că nu – mulți experți consideră că Occidentul nu consideră că moldovenii ar fi ”ai lor” și suprimă pe toate căile dezvoltarea noastră.  

Mi se poate reproșa: Occidentul ne susține mereu prin implementarea diverselor programe. Da, unele dintre ele au adus folos (ca experiență, în fond), dar să nu uităm că noi ținem în Occident rezerve de cca 3,0 mlrd. dolari, din care nouă uneori, cu titlu de ajutor, ne este rambursată o mică parte, pe care Banca Națională imediat o transformă în lei și-i întoarce Occidentului (în rezerve) cu o dobîndă mizeră.

Observați CE ABSURDITATE este acest ajutor al ”partenerilor de dezvoltare” în baza unui exemplu ipotetic, dar foarte aproape de realitate. După multe rugăminți ale demnitarilor moldoveni și după verificarea loialității conducerii Moldovei, într-o bună zi Occidentul ia o decizie pozitivă și în conturile Ministerului Finanțelor ajunge așa-numitul ajutor străin în dolari sau euro (adesea în formă de împrumuturi cu dobîndă). Banca Națională emite lei (din ”aer”) și cumpără de la Minister valuta străină, obținută cu titlu de ”ajutor” de la Occident. Poate, stimații cititori cred că această valută este folosită la procurarea unor medicamente, echipamente și alte mărfuri occidentale, foarte necesare Moldovei? Sau pentru creditarea băncilor, care la rîndul lor vor credita industria pe termen lung și cu procente simbolice – pentru achiziționarea tehnologiilor și a materiei prime din occident, pentru crearea locurilor de muncă, dezvoltarea exportului și a substituenților importurilor? 

Nu, dragă cititorule, BNM nu face asta. Nu are dreptul! Iar pentru ca ea să nu aibă acest drept, specialiștii BNM, împreună cu experții străini, au scris legi, care expres interzic Băncii Naționale aceste lucruri ”rebele” (dezvoltarea statului, a afacerilor și a familiei). BN pur și simplu expediază acești dolari și euro înapoi, în băncile comerciale ”sigure” din Occident sau cumpără obligațiuni ale statelor occidentale. Astfel, banii veniți din Occident se întorc imediat tot acolo, iar BN luptă ”eroic” cu leii emiși ”din aer”, înădușind businessul și băncile. Acesta este ajutorul ”partenerilor de dezvoltare”. Dar dacă ar fi să spunem lucrurilor pe nume, este un adevărat jaf – sub pretexte plauzibile, folosindu-se de incompetența guvernanților moldoveni și dependența lor de Occident, cea mai săracă țară din Europa este deposedată de bani, iar dezvoltarea ei – încetinită… 

În opinia experților, SUA le este convenabil să mențină în țările în curs de dezvoltare starea de ”haos controlat” (despre care au scris Zbigniew Brzezinski și Madeleine Albright ) – un șir de crize politice interminabile, în urma cărora populația sărăcește și devine incapabilă să reacționeze adecvat la riscurile pentru securitatea națională. Instabilitatea economică și nivelul de trai redus creează un teren favorabil pentru dezvoltarea corupției și nivelul înalt de coruptibilitate a guvernanților. Iar asta asigură cel mai eficient control.    

Experții menționează că SUA utilizează instrumente-standard de control eficient asupra instituțiilor statului și a teritoriului în întregime. Este vorba despre o rețea de organizații neguvernamentale, ca regulă – de orientare occidentală și anti-rusă și pro-română, mass-media și agenți de influență la toate nivelurile și în toate domeniile. În aceste scopuri, valorează mult ”păcatele” politicienilor moldoveni în sfera finanțelor, căci toate operațiile acestora în valută străină imediat devin cunoscute serviciilor speciale ale statelor interesate. Potrivit unui șir de analiști, prin  serviciile secrete și rețeaua de agenți, serviciile speciale americane dispun de posibilități largi de control total asupra unor politicieni și demnitari de stat. Și așa a fost întotdeauna.     

Interesul înalt al SUA față de aceste probleme s-a văzut clar și în atitudinea lor față de recentele evenimente politice din Moldova. Cum numai au trecut alegerile parlamentare din 24 februarie, înainte să se expună Curtea Constituțională asupra legitimității lor, SUA au declarat despre necesitatea demarării procesului de negocieri. Departamentul de stat al SUA a emis un comunicat de presă în care chema liderii politici să înceapă imediat formarea noului guvern al Moldovei. Da, trebuie să o facem, dar ce treabă au străinii aici?

Așa sau altfel, intersele SUA s-au făcut simțite și în perioada campaniei electorale din Moldova. Trista experiență internațională din ultimile decenii arată că Washingtonul, ca regulă, se conduce doar de propriile ambiții geopolitice și neglijează principalele valori ale democrației americane (libertatea persoanei, libertatea de exprimare, alegerile democratice libere), precum și interesele naționale ale altor țări.  

Experții presupun că în spațiul post-sovietic, de cele mai multe ori SUA preferă să se războiască cu mîinile altora. Ca regulă, în țara respectivă este menținută dezbinarea ”internă”, care trebuie să distrugă temeliile societății prin crearea unui mediu protestatar.

Reorientarea sistemului național de drept și suprimarea valorilor moral-spirituale și național-culturale, inclusiv ale familiei, contribuie la devastarea internă. Prin includerea propriilor închipuiri și principii comportamentale în Constituția țării noastre, în scurt timp statele occidentale ar putea cere ca și noi să ne modificăm atitudinea față de institutul familiei sau chiar să ne impună să trecem la căsătoriile între persoane de același sex și alte ”fițe la modă”. Principiile individualismului iau locul principiilor colectiviste. Se știe: e greu să rupi un mănunchi de nuiele, dar e lesne să le rupi una cîte una. 

Analiștii înclină să creadă că înlocuirea dreptului intern al statului cu înțelegerea eronată a celui internațional, de facto, duce la înlocuirea acestuia cu un gen special de drept colonial intern, impus părții mai slabe. Prioritatea legiferată a ”dreptului internațional” și împrumutarea irațională a normelor și obiceiurilor străine poporului nostru, în paralel cu refuzul statului de a-și proteja propriile valori tradiționale(cultura și ideologia națională) duce la distrugerea temeliilor societății.    

Potrivit politologilor, astăzi la baza diverselor forme de presiune asupra statelor suverane stă aceeași metodă – încercările de a compromite și distruge deliberat cele trei regulatoare sociale ale statului civilizat tradițional. Este vorba despre religie, morală și cultură, inclusiv limba, folclorul, literatura, educația, știința, familia etc. Asta în timp ce în locul valorilor veritabile vin surogatele, iar la loc de frunte stă ideologia individualismului, permisivitatea și dezmățul. 

În esență, toate acestea contravin valorilor americane fundamentale și paradoxul constă în faptul că astăzi în fruntea SUA se află un Președinte cu vederi conservatoare, care a proclamat întoarcerea la aceste valori. Ori diplomația americană este așa de inerțială, că nu poate fi reconfigurată rapid, ori autoritățile actuale din SUA promovează valori duble (pentru piața politică internă și pentru cea externă ), ori ele nu-și pot controla propriul corp diplomatic. Sau poate noul ambasador SUA, care este o persoană educată și cu ambiții sănătoase, încă nu s-a dumerit…?

În ultimii ani, sub pretextul priorității valorilor general umane, a absolutizării drepturilor omului și a priorității dreptului internațional peste țările post-sovietice, inclusiv Moldova, a năvălit un val de inițiative legislative. Printre acestea – justiția juvenilă, prioritatea drepturilor diferitor ”minorități” asupra drepturilor majorității absolute, reformele ”nechibzuite” ale sistemului național de educație, inițiative care duc la distrugerea științei și culturii etc. În același timp, prin forțare delicată (consultingul) ni se impun legi care distrug economia și consolidează dependența de ”nenea cel bun”.

Analiștii ajung la concluzia că azi practic în toate domeniile umanitare de importanță strategică și în toate sferele vieții începe procesul deformării lor conștiente. Își au propria contribuție noile norme ale sistemului național de drept, prost concepute și împrumutate masiv din sistemul de drept internațional. Încă o surpriză pentru specialiștii din sfera jurisprudenței a fost noul Cod Civil, publicat la începutul anului 2019, unele prevederi ale căruia inversează înțelegerea tradițională a aspectelor juridice în interacțiunea unităților de drept din Republica Moldova.

 Pentru a reduce la minim urmările negative ale acestor procese, experții recomandă să fie introduse amendamentele respective în Constituția RM, stopată preluarea necugetată a normelor dreptului internațional în sistemul dreptului intern al Moldovei și analizate minuțios riscurile unor posibile urmări negative ale unor asemenea împrumutări. Aici am putea folosi practica SUA, sistemul judiciar al cărora recunoaște prioritatea legilor naționale în fața tratatelor internaționale ale Americii, semnate anterior adoptării respectivei legi. Încă o recomandare – crearea unui sistem de expertiză complexă a noilor inițiative legislative și a bunelor practici de aplicare a legilor. Dar, cum am mai spus, în aceste chestiuni foarte multe lucruri depind de Occident în general și de SUA în particular.

Occidentul se schimbă, devine mai conservator, revine la valorile inițiale. Americanii au ales un președinte care împărtășește aceste valori, viziunile căruia inevitabil vor influența și politica externă a SUA. În acest context, și UE se poate aștepta la schimbări majore în rezultatul alegerilor în Parlamentul European. Cunoscutul personaj din romanul lui Ilf și Petrov era convins că „Occidentul ne va ajuta”. Noi nu avem această convingere, dar sperăm la o viață mai bună și avem o întrebare: ”Ne va ajuta, oare, în realitate, Occidentul?”.

Vladislav Bordeianu

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load