Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

«A fost demult»: de ce cetățenii înstăriți nu mai vor să fie online?

11 mar. 2021,, 18:04   Analitică
5478 0

Hoteluri SPA fără Wi-Fi, pliante în loc de smartephone-uri – paradoxal, dar în epoca digitală a devenit prestigios să ignori online-ul. Analizăm de ce bogații preferă să plătească pentru omenie și ce trebuie să facă ceilalți

Luxul comunicării umane

La 15 iunie,2020 după regimul de autoizolare, la Londra s-au redeschis magazinele de bijuterii, și afacerea de familie Hirsh a decis să folosească condițiile create pentru a obține o nouă experiență a cumpărăturilor de lux. Proprietarii au lansat un serviciu de taxi special, pentru a-i transporta cu tot confortul și precauțiile pe cumpărătorii cazați în limitele M25 — astfel, ei nu vor fi nevoiți să apeleze la transportul public. Comanzi o mașină electrică albastră și poți fi sigur, că ea este dezinfectată total, iar înăuntru te așteaptă măști și mănuși. Iar cei care oricum nu doresc să-și părăsească locuința, pot comanda să le vină acasă taxiul cu bijuterii — în acest caz podoabele vor fi însoțite de cineva dintre proprietari sau angajați, pentru a demonstra marfa și a povesti totul despre ea.

Pentru segmentul luxury interacțiunea personală a cumpărătorului cu brandul, în lumea online-ului victorios, devine cu adevărat o ofertă-cheie. În pofida faptului că mărcile scumpe comercializează virtuos haine și accesorii în aplicații și mesagerii, ele nu numai că nu se grăbesc să renunțe la buticuri și saloane, dar le și transformă în noi spații conceptuale, care mențin loialitatea cumpărătorilor. Astfel, în a.2019 buticul istoric Cartier de pe Bond Street s-a transformat într-o veritabilă reședință — etajul doi l-au ocupat apartamentele predestinate întrevederilor, evenimentelor publice, petrecerilor și expozițiilor.

Natalia Filatova-Kietine, consultant în strategii de comunicare pentru brandurile de bijuterii, menționează: «Tendința ultimilor doi ani - oamenii vin la magazin nu după o cumpărătură, da după impresii, emoții, efect wow. De aici tot acest interactiv în magazinele mărcilor de lux — de la «odaia secretă» în buticul parizian Graff la petrecerile din buticul londonez Cartier și coloana artistică din aur roz și pietre scumpe, făcută de Alessandro Mendini pentru același Cartier. Sau «peștera de gheață» în buticurile Canada Goose — formatul impresiilor s-a înrădăcinat nu doar pe segmentul de lux. De doi ani deja, Dior unește foarte reușit în cadrul Villa Dior prezentările tuturor colecțiilor și completează această cafenea cu mici atracții de genul magicienilor sau a muzicanților stradali – nu distrage prea mult de la obiecte, dar atmosfera o creează ».

Rezultatele muncii offline au permis brandurilor să nu-și piardă clienții nici pe timp de pandemie: «Vînzările au trecut aproape în totalitate pe Instagram-direct-WhatsApp, dar deoarece pe segmentul de lux comunicarea cu vînzătorul întotdeauna a avut așteptări mari de implicare emoțională — toate aceste «pot să vă ofer o cupă de șampanie?» și convorbirile îndelungate — toate s-au mutat pe mesagerii. Cei care au reușit să construiască cu grupul lor de clienți conexiuni emoționale puternice, s-au dovedit a fi capabili să încheie tranzacții chiar și în condițiile complicate de carantină ».

Și sfera ospitalității a simțit necesitatea de a înlocui online-ul cu impresii veritabile. Spre exemplu, hotelul luxos din Schwarzwald, Germania, propune oaspeților posibilitatea de a se pomeni în afara zonei de acces, dacă nu pentru întreaga perioadă de aflare, apoi măcar pentru scurt timp. Să inițieze detoxificarea digitală îi permite cartea lui Daniel Siberg «Dieta digitală. Cum depășești dependența de gadgeturi și tehnologii».

Probabil, după pandemia COVID-19 în lume va continua tendința generală de digitalizare a consumului și a distracțiilor —livrarea fără contact și excursiile virtuale în muzeele și galeriile închise pentru carantină au devenit un lucru obișnuit — deci, impresiile reale vor deveni mai scumpe. Anume de aceea brandurile de lux , care au început online, tind să aibă o dimensiune fizică pentru a folosi propria platformă, care să atragă noi cumpărători și să creeze o experiență unică.


Copii în plasă

Un studiu efectuat în a.2017 a demonstrat, că timpul petrecut de copiii americani în smartephone a crescut înzecit față de a.2011.

Asta în timp ce copiii din familiile mai înstărite, care nu au probleme de acces la tehnologiile avansate, stau în fața monitoarelor și ecranelor cu 2 ore mai puțin ca cei din familiile mai puțin prospere.

Aceasta îi face pe experți să vorbească despre aceea, că decalajul digital între bogați și săraci, despre care s-a vorbit așa de mult încă un deceniu în urmă, încă mai există — dar într-o altă formă. Dacă mai înainte digitalizarea școlilor la scară largă reducea șansele copiilor din familiile mai sărace de a avea o educație reușită — e destul de complicat să faci tema pentru acasă dacă un WI-FI mai mult ori mai puțin rapid există doar în autobuzul școlar — acum, că internetul accesibil a ajuns chiar și în cele mai îndepărtate colțuri din Sri Lanka, posibilitatea de a limita online-ul devine un avantaj.

Această măsură pare îndreptățită, dacă e să credem studiului efectuat de Jene Twenge și Keith Camppell în a. 2016 . Acesta a arătat că acei copii, care zilnic consumă peste o oră de timp în fața ecranului, se confruntă mai des cu probleme psihologice, demonstrează mai puțină curiozitate, mai adesea manifestă neatenție, irascibilitate și au probleme de comunicare.

În dorința de a-și proteja copiii de urmările negative, colaboratorii Silicon Valley introduc în contractele încheiate cu dădacele obligativitatea de a urmări ca micuțul să nu utilizeze gadgeturi , și chiar controlează dacă ele însăși nu utilizează smartephone-ul în prezența copilului. Tot mai populare devin școlile și grădinițele private, în care procesul educativ se bazează pe unitatea cu natura și obținerea experienței lumii reale, spre deosebire de instituțiile publice, dotate cu tabletele oferite de giganții tehnologici. Una dintre cele mai solicitate școli de aici - Waldorf School of the Peninsula, în care copiii practic nu utilizează electronice, dar practică meserii și numără în minte.

De altfel, specialiștii IT au grijă nu numai de copiii lor: mai mulți angajați Facebook și Google au lansat inițiativa The Truth About Tech, sarcina căreia este să informeze copiii, părinții și profesorii despre pericolele utilizării excesive a gadgeturilor în procesul de studii. Iar psihologii americani și-au învinuit colegii din companiile tehnologice de folosirea unor «tehnici de manipulare ascunse» — spre exemplu, reproducerea automată pe YouTube sau trigger pe Snapchat — care îi fac pe copii dependenți de gadgeturi.

Nici părinții americani simpli nu doresc să se împace cu aceste circumstanțe și iau viitorul copiilor în propriile mîini: grupuri de inițiativă, din care fac parte și învățători, cer ca școlile să reducă semnificativ timpul aflării în fața ecranelor și să diversifice procesul de studii. Multe școli acceptă, deviază de la conceptul «un laptop sau o tabletă pentru fiecare elev» și readuc în clase manualele și caietele, pentru ca elevii să capete experiențe tactile variate.

Să te poți deconecta

Anna Wintour, Warren Buffet, Leonid Michelson, Evgheny Kaspersky — mulți oameni de afaceri și celebrități renunță la smartphone și înlocuiesc nenumăratele apeluri și mesaje cu contactele personale. «Comunicarea este un mare lux», — spune Mihail Kusnirovici și demonstrează un Nokia 3310:

Kim Kardashian, vedeta-reality, care își menține activ popularitatea pe Instagram, nu le dă celor patru copii ai săi libertatea-online — în casa ei acționează reguli stricte, care reglementează utilizarea gadgeturilor. Nici Mark Zuckerberg cu soția sa Priscilla nu salută utilizarea fără rost a smartephone-urilor: fiicele lor comunică video cu rudele din depărtare, nimic mai mult.

David Ryan Polgar, avocat și specialist în probleme de etică a lumii tehnologice, menționează: «Dacă începi să folosești un telefon pliant, faci o declarație curajoasă că ești stăpînul propriei vieți ». Însă prea puțini își pot permite cu adevărat să plece în offline, și nu este vorba numai despre deprinderi — procesul de muncă este alcătuit în așa fel, că angajatul trebuie să fie în contact permanent, 24/7. Pandemia de coronavirus și munca de la distanță au agravat această situație, și acum hotarele dintre activitatea de muncă și viața privată au dispărut, iar decalajul digital dintre oamenii simpli și cei foarte bogați a devenit și mai evident.

Desigur, renunțarea la smartphone sau rețelele sociale încă nu indică statutul — azi multă lume face aceasta, în încercarea de a-și recuceri spațiul personal, capturat de lumea digitală. Și dacă pentru cei mai mulți deconectarea totală, conform exemplului potentaților lumii, este doar un vis, atunci eticheta digitală și ”dieta digitală” pot încetini scufundarea în online și treptat - elibera de renovarea compulsivă a următorului flux de știri.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?