TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

mai multeminimizează

Cum să ajungem din punctul А în punctul B? Realitățile și perspectivele transportului

Cum să ajungem din punctul А în punctul B? Realitățile și perspectivele transportului

Trăim în al treilea deceniu al anilor 2000, în secolul tehnologiilor avansate. Dar în orașul nostru e problematic să ajungi repede din punctul A în punctul B. Locuitorii capitalei au adunat numeroase întrebări privind funcționarea transportului public. Cum vor fi soluționate aceste probleme? Consilierul municipal Alexandr Comarov discută cu corespondentul Noi.md

În ce stare se află transportul public în municipiul Chișinău și care sînt perspectivele lui de dezvoltare?


Să examinăm fiecare gen de transport în parte. Parcul de autobuze a trăit o perioadă, în care zilnic circulau pe rute cca 400 autobuze. În prezent circulă doar 100, dintre care 70% - uzate la maxim. Părerea mea: trebuie să cumpărăm cel puțin 150 autobuse de mare capacitate și să organizăm asamblarea lor la întreprinderile chișinăuiene, ceea ce ne va da locuri de muncă suplimentare și va reduce costul vehiculelor.

La parcul de troleibuze situația este ceva mai bună. Mai bine de 300 de troleibuze circulă zilnic prin oraș. În conformitate cu acordul interguvernamental moldo-belarus și relațiile de parteneriat cu uzina «Белкоммунмаш» din or. Minsk, este organizată livrarea și asamblarea troleibuzelor la Chișinău. Însă costul lor, cheltuielile semnificative pentru schimbarea bateriilor, distanța insuficientă de deplasare fără folosirea rețelei electrice de contact nu ne permit să considerăm că troleibuzele autonome constituie o direcție promițătoare.

Pentru a îmbunătăți situația parcului de troleibuze trebuie să mai cumpărăm cca 150 troleibuze noi. Trebuie să renovăm și să mai construim noi stații de transformare, să înlocuim cablurile electrice și să sporim lungimea liniilor de contact cu 20 km anual.

Într-un final, microbuzele private (rutierele). În ultimii trei ani numărul lor s-a redus de la 2700 la 700 unități. Dacă ținem cont de faptul că în 2022 va intra în vigoare interdicția de a exploata microbuzele reutilate din cele de marfă în cele de pasageri și de problemele existente în acest gen de transport, numărul lor va continua să scadă brusc. Ceea ce, evident, va complica dinamica traficului de pasageri în Chișinău. Trebuie să examinăm, în regim de urgență, posibilitatea de achiziționare a autobuzelor municipale de dimensiuni mici pentru a deservi mai multe rute, inclusiv suburbane.

Ce puteți spune despre calitatea serviciilor prestate de transportul public?

Toate genurile de transport public, în mod obligatoriu, trebuie să corespundă normelor de confort pentru pasageri. Este vorba despre curățenie, respectarea regulilor de securitate, prezența aerului condiționat vara și a încălzirii iarna, acces la Wi-Fi. Este foarte important ca pasagerii să dispună de informații privind circulația reală a mijloacelor de transport (reieșind din ambuteiaje) și timpul exact de sosite/plecare. Deja implementăm proiecte de instalare a panourilor electronice de informare și a senzorilor pentru sistemul de poziționare geografică GPS. Următorul pas – la nivel municipal, trebuie să deschidem un centru unic de monitorizare a circulației transportului public cu reglarea centralizată a semaforizării.

Dacă vorbim despre utilizarea confortabilă a transportului public, nu putem ignora problema ambuteiajelor din Chișinău. Soluția ar putea fi multilaterală :

  • Să reducem numărul mașinilor particulare în oraș. Prin oferirea unor servicii de calitate a transportului public, trebuie să creăm condiții, care i-ar face pe cetățeni să renunțe benevol la utilizarea automobilului propriu în condițiile urbei. Oamenii trebuie să vadă avantajele transportului public.
  • Să creăm parcări ”de interceptare” la intrările în oraș. Ulterior, ele ar putea fi folosite și la efectuarea rutelor interurbane.
  • Să eliberăm carosabilul și terenurile aferente lui de unitățile comerciale și să construim parcări multietajate în toate sectoarele orașului. Una dintre variante ar fi construirea, în preajma circului, a unei parcări subterane multietajate cu mii de locuri, ar la nivelul superior - cu amplasarea infrastructurii sportive și de divertisment.
  • Să construim benzi suplimentare de circulație la intrările și ieșirile din oraș.
  • Să renovăm rețeaua drumurilor astfel, încît transportul să poată circula între sectoarele orașului fără a traversa partea lui centrală. Reconstruirea unui șir întreg de străzi (Mesager, Mircea cel Bătrîn, Albișoara, Grenoble, șoseaua Hîncești etc.), ceea ce va descărca semnificativ magistralele centrale și va redirecționa fluxurile de transport auto.
  • Trebuie să dezvoltăm în municipiu infrastructura mijloacelor alternative de transport (biciclete, scutere electrice, telecabine etc.).

Pe parcursul ultimilor ani, suburbiile au devenit parte a orașului, oamenii vin zilnic la Chișinău, la muncă ori la studii. În acest context, la ce schimbări în rutele de circulație a transportului public ne putem aștepta?

Trebuie să studiem fluxurile de pasageri și, în baza rezultatelor obținute, să aprobăm noua schemă complexă a rutelor și orarul de circulație a transportului public în municipiul Chișinău. Da, într-adevăr, problemele actuale nu au mai fost soluționate ani în șir. Oamenii așteaptă acțiuni concrete.

Există certitudinea că prin efortul comun al întreprinderilor de transport, a primăriei Chișinău, a activiștilor civici și a tuturor oamenilor neindiferenți, în noul deceniu orașul nostru va deveni unul confortabil și comod pentru pasagerii transportului public, locuitorii și oaspeții capitalei.

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
loading...
Mai multe

Sondaj Toate

load