COVID-19 în MOLDOVA  Mai multe detalii

TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

mai multeminimizează

Evaziunea fiscală a proprietarilor de mașini lasă bugetul țării fără jumătate de miliard

Evaziunea fiscală a proprietarilor de mașini lasă bugetul țării fără jumătate de miliard

Bugetele locale vor rata circa 500 de milioane de lei în 2020, din cauza evaziunii fiscale a posesorilor de automobile, scrie expertul economic Veaceslav Ioniță, pe blogul său.

Astfel, Primăriile și autoritățile raionale vor aloca pentru întreținerea și reparația drumurilor locale 750 de milioane de lei în loc de 1,2 miliarde, cît ar trebui să fie acumulați în condițiile în care toți posesorii de autovehicule achită taxa rutieră, potrivit unimedia.info.

Potrivit expertului, toate problemele cu evaziunea fiscală a posesorilor de autovehicule a început în anul 2014, cînd pentru a treia oară consecutiv a fost majorată taxa rutieră.

În 2014, taxa rutieră a crescut cu 60%, numărul de autovehicule s-a majorat cu 37 mii de unități pînă la 830 mii, în timp ce taxa rutieră colectată a scăzut cu 20 de milioane de lei, de la 320 de milioane de lei în 2013 la 298 de milioane de lei în 2014. De atunci, taxa rutieră a mai cunoscut două majorări, iar în prezent constituie 1.200 de lei pentru un automobil de 2000 cm3, cea ce este de 11 ori mai mult decît acum 7 ani.


Conform estimărilor expertului, circa 40% din posesorii de autovehicule nu achită taxa rutieră și, respectiv, nu efectuează revizia tehnică a unității de transport. Datele au fost confirmate și de reprezentanții Agenției de Servicii Publice în timpul audierii Raportului Curții de Conturi pe marginea Fondului Rutier în Comisia Parlamentară de Control a Finanțelor Publice din data de 19.02.2020.

Cumulativ din 2014, autoritățile publice locale au ratat 2,9 miliarde lei, ceea ce reprezintă 70% din bugetul lor actual pentru întreținerea drumurilor locale.

„Legislația în domeniul respectiv este destul de ambiguă, cea ce nu permite inspectoratului fiscal să administreze eficient procesul de colectare a Taxei Rutiere”, explică Veaceslav Ioniță.

Astfel, posesorul de autovehicul este cel care trebuie să calculeze taxa rutieră și să efectueze plata. Mai mult, el efectuează această plată doar dacă se deplasează pe drumurile naționale. Deci, taxa pentru posesorii de autovehicule nu este una imperativă.

În Moldova anual se înregistrează zeci de mii de unități de transport noi, iar în anul 2020, numărul lor se va apropia de 1,1 milioane unități, cea ce este cu 65% mai mult decît acum 10 ani. Însă mingea ajunge într-un singur coș: avem înregistrări ale unităților de transport, dar lipsesc radieri din registru ale unităților uzate.

Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
loading...
Mai multe

Sondaj Toate

load