Cumpărătorii de pe canapea, în căutare de noi poziții

Cumpărătorii de pe canapea, în căutare de noi poziții

În ultimul timp, comerțul online prinde rotații. Dacă acum zece ani multă lumea era sceptică față de platformele de comerț online, iar în unele țări slab dezvoltate despre acestea în general nu se știa, acum situația s-a schimbat radical. Pe an ce trece, în diferite țări ale lumii crește numărul cumpărătorilor care au încredere în magazinele virtuale.  

În pas cu progresul   

În multe state, platformele online au devenit parte integrantă a economiei. Experții spun că indicatorii numărului de operații comerciale virtuale cresc rapid, ceea ce nu poate să nu influențeze economia mondială. Se așteaptă ca spre finele anlui 2019 volumul mondial al vînzărilor online să ajungă la $2 trilioane, iar spre finele lui 2020, cifra de afaceri a celei mai mari piețe electronice  - cea pacific-asiatică - va atinge, conform calculelor, $2,5-2,7 trilioane.

Recordul în comerțul online, conform totalurilor anului 2018, este deținut de China, unde volumul vînzărilor se apropie de 50%, iar cifra de afaceri este de cca $900 miliarde. Pe locul doi în acest rating se află țările Americii de Nord, cu un volum de peste $420 mlrd.  În Europa, s-au evidențiat trei lideri ai comerțului electronic – Marea Britanie, Germania și Franța, care dețin 81,5% din totalitatea vînzărilor online. Anumite succese au obținut: Canada, Japonia, Coreea, Brazilia și Rusia. În România internet-comerțul deține doar 11%, iar în  Republica Moldova - și mai puțin. Deocamdată nu avem o statistică oficială a populației care face cumpărături în fața computerului. Însă cetățenii  Moldovei tot mai des apelează la comerțul virtual.  

Din spusele lui Vitalie Tarlev, secretar de stat al Ministerului economiei și infrastructurii, din 2004, în Republica Moldova comerțul electronic este reglementat de Legea nr. 284 din 22.07.2004 ”Privind comerțul electronic”. În 2017 aceasta a fost actualizată în conformitate cu angajamentele prevăzute de Acordul de asociere cu UE și cel de liber schimb.  

”În 2017 a fost elaborat programul de acțiuni, care prevedea măsurile de excludere a unui șir de restricții. Pentru aceasta au fost preconizați trei ani. Guvernul, mediul de afaceri, societatea însăși este interesată de dezvoltarea comerțului electronic în RM. Este vorba despre legalizarea operațiilor, despre confortul utilizatorului final și despre promovarea activității economice, a businessului”, a menționat Vitalie Tarlev.  

Secretarul de stat al Ministerului economiei a menționat că de mai mulți ani Moldova își aduce legislația în conformitate cu cerințele și standardele internaționale, care reglementează problema comerțului virtual și permit cetățenilor să i se asocieze liber. A fost elaborată Legea nr.91 din 29.05.2014 ”Privind semnăturile electronice și documentul electronic”. Astfel, tot ce ține de perfectarea documentară a cumpărăturilor a fost adaptat la spațiul online. Așa cum comandarea mărfurilor prin internet presupune livrarea acestora cu trecerea tuturor procedurilor vamale, autoritățile au corectat legislația și pe acest segment. ”În anul 2017 a fost ridicat pragul importurilor de mărfuri în suma care nu urmează a fi declarată,  între €200 și €300, ceea ce este un stimulent pentru cetățenii noștri. A reacționat și piața de curierat. La acest gen de servicii avem înregistrați mai bine de 30 de operatori. Ne-am dori să se schimbe și deprinderile consumatorilor, căci acest domeniu ar stimula și acumulările bugetare, și legalizarea unor operații economice”,  se arată convins demnitarul.  

Modificarea legislației RM, apariția mai multor posibilități ca cetățenii Moldovei să beneficieze de comerțul electronic, inclusiv accesibilitatea diverselor sisteme de plată, sporesc statistica celor care cel puțin o dată au comandat din internet produsul dorit. Acum atenția majorității cumpărătorilor moldoveni este îndreptată spre platformele virtuale ale Chinei, unde la prețuri mici poate fi cumpărată încălțăminte, vestimentație, alte mărfuri necesare, livrate comanditarului gratis sau contra unei plăți simbolice.

Alternativa bugetară

Familia Nataliei Silitsky este un cumpărător activ al magazinelor virtuale chineze. Argumentul forte care i-a făcut pe membrii familiei sale să apeleze la internet, erau prețurile mari la îmbrăcămintea din buticurile chișinăuiene.  Unde mai pui că nu mai e nevoie să alergi cu limba scoasă în căutarea obiectului sau accesoriului necesar: stai acasă la cald și alegi fără grabă din mulțimea de mărfuri oferite de magazinul online. 

- După ce, împreună cu soțul, am început să vizitez unul dintre magazinele online ale chinezilor, eu nu mai cumpăr nimic în buticurile noastre, poate doar merg să fac haz de prețurile de 3-4 ori mai mari pentru același produs, povestește interlocutoarea Noi.md. – Soțul tot acolo comandă diverse dispozitive pentru business - pentru imprimante, tablete, telefoane. Da, noi avem telefoane chinezești. Ele-s minunate, noi nu avem obiecții. Clar lucru, dacă cauți ceva pe site, trebuie să selectezi acele mărfuri, pe care le recomandă mai mulți cumpărători. Trebuie să nu-ți fie lene să citești comentariile, din care poți afla totul despre vînzător, despre cum își îndeplinește el obligațiunile. Uneori e bine să-i scrii anume lui, să-l întrebi despre marfa dată. Da, s-a întîmplat ca marfa să nu ajungă la mine, la început am pierdut chiar bani, pentru că am ratat termenul rezervat ”protecției cumpărătorului”.  Acest termen trebuie urmărit cu atenție. Dacă el se apropie de sfîrșit, iar marfa așa și nu a ajuns, trebuie să-i ceri comerciantului să-l prelungească. Dacă acesta nu răspunde – imediat intentează o acțiune. Administrația site-ului este de partea cumpărătorului. Dacă a fost intentată o acțiune, de regulă banii vor fi rambursați sută la sută.  

Din relatarea Nataliei reiese că ei riscă să comande prin internet și haine, și încălțăminte.  De cele mai multe ori ghicesc și mărimea, și modelul, căci versiunile moderne ale site-urilor permit probarea virtuală a lucrurilor dorite. Reieșind din experiența lor, prietenii familiei au început și ei să viziteze, fără a ieși din casă, platformele comerciale virtuale în căutarea noilor piese vestimentare, a telefoanelor și a multor altor mărfuri.  

Natalia spune că perfecționarea sistemului de control și livrare a mărfurilor exclude cazurile de hoție din partea lucrătorilor poștali. Încă pînă la procesarea computerizată a coletului poștal, i-a fost sustrasă o brățară de jad costisitoare. Astăzi ea nu se mai lasă amăgită. După numărul comenzii sau al treker-codului poți să urmărești întregul traseu al coletului de la expeditor pînă la destinatar și să te prezinți la poștă exact la timp.  

În majoritatea cazurilor, locuitorii Moldovei se folosesc de serviciile magazinelor virtuale străine – cele din China, SUA, Marea Britanie.  Magazinele online locale de-abia apar. Din cele aflate de Noi.md, în Republica Moldova primele operațiuni comerciale online au apărut în 2012, iar în anii următori au acumulat rapid turații.

Potrivit locuitoarei din Chișinău, Tatiana Berezina, ea de doi ani folosește serviciile unei platforme locale de comerț online, unde procură produse alimentare. Confortul și accesibilitatea – iată cele două avantaje enorme care au atras-o pe interlocutoarea Noi.md.

Tatiana ne-a spus că, de obicei, face o comandă mare, care include fructe și legume, produse din carne și de patiserie, lactate. Comanda în valoare de 500 lei și mai mult este livrată gratis. Este comod, căci selectezi liniștit marfa pe site-ul magazinului, pui totul în coș, stabilești timpul livrării, care de obicei se reduce la două ore și nu la o zi întreagă, și primești, fără alergătură în zadar, întregul set de produse. 

- Nu mi s-a întîmplat niciodată să primesc fructe și legume stricate, produse expirate sau ”non-standard”, spune Tatiana. – Vara comand cîte 20-30 kg de legume, dacă trebuie să fac rezerve pentru iarnă. Curierul mi le livrează la domiciliu, nu trebuie să merg la piață și să car în spate gențile încărcate. 

Dar la serviciile comercianților care propun online diverse mărfuri industriale, Tatiana încă nu a apelat. Iar părerile altor interlocutori diferă: pe site-urile magazinelor online bine cunoscute în Moldova poți citi comentarii pozitive, dar și negative. De cele mai multe ori oamenii noștri se plîng pe perioada îndelungată de livrare a mărfurilor comandate care poate dura între 2-3 zile și o săptămînă.  

Totuși, ar fi de menționat că, de bine de rău, proprietarii multor magazine înțeleg inevitabilitatea trecerii cumpărătorilor de la magazinele offline la cele online și încep să acorde atenție promovării și comercializării mărfurilor prin intermediul site-urilor.  

Potrivit lui Anatol Tisliuc, proprietarul unei cunoscute rețele de librării din capitală, ei au început să acorde atenție comercializării cărților prin internet. Pe site-ul companiei au fost plasate toate cărțile prezente în librăriile offline, cu indicarea prețului lor, doritorii le pot selecta și pune în coș, după care literatura comandată le va fi livrată la domiciliu. El spune că comercializarea cărților prin internet încă nu este la fel de activă ca în rețelele cu amănuntul, totuși o avansare se face simțită deja.  Printre clienți, mai des se numără mamele care educă copii mici.   

Anatol Tiscliuc a explicat cererea moderată de la noi pentru magazinele online prin faptul că în orașele mari pentru platformele virtuale de cărți există o cerere mai mare, deoarece uneori pentru a ajunge la un magazin oarecare trebuie să pierzi ore în șir. Chișinăul, însă, nu este atît de mare, unii oameni preferă să intre în librărie, să răsfoiască zeci de cărți în căutarea celei necesare. Dar interlocutorul Noi.md este convins că pe viitor ambele forme de comerț se vor dezvolta în paralel - online și offline -pentru că fiecare dintre ele își are cumpărătorii proprii.  

Deja acum, prin intermediul internet-magazinelor moldovenești pot fi comandate nu doar produse alimentare și cărți, dar și mărfuri de uz casnic, produse ale meșterilor populari, mobilă, jucării, produse ale firmei locale de cosmetice, chiar și mașini și biciclete

Presați de tendințele mondiale  

Tatiana Lariușina, expert în economie la IDIS ”Viitorul”, nu are îndoieli cu privire la viitorul comerțului electronic în Republica Moldova, fiindcă nu putem ignora tendințele mondiale.     

- Eu spun ”da”, și cred cu tărie, mai mult decît atît – urmăresc aceste lucruri, dar apar niște întrebări cu privire la viteza cu care ele se vor produce și la apariția infrastructurii necesare, spune expertul Lariușina.  – Dacă businessul va avea stimulenți și semnale de dezvoltare a acestei direcții de activitate: depozite, servicii poștale adecvate, alte componente, totul va merge mult mai repede. Dacă nu, vom fi în urma tuturor.  Unde mai pui că în Moldova multe depind de capacitatea de plată a populației (în ce direcție se va schimba ea – vom sărăci sau vom începe să beneficiem de servicii ca toată lumea) și cine va locui aici. Căci magazinele online, deocamdată, nu-i vizează pe locuitorii de la sate, care azi, în cel mai bun caz, utilizează doar skype-ul. Mai contează și dimensiunile pieței. Spre exemplu, Ikea nu va veni în Moldova, pentru că ei colaborează doar cu ”milioarii”. La noi Metro s-a adaptat clientului local și a sărăcit oferta. Rețeaua din Iași diferă de cea din Chișinău, deși au aceeași denumire. Dacă oamenii vor pleca din Moldova, piața se va reduce mult și acest fapt, chiar dacă nu va anula, va încetini, totuși, avansarea comerțului online.   

Tatiana Lariușina spune că este imposibil să oprești progresul, dar poți să joci cu el, să cîștigi și să învingi. Sau – s-ar putea să rămîi la coadă, să te împotrivești și să întîrzii peste tot, după care să plătești enorm pentru a trece la tehnologiile avansate. 

Propria nișă și concurența acerbă 

Cu privire la viitorul magazinelor obișnuite, expertul economic Veaceslav Ioniță este convins că, tot așa cum comerțul offline nu a înlocuit piețele, cel electronic nu-l va înlocui pe cel cu amănuntul, însă ele se vor afla într-o concurență acerbă.   

- Chiar și în occident piețele își au propria nișă, dar comerțul online este eficient, comod și economisește mult timp, spune Veaceslav Ioniță. – Printre noi există oameni, pentru care cumpărăturile sau terapia prin intermediul cumpărăturilor face parte din viața lor, pentru ei este important să meargă prin magazine, să aleagă, să cumpere sau să privească, ca la muzeu. Alții doresc să comande produsele fără a ieși din casă. E de menționat că, grație comerțului online, poșta moldovenească a primit a doua viață, prin ea trece un flux mare de mărfuri. Azi țările dezvoltate încep să cugete asupra impozitării magazinelor online. De obicei, TVA este plătită în țara de consum, însă, dacă nu mai există hotare, apare întrebarea impozitării corecte.     

Ea apare nu în zadar, la noi cererea pentru mărfurile magazinelor online crește. În opinia lui V.Ioniță, Moldova are două mari probleme. Prima – cheltuielile mari de transport. A doua ține de metodele de achitare și de garanții. Din cauza problemelor de livrare, a coletelor care dispar în drum spre destinatar, mulți comercianți, branduri cunoscute, nu-și pun mintea cu Moldova. Azi există rețele întregi de magazine, pentru care Moldova este interzisă.  Din cauza transportării scumpe, mulți cetățeni nu pot procura de peste hotare marfa necesară, mai scumpă. De aceea, deocamdată, este dezvoltat comerțul online ”gri”, de livrarea mărfurilor cumpărate online în occident răspund comercianții privați, spune Veaceslav Ioniță.

Însuși expertul este un utilizator activ al magazinelor-online străine, unde cumpără totul pentru vila sa.  Dar nu se folosește de platformele online moldovenești din cauza că acestea nu-s suficient de dezvoltate. Deocamdată o singură comandă nereușită i-a tăiat expertului dorința de a apela la aceste servicii. 

Am putea spune că în Moldova comerțul electronic se află la început de cale. Experții și oamenii de afaceri recunosc că procurarea mărfurilor prin internet ar fi mai comodă și mai avantajoasă și pentru comercianți, și pentru cumpărători. Primii pot economisi la întreținerea spațiilor și a personalului, ceilalți vor avea mai multă încredere în operațiunile fără numerar. Tehnologiile de vizualizare în general simplifică selectarea mărfurilor în internet. Azi, cu ajutorul tehnologiilor 3D, poți proba pe site diverse piese vestimentare, te poți vedea într-o mașină de o anumită marcă, poți parcurge un anumit  traseu sau poți merge la hotelul în care te vei odihni. Progresul nu stă pe loc, iar Moldova nu poate sta departe de el. 

Lidia Ceban

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Sondaj Toate

load