Contractul de concesionare a Aeroportul Chișinău ar putea fi reziliat

Contractul de concesionare a Aeroportul Chișinău ar putea fi reziliat

Contractul prin care Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat pentru o perioadă de 49 de ani ar putea fi reziliat.


Comisia parlamentară de anchetă care a investigat modul în care statul a cedat acest obiectiv strategic a constatat un șir de nereguli în procesul de selectare a companiei cîștigătoare, „Avia Invest”, inclusiv manipulări ale membrilor comisiei de concurs și neîndeplinirea condițiilor contractuale de către investitor.


Președintele acestei comisii, Igor Munteanu, care a prezentat astăzi în Parlament raportul de evaluare a modului de pregătire și desfășurare a concesionării Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău”, a acuzat faptul că organizatorii concursului știau din start cîștigătorul, viciind concursul. În mod special, Munteanu a accentuat faptul că membrii acelei comisii au aprobat o anumită listă de companii cărora să le fie trimise invitații de participare la un concurs închis, dar mesajele nu au mai ajuns la destinație. Responsabili de acest lucru au fost desemnați reprezentanții administrației de la Aeroport.


Pînă la urmă, la concurs au participat două companii, una fiind descalificată pentru că a trimis dosarul în limba engleză, iar cîștigătoare a fost desemnată „Avia Invest”, creată cu cîteva zile înainte și cu un capital social de doar 5 400 de lei, deși condiția era un capital statutar de cinci milioane de euro. Mai mult, această companie nici nu era eligibilă pentru a participa la concurs și nu avea intenția de a investi în acest obiectiv.


Igor Munteanu a calculat că, din cauza acestui contract păgubos pentru stat, R. Moldova a pierdut numai în anul 2018 „o sumă enormă” - 81 de milioane de euro. În anul trecut, Aeroportul a avut 2,8 milioane de pasageri de la care a fost percepută taxa de 9 euro păstrată în contractul de concesiune, ceea ce înseamnă 25 de milioane de euro. În plus, fiecare pasager ar fi plătit alte 20 de euro pentru diferite servicii, ceea ce înseamnă alte 56 de milioane de euro.


Președintele Comisiei a anunțat că a trimis două solicitări la Procuratura Generală privind cercetarea inacțiunilor sau acțiunilor aparent ilegale ale funcționarilor implicați în „afacerea Aeroport”, dar și luarea unor măsuri de asigurare, pentru a acoperi prejudiciul adus statului în urma semnării unui asemenea contract.


Prin hotărîrea aprobată astăzi în Parlament pe marginea acestui raport, deputații îi solicită Guvernului să ceară în instanță rezilierea contractului, iar Ministerului Economiei și Infrastructurii - să efectueze un audit al investițiilor făcute la aeroport și să afle proveniența banilor.


Deputatul democrat Sergiu Sîrbu a acuzat guvernarea că ar face presiuni asupra Procuraturii Generale și a avertizat că eventuala reziliere a contractului de concesiune „ar putea costa cetățenii miliarde de lei”. Aceeași sursă a adăugat că nu este împotrivă ca Aeroportul să fie întors statului, dar „noi nu ne dorim ca, printr-un șiretlic, acesta să ajungă pe mîinile unor parteneri credibili din Est”.


Sîrbu a mai cerut ca membrii Comisiei de anchetă să întoarcă „din propriul buzunar 200 de mii de lei” luate din bugetul Parlamentului și date experților la care s-a apelat pentru întocmirea raportului, dar „care nu ne-au spus nimic nou, au copiat ceea ce era deja”.


Deputatul Lilian Carp i-a răspuns acestuia că banii oferiți experților sînt „o picătură în mare pe lîngă miliardele furate” de către același grup de persoane implicat în toate schemele de corupție din ultimii ani, care a avut sprijin politic. Carp s-a arătat convins că o parte din banii delapidați din sistemul bancar a ajuns ca „investiții” la Aeroportul concesionat.


Citește-ne pe Telegram, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load