De ce e bine să mănînci somon cît mai des

De ce e bine să mănînci somon cît mai des

Știi bine că organismul îți dă semne atunci cînd ceva e în neregulă.


Probleme precum durerea de cap, căderea părului sau iritațiile pielii sînt semne că duci lipsă de anumite substanțe nutritive. În loc să continui să mănînci prăjeli și dulciuri, ar fi mai bine să îți faci un somon fript.


Somonul este unul dintre cele mai indicate sortimente de pește, deoarece conține din belșug acizi grași Omega 3, proteine, vitamine și minerale care reduc semnificativ riscul anumitor boli și ameliorează multe simptome neplăcute.


Descoperă de ce e bine să mănînci somon cît mai des!


Valoarea nutrițională a somonului


Un file de somon de mărime medie (aproximativ 300 de grame) are următoarele valori nutriționale:


acizi grași Omega 3 – 4023 mg


acizi grași Omega 6 – 1185 mg


proteine – 39.3 g


vitamina A – 89.0 UI


vitamina B6 – 1.2 mg


vitamina B12 – 5.0 mcg


vitamina C – 6.6 mg


folați – 60.5 mcg


niacină – 14.3 mg


tiamină – 0.6 mg


acid pantotenic – 2.6 mg


carbohidrați – 0 g


calciu – 26.7 mg


magneziu – 53.4 mg


seleniu – 73.7 mcg


potasiu- 683 mg


fosfor  – 449 mg


fier – 0.6 mg


sodiu – 109 mg


calorii – 367


Datorită substanțelor nutritive pe care le conține, somonul poate avea numeroase efecte benefice asupra sănătății. Iată 15 motive să mănînci mai des somon:


E bun pentru inimă – datorită acizilor grași Omega 3 și 6, nivelul de trigliceride este redus, astfel încît riscul de formare a plăcilor de aterom de vasele de sînge este minim. Prin urmare, inima ta va fi ferită de probleme și riscul de atac cerebral scade semnificativ.


Te ajută să slăbești – fiind o sursă bogată de proteine și acizi grași, somonul ține de foame, elimină poftele, îmbunătățește circulația, accelerează metabolismul și reduce depozitele de grăsime.


Reduce inflamațiile din corp – este bine cunoscut faptul că inflamațiile joacă un rol decisiv în apariția multor probleme de sănătate, precum ulcerul gastric, accidentul vascular sau durerile articulare. Acizii grași din somon au capacitatea de a echilibra nivelul hormonilor, care, la rîndul lor, influențează procesul inflamator. Astfel, mîncînd mai des somon, vei avea un risc mult mai mic de a suferi de migrene, psoriazis, colită ulcerativă, scleroză multiplă, broala Crohn sau obezitate indusă de procesul inflamator.


Îți menține creierul tînăr – tot acizii grași sînt responsabili de funcționarea corectă a creierului. Grăsimile polinesaturate din somon au rol neuroprotector și favorizează dezvoltarea celulelor nervoase, ajutînd astfel în procesul cognitiv.


Te ferește de cancer – tumorile apar și din cauza unui dezechilibru între acizii grași Omega 3 și Omega 6, care duce la dezvoltarea necontrolată a celulelor bolnave, ca urmare a inflamației din corp. Somonul consumat regulat poate rezolva acest dezechilibru, scăzînd semnificativ toxicitatea la nivel celular.


Previne ADHD la copii – buna dezvoltare a creierului, încă din burtică, depinde în mare măsură de aportul de acizi grași Omega 3, pe care somonul îi conține din belșug. Oamenii de știință au observat, de asemenea, că aceste grăsimi sănătoase pot ameliora simptomele copiilor care suferă de ADHD, autism sau dislexie.


Conține multe proteine – somonul este, alături de ouă, una dinter cele mai bune surse naturale de proteine de calitate, care ajută la dezvoltatea musculară, dar previn și căderea părului, inhibă pofta de mîncare ajutînd la slăbit, îmbunătățesc aspectul pielii, părului și unghiilor.


Sursă excelentă de vitamina D – o porție de somon de 300 de grame îți poat oferi pînă la 1.000 UI de vitamina D, care te ajută să asimilezi mai bine calciul, prevenind astfel scăderea densității osoase și apariția osteoporozei, diabetul de tip 2, cancerul sau bolile de inimă.


Protejează vederea – degenerescența maculară cauzată de îmbătrînire poate fi întîrziată sau chiar prevenită consumînd periodic somon bogat în acizi grași care reglează nivelul enzimelor și fotoreceptorilor ce asigură o bună vedere.


Sursă bogată de seleniu – somonul conține mult seleniu, un mineral care are proprietăți antioxidante, ajutînd astfel la prevenirea cancerului, la reglarea nivelului de hormoni tiroidieni și la buna funcționare a sistmeului imunitar. De asemenea, seleniul joacă un rol important în reducerea stresului oxidativ și a inflamațiilor din corp, prevenind bolile cardiovasculare, avortul,infertilitatea sau declinul cognitiv.


Sursă de carotenoizi – culoarea portocaliu-rozalie a somonului este dată de astaxantină, un carotenoid cu proprietăți antioxidante, care protejează de acțiunea nocivă a factorilor de mediu. Prin urmare, consumul de somon poate reduce semnificativ riscul de boli cronice.


Bogat în complexul de vitamine B – somonul este o sursă excelentă de vitamine B, printre care B1, B2, B3, B5, B6, B9 și B12. Aceste vitamine joacă un rol important în menținerea sănătății, prevenind osteoporoza, tulburările gastrointestinale, fracturile, boala Alzheimer etc.


Previne căderea părului – datorită acizilor grași, proteinelor, vitaminelor B și fierului, somonul este considerat un superaliment de nelipsit în dieta petnru sănătatea părului, prevenind căderea acestuia și stimulîndu-i regenerarea și creșterea. Uleiul de pește și suplimentele cu acizi Omega 3 sînt la fel eficiente pentru menținerea frumuseții părului.


Ameliorează aspectul pielii – pe măsură ce îmbătrînim, apar riduri, pete de vîrstă și diverse afecțiuni ale pielii. Somonul este un aliment care ar putea preveni sau ameliora diverse probleme dermatologice, precum acneea, pielea uscată sau iritată. Acizii grași, proteinele și vitamina D ajută la regenerarea celulelor care produc colagen, cheratină și melanină, substanțe care oferă nutriție pielii, ferind-o astfel de riduri și linii fine.


Îți conferă energie și bună dispoziție –  da, o porție de somon chiar te poate face să te simți mai energică și mai optimistă, datorită acțiunii acizilor grași Omega 3, care reduc inflamațiile din corp, despre care se crede că ar contribui la apariția stresului emoțional și a depresiei. Potrivit studiilor, cel puțin 30% din celulele creierului sînt alcătuite din DHA (acid docosahexaenoic), un tip de grăsime polinesaturată, iar persoanele care suferă de depresie au adesea niveluri scăzute de DHA.


Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load