Cît trebuie să fie pulsul normal și cum îl poți măsura

Cît trebuie să fie pulsul normal și cum îl poți măsura

De fiecare dată cînd faci mișcare ai impresia că o să-ți sară inima din piept? S-ar putea ca acest lucru să fie normal și să nu ai niciun motiv de îngrijorare. Iată ce înseamnă un puls normal și cum îl poți măsura, astfel încît să știi cînd trebuie să îți faci griji pentru sănătatea ta. 


Pulsul normal diferă de la o persoană la alta și este influențat de o serie de factori: vîrsta, activitatea, deshidratarea, efortul fizic sau starea de spirit. De asemenea, dacă stai în căldură sau în umezeală, pulsul va crește din cauza disconfortului termic. 


Frecvenţa pulsului se exprimă în număr de bătăi pe minut (bpm). Valorile de puls normal sînt cele care măsoară bătăile inimii în repaus, atunci cînd stăm liniștiți pe un scaun și nu sîntem concentrați la nicio activitate.  


Iată care sînt valorile normale în funcție de vîrstă:


Nou-născut: 100 – 150 bmp


Sugar 3-6 luni: 90 – 120 bpm 


Sugar 6-12 luni: 80 – 120 bpm 


Copii 1-10 ani: 70 – 130 bpm 


Copii peste 10 ani şi adulţi: 60 – 90 bpm 


Atleţi: 40 – 60 bpm 


Simpla măsurare a pulsului o dată pe lună poate ajuta la prevenirea decesului prin accident vascular cerebral (AVC), potrivit specialiştilor americani. 


Cum îți măsori pulsul 


Tensiometrele au devenit cele mai utilizate aparate de măsurat pulsul și bătăile inimii, datorită simplității cu care se folosesc.


Dacă nu ai, atunci nu-ți face griji. O poți face manual, fără niciun alt dispozitiv. Ai nevoie doar de un ceas cu secundar şi de cel mult un minut din timpul tău. Pulsul poate fi luat la nivelul gîtului (arterei carotide), încheieturii mîinii, coapselor (artera femurală), plicii cotului sau în spatele genunchiului. Cel mai comod de măsurat este însă la nivelul încheieturii mîinii.  


Iată paşii pe care trebuie să-i urmezi:  


1. aşază-te comod pe un scaun sau pe un fotoliu;


2. sprijină un antebraţ pe o suprafaţă cum ar fi o masă;


3. cu vîrful degetelor arătător, mijlociu şi inelar de la mîna cealaltă reperează pulsaţia arterei care trece pe marginea antebraţului, la baza degetului mare;


4. apăsînd pe zona respectivă, dar nu prea tare (pentru că rişti să nu mai simţi pulsul), începe să numeri pulsaţiile pe parcursul unui minut;


5. poţi număra bătăile şi pentru numai 10 sau 30 de secunde. În aceste cazuri, trebuie să înmulţeşti bătăile cu 6 (dacă ai cronometrat doar 10 secunde) sau cu 2 (dacă ai cronometrat 30 de secunde). De exemplu: 12 bătăi în 10 secunde x 6= 72 de bătăi pe minut.


Aplicațiile care permit măsurarea pulsului și a tensiunii arteriale sînt foarte utile, oferindu-ți un plus de siguranță, deoarece le poți folosi oricînd simți că inima ta bate nefiresc. 


Mulți consideră măsurarea pulsului cu telefonul drept eronată, însă rezultatele pe care le oferă astăzi a multe dintre aplicații sînt mai mult decît satisfăăcătoare. Cele mai eficiente alicații pentru măsurat pulsul sînt Runtastic Heart Rate, Instant Heart Rate și Cardiograph.  


În ciuda diferențelor uneori mari de la o persoană la alta, extremele pulsului pot indica anumite afecțiuni, care trebuie să te trimită de urgență la medic. Astfel, dincolo de zona 60-100, care este puls normal, niveluri în repaus de peste 100 de bătăi indică de obicei tahicardie (iar peste 150 de bătăi înseamnă tahicardie supraventriculară). Dacă pulsul tău scade sub 50 de bătăi pe minut, afecțiunea se numește bradicardie, în timp ce oscilațiile pulsului indică aritmie. 


Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load