Ce se întîmplă în corpul tău cînd dormi

Ce se întîmplă în corpul tău cînd dormi

Dacă ai o viață agitată și ești mereu ocupat, ai zice că somnuleste destul de neproductiv. Dar doar pentru că nu ești treaz nu înseamnă că lucrurile nu se întîmplă.

Ca să apreciezi cu adevărat tot ce se întîmplă cu organismul tău în timpul celor opt, sau mă rog, șase ore somn, artistul Jan Diehm de la Huffington Post a creat un infografic, prin care îți explică la ce renunți atunci cînd decizi că o noapte pierdută este cea mai bună alegere. Pe parcursul nopții treci prin mai multe faze și etape ale somnului. Prima etapă are loc între „trezire și somn”, atunci cînd este foarte ușor ca cineva sau ceva să te trezească. Dacă te trezești în timpul acestei etape, vei simți că nu ai dormit deloc.

Etapa a doua este ceea ce Philip Gehrman, profesor asistent de psihiatrie de la Universitatea din Pennsylvania, numește „somnul mediu”, acolo unde petreci jumătate din noapte. Astfel, în această etapă, creierul tău este lent, cu cîteva izbucniri rapide, ritmul cardiac și tensiunea arterială încetinesc și se reglează. Asta înseamnă că pentru o mare parte a nopții, inima și sistemul vascular au parte de odihna necesară.

Etapa a treia constă într-un somn profund. Atunci undele creierului se transformă în valuri lente, cu înaltă amplitudine. Majoritatea funcțiilor noastre corporale încetinesc în acest timp, iar corpul începe să se repare. Etapa a treia este și faza în care oamenii devin somnambuli. Vor merge, vor vorbi sau vor mînca.

Somnul REM este asociat cu tărîmul viselor. Experții îl numesc deseori „somn paradoxal” și asta pentru că în această etapă corpul nu reacționează, dar creierul se comportă ca și cînd ar fi treaz. În orice caz, în această etapă mușchii îți sînt amorțiți, paralizați, astfel încît să nu trăiești fizic visele. În schimb, respirația și ritmul cardiac variază foarte mult.

În plus, cercetătorii știu că într-un anumit interval sau etapă a somnului, deși nu sînt siguri cînd anume, organismul reglează hormonii care controlează foamea, iar creierul blochează amintirile și învață informațiile pe care le-a absorbit cu o zi înainte.

În orice caz, infograficul nu te va face să renunți la o noapte albă, clar, dar măcar e bine să știi că nu dormi degeaba și că organismul are nevoie de acele cîteva ore, ca să facă ceea ce a fost programat să facă.

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Sondaj Toate

load