Opinie: Una dintre cele importante chestiuni pentru Chișinău este debirocratizarea Primăriei

Opinie: Una dintre cele importante chestiuni pentru Chișinău este debirocratizarea Primăriei

Noul Consiliu Municipal Chișinău ar trebui să întreprindă măsuri pentru debirocratizarea Primăriei, în special, să creeze un sistem informațional de interacțiune între cetățeni și Primărie, să implementeze un sistem electronic de circulație a actelor în interiorul puterii executive, precum și să rezolve cardinal problemele transportului. 


Opinia aparține consilierului municipal independent Vasili Chirtoca și a fost exprimată în cadrul unui interviu oferit portalului Noi.md, referindu-se la faptul de unde, în opinia lui, ar trebui să pornească activitatea noului Consiliul Municipal. 


„Activitatea Consiliului Municipal Chișinău începe cu repartizarea consilierilor în comisiile de profil. După ce vom face aceasta, primul lucru pe care îl voi face – voi propune colegilor să revenim la proiectul de decizie pregătit de noi încă în noiembrie 2015: privind debirocratizarea primăriei. Acel proiect prevedea crearea rapidă a unui sistem de interacțiune informațională între cetățeni și primărie, însă nu așa și nu a fost dezvoltat deoarece a fost creată o Comisie de definitivare a acestuia care l-a examinat, l-a examinat, dar așa și nu l-a examinat pînă la urmă”, a spus Vasili Chirtoca. 


El a specificat că interacțiunea cetățenilor cu autoritățile locale trebuie să se bazeze pe următorul principiu: orice informație a statului sau a autorităților locale trebuie preluată de la stat sau de la autoritățile locale.


„Ce se are în vedere? Dacă omul se adresează la primărie cu o problemă anume, de obicei i se spune – „Adă un certificat de la BIT, Fondul social, oficiul stării civile…”. Dar această informație există, în formă electronică, în toate instituțiile statului. De ce autoritățile locale nu ar prelua-o nemijlocit de la aceste instituții? Să le contacteze, să creeze un sistem de integrare informațională. În mod normal, omul trebuie să depună cererea și funcționarul, timp de două ore, să găsească informația și să soluționeze problema. Iar omul trebuie să cunoască la cine anume se află cererea sa la moment. Și să primească răspunsul în timp util. Dacă e unul negativ – cu enumerarea tuturor motivelor, astfel ca acestea să poată fi eliminate și să nu mai apară altele noi”, a explicat consilierul municipal neafiliat. 


Vasili Chirtoca a menționat că concomitent el l-ar ajuta pe noul primar general să pună la punct un sistem electronic de gestionare a documentelor în interiorul Executivului. 


„Pentru ce? Spre exemplu, o parte din hotărîrile deja adoptate ale Consiliului Municipal, inclusiv cele aprobate din inițiativa noastră, a fost pur și simplu pierdută. Multe sesizări ale cetățenilor se pierd definitiv. Și pentru ca aceasta să nu se întîmple, trebuie pus la punct un sistem electronic de circulație a actelor, astfel încît în orice moment să fie reflectată informația la care executor se află documentul cutare și cetățenii interesați să aibă acces liber la această informație. Adică, primul lucru care trebuie făcut – să le dăm oamenilor posibilitatea să simtă că puterea este în serviciul lor și nu invers”, a specificat consilierul municipal independent. 


Potrivit lui, al doilea lucru, la fel de important, care urmează să-l facă noul Consiliu Municipal, este să rezolve cardinal problemele transportului care se împart în două părți – dezvoltarea strategică a transportului și soluționarea rapidă a problemelor locale. 


Vasili Chirtoca consideră că pentru început ar trebui să se procure mai multe troleibuze cu parcurs autonom, să fie renovat parcul de autobuze - în acest scop pot fi luate credite relativ ieftine pe zeci de ani. Pe lîngă aceasta, trebuie să se finalizeze lucrul asupra schemei de transport (parte a viitorului Plan General) a municipiului pînă în 2040. 


El a menționat că este important să se rezolve cardinal problema ambuteiajelor prin măsuri organizatorice (politica semafoarelor, organizarea circulației reversive pe anumite străzi, gestionarea programului de lucru al întreprinderilor și instituțiilor din municipiu etc.), dar și prin construcția unor intersecții de trafic în două nivele și a reconstrucției unor străzi (de exemplu, Mesager, Petricani, Calea Basarabiei, Mircea cel Bătrîn etc). De asemenea, ar trebui să se construiască drumuri noi care ar uni Botanica cu Ciocana, Botanica cu Buiucanii etc. 


„Paralel, l-aș încuraja pe noul edil să numească un bun profesionist în fruntea departamentului financiar, ca acesta să poată negocia cu centrele financiare mondiale, băncile mari și să acceseze credite avantajoase. În prezent, peste tot, orașele se creditează pentru decenii cu perioade de grație mari, la 1-2 la sută anual, nu 7 cum ni se propune nouă. Pentru finanțatori capitala unui stat este cel mai atractiv debitor”, a specificat consilierul municipal independent. 


Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load